Op maat gemaakt zadel schuift naar voren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miertje

Op maat gemaakt zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 11:07

ik heb een moeilijke merrie qua rug en schouderpartij voor een passend zadel.

Onlangs heb ik mijn op maat gemaakte zadel ontvangen, en bij mij zit hij goed, zodra mijn instructrice erop rijdt glijdt hij naar voren.

Nu heeft de zadelmaker gezegd dat hij zeker 3 mnd ingereden moet worden om in te zakken, nu ligt hij er nog een beetje bovenop.
Mijn instructrice vond het niet goed dat hij zo schuift.

Wie heeft gelijk? Of herkent dit, ik baal hier echt van....... Huilen

Achterom

Re: Op maat gemaakt zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:17

Het lijkt mij ook niet goed dat het schuift... is het geen idee om de zadelmaker eerst het voordeel van de twijfel te geven, en in het begin eens met staartriem te rijden?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:22

bel anders eens wat andere zadelmakers op en vraag wat zij ervan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:35

Laat me raden, het is een Hulsebosch...

miertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 11:42

Nee hoor, het is een Daaleman, en ik heb goed contact met Eric gehad en hij heeft uitgebreid gemeten!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:50

Het zadel is toch voor jou en het [paard op maat gemaakt, toch niet voor je instructrice? Of denk ik nu te logisch Clown

Ik zou inderdaad eerst even 2 maandjes aankijken, als hij dan nog erg schuift zou ik er weer eens achteraan bellen.

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:34

Zoiets heb ik eerder gehoord. Daaleman beweerd een passend zadel te kunnen maken. Het duurt vervolgens wel even voordat het zadel is ingereden is. Dat is naar mijn idee nog niet zo raar. Maar dan komt het: als het zaldel dan nog niet goed ligt dan komen ze toch gewoon even langs. Moet je wel voorrijkosten betalen en natuurlijk de reparatie Haha! , en dan is het weer niet goed dus moetten ze nog een keer komen en dan moet je weer de voorrijkosten en de reparatie betalen Haha! . En dat gaat dan langer door dan dat je bedoeling is, en een passend zadel? vergeet dat maar.
Ik hoop voor je dat het bij jou niet zo loopt. suc6 (en laat je niet te lang aan het lijndje houden Knipoog )
oja, heb je ook zo'n 'contract ' moeten tekenen?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:29

Ik vind dit een raar verhaal.. Een schuivend zadel kan betekenen dat het zadel gewoon niet goed ligt, of dat het zadel niet goed neergelegd wordt. Het lijkt me sterk dat het alleen bij je instructrice schuift, dat kan ik me haast niet voorstellen. Is zij zwaarder/groter?

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 19:29

Ik heb voor mijn vorige paard waarbij het zadel ook steeds naar voren schoof (eerst een KN) een Hulzebos laten maken.
Ze hebben er een ingebouwde voorsingel in gemaakt en die heeft altijd goed gelegen.

miertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 12:22

Nou nee ik heb geen contract hoeven te ondertekenen hoor, en ik vertrouw eerlijk gezegd wel op Daaleman.

De instructrice is juist lichter, maar heeft behoorlijk eraan gereden. De singelstoten liggen wel iets naar achteren, en de achterste singel is dan 1 gaatje minder aan te singelen dan de voorste, omdat deze over de buik moet, dus het kan zijn dat ik de singelstoten iets naar voren moet trekken.

Want anders glijdt misschien onder het rijden de singelstoot naar voren met de singel, en ja, dan komt hij natuurlijk losser te liggen??

Ik hoorde van meer mensen dat een zadel toch echt wel moet worden ingereden, de kussens moeten nog inzakken, dus vooralsnog vertrouw ik op dat verhaal van Daaleman. En ik heb de vorige keer ook geen voorrijkosten betaald hoor, en dat ging om mijn andere paard.

Gr, miertje.....

miertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 12:24

TULANDRO,

het kan zijn dat het zadel gewoon het beste punt opzoekt, maar dat is dan dus bij haar net een stukje voor de schouderspier. Ik wil het zadel natuurlijk achter de schouderspier hebben liggen, maar Daaleman zei ook dat het zadel toch het punt zoekt waarop het blijft liggen.

Als ik naar plaatjes kijkt uit de hoefslag e.d. zie ik ook dat het ene zadel meer naar voren ligt dan het andere zadel. Kan iemand mij hier iets over vertellen??

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 13:23

Ik zou het nog even afwachten hoor. Ik heb pas geleden een stübben springzadel gekocht. Dat schoof ook naar voren. Nu ik er iedere dag mee rij merk ik dat hij steeds meer inzakt en steeds beter gaat liggen.

Ik kwam er vandaag na het rijden achter dat ik niet had aangesingeld en het was wel iets verschoven maar niet veel. Als het blijft schuiven klopt het niet en moet je terug.

Ik heb trouwens allebei mij zadels altijd op de voorste twee singelstoten vast. Mijn pony heeft zodanige vormen dat het anders niet goed blijft liggen.

miertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 14:57

Saar, ik heb maar 2 singelstoten... Knipoog

maar bedankt voor je berichtje, geeft hoop!

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:15

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:40

Ik heb bij mijn op maat gemaakte Stubben nooit last van glijpartijen gehad. Het is zelfs zo dat het zadel blijft liggen als de singel niet eens goed strak zit.
Hoe wil je springen als het zadel schuift? Of als je paard bokt?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:55

ik heb een op maat gemaakte kieffer lusitano kür... heeft nog niet geschoven,er is pas 3 keer mee gereden Ja

ik zou zeggen wacht het nog even af,en laat anders de zadelmaker er nog eens goed naar kijken Ja

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:42

Ik heb een op maat gemaakte Stuebben Avalon dressuurzadel. Heeft vanaf dag een goed gelegen. Na ruim twee jaar op laten vullen.
NU ligt het zadel wat minder goed maar mijn paard is enorm afgevallen dus die moet eerst weer een beetje op zijn eigen figuur komen en dan ligt die wel weer goed.

Een zadel moet gelijk goed liggen, vanaf dag 1. Althans dat is bij ons regel in de ruitersportzaak het zadel moet goed liggen anders past het niet en moet er een andere maat, model, kussens geprobeert worden.

Ik maak mijn zadel nu tijdelijk pas met een extra dik chabrak, een geldpad en een bontje, maar zogezetgt dat kmt er dus door dat meneer enorm afgevallen is en nu weer dik moet worden.

miertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 13:36

Hoe kun je een op maat gemaakte Kiefer of Stubben kopen? Dat is toch een zadel die in verschillende maten in de winkel hangt, of laat je een man van dat merk komen om hem helemaal op maat te maken?

Voor mij is een op maat gemaakt zadel een zadel wat kaal wordt gepast en aangepast met bomen, en dan gemaakt wordt.

Gisteren nog gereden, en schoof niet.. Toch wacht ik nog maar even af, nogmaals, ik heb wel goed vertrouwen in Daaleman, we zullen zien, ikhou jullie op de hoogte,

tact: bedankt voor je fijne uitleg!!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:43

miertje schreef:
Hoe kun je een op maat gemaakte Kiefer of Stubben kopen? Dat is toch een zadel die in verschillende maten in de winkel hangt, of laat je een man van dat merk komen om hem helemaal op maat te maken?

Voor mij is een op maat gemaakt zadel een zadel wat kaal wordt gepast en aangepast met bomen, en dan gemaakt wordt.

Gisteren nog gereden, en schoof niet.. Toch wacht ik nog maar even af, nogmaals, ik heb wel goed vertrouwen in Daaleman, we zullen zien, ikhou jullie op de hoogte,

Clown Volgens mij komt er inderdaad een mannetje van Kiefer of Stubben gewoon langs om hem op maat te maken, zo raar is dat toch niet?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:55

Ik vind dit echt een raar verhaal, wij hebben altijd Daaleman zadels en ik heb Erik nog nooit horen zeggen dat ze pas na 3 maand goed liggen. Ik heb op dit moment 2 zadels en ze lagen gewoon allebei goed vanaf de eerste dag. Ik zou hem echt nog een keer vragen om langs te komen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:42

miertje schreef:

Als je een goede ruitersportzaak hebt die neemt de maten bij het paard op kamerwijdte, breedte, lengte , model en dergelijke aan de hande daarvan wordt een zadel gemaakt bij stuebben.
Ik heb toevallig mazzeld dat ik zon ruitersportzaak ken. Als je de mensen in de winkel er neit zoveel verstand van hebben dan kan ook de vertegenwoordiger van stubber komen om op de te meten.
Soms past een zadel bijvoorbeeld niet standaard omdat je paard zoals mijn paard een hoge schoft heeft en zeer breed in de schouders is.

Dus het is wel mogelijk je moet of de juiste mensen kennen of er naar vragen bij de ruitersportzaak.
www.stuebben.de geloof ik voor de site van stubben

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:20

miertje schreef:

Ja, er is bij mij inderdaad iemand langsgeweest dieh et zadel helemaal heeft aangepast. Er zitten keilkussens in, extra hoge, wel een standaard boom, maar de volledige kussens zijn aangepast. De wrong is bij mij verplaatst, extra grote zweetbladen. Het kan dus wel.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:30

wendytjeG schreef:
Het lijkt mij ook niet goed dat het schuift... is het geen idee om de zadelmaker eerst het voordeel van de twijfel te geven, en in het begin eens met staartriem te rijden?

Ja, iemand bij mij op stal heeft ook de zadelmaker het voordeel van de twijfel gegeven en enkele weken later lag d'r paard finaal in de prak. Was dan wel van Hulsebosch en niet van Daaleman, maar dit heeft mij toch geleerd dat je bij niet goed passen (=schuiven) er maar beter zo snel mogelijk iets aan kan doen. En bij twijfel dus gewoon je eigen gevoel volgen of iemand anders erbij halen en niet de praatjes van een zadelmaker voor waar aannemen.

miertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 13:59

Waarschijnlijk heb ik het zadel te ver naar achteren geplaatst, ik had ook meer dan 1 hand tussen borstbeen en singel. Ik had het zadel achter de vetrol die ze aan beide kanten heeft liggen, omdat ik dacht dat daar ook de schouderspier zat.

Nu las ik in mijn andere draadje dat het zadel achter het schoudergewricht moet liggen, en dat is dus iets meer naar voren, en daar blijft hij dus wel liggen.

Ook had ik toen ik hem meer naar achteren had liggen last van ongelijk aansingelen, omdat de achterste riem meer richting buik zat, en daar is het dus wat dikker.

Al met al hoop ik dat het nu goed gaat, en anders bel ik Eric even.

miertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 14:01

KENDRA: Vreemd, hij zei bij mij dat het een maand of 2 a 3 duurt voordat het zadel echt goed ligt, en goed is ingezakt, vanwege de kussens e.d.

Op zich vind ik dit niet zo vreemd..

Zelf heb ik nu mijn 3e Daaleman, en op mijn vorige paard lagen ze ook allebei gelijk goed, dit is een merrie met een wat moeilijke rug..