Groninger merrie met galop probleem

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

isabel25

Groninger merrie met galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 16:00

hallo allemaal, ik heb een groninger merrie die wel vanuit de stap in de galop aan kan springen zowel rechts- als linksom en dan verzameld galoperen, volte rijden is dan ook geen probleem echter ze is B-dressuur en is dus vanuit stap aangalopperen niet toegestaan...helaas. Ga ik vanuit draf in de galop dan zijn we zo aan de overkant van de bak....kortom het gaat te snel....
Vanuit de schuine lijn, bijvoorbeeld K - B vanuit draf aangaloperen en gelijk de volte op is er niks aan de hand. Ga ik vanuit een hoek bijv. A - F aangaloperen en dan B of E de volte in dan wordt het oncontroleerbaar en dus niet verantwoord.
Ik rij zonder sporen....ze is goed aan het been...zweep gebruik ik niet of nauwelijks....geeft alleen maar stress en neemt het probleem niet weg. (vluchtgedrag)
Voor de rest heb ik geen probleem met haar....
Wie weet hier eventueel een oplossing voor??
Groeten van Isabel

Bets

Re: Groninger merrie met galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:29

Waarom ben je begonnen met oefenen vanuit de stap naar galop te gaan? Vooral omdat je in B rijd? Maar goed je probeert iets. Ik denk voornamelijk dat paard niet voldoende rechtgericht is en dus meer belast word op 1 kant en daardoor gaat vluchten. Paard moet goed in balans lopen, dat kan alleen als deze goed rechtgericht word, van achteren naar voren gereden word dat paard dus op gelijkmatige aanleuning komt waarop paard zal ontspannen (dan zal hij op dat moment de rug ontspannen en buikspieren aanspannen) als je dat in draf voor elkaar hebt, kun je dit ook gaan proberen, want gegarandeerd een paard wat NIET rechtgericht is zal niet verzamelen.
Verzamelen wil niet zeggen dat paard zachtjes loopt overigens Knipoog
In mijn onderschrift staan wat links met vermelding van klassieke rijkunst en over rechtrichten hoe je dat kunt doen. Kijk daar eens op en zoek iemand die je hiermee kan begeleiden. Blijf zo niet aanmodderen want je krijgt hier alleen nog maar meer stress bij je paard.

isabel25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 16:40

Even een reactie.....uiteraard ben ik niet begonnen om vanuit de stap aan te galoperen maar zoals het hoort vanuit draf...echter dan ben ik heel gauw aan de overkant van de bak....en dat is dus niet de bedoeling...ook op de volte versneld ze in de galop dus wordt het middengalop ipv arbeidsgalop....
Als ik vanuit stap aangaloppeer dan krijg ik wel de juiste verzameling.... maar ik zal zeker even kijken op de sites die je hebt aangeboden....
Groeten van Isabel

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:44

Een scheef paard moet meer snelheid maken om op de been te blijven, dat is net als bij motorrijders zeg maar... die gaan ook steeds platter liggen in de bocht bij hoge snelheid. (hier staat mooi stukje over vermeld bij www.paardenbegrijpen.nl) Lees dat maar eens.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:47

Eerst een volte rijden kom je terug op de hoefslag aanspringen in galop. Gaat hij onder je van daan racen. Niet straffen! Halt zetten, even stil laten staan. Rustig aandraven in jou draf, beetje schakelen, harder draven, rustig draven. Met een rustige draf een volte in rijden en weer proberen aan te galoperen.

Deze manier werkt over het algemeen prima.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:12

Je kan gerust zijn, het paard kan gewoon galopperen. Uit de lettercombinaties van de bak waar het fout gaat, volgt eigenlijk al wat het probleem is. Dat is niet de galop, het probleem komt tot uiting in de galop en dat is wat anders. Het paard lijkt misschien goed in stap en draf te gaan, maar dat is beslist niet zo. Ik zou de galop onder het zadel even vergeten. Ik zou ontspannings- en losmaak oefeningen met het paard doen en blijven doen. Dus veel gebogen lijnen, voltes, overgangen, tempo wisselingen, balkjes, uitstrekken van de hals, laten zakken van het hoofd. Neus voor de loodlijn en niet onder de voorknie laten komen. Rijdt eens overgangen met uitgestrekte hals op grote voltes, kun je de hals uitgestrekt laten op dezelfde hoogte in stap en draf zonder dat hoofd en hals omhoogkomen ? Het belangrijkste is dat het paard naar beide kanten op dezelfde manier stelling kan aannemen en kan buigen. In de lengte richting moet het paard de hals kunnen strekken en het hoofd laten zakken. Kortom het paard moet soepel en los zijn. Het paard moet in een constant tempo kunnen stappen en draven en niet voor het been vluchten. Als dat met rijden moeilijkheden oplevert, kun je dit heel goed oefenen aan de longeerlijn.
Het paard moet er klaar voor zijn, om onder de ruiter op een goede manier te galopperen. Als het paard niet soepel is in draf, dan kan de galop nooit goed zijn. Het paard moet in balans kunnen gaan, op de eigen benen gaan. De ruiter kan controleren op een ander paard of de galop op een goede manier gereden wordt. Iemand op de grond kan daar commentaar op geven. Als je zeker weet dat de ruiter het goed doet, kun je het met je eigen paard proberen.

Moraal van het verhaal: fixeer je niet op de galop, zorg dat de zaken ervoor eerst in orde zijn, dan gaat de galop vanzelf.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:01

Haha! Ik heb zelf ook een groninger en hun overgang naar galop is niet hun sterkste kant. Recht uit is vaak geen probleem maar ze kunnen slecht hun balans houden op de volte en in de hoeken. Zorg ervoor dat je niet teveel met de galop bezig bent en ga veel rijden in draf veel overgangen, voltes, en slangevoltes. Zorg ervoor dat het paard goed in balans is.
Ik laat mijn groninger veel buiten galopperen gewoon lekker rechtuit op een lang zandpad. Als je jegroninger in de bak wilt galopperen doe dat niet op een volte of hoek, maar op de lange zijde dat is wat gemakkelijkker voor hun.
Doe niet teveel met de galop wordt zelf ook niet onrustig als het niet lukt. Geef ze wat meer tijd dan lukt het echt wel. Het hoeft morgen toch niet perfect te zijn Knipoog .

succes!

isabel25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 15:35

Hallo allemaal, allereerst bedankt voor de goede tips en jahoor vanmiddag een rustig galopje linksom...zelfs aan de lange teugel galoppeert ze rustig in het zelfde tempo door...maar nu rechtsom...ik hou de stelling rechts en aanspringen lukt dan ook nog wel maar dan gaan we de wending in of een volte en dan springt ze achter over...dus overkruist!! Ik zet haar dan terug in draf ff rustig doordraven en opnieuw proberen...en helaas ze springt weer goed aan maar hup gelijk weer overkruist....galoppeer ik rechtsom dan is er niks aan de hand maar het racen is in ieder geval al een stuk minder geworden....Weet iemand hier een oplossing voor het overkruist aanspringen???? Alvast bedankt
Een hoef van Isabel!!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:36

en als je nou eens aanspringt vanuit verzamelde draf of een langzame draf? is het dan net zo erg?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:37

er is een topic hier op RT waar het gaat over overkruits aanspringen, misschien kun je hier wat meer uithalen?

isabel25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 11:12

Beste Patsur, zelfs vanuit een rustige draf wil het rechtsom niet lukken....ook merk ik dat als ik ga doorzitten dat bij haar zelfs al een beetje stress oproept....ik blijf zelf heel rustig (dus geen zweep of sporen) en geef de normale hulpen voor de galop...ze springt dan wel goed aan, 2 galopsprongen en ze springt achter weer overkruist...terugzetten in draf...rustig blijven en weer proberen en helaas weer overkruist....hier wordt je niet vrolijk van vooral omdat ze het nooit eerder heeft gedaan....
Ik heb geprobeerd om je foto te openen maar dit lukt helaas niet....
Groeten van Isabel

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:17

de link is: viewtopic.php?f=10&t=383996&p=7769944#7769944

jammer dat het niet lukt met de rechtergalop..misschien kun je raad vragen aan je instructrice of misschien een keertje les met het paard? verder veel doorzitten oefenen.. en niet darna aangalopperen maar bv overgang naar stap. dan leert ze dat doorzitten niet automatisch galop betekent

isabel25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 14:39

hoi hoi allemaal, ik vind het erg aardig van jullie allemaal dat ik zulke goede tips krijg misschien is de oplossing heel simpel, volgende week zaterdag heb ik les dus dan is misschien dan het probleem opgelost....dat moet ook want we gaan de competitieverband in....

beste Patsur, leuke foto vooral de kleur van je jasje....wat rij je zelf eigenlijk...??? Jammer dat je paard er niet helemaal opstaat....ik heb een 2 kleur Groninger...voskleur met witte spikkels en vlekken...wordt waarschijnlijk een Rohan of Rahon schimmel....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:47

Misschien helpt het als je op de rechterhand je paard juist niet teveel stelling naar rechts geeft. Als je nou wat meer probeert aan te nemen op je buitenteugel (zodat ze rechter loopt en dus minder naar binnen is gesteld), ook tijdens het aanspringen. Het overkruist gaan is vaak een kwestie van balans van paard en ruiter. Bij mij zijn de problemen meestal opgelost als ik iets meer ga staan in de beugels waardoor ik het paard minder stoor in zijn beweging.
En je paard vind deze galop waarschijnlijk gewoon moeilijker, dus dan is hard gaan ook gewoon een manier om te blijven galopperen, zeker voor een Groninger die vaak iets meer op de voorhand is gebouwd (we hebben zelf ook een).