A-brevet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

apollo_lover

A-brevet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 22:50

hey,
ik wil graag op een kamp mijn A-brevet halen,
maar wat zal ik allemaal te zien krijgen
ik weet dat je een dressuurproef moet doen en springen en ook een theorie-examen,nu heb ik een paar vraagjes,
wie heeft er nog maar net zijn A-brevet gehaald zo in 2004-2005,
-en kan ik precies weten wat je moet doen in dressuur proef,alle ja nie precies maar eum ja ongeveer e,en springproef,
-en eventueel gewoon een vb vraagje van theorie examen(is dat oa met meerkeuze antwoorden of niet)
-en waar letten ze vooral op bij de dressuurproef?
en of het moeilijk is of niet en hoelang je al rijd,zodat ik ongeveer weet of ik het zou kunnen halen,oja of in welke groep je zit(bv gevorderden)

xxx
lotje
bedankt

Belli

Re: A-brevet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 23:54

apollo_lover schreef:
hey,
ik wil graag op een kamp mijn A-brevet halen,
maar wat zal ik allemaal te zien krijgen
ik weet dat je een dressuurproef moet doen en springen en ook een theorie-examen,nu heb ik een paar vraagjes,
wie heeft er nog maar net zijn A-brevet gehaald zo in 2004-2005,
-en kan ik precies weten wat je moet doen in dressuur proef,alle ja nie precies maar eum ja ongeveer e,en springproef,
-en eventueel gewoon een vb vraagje van theorie examen(is dat oa met meerkeuze antwoorden of niet)
-en waar letten ze vooral op bij de dressuurproef?
en of het moeilijk is of niet en hoelang je al rijd,zodat ik ongeveer weet of ik het zou kunnen halen,oja of in welke groep je zit(bv gevorderden)

xxx
lotje
bedankt

Hay

ik heb mijn A en B ongeveer 4 jaar geleden gehaald, zo ruw geschat.
Het is niet moeilijk, maar je moet wel goed leren en je best doen! Dat appreciëren ze het meeste, leer gewoon dat boek knal vanbuiten, en het meeste weet je toch hoor Haha!!

Citaat:
Algemeen
Vanaf 11 jaar (lopende jaar)
Het examen bestaat uit een theoretische en een praktische proef waarbij men op alle onderdelen minstens 50% moet halen. Indien men niet geslaagd is kunnen vrijstellingen alleen voor deze rubrieken waar minstens 60% op behaald werd, indien in totaal meer dan 50% werd behaald.
Ruiters vanaf 12 jaar (lopende jaar) dienen in het bezit te zijn van een Ruiterbrevet A om een licentie aan te vragen bij de VLP.
1. De theoretisch proef:
Schriftelijk
De jury stelt vragen over de verkeersreglementen en voorschriften voor ruiter en paard bij het betreden op de openbare weg en vragen over de overige leerstof. De schriftelijke proef wordt (indien mogelijk) door de jury ter plaatse verbeterd en gequoteerd. De jury heeft hierbij mondeling toetsrecht.
Mondeling
De jury oordeelt na het verbeteren van het schriftelijk examen of er een bijkomende mondelinge proef noodzakelijk is. De beoordeling van deze proef kan eventuele tekorten bij de schriftelijke proef aanvullen.
2. De praktische proef
Dressuur
De jury heeft het recht elk onderdeel van de eindtermen te toetsen. Hij is hiertoe echter niet verplicht (bv. Alle ruiters moeten niet het paard poetsen, vastbinden, enz. ) Hij moet echter zorgvuldig nagaan of elke ruiter voldoende zelfstandig met het paard kan omgaan. Er mogen meerdere ruiters gelijktijdig de praktische proef afleggen. De jury mag hierbij instructies geven (enkel in overeenstemming met de eindtermen).
De jury let er op dat elke ruiter voldoende bekwaam is om een paard te berijden en te besturen en niet constant aan de groep te kleven. De jury geeft voor deze dressuurpraktijk een globaalbeoordeling.
Springen
Het springen gebeurt als tweede onderdeel van de praktische proef. Ook hier is de belangrijkste opdracht van de jury te controleren of de ruiter bekwaam is een kleine hindernis op een veilige manier te nemen. Voor deze springpraktijk geeft de jury een globaalbeoordeling. Voor het quoteren let men hier vooral op de veilige uitvoering (voor paard en ruiter).
De deliberatie en proclamatie
Enkel de jury oordeelt over het wel of niet slagen van de kandidaten. Het resultaat wordt ingevuld op de verzamelstaat en door de juryleden ondertekend als bevestiging. Wie op alle onderdelen minstens 50% behaalt, slaagt.
Enkel de globaaluitslag wordt geproclameerd. De niet -geslaagde kandidaten kunnen enkel vernemen of ze voor het herexamen eventueel vrijstellingen hebben (onderdelen waarop minstens 60% behaald wordt geven recht op vrijstellingen, indien in totaal meer dan 50% wordt behaald).
Vrijstellingen kunnen alleen indien een attest kan voorgelegd worden. Zoniet dient het volledige examen opnieuw gedaan te worden.

Citaat:
1. Theoretisch gedeelte:

De ruiter kent :
de belangrijkste uitwendige delen van het paard;
de gangmaten van het paard;
verschillende hoefslagfiguren.
De ruiter kent de hulpgeving voor :
het rijden met contact;
het aanrijden in stap;
het maken van overgangen;
de overgang van stap naar draf en terug;
de overgang van draf naar galop en terug;
de overgang van stap naar halthouden.
De ruiter kent de verkeersreglementen en voorschriften i.v.m. ruiter en verkeer (harnachement van het paard en uitrusting van de ruiter). Hij kent ook de voorschriften voor een respectvol gedrag in en tegenover de natuur. De ruiter is bekwaam om, al dan niet onder begeleiding (naargelang de leeftijd) op een veilige manier een buitenrit te maken.
2. Praktijkgedeelte:
Praktijkproef Ruiterbrevet A
De ruiter haalt zelfstandig een paard, bindt het vast en poetst het. De ruiter rijdt te paard en kan volgende opdrachten in een kleine groep behoorlijk uitvoeren:

enkele hoefslagfiguren rijden in stap en draf;
lichtrijden en van been veranderen;
in een winding aangalopperen;
op de lij A-C een overgang maken naar de galop en weten in welke galop het paar loopt (blijkt bij de volgende wending);
een overgang maken van galop achtereenvolgens naar de draf, de stap en halthouden;
enkele sprongen uitvoeren over een hindernis van minimaal 60 cm- maximaal 70 cm hoogte (eventueel vanuit de draf). Voor pony's zijn deze hoogtes als volgt:
B-pony's ( tot 1.27m) : minimaal 40 cm - maximaal 50 cm.
C-pony's ( tot 1.37m) : minimaal 50 cm - maximaal 60 cm.
D-pony's ( tot 1.48m) : minimaal 60 cm - maximaal 70 cm.
De ruiter zadelt en toomt zelfstandig het paard af en doet de naverzorging.

De proef is makkelijker dan een E-proefje

xxx

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 11:09

hey,
bedankt dat nu ben ik al heel wat geruster,maar nog 1 vraagje kun je dat in een kamp halen ofniet,omdat je meestal als je dat in een manege kunt halen dat je dan meestal voorbereidende lessen krijgt

xxx
lotje

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 11:11

o ik hoop ook dat ikdan een goed paard krijg,zodat het iets gemakkelijker is ,maar ik moet eigenlijk wel op een pard want kben te oud om op een pony te zitten in da kamp

xxx
lotje

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:22

Ik heb ook m'n a brevet in een kamp gehaald (in Barneveld). Een hele poos geleden al hoor. Maar ik hoefde alleen een stuk theory (onderdelen van het zadel en hoofdstel enzo, en een beetje anatomie, stelde weinig voor) en een dressuurproefje.
Dat dressuurproefje moest ik doen op een pony waar de rest van de week nog nooit op gereden had, en die ik ook niet los mocht rijden. Ik moest gewoon gelijk de proef doen zegmaar, terwijl ik het hele beest niet kende. Daarbij moesten we met z'n tweeen in de bak, en het paardje wat voor mij liep was langzamer dan die van mij, maar je moest de proef rijden dus je mocht niet afwenden ofzo. Aangezien mijn pony nogal sterk in de mond was en niet bepaald op je zit reageerde liep ie de hele tijd met z'n neus in de staart van die ander.
Ik ben toch geslaagd, maar ben er niet meer terug gegaan.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:29

A brevet stelt niet zo veel voor. Heb een tijdje geleden gepraat met iemand die soms jury is bij brevetafname. Ze zei dat het enige waar ze bij een a brevet naar kijken, is dat als je pony op wandeling ergens van schrikt, je erop blijft zitten.
Verder vond ik mijn a brevet zoveel jaar geleden niet bepaald moeilijk Haha!
ik zou je er dus niet te veel zorgen over maken Knipoog

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 11:31

oké kzie alleen mss de theorie nie zitten me vriendin zegt da da zo kweenie oe veel is dus
xxx
lotje

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 20:48

De theorie valt echt mee.
Bij ons (Bloso kamp jaren geleden) moesten we in groep dressuur rijden, een gewone les eigenlijk. Dan moest je bijvoorbeeld op de middenlijn aanspringen in galop, en dan "de juiste kant kiezen", zodat de jury zag dat je wist in welke galop je zat.

Als ik 60 cm gesprongen heb zal het veel zijn...

Succes alleszins !!!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 20:51

Wij mochten ook met 5 rijden, en dan apart springen, zo'n 70 cm, in verlichte zit. En de de theorie stelt niet veel voor. Nu wil ik wel mijn Bbrevet halen, maar ik heb er geen paard voor ...

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 16:14

hey,
k maar ik zit in de half-gevorderden kan ik dat gemakkelijk halen?
xxx
lotje

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:25

apollo_lover schreef:
hey,
bedankt dat nu ben ik al heel wat geruster,maar nog 1 vraagje kun je dat in een kamp halen ofniet,omdat je meestal als je dat in een manege kunt halen dat je dan meestal voorbereidende lessen krijgt

xxx
lotje

ik heb het in een kamp gehaald

iedereen was bij ons geslaagd bij A
het voordeel van een kamp is dat je voorbereid bent en goed weet waar je op moet letten.

bij ons was er iemand 4x afgevallen maar zij was er toch nog door omdat ze iedere keer opnieuw probeerde en echt haar best deed, het lag echt aan de pony.

theorie valt echt goed mee, je moet gewoon zeorgen dat je alles goed leert en vooral op verkeer zijn ze streng.
In een kamp wordt er zowiezo de theorie helemaal overlopen dus als je iets niet begrijpt kan je snel geholpen worden.

xxxjoske

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 09:26

o k bedankt
groetjes,
lotje