Haflinger valt op linkerhand anar binnnen...wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Haflinger valt op linkerhand anar binnnen...wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 19:40

Ik rij voor ene meisje bij mij op stal wel eens op haar haflinger, beestje is nog niet zo oud en kent maar vrij weinig...

ze wil linksom niet de galop aanspringen...dan springt ze verkeerd aan!

ook als ik linksom stelling links vraag valt ze heel erg naar binnen en als je dan linkerbeen geeft dan draaft ze aan terwijl het rechtsom wel goed gaat...hoe komt dit en wat kan ik er aan doen??

Bienotje

Re: Haflinger valt op linkerhand anar binnnen...wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:52

Geduld hebben en veel oefenen denk ik.

Ze snapt de hulpen waarschijnlijk nog niet, dus echt boos worden ofzo heeft dan weinig zin. Probeer zoveel mogelijk overgangen maar vooral wendingen te rijden. Blijven oefenen met stelling kan ook geen kwaad, zodra ze aandraaft zeg je hardop nee en geef je de hulpen voor terug naar stap. Zodra ze in stap is opnieuw proberen. Wanneer ze een keer lichtjes de stelling aanneemt zonder te draven flink belonen zodat ze je bedoeling doorkrijgt.

Naar verloop van tijd gaat het waarschijnlijk beter weorden (gaat wel even tijd overheen, maar toch) en dan kun je verder met ook stelling proberen in draf. Het verkeerd aanspringen in de galop is een gevolg van de stijfheid denk ik. Zodra ze iets losser wordt, zal het aanspringen in de juiste galop voor haar prettiger worden denk ik. Dan kun je ook beter de juiste stelling vragen tijdens het aangaloperen zodat ze makkelijker goed aanspringt.

Veel succes!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:55

O ja, de verschillen tussen rechterhand rijden en linkerhand rijden worden veroorzaakt doordat het paardje duidelijk soepeler is op de ene hand dan de ander.

Door veel te oefenen kun je hem (of haar) iets losser krijgen op haar moeilijkere kant. Ze vindt het gewoon moeilijk en niets is makkelijker om eruit te piepen in draf als paard zijnde..

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 20:12

nee dat klopt...niks lukt zo maar 1,2,3!!

Dat heb ik bij die van mij wel gemerkt Tong uitsteken Haha!

Maar ik blijf sowiezo wel rustig...

maar ik vind het wel vreemd dat als k bijvoorbeeld een kleine volte wel rechtsom helemala goed kan rijden behalve op de linkerhand...dan valt ze echt supererg naar binnen en geen enkele hulp schijnt te werken...maarja ik blijf eraan oefenen...morgen rij ik haar weer dus...ben benieuwd hoe het dan gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:44

Hoe oud is dat paard en hoelang is ie onder het zadel?

Hij is rechtsgebogen; zijn rechtkant is sterker bespierd dan zijn linkerkant. ga meer op links werken.

Veel ruiters gaan veel te snel met hun paard. Zo gauw als ie kan sturen denken ze al een nette volte te kunnen rijden. Het lijkt er sterk op dat dit paard zijn eigen evenwicht nog niet heeft gevonden, samen met het feit dat hij rechtsgebogen is. Hij wil wel goed aanspringen, maar hij kan het niet.

Ga met twee onafhankelijke handen rijden, hou ze wijder uit elkaar en geef hem weinig aan de voorkant. Drijf hem er goed onder.
Rijd veel overgangen, eerst stap->draf->galop->draf->stap->halt,
en als hij in 1x reageert op je hulpen ga je halt->draf->halt->stap->galop

etc. zo word hij los en goed aan het been. Meer op de linker hand!
als het aanspringen niet lukt, ga dan niet keer op keer proberen, want dat werkt toch niet. Overgangen!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:12

ik heb dat dus ook met mijn jonge paardje, en ik ga mee in wat alacairion zegt. Zij helpt mij nu met het trainen en het gaat zichtbaar beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:15

Pebblesje schreef:
ik heb dat dus ook met mijn jonge paardje, en ik ga mee in wat alacairion zegt. Zij helpt mij nu met het trainen en het gaat zichtbaar beter.

echt waar? Haha! haha

Even serieus: haar pony sprong de vorige keer in 1 keer goed aan door deze methode!

Zorg dat je hem/haar niet overvraagt he, zo te lezen issie nog jong, dus hij heeft nog veel te leren!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:38

Rechtrichten. Elk paard is van nature scheef en moet rechtgericht worden om op gelijkmatige aanleuning te krijgen en goed te laten sporen. Op moment dat paard naar binnen valt, juist paard naar buiten sturen via buitenteugel. Op linkerhad zul je te weinig aanleuning hebben en kan paard dus naar binnenvallen. In mijn onderschrift staan links waar rechtrichten/klassieke rijmethode vermeld staat, daar staat duidelijk in vermeld over natuurlijke buiging van paard, hoe je het kunt herkennen en op kunt lossen. Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:11

Bij zo'n paard plaats je de schouder weer voor de achterhand. Je begint dus met hem te leren voor je buitenteugel weg te willen draaien met de voorhand, waardoor je de voorhand naar binnen kunt verplaatsen.

Pas als je dat kunt kun je verder met de galopovergangen.

Probeer geen buiging na te streven, dat komt later pas. Zorg eerst dat je controle krijgt over de schouders.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 14:26

Okee thnx voor de reacties tot nu toe!!

Paardje is 4 jaar oud en vanaf haar 3e onder het zadel....dat meisje van wie de pony is durft zelf niet te galopperen omdat ze een nare ervaring heeft meegemaakt en soms wil het paardje wel eens bokken (alleen als je net aanspringt)

Kan het zijn dat er misschien iets anders aan d ehand is....iets medisch ofzo?

als je rechtsom galoppeerd wil ze echt super snel...en snijd ook alle bochten af (althans dat probeerd ze)

veel overgangen rijd ik sowiezo...dat doe ik bij die van mij zelf ook!

Ik zal jullie tips eens gana proberen!!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 14:29

Ohja nog ff een vraagje...

dat meisje van wie de haflinger is is zelf pas 12 jaar dus jah zij weet ook nog neit helemaal hoe ze moet rijden...maar dat paardje heeft wel 'geleerd' hoe ze aan de teugel moest lopen voodat zij haar kregen...

dus ik ging ook proberen haar aan de teugel te laten lopen...en dat lukt wel..alleen ze schudt haar hoofd steeds van boven naar beneden...na van loop van tijd gaat het wel telkens beter..maar ze blijft dat toch doen...hoe krijg k dat eruit??

Ik rij heel ontspannen met mijn handen,,,en loop dus ook niet de hele tijd aan de teugels te trekken ofzo...