Paard gooit hoofd omhoog.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lachmar

Paard gooit hoofd omhoog.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 20:04

IK rijdt een 4 jarige merrie die ik nu ongeveer een half jaar onder het zadel heb.(heb d'r zelf zadelmak gemaakt)
Nou heeft ze de laatste tijd er een handje van om onder het rijden (vooral in het begin) in 1 keer tegen de hand te komen.
Je krijgt d'r dan ook moeilijk weer ontspannen, terwijl als ze ontspannen loopt ze helemaal niet sterk is.
Nou is ze wel wat scheef en is ze rechts sterker dan links en dat heeft er vast ook een hoop mee te maken (dit is overigens wel beter aan het worden) alleen ik dacht misschien heeft hier iemand nog handige tips voor mij.

Wat ik overigens wel raar vind, in een drukke omgeving is ze heel blij en dan wil ze ook nog wel is een keer een bokke sprong maken, maar dan doet ze het nagenoeg niet.

Het is overigens wel een paard met een redelijk stijf achterbeen en best wel wat moeite heeft om wat korter in d'r hals te worden.

Biepje

Re: Paard gooit hoofd omhoog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:47

ik zou gewoon blijven doorrijden, maar dan ook echt stevig doorrijden. veel overgangen en figuren maken, en niks van die voorkant aantrekken. wanneer ze zich sterk maakt gewoon zacht hand sluiten en weer lossen. wat je ook kan doen is je buitenhand sluiten en door gaan duwen met je binnenbeen tot ze loslaat.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:00

lachmar schreef:
Het is overigens wel een paard met een redelijk stijf achterbeen en best wel wat moeite heeft om wat korter in d'r hals te worden.

Misschien is het daarom een optie om hem eerst sterker en spoelere achter te maken door veel overgangen te rijden en af en toe te longeren met pessoa teugel. Pas als die helemaal los is in zn lijf zal die de soeplesse vinden om te buigen, recht te worden en los te laten. Op het momend dat die dat doet zal die zelf ook naar je hand gaan zoeken en niet meer tegen je hand in komen wat gebeurd als jij met je hand naar zn mond zoekt.

kortom werk met je stem, been en zit hulpen eraan om hem recht en los te krijgen, dan zal die zelf je handen gaan zoeken en nagevelijk worden op de juiste manier.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 22:21

Pessoa teugel is wel heel goed voor paarden, alleen zo gauw als ik d'r met d'r neus over de grond laat lopen dan is goed, dan loopt ze super ontspannen, alleen als ik d'r wat korter wil maken en aan het werk wil zetten dan doet ze het. Het is dan echt een soort van verzet.
Zat zelf te denken om d'r misschien een paar keer met martingaal te rijden, zodat ze dan d'r hoofd niet zo heel erg omhoog kan doen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:51

als je een martigaal om doet neem je de symptomen weg en niet de oorzaak.. je zal toch aan die oorzaak moeten werken.. langer laag laten lopen en eerst meer achterhand vragen en der op die manier omhoog laten komen!

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 23:17

Laat er eens een ostheopaat naar kijken... kan goed zijn dat ze een grote blokkade heeft in haar rug. Dit klinkt namelijk bekend in de oren, omdat ik met mijn paard zo'n zelfde soort probleem had. In de meeste gevallen van alle rijtechnische problemen er vaak iets mis met de rug. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen door er iemand bij te halen (ostheopaat/fysiotherapeut), voordat je met hulpteugels aan de slag gaat... Succes ermee! Lachen

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 23:40

Bedankt voor de reacties.

Denk niet zozeer dat het iets medisch is bij dit paard.
Eerder gebreken in de bouw.
Ben niet zo iemand die er snel fysio ofzo bijhaald.
Ben er van overtuigd dat het 9 van de 10 keer aan de ruiter ligt. Haha!
Ga in ieder geval in het begin proberen om d'r laag te laten lopen en dan vanuit daar langzaam proberen op te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 10:29

Ik wil je absoluut niet beledigen, maar je krijgt les van Anky, toch?

Ben dus wel benieuwd wat zij daarvan zegt.

Kijk een martingaal, daar geloof ik dus niet in. Je zult heus wel kunnen rijden, iig voldoende om je paard correct volgens de basis te trainen. Ik denk dat er dan dus iets lichamelijks aan de hand is, spierenkwestie of zo. Om dit met een martingaal op te lossen vind ik niet fair tegenover het paard. Maar dat is mijn mening.

Ben dus benieuwd of Anky kan zien waar het zit, eventueel welke spiergroep op dit moment protesteert.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 10:40

Een paard met een wat minder ideale bouw zal natuurlijk minder snel ideaal gaan lopen dat is logisch. Verder zeg je dat de ene kant sterker is dan de andere kant, dus het paard is nog eenzijdig ontwikkeld en heeft een stijf achterbeen. Allemaal dingen die in het rijden problemen kunnen geven die je als ruiter op moet losser.
Je moet dus A het paard aan beide zijden even soepel en sterk maken en B het achterbeen verder onder laten treden.

Overigens moet je ook niet vergeten dat het paard nog maar vier is en slecht s een half jar onder het zadel.

In de training moet je proberen zowel de linker als de rechterhand gelijkmatig te trainen. Zeer zeker niet een perfecte zgn aan de teugel vragen maar een makkelijker aanleuning. Het achterbeen telkens activeren meer onder te treden. Verder kun je proberen schouders en achterbenen soepel te krijgen door te wijken voor het been. Beetje scshoudervoor om iets recht te richten.
Maar de trainingssessie telkens maar kort gevolgd door ontspanning langere teugel. Arbeidsgangen afwisselen met middengangen, vele overgangen maar houd het gemakkelijk en zorg voor vele momenten om tot ontspanning te komen. Het werk kun je overgens perfect in stap doen, het is een makkelijker gang, telkens een been aan de grond en voor jou en het paard heel veel mogelijkheden om rustig over het gevraagde na te denken.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 15:03

russel schreef:
Ik wil je absoluut niet beledigen, maar je krijgt les van Anky, toch?

Ben dus wel benieuwd wat zij daarvan zegt.

Kijk een martingaal, daar geloof ik dus niet in. Je zult heus wel kunnen rijden, iig voldoende om je paard correct volgens de basis te trainen. Ik denk dat er dan dus iets lichamelijks aan de hand is, spierenkwestie of zo. Om dit met een martingaal op te lossen vind ik niet fair tegenover het paard. Maar dat is mijn mening.

Ben dus benieuwd of Anky kan zien waar het zit, eventueel welke spiergroep op dit moment protesteert.

Het is geen paard van me werk, maar eentje die ik thuis voor iemand rij.
Heb ook vrij weinig zin om anky met zo iets "lastig" te vallen. Ben al blij genoeg dat ze me met de paarden van me werk wil helpen.
En waarschijnlijk gaat ze toch zoiets zeggen van rij hem ronder en dat werkt bij dit paard niet gezien z'n bouw.

Dat het paard nog maar 4 is en een half jaar onder het zadel ga ik ook zeker niet vergeten. Het is grotendeels ook een kwestie van tijd, maar was gewoon benieuwd naar wat tips.
En heb hier ook zeker wel wat dingen gelezen waar ik mee verder kan.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:21

Je verteld dat ze er tegen in komt als je haar een beetje wil gaan sluiten.
Lijkt mij dus een probleem in de scholing van het evenwicht (die wil je nu naar horizontaal gaan brengen)
Dus niet aan die voorkant gaan rotzooien, geen hulpteugels oid. maar die achterhand sterker maken zodat het makkelijker voor haar is om in dat horizontale evenwicht te komen en te blijven.
En wat hier boven ook al genoemd is ook werken aan het rechtgericht zijn.

Suc6