Pony wil de ring uit naar de andere pony's toe:(

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

Pony wil de ring uit naar de andere pony's toe:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 15:45

ik heb een probleem ik heb met mijn jonge pony nog geen wedstrijden gereden omdat ik hem eerst klaargestoomd wil hebben, hij heeft verlatingsangst,, en ik zie het al voor me op een wedstrijd- het inrijden gaat goed, hij is ontspannen en loopt lekker, ik wil de ring in omdat ik aan de beurt ben, hij wil nooit bij de andere pony's weg dus hij keert dan altijd om, ik ben net in de ring en hij is heel erg gespannen omdat hij telkens terug wil naar de andere paarden en dus wil omkeren, hij snijdt de hoeken af, luisterd niet en gaat lopen klieren (steigeren etc.)- ik weet eigenlijk gewoon zeker dat dit zo gaat, ook met les, ik wil aan de andere kant van de bak gaan rijden maar hij keert telkens om omdat hij naar de andere pony's wil Boos! ik zit hier wel erg mee omdat ik graag winstpunten wil halen en proefjes rijden AAN DE GOEDE KANT VAN DE BAK!!! pfff ik wordt er gek van,, ik oefen heel vaak enzo met alleen thuis rijden is het best, maar als ik in de manege wil rijden (binnenbak) in mn eentje dat gaat niet goed (manege is aan de overkant van de weg) hij keert zo vaak om... ik weet dat ik nog geen wedstrijden met hem heb gedaan maar ik weet bijna zeker dat het zo zal gaan Boos!

klomp

Re: Pony wil de ring uit naar de andere pony's toe:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:50

tja je zult toch een keer moeten gaan oefenen. of het nu goed gaat of verkeerd. zoiets is een proces en naar mate het vaker wordt gedaan gaat het steeds makkelijker. als je alleen maar denkt aan het winnen en aan je winstpunten dan ben je imo al verkeerd bezig. dus gewoon gaan naar een wedstrijd en zien wat er gebeurt. gaat het fout dan probeer je het gewoon weer overnieuw. het beestje is nog jong dus die winstpunten wachten wel...vertrouwen en eerlijkheid duurt het langst maar wel met de nodige resultaten!!

Pegasus19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:42

Hoi,

Mijn vroegere pony had het ook. En het enige dat je eraan kunt doen is oefenen en meedoen.
Maar is het niet zo dat er verschillende ringen langs elkaar liggen? Dan kan het nog heel goed meevallen. Ik heb zelf nooit dressuurproeven gereden, maar met springen ging hij altijd in volle galop, hinnikend het parcours door (en dikwijls foutloos).
In een binnenbak wou hij soms de deur niet door, maar eenmaal binnen ging het dan nog wel goed. Alleen soms moeilijk te rijden naar de andere kant (weg van de deur).
Maar het is een kwestie van oefenen en wachten tot 'de jaren van verstand' komen.

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:17

Om te beginnen denk ik dat je je angst/boosheid dat hij dat gaat doen tijdens een wedstrijd opzij moet zetten. Als je denkt dat ie het gaat doen, doet hij het waarschijnlijk ook, want dat voelt hij heus wel. En dat geeft hem alleen maar meer het idee dat dat wat hij doet goed is. Heb vertrouwen in je pony (hij is tenslotte nog jong!) en ga gewoon oefenen. Laat bijvoorbeeld als je naar de manege gaat en alleen in de bak moet eens iemand ernaast lopen. Vaak scheelt dat al veel. Dan kun je dat langzaam uitbouwen dat de persoon steeds verder naar het midden gaat staan.

Kan hij trouwens wel zelfstandig rondlopen als er wél meer pony's in de ring zijn? of gaat hij dan ook kleven?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:47

Oefenen oefenen oefenen!
En je prestatiedrang aan de kant schuiven.
Ga er maar vanuit dat je geen winstpunten gaat halen en probeer je, je daar op te focussen.
Laat je pony lekker hard werken zodat hij zijn aandacht bij jou houdt.
Niet straffen als hij niet oplet en hinnikt, maar negeren en doorrijden alsof je gek bent.
Mijn pony heeft ook last van verlatingsangst, maar dat is al een stuk minder geworden.
Mijn eerste wedstrijd ging dan ook voor geen meter, alleen maar hinneken en scheuren, het grootste gedeelte van het proefje ging dan ook in galop terwijl hij hartverscheurend aan het hinneken was.
Nou ik heb nog nooit zo'n lol gehad om mijn pony gehad als toen, heb hem gewoon hard uitgelachen.
Nu weet ik gewoon dat ik hem hard aan het werk moet zetten en dan gaat het meestal goed, maar dat was zeker niet in een paar keer opgelost, dat heeft tijd en geduld nodig.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:31

Ik begrijp je teleursteling, maar je moet begrijpen dat paarden kudde dieren zijn... Je kan het een beetje verglijken met een jong kind. Je ziet vaak dat kinderen verdrietig zijn op de kleuterschool wanneer mama weggaat... Na een aantal weken weten ze dat mama terug komt.

Bij jouw jonge (!!!) pony moet dit nog komen. En hiervoor geldt, oefening baart kunst! Boos worden heeft geen enkele zin. Bij kinderen niet, maar bij paarden ook niet!!!

Succes ermee!