Leuke oefeningen in galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patos

Leuke oefeningen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 18:27

Ik ben snel geneigd om veel tijd tijdens de trainingen te besteden aan de draf, maar ik heb me er nu toch echt toe gezet om minimaal een kwartier te galopperen. Het is gewoon zo goed voor Patos dr achterhand. Maar na de nodige voltes 10 meter, appuyeren, eenvoudige wissels, gebroken lijnen, contra, tempowisselingen ed. heb ik het eigenlijk wel gehad. Iemand leuke tips om ook de achterhand nog eens extra te trainen?

M3isSi3j

Re: Leuke oefeningen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 19:43

Wat ik altijd wel geinig vind om te doen zijn slangevoltes.. de ene keer contra houden en de andere keer overspringen.. en dan steeds meer bogen proberen te rijden.. (beetje basis oefening maar wel een goeie!)

de meeste oefeningen heb je eigelijk al opgenoemd, werken aan de kleine details.. film eens een les van iemand die ver boven je rijdt en kijk die film een paar keer achter elkaar om te zien wat die nou presies doet en laat je hier door inspireren!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 20:19

thanx! Slangenvoltes doe ik al veel aangezien ze ook in mijn proeven voorkomen. Vandaag een een slangevolte met 6 bogen gereden (en dat valt niet mee in onze 16x35 bak), alleen overspringen doe ik nog niet, eerst even de laatste puntje in de Z1.
Stiekem ben ik ook al bezig met de werkpirouette in een heel basic vorm, dus gewoon een vierkant met op de hoeken een kwart draaien.
Veel meer inspi had ik dus niet, vandaar dit topic.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:28

Ik werk allereerst ook gewoon los in galop, dan ben ik al 5 minuten bezig in de galop. Dan buig ik lekker in. Beetje schoudervoor en daarin ook schakelen. En wijken in galop.

Later pak ik dan weer de galop en rijd ik ook die oefeningen en ook weleens pasje appuyeren van de hoefslag af en dan weer terug wijken. En pirouette volte tenminste zo noemt mn instructrice dat.
Dus lekker doorsluiten. En van daaruit weer middengalop en weer terug rijden enzo. Verder weet ik het ook niet zo goed eigenlijk Lachen

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:44

Wat je ook kunt doen als je al een redelijke oprichting hebt is een kleine volte oprijden (meter of 10) en dan travers inzetten. Zo je volte nog een beetje sluiten en als dat goed gaat kun je richting de pitouette rijden. Richting he, dus niet gelijk Salinero nadoen Haha! Die travers kun je afwisselen met schouderbinnenwaarts.

Daarnaast zijn wegrijden (verruimen) in schouderbinnenwaarts en overgangen draf-galop-draf moeilijke maar eerlijke oefeningen om de achterhand te trainen. Tempowisselingen zijn sowieso ontzettend goed om het achterbeen snel en krachtig onder te laten treden, bovendien is het makkelijk omdat je ze vrijwel altijd kunt rijden (in contra, wendingen, op rechte lijnen...)
Van zulke oefeningen krijg je je paard ook nog eens superscherp aan je been en aan je zit OK dan!
Succes!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 08:48

Nou, ik heb al weer wat leuke ideeen opgedaan, dat travers had ik nog niet aan gedacht!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:46

Bij mijn vorige paard moest ik tijdens de les mijn paard weleens op de volte zetten in de contragalop en dan iets stelling naar binnen vragen.

(Op de rechterhand, linkergalop op een volte met iets stelling naar rechts)

Niet tig rondjes natuurlijk, ze werd daar heel los van.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 18:37

wijken en appuyeren afwisselen Haha! Ook goed voor de lengtebuiging

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 19:47

Ik moet alleen bekennen dat ik liever niet teveel wijk in de galop, je krijgt al snel dat ze over de buitenschouder vallen.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:41

Wat ik altijd erg leuk vond in de galop was het verkleinen van de voltes, pony goed op de achterhand zetten en zorgen voor voldoende impuls, een pirouetje. Wanneer je de achter hand veel wilt trainen gaat het natuurlijk ook (vooral) om de overgangen naar de galop

Yathal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:54

En ik ben al blij dat mijn paard eindelijk sterk genoeg is dat 'ie niet meer overspringt achter als 't 'm te zwaar wordt in galop...

Ook heel knap van ons toch?! Lachen

Maar wij zijn dan ook nog niet zo lang bezig...

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:16

Wat ik ook een goede oefening vind is om op de volte meerdere keren achter elkaar 4 passen weg te rijden en daarna weer 4 passen terug waarbij ik hardop meetel. Ook een keer buitenstelling vragen op de volte is een fijne oefening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:20

Travers en schouderbinnenwaarts, en zelfs renvers kun je prima in galop rijden.

Op de lange zijde binnenhoefslag en wisselen tussen travers en renvers is een van mijn favoriete oefeningen. Zowel in draf als galop goed toepasbaar.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 09:22

Zep schreef:
Travers en schouderbinnenwaarts, en zelfs renvers kun je prima in galop rijden.

Op de lange zijde binnenhoefslag en wisselen tussen travers en renvers is een van mijn favoriete oefeningen. Zowel in draf als galop goed toepasbaar.

Weet eigenlijk helemaal niet hoe je een goed renvers moet rijden Bloos , dat is toch een soort spiegelbeeld van travers, met het hoofd naar binnen ipv naar buiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 09:42

Klopt, je brengt de voorhand naar binnen, en neemt lengtebuiging aan in de richting die je opgaat.

Als je vanuit de schouderbinnenwaarts komt heb je de schouder al naar binnen. In het omstellen zet je je paard heel erg goed op zijn eigen benen, hij kan dan op geen enkele manier op jouw hand of been steunen.

Dit is een goede oefening om controle over voor- en achterhand te krijgen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 10:00

Zep schreef:
Klopt, je brengt de voorhand naar binnen, en neemt lengtebuiging aan in de richting die je opgaat.

Als je vanuit de schouderbinnenwaarts komt heb je de schouder al naar binnen. In het omstellen zet je je paard heel erg goed op zijn eigen benen, hij kan dan op geen enkele manier op jouw hand of been steunen.

Dit is een goede oefening om controle over voor- en achterhand te krijgen.

Leuk, daar ga ik lekker mee aan de slag. Even een rijtechnisch boek raadplegen voor de precieze uitvoering, maar moet lukken denk ik zo.
Bedankt!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 14:48

Ik werk in de galop vaak naar de arbeidspirouette toe.
Dit werkt goed om ze gedragener te krijgen op het achterbeen.
Dus op een volte van 15 meter de achterhand stukjes naar binnen plaatsen. Dit weer afwisselen met een paar sprongen voorwaarts en dan weer opnieuw inzetten.
Hier kun je dan ook de volte in sluiten.
En de reprises achterhand naar binnen kun je steeds verder uitbouwen afhankelijk van de training en wat je paard aan kan en de mate dat je t fijn houd aan de voorkant in dat werk.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 19:20

Dat is een beetje het probleem, Patos heeft uitgevonden dat als ze de neus iets verder uitsteekt, ze lang zo hard niet hoeft te werken. Impuls en gedragenheid zat, alleen vóór zit het niet zoals het hoort. Vandaar nu een paar daagjes slof gebruikt (wel bevestigd aan de zijkanten van t paard) en het wordt al iets beter. Patos verveelt zich snel en gaat andere dingen lopen doen, vandaar dat ik dus wat nieuwe oefeningen mee wil nemen.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 09:30

Op een volte 15 meter iets travers instellen in verzamelde galop (dus richting werkpirouette). Na een aantal sprongen op die zelfde volte schoudervoor in middengalop. Daarna weer travers, verzameld op de volte.
Dit een aantal keer achter elkaar.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:00

Ik doe ook vanalles in de galop, eenvoudige wissels, contra lijntjes. Contralijntjes bv op een gebroken lijn 5 meter, 10 meter, in een slangevolte, of gewoon op de volte.

Daarnaast appuyeer ik ook, soms vanuit de wending, soms afwenden op de AC lijn en dan naar de hoefslag toe.

Ook zet ik Boas vaak schouderbinnenwaarts en travers op de lange zijde en op een kleine volte. Door de schouderbinnenwaarts op een kleine volte (in de zin van; extreem indraaien op de schouder) komt hij beter op de buitenteugel. Ook sluit ik een kleine volte door in travers. Hier wordt hij lekker soepel van.

Daarnaast rijd ik ook vaak een werkpirouette. Heel belangrijk daarbij is dat je elke sprong hetzelfde houdt, en dat valt vaak vies tegen! Op het moment dat Boas de kleine volte in travers goed doet, wil ik hem wel eens helemaal doorsluiten en dan springt hij zowaar een stuk pirouette. Soms een kwart, soms een halve... voor de afwisseling. Daarna rijd ik hem weg in middengalop, zodat hij goed op mijn been blijft letten en ik hem uit de pirouette kan rijden wanneer ik dat wil.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 00:54

nja, ik ben altijd nogal fan van de galop wissels, maar daar wil je nog niet aan beginnen las ik.
eenvoudige overgangen, galop,halt,galop ,halt,galop,halt. En dan echt puur op je zit.
Echt telkens maar 10 meter galoperen en dan weer enkele seconden halt houden, verovlgens kun je dat afwisselen met linker/rechter galop
en dan bv enkele meters appuyeren naar gelang de galop.
En tempo wisselingen rijden, juist als je paard t niet verwacht, dus bv lange zijde verzameleen, afwenden van bv E naar B, verruimen en daarna weer verzamelen, eigenlijk alles wat je ook in draf kunt doen maar dan in galop. Succes iig!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 18:02

Bedankt! Galopswissels doe ik nog even niet, we hebben al wel wat geprobeerd, maar we (= instructrice en ik) zijn bang dat ze dan fout gaat in de Z1 proef en dat zou zonde zijn.