Naaimachine gallop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marguerita

Naaimachine gallop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 23:20

Sinds een week of 2 heb ik een paard te rijden met een verschrikkelijke gallop. De stap en draf zijn ook wat kort en ze sluit zich niet (loopt in 2 stukken), maar de gallop is verschrikkelijk! Het gaat op-en-neer als een naaimachine. Ze stapt totaal niet onder de massa.

Heeft iemand hier ervaring mee? Tips, idee-en?

Ik heb alle hulp nodig die ik kan vinden!

lachmar

Re: Naaimachine gallop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 23:23

Iets meer uitleg zou niet overbodig zijn.
Zo is het moeilljk om hulp te geven.

Marguerita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 23:29

OK, ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen, is moeilijk hoor! Dus vraag als je het niet snapt! Ik doe m'n best.

In de gallop gaat haar achterhand op-en-neer, net als een naaimachine. Er zit wel 'iets' van voorwaarts in, maar ze plaatst haar binnenbeen nauwelijks onder de massa. Alsof de beweging van alleen achter de lendenen komt. De kont gaat omhoog en naar beneden. De voet gaat heel hoog en dan naar beneden. Het is echt alsof je naar een naaimachine aan het kijken bent. Het loopt niet achter haar kont, maar er echt recht onder.

Is dat 'iets' duidelijker?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 23:30

je paardje sterker maken in zn achterhand (oefeningen als veel aangaloperen, balkjes lopen, springen, bergjes rijden, mul zand rijden, longeren met pessoa ed zijn hiervoor geschikt) en hem los rijden in zn rug.

Als een paardje goed over zn rug loopt, nagevelijk is en de kracht heeft in zn achterhand zal die hem makkelijker bij kunnen zetten. Als die hem bij kan zetten heeft die meer ruimte om zn pas te vergroten waardoor er ook meer tact zal zijn.

Werk eerst aan zn stap, daarna aan zn draf en als laatste aan zn galop.. ga ook niet galoperen voordat zn stap en draf duidelijk verbeterd zijn!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 23:31

is die eigelijk al nagekeken? Door je laatste post doen het me denken dat het misschien van uit zn rug kan komen.. ik zou wel eerst alle medische factoren uit willen sluiten als ik jou was..!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 23:36

Zoals je het uitlegt klinkt het alsof je paard stuiterd in de galop en er dus van achter helemaal niet onder springt.
Zoals M3issi3j al typte moet je paard sterker worden in z'n achterhand.
Dit krijg je alleen maar voor elkaar door veel te trainen en je paard goed over z'n rug te laten lopen en veel overgangen te maken.
Balkjes lopen is hier ook een goede oefening voor.
Ik zou persoonlijk de galop juist wel blijven oefenen, maar ga dan voorlopig bijvoorbeeld in de verlichte zit zitten en laat het redelijk naar voren galoperen, zodat z'n achterhand er meer onder moet springen.
Doe dan ook je handen goed naar voren, zodat je hem zeker niet in z'n mond stoort, want dit vind je dan weer terug in z'n rug/beweging.

Marguerita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 23:40

De merrie is trouwens 5 jaar oud, en heeft al sinds het begin (van het aanrijden) moeite met de balans in de gallop. De vorige ruiter durfde er niet meer op te rijden zonder helm en body-beschermer.

Ik wil graag de dierenarts erbij halen, maar de eigenaar weigert. Dit is haar 'beste' merrie en er is niks mis mee. Ik begin te twijfelen of dit enkel en alleen de vorige ruiter is. Haar 1 jaar jongere zuster (zelfde vader en moeder) heeft ook moeite met de gallop, maar niet op dezelfde manier, daar lijkt het me meer een gebrek aan kracht.

Ik heb haar alleen nog gelongeerd in de pessoa. Ze wint iets aan kracht, maar de kwaliteit van de gang verandert niet (bij de jongere zuster juist wel).

Ook al weigert de eigenaar er een dierenarts bij te halen, ik bel ze morgen wel, dan betaal ik het zelf wel, het welzijn van de merrie staat bij mij bovenaan.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 08:41

Ik heb kort geleden een paard gereden dat ook een omhooggaande galop had waarbij de achterhand er niet onder kwam en het paard niet naar voren ging, zelfs wanneer ik hem flink voorwaarts liet gaan.

Bij hem lag het aan zijn rug en knie. Hij is onder behandeling geweest van een arts en fysio waarna zijn galop een heel stuk verbeterd is.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 09:21

M3isSi3j schreef:
mul zand rijden,

Leuke en zinvolle tips, maar bovenstaande zou ik laten, dan rijdt je je paard kapot! Niet doen dus Knipoog ...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:57

Kaja schreef:
M3isSi3j schreef:
mul zand rijden,

Leuke en zinvolle tips, maar bovenstaande zou ik laten, dan rijdt je je paard kapot! Niet doen dus Knipoog ...

dat ligt eraan.. ik rij mn paard 4x in de week op het strand en ga dus 4x per week door het mulle zant bergje op galoperen.. als je paardje ervoor getraind is werkt het super..

je moet het gewoon juist aanpakken.. niet gelijk 2 uur lang laten galoperen op de volte in het mulle zand maar langzaam opbouwen en in combinatie doen met de andere oefeningen!

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:11

Ik kan me niet voorstellen dat je met een paard dat niet goed kan galopperen in mul zand gaat rijden. Het kan een medisch probleem zijn, maar het kan ook een probleem door verkeerde africhting en rijden zijn. Aan de longeerlijn kun je zo bepalen wat er aan de hand is.
Dus geen pessoa gebruiken, gewoon aan de longeerlijn en niet bijzetten. Dan alle gangen op beide handen en overgangen en tempo wisselingen. Je moet het paard goed kunnen longeren. De oorzaak van het probleem is dan waarschijnlijk meteen duidelijk.