op volte met achterbenen overspringen in gallope

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paola33

op volte met achterbenen overspringen in gallope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 16:06

mij probleem is dat als ik gallopeer en ik moet vaak met mevrouw op een volte galopperen omdat ze anders heel sterk wordt is dat ze sinds kort met haar achterbenen overspringt, moet er wel bij vermelden rij op een manegepaard en ze heeft lang stil gestaan, ik rijdt er wel elke week op. nu zegt de gene van wie ik les heb dat ik mijn buitenbeen ver naar achter moet leggen, nu rijdt ik met redelijk lange sporen omdat ze het ene moment niet reageert en het andere moment me er bijna afbokt, als ik nu dus mijn been naar achter leg bokt ze dus niet gemeen maar ik het volgende week een wedstrijd en weet niet hoe ik dit moet oplossen, we zijn al een stapje terug gegaan van l1 naar b manege wedsterijden, wie kan mij helpen want zonder sporen rijden is geen optie gaat ze namelijk haar eigen gangetje

M3isSi3j

Re: op volte met achterbenen overspringen in gallope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 17:25

springt ze zowel links om over naar rechts en rechts om over naar links of heeft je paardje echt een voorkeur voor een van de 2 kanten?

Wat ik je zou aanraden is om hem gewoon terug te nemen en hem op nieuw aanzetten in galop (liefst vanuit stap zodat die wat meer verzameling heeft) op die manier word die sterker en zal die er minder moeite mee hebben om in de juiste galop te blijven.

succes er mee

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:25

Zowiezo is het al niet goed dat je een paard niet kan rijden zonder sporen. Die zijn er namelijk niet voor om ze in zijn buik te zetten en hem hierdoor aan het lopen te krijgen.

Verder de galop trainen, overgangen rijden, draf-galop, verz. galop-middengalop etc.

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 20:29

ze doet het zowel rechts als links om, alleen links om is ze iets sterker dan rechts om, het probleem zit hem in haar dominantie daarom kunnen we haar niet zonder sporen rijden, want van zweep trek ze niets aan, ik ben eigenlijk ook geen voorstander van sporen maar anders gaat ze gewoon haar eigen gang en lelt ze iedereen de bak uit behalve haar vriendje. maar ga morgen proberen hoop dat de les rustig is en of het gaat, immers ze heeft me er vorige week eindelijk afgekregen. dus ga proberen en middelgallop kan ik alleen oefen als ik alleen in de bak ben, mevrouw neemt nogal grote sprongen niet verwondelijk als je 1,83m bent.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 23:42

het is onzin dat je sporen nodig heb omdat je paardje dominant is..

mijn merrie is ook onwijs dominant.. en ik rij haar nooit met sporen.. het is een rijtechtnisch probleem wat je met goeie technieken moet kunnen oplossen. Als dit jou niet lukt moet je het niet op je paardje afschuiven!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:26

Probeer niet teveel stelling te vragen in de volte, veel paarden hebben daar moeite mee, omdat ze dan hun achterbeen dan moeilijker onder het lichaam kunnen plaatsen. Ik kan me voorstellen dat ze daarom over zou kunnen springen achter.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:27

Ik ben bang dat als je maar 1 keer per week op haar rijdt je dit probleem niet kunt aan pakken.Het probleem is al dat ze niet goed aan je hulpen staat en je haar daardoor gaat afstraffen met je sporen.Ik zou eerst een stap terug doen en weer even bij het begin beginnen been is reaktie en als dit goed gaat dan kun je weer verder kijken.Als je 1 keer per week rijdt moet je elke les weer opnieuw beginnen en je kan haar niet eens even lekker doorpakken en je kunt toch niet echt door trainen omdat je zelf al zegt dat je niet je gangen kunt veruimen als er anderen in de bak rijden maar zo krijg je haar wel sterker.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:16

Ja wat je omschrijft werkt dus niet. Ik zou ervoor gaan om eerst recht te richten, want een paard/pony wat niet rechtgericht is zal kunnen overspringen. In galop moeten namelijk op volte de binnenbenen sporen dus op 1 lijn liggen en is dat niet geval, dan is deze dus scheef. Nu moet je elk paard/pony rechtrichten omdat ze van nature al scheef zijn...maar ja helaas word dat niet geleerd op de manege... Huilen

machonoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 08:48

Ik kan je helaas geen tips geven.
Ik heb zelf ook een paard dat wel eens in de galop om springt met de achter benen, als ik hem een schop of tik geef 'onder' zijn buik springt hij soms weer terug, soms als hij overkruist loopt springt hij helemaal om.
Het is echt heel vervelend, want hij deed het laatst op een wedstrijd en daar ging mijn mooie verzamelde galopje, met aanspringen was t een 8, grote volte een 7 en toen sprong hij om en was t een 4 Verdrietig

Als iemand misschien tips of oefeningen heeft voor me?
Volgens mij is het juist zijn 'bedoeling' dat ik weer ga draven, hij vindt het namelijk erg moeilijk als ik aan hem vraag om meer op zijn achterhand te lopen.
Ik train hier wel erg veel op ook met longeren.

Iemand nog tips?
Groetjes Anoek

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 08:53

In galop moet paard/pony met binnenbenen op 1 lijn lopen (volte lijn sporen zeg maar) als dat niet is en paard zet binnenachterbeen onder de massa of buiten de massa dan is deze scheef. Let maar eens op bij longeren. Dit kun je niet corrigeren met enkele longe overigens, dat kan alleen met dubbele longe gedaan worden (maar als je dit nog nooit gedaan hebt, moet je niet zomaaar zelf aan beginnen) Met dubbele longe kun je namelijk ook een paard/pony rechtrichten en in balans krijgen en zal deze niet overspringen.

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 18:43

hoi,

ging gisteren beter komt denk ikook omdat ik na mijn nogal harde val van vorige week een beetje angstig was, dus gevraagd of ik even alleen mocht galloperen dus groep op midden en een grote volte leeg en hoefslag kon ze even stoom afblazen en tot mijn verbazing sprong ze niet over. hopelijk doet ze het zondag ook niet met de wedstrijd ga denk ik alleen wel met ander sporen rijden,z e werd gisteren erg heet.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 23:49

pony die ik paar keer in de week aan de longe heb doet dat ook, ik galoppeer kleine stukjes en maak veel overgangen draf-galop-draf-galop evt stap-galop-draf-stap-galop. hu de galop gecontroleerd en ga niet als een mongool door de bak scheuren. Oefen ook veel op rechte stukken middengalop-galop-middangalop-galop-draf-stap-galop-middengalop-galop

zo ongeveer Tong uitsteken

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 16:53

gisteren tijdens de wedstrijd heeft ze alleen links om overgeprongen dus gaat beter ze was ook rustig meestal is ze erg druk en gehaast kan ook nog andere oorzaak hebben ze heeft vorige jaar totaal bijna een half jaar stil gestaan, en heb gehoort dat ook een probleem kan zijn. het lijkt soms wel of ze de controle over haar benen kwijt is.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:01

Een paard rijd je niet met sporen om het op die manier te kunnen rijden, je wil op te leggen of het paard aan je te onderwerpen. Elk rijpaard, en zeker een manegepaard, hoort zonder sporen gereden te (kunnen) worden.

Als het paard overkruis achter gaat en af en toe overspringt, is dat een voorbeeld van een onzuivere galop. Dus als je paard met de voorbenen in de goede galop gaat en met de achterbenen in de verkeerde galop, dan gaat het paard achter overkruis.

Als een paard overkruis gaat, wordt dat in bijna alle gevallen veroorzaakt doordat het paard niet in balans gaat. Bij een ruiter die goed kan zitten, kan dit gebeuren als het paard onvoldoende is voorbereid, voordat het paard in galop aanspringt. Meestal worden er onevenwichtige overgangen gereden.

Het probleem is op te lossen door alleen de galophulpen elke sprong te herhalen tot het paard het ongelijke paar benen omzet. Dit gaat gemakkelijker in een wending dan op een rechte lijn. De eenvoudigste oplossing is terug te gaan naar draf of stap, het paard weer in balans te brengen en opnieuw in galop aan te springen.

Als je een keer per week een manegeles volgt, dan is het ondoenlijk om dit probleem met beginnende ruiters op te lossen. Als je al wat langer en beter rijdt, is dit probleem zonder sporen, met correct rijden op te lossen en zelfs tijdens de les al onder controle houden.

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:54

Ik kan het paard natuurlijk niet zien, dus om nu precies te zeggen wat er aan de hand is wordt lastig. Wat ik je wel aan kan raden is eens te filmen als jij een volte rijdt in galop. Laat je paard van achteren filmen.

Sowieso klopt het wat al eerder gezegd is; overkruist gaan is vaak een balans probleem. Vooral omdat voltes juist de moeilijke punten zijn denk ik dat het 'probleem' puur het niet-rechtgericht zijn is. Zorg dat je veel rechte lijnen rijdt, maar wissel af met voltes waarin je je paardje wel goed laat inbuigen maar over de benen recht(in het spoor) houdt. Bij het aanspringen en tijdens de galop niet teveel stelling vragen, goed aan je been houden, contact met beide teugels bewaren maar zeker nooit terugwerken. In je training veel tijd besteden aan het recht aan twee teugels rijden, goed voorwaarts houden (ook tijdens overgangen), over de rug werken en zelf in balans zitten. Met je houding moet je afwachten en je zit moet het paard vertrouwen geven.

Niet teveel aan frutsen maar deze basis onder de knie zien te krijgen en dan moet het helemaal goedkomen. Heb je je paard volgens de film wel goed recht in de wendingen en oop de voltes dan zou ik misschien toch eens vragen of er wel eens nagedacht is over een medisch probleem bij dit paard. Ik weet niet of andere ruiters hetzelfde hebben met dit paard?

Laat je ook weten hoe het afloopt?

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:41

denk er ook aan dat je gewicht aan de binnenkant is en idd niet teveel stelling nemen, met buitenteugel sturen en tempo bepalen....