een jong paard met trauma's

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imman

een jong paard met trauma's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 19:19

hoi,

ik verzorg nu een ander paard en dat is een 4 jarige springmerrie. deze is in september ingereden door een professional. ze heeft de basis onder de knie, maar nu heeft er iemand haar verkeerd gereden.

het probleem: ( hou je vast)

- Babs is heel lief en eerlijk, maar door een fout van de ruiter heeft ze trauma's aan het op en afstijgen. deze is door een schrikreactie van Babs een keer achter het zadel terrecht gekomen ipv erop. hierdoor is normaal op en afstijgen niet mogelijk. ze is dan helemaal in paniek.

- Babs is heel schigtig onder het zadel en springt voor alles weg waar ze denkt van te kunnen schrikken en is daardoor bijna niet te rijden. terwijl dat niet zo was voor die ruiter zijn fout gemaakt had en dat 1x en ook niet 2 keer.

die mensen willen met haar gaan springen en hebben gevraagd of ik haar dresuurmatig verder wil doorijden.

ik wilde vragen aan jullie of jullie iets weten wat ik kan doen om deze 2 grote problemen eruit te krijgen.

groetjes Glenn

Poofje

Re: een jong paard met trauma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 19:47

Hoi Glenn,

Dat is balen zeg! Is het paardje goed ingereden is ze door zo'n fout toch het vertrouwen weer kwijt.. Ik zou beginnen bij het begin. Heel veel met haar doen zoals poetsen wandelen longeren en dat soort dingen. Zo krijgt zij ten eerste al meer vertrouwen in jou. Als je dan wil gaan rijden zou ik dat ook weer aan het begin beginnen. Dus eerst iemand over de rug van het paardje heen hangen. Zo leert ze dat het niet eng hoeft te zijn dat er iemand op haar rug klimt. Als ze dit allemaal gewoon goed doet en jij haar steeds goed beloont zal ze doorhebben dat het helemaal niet zo erg is dat er iemand op haar rug klimt. En doordat jij veel met haar doet zal ze ook meer vertrouwen in jou krijgen. Wanneer je dan uiteindelijk weer gewoon opstapt zal ik ervoor zorgen dat iemand haar vast heeft zodat ze niet echt weg kan schieten en dat jij dan ook bijvoorbeeld verkeerd op haar terecht komt.. Als zij geleerd heeft dat gewoon opstappen niet eng is zal ze misschien ook wat makkelijker te rijden zijn, en ik denk dat dat ook veel te maken heeft met vertrouwen hebben.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.. heel veel succes in ieder geval!
Groetjes

Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:45

Hoi,

Wat je ook zou kunnen proberren is de Rescue remedie van Bach, dit bij trauma's. Je moet een paar druppels of als je een spray heb een paar keer sprayen in de mond en dan gaan opstijgen zoals jemdat normaal ook zou doen. wat de remedie doet is het traume loskoppelen van de gebeurtenis.

Succes, In Touch Xandra

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:46

Poofje schreef:
Hoi Glenn,

Dat is balen zeg! Is het paardje goed ingereden is ze door zo'n fout toch het vertrouwen weer kwijt.. Ik zou beginnen bij het begin. Heel veel met haar doen zoals poetsen wandelen longeren en dat soort dingen. Zo krijgt zij ten eerste al meer vertrouwen in jou. Als je dan wil gaan rijden zou ik dat ook weer aan het begin beginnen. Dus eerst iemand over de rug van het paardje heen hangen. Zo leert ze dat het niet eng hoeft te zijn dat er iemand op haar rug klimt. Als ze dit allemaal gewoon goed doet en jij haar steeds goed beloont zal ze doorhebben dat het helemaal niet zo erg is dat er iemand op haar rug klimt. En doordat jij veel met haar doet zal ze ook meer vertrouwen in jou krijgen. Wanneer je dan uiteindelijk weer gewoon opstapt zal ik ervoor zorgen dat iemand haar vast heeft zodat ze niet echt weg kan schieten en dat jij dan ook bijvoorbeeld verkeerd op haar terecht komt.. Als zij geleerd heeft dat gewoon opstappen niet eng is zal ze misschien ook wat makkelijker te rijden zijn, en ik denk dat dat ook veel te maken heeft met vertrouwen hebben.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.. heel veel succes in ieder geval!
Groetjes

ik ga helemaal mee met wat poofje net geschreven heeft in elk geval succes ermee

groetjes bren

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:05

Je kan, ook gezien de leeftijd van het paard, teruggaan naar het basis grondwerk vanaf het eerste begin. Als je in de fase komt dat het paard opgezadeld wordt en er later iemand in het zadel probeert te gaan zitten, moet je er voor zorgen dat de indrukken die het paard op dat moment opdoet positief en sterker zijn dan de negatieve reacties die het paard al heeft. Een paard is gemakkelijk af te leiden terwijl je handelingen doet die het minder prettig vindt. Je kan voordat je dit probeert, kunnen uitproberen wat het paard bijzonder prettig vindt. Dus zonder opstijgen en niet op het paard gaan zitten. Pak dan de dingen die het paard het meest aangenaam of lekker vindt en kijk in welke mate andere gevoelens en reacties daarmee worden overstemd.
Dus als je ziet dat negatieve reacties uitblijven, dan kun je op het moment dat je iets doet wat het paard zonder dat het afgeleid wordt en als negatief ervaart , daar een afleiding met iets (lekkers, aandacht, luchtje, smaak etc) afleiden. Op die manier koppelt het paard de minder prettige handelingen aan iets prettigs. Dit hoeft niet lang te duren om het uit te vinden. Als je dit oefent moet je dit consekwent doen en steeds herhalen. Je moet aan de reactie zien dat het paard voelt en begrijpt dat er niets vreemds of engs gebeurt. Daarna moeten de handelingen door het paard bevestigd worden. Je moet dat dus controleren, zodat je zeker bent, dat het paard op een normale manier reageert.

Met de reactie die je beschrijft zijn ernstige ongelukken gebeurd. Zorg dat er altijd iemand bij je is en die je kan helpen. Als je twijfelt of niet zeker genoeg bent, of hier weinig ervaring mee hebt, laat het dan over aan iemand die hier wel ervaring mee heeft.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 08:42

..ik heb wel eens zoiets op de tv gezien en volgens mij is dat hetzelfde wat Goldstar vertelde....je leid het paard eigenlijk af...misschien kan iemand hier meer over vertellen maar zo ging het verhaal dus...je houd je hand hoog voor je paard je maakt als het ware een stopteken met je hand...als je paard met zn neussie je hand aanraakt..krijgt ie wat lekkers...en zo oefen je dat door zodat hij door heeft dat dat met leuks kan geassocieerd wordt..en dan schijnt het heel makkelijk te zijn om verder te werken met je paard..wat ik op de tv had gezien ging het dus om dat het paardje in kwestie niet op te zadelen was en door deze techniek..was er geen kunst aan..maar nogmaals ik heb het met een half oor zitten luisteren en misschien weten er meer mensen hier van deze techniek af..

iig veel succes met je paardje...je zal het vast nodig hebben!

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:03

ik zou zeker haar rug eens laten nakijken, of er niet iets pijn doet.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:51

En het zadel... of het wel past.

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:57

als een paard na 1 of 2 keer al zo paniekerig reageerd dan is er zeker meer aan de hand!
ik heb in mijn leven heel wat jonge paarden in gereden en er zijn best wat stomme stunts voorgekomen hoor! waaronder ook achter het zadel terecht komen als je een paard gaat leren om alleen op te stijgen!
en bij mij is er nooit 1 paniekerig van geworden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:59

Je ziet wel vaker dat jonge paarden angstig zijn van de bewegingen van de ruiter. Meestal zijn ze dan braaf op het moment dat je daadwerkelijk in het zadel zit. Als het opstijgen zelf ok is maar het neerkomen in het zadel een overdreven spanningsreactie geeft moet je altijd rug en zadel laten nakijken op problemen. 9 vd 10 zit er daar wat.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:57

Hai,

Inderdaad een moeilijk probleem.
Misschien in je ogen een stomme tip, maar misschien is het verstandig haar even op rust te zetten, en weer opnieuw te beginnen.

Gewoon eerst met wandelen, dat ze leert niet weg te springen voor dingen, daarna gewoon weer rustig met hangen op de rug, dat soort dingen.
Longeren met iemand erop, dat ze weer vertrouwen krijgt, want doorgaan op deze manier, dan maak je het alleen maar erger.

Het belangrijkste op dit moment is haar vertrouwen terug te winnen, vanuit daar, kun je weer naar de volgende stap.

Iemand die mij helpt met het 'opvoeden' van mijn haflingertje van 2 jaar
heeft hetzelfde probleem met een merrie die ze heeft gekocht.
Als ze een zweep of zadel ziet, gaat ze al helemaal flippen.
Die heeft haar nu op rust staan, en laat haar een half jaartje met rust, althans qua werken.
Na dat half jaar, gaat ze weer helemaal opnieuw beginnen.
Ze is nu wel bezig met vertrouwen winnen, maar na dat half jaar gaat ze weer rustig wennen aan het zadel en dergelijke.

Kijk maar wat je ermee doet, maar win eerst het vertrouwen terug, dat is het belangrijkste!!