Paard Hengst inrijden, iemand nog tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anders_Amigo

Paard Hengst inrijden, iemand nog tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 18:38

Hallo, ik ga me BPW'er Hengst inrijden.

Iemand nog nodige tips die ik goed kan gebruiken enzo..?

Anders_Amigo

Re: Paard Hengst inrijden, iemand nog tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 18:43

Mag ik het trouwens wel hier neerzetten? Volgens mij moest het toch bij [RT] Rijtechnische Problemen

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:32

Verplaatst naar RT

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 21:09

Haal er een ervaren iemand bij, ga niet zelf lopen tobben.
Diegene zal je alles uit kunnen leggen, over de pc is dit zo goed als onmogelijk.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 21:24

Niet alleen gaan lopen prutsen. Als je hier daarover vragen stelt ben je niet zeker genoeg van je zaak denk ik.
Weet waar je mee bezig gaat.
Haal er een ervaren persoon bij!

Mag ik zo nieuwsgierig zijn om te vragen wie je bent en welk paard t is?? Ik kom ook uit elburg...

lieSjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:22

idd een ervaren iemand vragen om je te helpen.
beugelriem om de hals van het paard zodat je iets vast kan pakken als het paard erg gek gaat doen. en natuurlijk cappie op Knipoog
suC6!
groetjes Marlies

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:07

Iemand erbij halen die hier ervaring mee heeft............. dat is de enige bruikbare tip die ik je kan geven

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:11

ik ga mee met voorgaande berichten...dit is onmogelijk om uit te leggen via de pc...daar komt gevoel bij kijken en een hoop kennis/ ervaring. zoek iemand die er meer van weet. voor je het weet is je paard verprutst en is de zaak verloren!

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:22

polly_amigo schreef:
Hallo, ik ga me BPW'er Hengst inrijden.
Iemand nog nodige tips die ik goed kan gebruiken enzo..?

Het lijkt erop dat je "dit klusje" onderschat. Een paard goed africhten vraagt kennis en ervaring. Als je met een hengst aan de slag gaat, heb je nog meer kennis en ervaring nodig. Laat dit door een ervaren ruiter doen, dus niet iemand die z'n proefjes netjes kan rijden, maar iemand die ervaring heeft en succesvol is met de africhting van paarden en dan ook met hengsten in het bijzonder. Cool

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:21

Tact schreef:
Het lijkt erop dat je "dit klusje" onderschat. Een paard goed africhten vraagt kennis en ervaring. Als je met een hengst aan de slag gaat, heb je nog meer kennis en ervaring nodig. Laat dit door een ervaren ruiter doen, dus niet iemand die z'n proefjes netjes kan rijden, maar iemand die ervaring heeft en succesvol is met de africhting van paarden en dan ook met hengsten in het bijzonder. Cool

Precies dit doe je zomaar niet. Je moet wel zelfverzekerd zijn van je zaak, want het is niet niks!!! Paard verrprutsen is zomaar gebeurd, let wel op dat ik dit niet verwijt naar TS toe maar het is over algemeen bekend dat als je weinig ervan af weet dat je hier NIET aan moet beginnen maar over moet dragen aan ervaren persoon!!!!

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 19:40

carlijn83 schreef:
Niet alleen gaan lopen prutsen. Als je hier daarover vragen stelt ben je niet zeker genoeg van je zaak denk ik.

Mag ik zo nieuwsgierig zijn om te vragen wie je bent en welk paard t is?? Ik kom ook uit elburg...

Ik ben Henriette, en het gaat om Casanova's Secret. ( Nova )

Ik heb hem vandaag gelongeerd, ging heel goed! Hij luisterde goed naar me commando's enzo.

Maar als hij wel te gevaarlijk word dan laten we hem wel castereren, We proberen nu eerst hoe hij is. Het is niet zo'n wilde hengst hoor, Hij gedraagt zich helemaal niet als een hengst.

En ik krijg hulp van een vrouw die al zo vaak heeft ingereden enzo..

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:44

polly_amigo schreef:
carlijn83 schreef:

Ik ben Henriette, en het gaat om Casanova's Secret. ( Nova )

Ik heb hem vandaag gelongeerd, ging heel goed! Hij luisterde goed naar me commando's enzo.

Maar als hij wel te gevaarlijk word dan laten we hem wel castereren, We proberen nu eerst hoe hij is. Het is niet zo'n wilde hengst hoor, Hij gedraagt zich helemaal niet als een hengst.

En ik krijg hulp van een vrouw die al zo vaak heeft ingereden enzo..

Als ik het goed begrijp is hij net 3 dan, klopt dat (zou toch moeten volgens zijn naam), onze "A" merrie is er immers 5 aan't worden dit jaar.

Ik zou alleszins heel erg goede begeleiding vragen want inrijden wordt imo vaak onderschat. Voorzichtig opbouwen ook, jonge paarden moeten ook nog groeien.

Edit : lees nu dat je al hulp krijgt, dus da's zeker al een stap in de goede richting.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:54

Als de hengst net 3 jaar oud is, ga je er wel erg vroeg mee aan de slag. Als je de hengst langer hengst laat - dus nog niet laat ruinen - dan blijft het hengstengedrag - na de castratie - vaak ook nog (lang) bestaan. Castratie op latere leeftijd wordt ook meestal anders uitgevoerd, dan op jongere leeftijd. Heb je wel eens een merrie in de buurt gehad of een paar ruinen of kun je dat gescheiden houden ? Suc6 pas op, een hengst kan je zo een hengst verkopen. Pling

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 23:05

Nog even, dat ik zeg dat ie drie is, is niet per se zo. Ik weet dat BWP'ers wiens officiële naam met een C begint nu drie worden, gezien A'tjes nu vijf worden, en ik vroeg me af of dit echt zo is.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 23:11

Ook ik moet de TS vragen uiterst op te passen.
Maar niet omdat het toevallig een hengst is, ook een merrie en een ruin kunnen problemen geven met inrijden.
Dat hij nu toevallig braaf is zegt niets. Een paard kan zich met hoofdstel en zadel wel enorm snel een ander gedrag vertonen.

Inrijden is een werkje dat je aan ervaren mensen over moet laten, je tekent een paard voor zijn leven en het is belangrijk dat die tekening voor het dier positief uitvalt.

Altijd oppassen dus en iemand met ervaring erbij nemen.
Sucses en doe het maar rustig aan, gun het dier de tijd om op te groeien en uit te groeien.

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:14

Tact schreef:
een hengst kan je zo een hengst verkopen. Pling

Jah Gaaaap En een merrie of een ruin ook... Als een paard je respecteert zal ie dat dus niet doen, dus ongeacht hengst, merrie of ruin...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:17

Gemma schreef:
Tact schreef:

Jah Gaaaap En een merrie of een ruin ook... Als een paard je respecteert zal ie dat dus niet doen, dus ongeacht hengst, merrie of ruin...

Als een paard je respecteert? Nou reken maar, dat een paard zo een klap kan uitdelen, ook al respecteert die je! Heb je het gezichtsveld van een paard weleens nader onderzocht?

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:34

Gemma schreef:
Tact schreef:

Een paard is en blijft een vluchtdier en kan ALTIJD uithalen!!!!!

Of hij jou nou respecteert of niet.

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:35

Hermesdeux schreef:
Gemma schreef:

Als een paard je respecteert? Nou reken maar, dat een paard zo een klap kan uitdelen, ook al respecteert die je! Heb je het gezichtsveld van een paard weleens nader onderzocht?

Ja dat heb ik hoor. Misschien bedoel ik het wel een beetje anders dan dat ik het er neer gezet heb maar ik ben daar nooit niet zo goed in, goed opschrijven. Maar het ging mij meer om de opmerking van dat een hengst je zo een hengst geven kan...

Ik word zo gek van dat hengstengedoe altijd hier op bokt... Bloos

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:42

Gemma schreef:
Tact schreef:

een hengst kan je zo een hengst verkopen
. Pling

Een paard is en blijft een vluchtdier en kan ALTIJD uithalen!!!!!

Of hij jou nou respecteert of niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:10

ligt eraan............... als je het paard op laat groeien tot een zelfverzekerd dier die de mens als leider ziet zal deze niet zo heel snel anders doen dan dat wij van hem verwachten.

Onzekere of dominante dieren zijn altijd onbetrouwbaar, niet omdat ze gemeen zijn maar omdat ze wel eens anders kunnen reageren

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:49

gijsenkim schreef:
ligt eraan............... als je het paard op laat groeien tot een zelfverzekerd dier die de mens als leider ziet zal deze niet zo heel snel anders doen dan dat wij van hem verwachten.

Onzekere of dominante dieren zijn altijd onbetrouwbaar, niet omdat ze gemeen zijn maar omdat ze wel eens anders kunnen reageren

Zoiets bedoelde ik ook te zeggen jah, kon niet uit mijn woorden komen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:19

weet je wat ik nou niet snap??

iedereen heeft het over iemand met ervaring je paard laten inrijden, maar hoe heeft diegene ervaring gekregen?? juist, door te DOEN..

nou wil ik niet zeggen dat je maar gewoon wat moet gaan aanklooien maar jullie maken van paarden monsters..

1 tip kan ik je geven: RUST!!! wees heeeel zelfverzekerd en doe alsof er niks aan de hand is.. kijk wel uit naar zijn houding en doe een stapje terug als hij het even niet kan bijbenen..

Ik ben nu ook bezig (nou ja.. ik zit er nu al op) met een jong paard inrijden, de eerste keer deed een "ervaren" iemand het zadel erop.. de persoon stond er naast: "hoooooooo, rustig maar, hooooo" je kon aan zijn stem horen dat het eng is het paard flipte dus ook helemaal.. ik probeerd het een keer, ik dacht echt: beest stel je niet zo aan, ik mag dit best op je rug leggen, en hij bleef braaf staan en ik mocht alles doen. door de leider te zijn bepaal jij of iets eng is of niet.. NATUURLIJK bokt het paard zn benen van zn lijf als hij voor het eerst moet lopen met een zadel, maar dat weet je..

een ding nog: je paard word onderdanig als hij zijn neus naar de grond doet (2 cm erboven) en begint te smakken (kauwen en likken) stuur hem net zo lang van je weg tot hij zich overgeeft en jou accepteerd als leider.

heeeeeel veel succes, maak er een mooi en goed paard van Haha! Haha!

groetjes Anne
Laatst bijgewerkt door Casca op 16-03-05 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

natas101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:21

1ding is heel belangerijk...GEDULD Pling

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:24

Casca schreef:
weet je wat ik nou niet snap??

iedereen heeft het over iemand met ervaring je paard laten inrijden, maar hoe heeft diegene ervaring gekregen?? juist, door te DOEN..

nou wil ik niet zeggen dat je maar gewoon wat moet gaan aanklooien maar jullie maken van paarden monsters..

1 tip kan ik je geven: RUST!!! wees heeeel zelfverzekerd en doe alsof er niks aan de hand is.. kijk wel uit naar zijn houding en doe een stapje terug als hij het even niet kan bijbenen..

Ik ben nu ook bezig (nou ja.. ik zit er nu al op) met een jong paard inrijden, de eerste keer deed een "ervaren" iemand het zadel erop.. de persoon stond er naast: "hoooooooo, rustig maar, hooooo" je kon aan zijn stem horen dat het eng is het paard flipte dus ook helemaal.. ik probeerd het een keer, ik dacht echt: beest stel je niet zo aan, ik mag dit best op je rug leggen, en hij bleef braaf staan en ik mocht alles doen. door de leider te zijn bepaal jij of iets eng is of niet.. NATUURLIJK bokt het paard zn benen van zn lijf als hij voor het eerst moet lopen met een zadel, maar dat weet je..

een ding nog: je paard word onderdanig als hij zijn neus naar de grond doet (2 cm erboven) en begint te smakken (kauwen en likken) stuur hem net zo lang van je weg tot hij zich overgeeft en jou accepteerd als leider.

heeeeeel veel succes, maak er een mooi en goed paard van Haha! Haha!

groetjes Anne

Ik maak van paarden geen monsters, mensen die niet weten wat ze doen maken van paarden monsters en oa ik mogen van die monsters weer een leuk paard maken........

Er zijn trouwens maar heel weinig paarden die zich wezenloos bokken als ze voor het eerst een zadel op hebben.

De enige manier om het te leren is om er iemand bij te hebben die het jou leert, en men moet vooral niet zelf aan gaan lopen klooien............... alhoewel, liever wel, want dan verdien ik nog wat!