Wie heeft er tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Vanisha_

Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 18:27

Ik heb dus een fjordje die volgende maand 5 wordt.
Zoals ik het zie loopt ze teveel op de voorhand dus ben wel bezig om de achterhand ook te trainen.
Nu leert ze dus aan de teugel te lopen en dit gaat best goed heeft ze nu 2 keer gedaan, maar nu hoorde ik dus dat dit helemaal niet goed is.
Wanneer je pony zijn achterhand nog zwak is en dan aan de teugel laten lopen dat ze dan helemaal alleen maar op voor gaan lopen.
Normaal loopt ze met haar neus helemaal vooruit en de hals gestrekt en dit vind ik niet echt fijn rijden, maar nu weet ik het dus ook niet meer.
Moet ik eerst haar achterhand trainen of kan ze gewoon aan de teugel blijven lopen.
Ik vond het er wel netjes uitzien en heb zelf zoiets van als ze aan de teugel loopt is het voor haar toch ontspannender dan wanneer ze met haar neus helemaal naar voren en omhoog loopt want dan forceert ze haar rug toch of zie ik het verkeerd wie herkent dit of heeft advies of tips

lachmar

Re: Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:32

Loopt je pony op de voorhand omdat deze op de voorhand is bebouwdt, of omdat ze nog slap ik van achter.

In beide gevallen denk ik dat het beter is om je pony aan de teugel te laten lopen, mits je het op de goeie manier doet natuurlijk.
Dus niet in de krul trekken, maar goed van achter naar voor rijden, dan gaan ze vanzelf meer op de achterhand lopen.

_Vanisha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 18:42

ik denk zelf dat ze nog slap is vanachter

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:48

Ga dan veel overgangen rijden en probeer niks te forceren.
Paarden dit wat slap zijn van achter hebben gewoon wat langer tijd nodig.
Je kunt d'r dus wel gewoon aan de teugel laten lopen hoor, maar let er wel op dat je ze goed van achter naar voor blijft rijden.
Dus niet met je hand in de krul trekken, maar met je been tegen je hand aan drijven en dan met een stille hand begrenzen, tot ze na geeft dan ontspan jij ook.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:57

Ik ga met lachmar mee...

Let wel: een fjord heeft een flinke hals en een zware voorhand.
Waarschijnlijk heeft zij ook weinig ruimte tussen het kaakgewricht en de atlas, waardoor haar speekselklieren naar buiten worden gedrukt, geen fijn gevoel!

Zorg dat je paard in staat is op eigen benen te lopen, met een goede aanleuning. Voorwaarde blijft, hoe je het ook went of keert dat je paard op een goede manier van achter naar voren wordt gereden om op de juiste wijze en in een juiste houding kan lopen... Knipoog

_Vanisha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 09:53

sorry maar hoe kan je een paard goed van achter naar voren rijden?
Misschien weet ik wel wat er bedoeld wordt maar de term niet Bloos

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:18

lilkim schreef:
sorry maar hoe kan je een paard goed van achter naar voren rijden?
Misschien weet ik wel wat er bedoeld wordt maar de term niet Bloos

Paard zo naar voren rijden (voorwaarts rijden ---> bij wijze van tegen middendraf aan zitten zeg maar, dit te verduidelijking) dat paard dus zijn benen verder naar voren moet gaan brengen. Dus het rijden van achteren naar voren, moet paard drang naar voren gaan krijgen. Je moet het idee krijgen dat je paard op moet gaan houden, dus het tempo voor jou is in plaats van je paard. Je krijgt daardoor aanleuning van voren in de mond naar jouw hand toe. Als je paard wat meer voorwaarts rijd, merk je dat de aanleuningsdruk wat meer word, waarop paard juist weer op moet ontspannen (als de aanleuning gelijkmatig is en paard dus rechtgericht is, want een paard wat niet rechtgericht is en niet met juiste drang naar voren gereden word, kan niet op gelijkmatige aanleuning komen en dus ook niet gaan ontspannen)
Ik hoop dat het beetje duidelijker word.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:07

Je geeft aan dat je paardje uit zichzelf aan de teugel loopt, maar weet je zeker dat ze niet achter de teugel loopt? Dat kan er best netjes uitzien vanaf je paard zegmaar, maar ondertussen drukt ze haar rug weg ipv dat ze de achterhand eronder zet. Daar hoef je zelf niet zoveel van te merken, vooral als je in dat opzicht niet zoveel ervaring hebt.
Ik zou is een keer les nemen, al is het maar 1 keer. Dan weet je tenminste precies wat je paard doet, want dat zie je vanaf de grond soms veel beter.