Oefeningen voor een paard met slechtere conditie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schatjes

Oefeningen voor een paard met slechtere conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 11:59

Binnenkort krijg ik er een paard bij om te rijden, omdat de man waar het paard zelf van is te oud ervoor is. Het paard is 11 jaar en heeft vroeger Z-gesprongen (1.83 schoft). Hij ziet er heel goed uit, maar heeft volgens mij de laatste paar maanden alleen maar op stal gestaan.

Hebben jullie missschien tips om hem op een goede manier een betere conditie en zijn spieren goed te laten ontwikkelen. Na tien minutten rijden zweet ie zich al kapot. Misschien hebben jullie goede schema's hoe jullie rijden. (hoe vaak, hoe lang, wat jullie dan allemaal doen).

Naar buiten ga ik nog niet met hem, omdat ie dan iets te snel weer is en waarschijnlijk niet stopt dan haha. Ik moet hem ook eerst nog leren kennen in de bak. Hij wil heel graag, maar zweet zich dan ook echt kapot.

Hopenlijk kunnen jullie me wat tips geven

klomp

Re: Oefeningen voor een paard met slechtere conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:09

kun je niet eerst beginnen met longeren? zo kan hij onbelast weer een beetje op gang komen?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:45

Buitenrijden...heel lekker veel buitenrijden. Dat is de enigste manier om de conditie weer op peil te krijgen. Gewoon eerst een kwartiertje stappen en dan lekker draven en VWNW vragen. Na een week of 4/5 heb je een paard die ontspannen in zijn lijf is en klaar voor het manegewerk.

succes!

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:09

rustig opbouwen
en eerst beginnen met alledaags 10 min te longeren.
ga ook eens buiten rijden..goed voor hem en voor jou!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:37

veel stappen (in lage halshouding) is goed voor spieren en conditie leer ik van mijn instructrice. Gewoon lekker losstappen, wat inbuigen eide kanten op, dat het paard ontspannen over de rug loopt, korte overgangen rijden en langzaam aan steeds wat vaker en langere stukjes draf/galop meepakken.
Als afwisseling longeren of een keer balkjes stappen/draven als je niet naar buiten durft...

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 15:48

klomp schreef:
kun je niet eerst beginnen met longeren? zo kan hij onbelast weer een beetje op gang komen?

idd daar zat ik ook al aan te denken. Meisje wat hem eerst verzorgde had geen tijd meer voor hem. en hij staat nu dus een paar maanden stil. Ik denk dat ik hem ook eerst ga proberen te longeren, maar nu nog kijken voor na het longeren Knipoog (na paar weekjes)

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 15:50

yarrah schreef:
Buitenrijden...heel lekker veel buitenrijden. Dat is de enigste manier om de conditie weer op peil te krijgen. Gewoon eerst een kwartiertje stappen en dan lekker draven en VWNW vragen. Na een week of 4/5 heb je een paard die ontspannen in zijn lijf is en klaar voor het manegewerk.

succes!

haha had ik niet geschreven dat ie behoorlijk sterk is buiten en niet reageerd op bit enzo. die rent gewoon door. Ik heb nog niet buiten gereden met hem, maar dat hoorde ik van het meisje wat er eerst op rijde. Anders deed ik het zeker, want dat vind ik ook het leukste, maar dan moet ik nog iemand vinden die gek genoeg is om mee te durven Knipoog

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 15:51

yarrah schreef:

succes!

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 15:54

joyce B schreef:
veel stappen (in lage halshouding) is goed voor spieren en conditie leer ik van mijn instructrice. Gewoon lekker losstappen, wat inbuigen eide kanten op, dat het paard ontspannen over de rug loopt, korte overgangen rijden en langzaam aan steeds wat vaker en langere stukjes draf/galop meepakken.
Als afwisseling longeren of een keer balkjes stappen/draven als je niet naar buiten durft...

Misschien durf ik wel, maar iedereen raad het me af haha. Denk dat die man ook liever heeft dat ik hem even zo rij. Die man is al denk ik in de 80. Vandaar dat ie niet meer kan rijden Knipoog .Ik ken hem nog niet dus wacht daar even mee, en dan ga ik zeker naar buiten, want dat doe ik ook het liefste.

bedankt voor de tips Haha! .

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 16:08

ik zou hem eerst een weekje lekker beetje longeren enzo... en heel veel naar buiten gaan!! neem dan iemand mee... kijk je kan het wel van anderen horen hoe hij is... maar die beleven het misscien anders.. kijk hoe hij reageerd... stap eerst alleen beetje om te kijken hoe hij op jou reageerd..
wij gaan met paarden die een slechte conditie hebben (komt weinig voor Tong uitsteken) veel naar het bos... en doen dan vaak werkschema's wat je met de week opbouwt..

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 16:20

patries_kjp schreef:
ik zou hem eerst een weekje lekker beetje longeren enzo... en heel veel naar buiten gaan!! neem dan iemand mee... kijk je kan het wel van anderen horen hoe hij is... maar die beleven het misscien anders.. kijk hoe hij reageerd... stap eerst alleen beetje om te kijken hoe hij op jou reageerd..
wij gaan met paarden die een slechte conditie hebben (komt weinig voor Tong uitsteken) veel naar het bos... en doen dan vaak werkschema's wat je met de week opbouwt..

Heb je ook gelijk in dat hij bij mij anders kan zijn als bij die meisjes, maar soms wordt ik ook moe van hun over hoe sterk en moeilijk hun paarden buiten wel niet zijn. Kan het ook niet altijd geloven haha. Maar ik ga maar eens proberen longeren een weekje en dan kijk ik daarna wel wat de eigenaar ervan zegt Knipoog .

En als jullie nog meer tips hebben hoor ik het wel Haha!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 21:32

Ik heb Amo ook weer op conditie gereden nadat hij een jaar op de wei had gestaan. Eerst 1 of twee keer per week een half uurtje stappen en beetje draven. Steeds verder uitbreiden en langer draven. Vaker per week gaan rijden. Ik heb pas na 1.5 maand gegalopeerd, omdat ik toen pas vond dat Amo er aan toe was.

Ga op je gevoel af, maar overhaast niets, je hebt alle tijd. Leer het paard vertrouwen en bouw rustig op Lachen

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 19:49

tamaraatjuh schreef:
Ik heb Amo ook weer op conditie gereden nadat hij een jaar op de wei had gestaan. Eerst 1 of twee keer per week een half uurtje stappen en beetje draven. Steeds verder uitbreiden en langer draven. Vaker per week gaan rijden. Ik heb pas na 1.5 maand gegalopeerd, omdat ik toen pas vond dat Amo er aan toe was.

Ga op je gevoel af, maar overhaast niets, je hebt alle tijd. Leer het paard vertrouwen en bouw rustig op Lachen

Longeren vind ik ook leuk om te doen, en alle tijd heb ik ook Knipoog . Ik heb ook nog een ander verzorgpaard (mijn echte schatje Again) waar ik ook nog mee kan rijden. Vooral je laatste twee zinnen vind ik heel goed bij me passen, want zo denk ik er ook over Haha!

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 19:59

ik ben met mijn pony die 1.5 jaar stil heeft gestaan gewoon rustig begonnen met rijden niet te moeilijk gewoon voor zijn conditie veel gedraafd en telkens ietsjes langer maar ook stap pauzes ertussen zodat hij weer aan kan sterken. ik kan ook nog niet naar buiten met mijn pony.... Haha! kvraag me af hoe lang die dan rustig blijft Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 07:36

De bak voor de helft afzetten, kan ook de hele bak gebruiken.

Ik doe ook vaak: zonder bijzet rondjes laten lopen. Op kommando stap, draf en galop. Lekker in een rustig tempo rondjes laten draven. Stap en galop tussendoor meenemen.

Als hij niet steeds op een volte hoeft te lopen, is het minder vermoeiend. Je kunt hem laten versnellen en vertragen. Kun je best een half uurtje doen. Hij gaat dan ook heel ontspannen met zijn hoofd naar beneden, met losse rug draven. Goed voor de conditie, ontspanning en gebruik van de spieren. Een half uur longeren is weer zwaar in het begin, dit niet.

Je traint dan niet gericht, maar hij krijgt wel veel beweging en dan onbelast, op ontspannen manier. Hij ziet je en je kunt dan veel contact met hem houden. Best leuk, mijn paard vind het altijd heel leuk en op allerlei aanwijzingen doet hij van alles. Ik zie dan hoe hij loopt en gaat steeds beter lopen. Ik laat hem veel overgangen maken en dan zie ik dat hij steeds beter zijn lijf gaat gebruiken.