probleem! iemand die me kan helpen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

probleem! iemand die me kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 17:42

hoi

vandaag kwam mijn zadelpasser met mijn nieuwe zadel, ik had een thorrowgood fish maar die had n productie fout dus ik kreeg n nieuwe, een griffin warmbloed, ik heb er niet mee kunnen rijden door het weer maar de zadelpasser zei dat ie goed lag en ik kon eindelijk weer een hand tussen het zadel en de schoft doen! nu ben ik lekekr naar huis gestapt en hij zat heerlijk..maar dit is eigelijk niet waar t om gaat...

de zadelpasser (een goede rugkenner naar mijn idee) zei dat mijn pony's rug gaat verzakken.... ik schrok best wel heel erg, ik weet dat ze een moeilijke rug heeft. maar als hij zeg maar met zijn hand onder de buik drukte zag je dat de rug weer mooi kwam te liggen en zodra hij zijn hand weghaalde weer inzakte.. ik ben helemaal niet zwaar ofzo dus daar ligt het niet aan, hij zei dat ik mijn pony moet proberen meer te verzamelen met rijden maar dit is juist het probleem, mijn pony vindt dit heel moeilijk.. ze verzet zich altijd heel erg als ik dr naar beneden wil krijgen, ik merk wel dat het met wat hulp (af en toe n thiedemann of slof) beter gaat en ze meer aant werk wil (ze kijkt altijd overal naar en wil niet op mij letten) maar heeft iemand tips hoe ik dit een beetje kan verbeteren? ik wil er alles aan doen om haar verzamelder te laten lopen maar ik ben er al zo lang mee bezig en egt beter wordt het niet, omdat ik alleen gelegenheid heb om in een buitenbak te rijden en het nu prut is in die bak, les ik alleen met mooi weer dus in de zomer...
ik ben verder heel blij met mn pony maar ik wil dit zo graag oplossen! iemand tips of reacties... heel graag, en hoe staan jullie er tegenover dat ik 1,2 keer per week een slof en thiedemann gebruik of 1 van de 2? dan kan ik me gewoon beter concentreren op de rest... anders ben ik alleen maar bezig met haar ontspanne te krijgen want dat is egt een klus.. vandaag heb ik haar absoluut niet ontspannen gekregen maar dat kon ook niet met deze wind en regen! maar tog probeert ze steeds onder me vandaan te schieten en haar hoofd in de lucht te steken! HELP

PartTwo

Re: probleem! iemand die me kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 17:52

vervelend voor je dat je pony zo n moeilijke rug heeft, maar ik zou m zoiezo dan met een bontje of een jelpad rijden is altijd fijner voor je paard hoe goed je zadel ook ligt.

En ik heb geen ervaring met een thiederman, maar als je 2x per week met een slof rijd, en je gebruikt hem goed is het alleen maar beter voor jou en je pony, als je pony daardoor beter gaat lopen en ontspannen en dan kan je het altijd nog afbouwen Lachen
Veel succes ermee Knipoog

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:16

Ik denk dat jij iets fout doet waardoor je pony zich niet kan ontspannen,

Wil je snel teveel??
Zit je gespannen op je pony??
Houd je je teugels te gespannen??
er zijn veel dingen die het kunen zijn waardoor je pony niet ontspannen kan/wilt lopen, je krijgt een pony niet ntspannen met ene hulp middel
Wat je zelf al zegt, je bent de hele tijd bezig met ontspannen proberen te rijden, wat heb je aan een slof/thiedeman om hem omlaag te krijgen als ze toch alleen maar gespannen is ??

Suusy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:29

probeer hem eens laag te rijden. dus dat je hem een lange teugel geeft en zorgt dat hij ontspannen gaat draven. dan gaan ze met hun hoofd laag lopen, waardoor ze hun rug ontspannen en du rechter wordt. als je hem vanuit die positie rustig eerst overgangen laat rijden en dan rustig oppakt lukt het meestal wel, maar blijf het wel heel ontspannen houden en geef hem de tijd. begin hier in stap al mee. ze gaan dan ook meer op de achterhand lopen op den duur.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 14:06

dus zeg maar laag aan een lange teugel? de hele tijd? niet je teugels op maat nemen zeg maar? en als ze er dan vandoor schiet (dat doet ze en doet dan haar hoofd heel hoog ineens) wat kan ik daaraan doen, dus een hulpmiddel zoals slof of thiedd achter wege laten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:52

Verzamelen word hier op bokt altijd zo snel geroepen, word ook altijd geassocieerd met dieper aan de teugel gaan.
Maar het heeft alles te maken met minder aan de voorkant gaan dragen en meer op de achterhand.
Ook trager draven is geen verzameling, ook dat word vaak gezegd, kijk hij verzameld, nee draaft traag.
Het word hier al geroepen als de combinaties niet eens B punt waardig zijn "mijn paard kan verzamelen"
Doei, vergeet het maar, zo werkt het niet. Dat is geen verzameling,m aar wat anders.

Dat is iets wat je niet ff in een maandje leert, zeker niet bij een paard dat dat van nature niet zo heeft. Dat kost jaren, met goede les wil je daar beter in worden.

En dat is dan ook mijn eerste advies, ga goede les halen.
Dus niet zomaar van een vriendinnetje die wat langer rijd.
Nee van een ouder iemand die al heel wat jaartjes fanatiek mee draait.

En waar jezelf nu al aan kunt beginnen.
Goed op je been maken.
Been maken is direct reactie.
Vandaar uit kun je dadelijk in de les leren schakelen en leren wanneer het paard niet meer op de voorhand loopt, maar meer horizontaal.
N vooral leren voelen hoe hij van achter naar voor loopt en zijn rug leert gebruiken.

Succes

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:56

Ik rij nu ook tijdelijk een merrie met een moeilijke rug en flink wat gekte in haar hoofd. Sorry voor alle mensen hier op bokt, maar die rij ik echt altijd met slof! Schijnheilig Wat ik probeer is om haar wat lager in de hals te krijgen, terwijl ze wel nageeflijk blijft. Op een gegeven moment gaat ze lekker kauwen en schuimt ze zich halfdood, dit is goed voor haar rug en zo wordt ze lekker ontspannen. je kunt zo ook best oefeningen doen hoor, wijken, overgangen voltes verkleinen en vergroten, schoudervoor enz enz...

varsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 17:46

hai

je kan je pony ook eerst met dubbelle lijn longeren.
dan kan je hem goed recht stellen, dan ontspannen ze ook
veel sneller,
als je aanleuning wil moet je je pony ook goed voorwaarts rijden alleen dan zal hij zijn achterhand eronder zetten.
als hij ervandoor schiet moet je hem goed doordrijven.
dat is precies wat hij niet wil.
hij mag dan weer langzamer lopen als jij dat wil en aangeeft.

veel sterkte en sukses

machonoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:49

Dit is wat ik je wil aanraden:

Gebruik geen hulpteugels tijdens het rijden, hoogstens een martengaal.
De meeste mensen gebruiken deze verkeerd zodat je paard er alleen maar slechter van wordt.
Ook kan je paard zijn hoofd vaak niet meer vrij bewegen en loopt het paard snel achter de teugel.
Ga jij maar eens de hele tijd met je kin op je borst lopen en je nek niet bewegen, dat vind jij ook niet fijn.

Ga veel met je paardje longeren.
Dan sta je er naast en kan je zien hoe je paard op bepaalde dingen reageerd.
Longeer je paard met een pessoateugel.
Deze stimuleert je paard om over de rug te lopen en zijn achterhand er onder te houden.
Heb je geen pessoateugel of heb je er geen geld voor, kan je haar longeren met elastiek of bijzetteugel en knoop je een bandage aan je longeersingel achter haar billen langs.
Anders vraag je dat oudere meisje of ze je hierbij wilt helpen.
Je kan ook vragen of zij een keer op je paardje kan rijden zodat je ziet hoe ze loopt en waar ze goed op reageerd.

Ik zou ook zeker met bontje of gelpad gaan rijden zodat de druk van je zit en zadel beter over de rug wordt verdeeld.
Die tip van het lang/laag lopen is ook heel goed.
Je moet je blijven ontspannen, gaat je paardje ervandoor, laat de teugels maar fieren en blijf ontspannen zitten.
Je moet leren het te negeren, als jij ontspannen bent wordt je pony dat ook en ontstaat er een betere band tussen jullie.

Het gaat veel tijd kosten, maar je krijgt er zeker een beter paard voor terug!!
Heel veel succes verder!
Groetjes Anoek

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 22:03

en weet iemand hoe ik de rug van mijn pony sterker kan maken, op welke manieren en met welke oefeningen gaat dat beter?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 22:06

Monster schreef:
Ik denk dat jij iets fout doet waardoor je pony zich niet kan ontspannen,

Wil je snel teveel??
Zit je gespannen op je pony??
Houd je je teugels te gespannen??
er zijn veel dingen die het kunen zijn waardoor je pony niet ontspannen kan/wilt lopen, je krijgt een pony niet ntspannen met ene hulp middel
Wat je zelf al zegt, je bent de hele tijd bezig met ontspannen proberen te rijden, wat heb je aan een slof/thiedeman om hem omlaag te krijgen als ze toch alleen maar gespannen is ??

ik wil niet snel te veel, maar vaak lukt er zo weinig dat ik mijn geduld verlies, hoe erg ik ook mijn best doe, en het klopt ik zit vaak onrustig op mijn pony, ik werk hier heel erg aan maar ik vind zelf dat r wel vooruitgang inzit..maar ik moet toch eerst naar de ontspanning toe rijden om haar over de rug te laten lopen of zit ik er nu heel erg naast? vind t zoo moeilijk allemaal als ik zie hoe het bij sommige zo vanzelf allemaal gaat! Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:45

Bonny4life schreef:
maar ik moet toch eerst naar de ontspanning toe rijden om haar over de rug te laten lopen of zit ik er nu heel erg naast? vind t zoo moeilijk allemaal als ik zie hoe het bij sommige zo vanzelf allemaal gaat! Verdrietig

Bij die andere mensen is het vast ook niet vanuit het niets aan komen waaien, dus staar je daar niet blind op Knipoog.

Ik zou als ik jou was regelmatig longeren, met touwtjes en eventueel nog de longeerlijn via de binnenste bitring naar de singel tussen de voorbenen. Wel zorgen dat ie goed van achter naar voren blijft lopen door hem met de zweep naar je hand en de bijzets toe te drijven. Als alles goed gaat kun je wat balkjes gaan draven en later ook springen (dat springen overigens niet aan touwtjes doen, maar met een goed rekbare rubberen bijzet, losjes bevestigd aan de zijkanten, of helemaal niet bijgezet).

Met rijden zou ik die slof er gewoon altijd omhouden maar er wel op letten het doel niet uit het oog te verliezen. M.a.wm, met die slof help je haar omlaag en ontspan je weer. Het is dus niet de bedoeling dat je haar de kans geeft om op die slof te gaan hangen/terug te trekken, want dan bereik je juist het tegenovergestelde effect.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 09:55

Bonny4life schreef:
ik wil niet snel te veel, maar vaak lukt er zo weinig dat ik mijn geduld verlies, hoe erg ik ook mijn best doe, en het klopt ik zit vaak onrustig op mijn pony, ik werk hier heel erg aan maar ik vind zelf dat r wel vooruitgang inzit..maar ik moet toch eerst naar de ontspanning toe rijden om haar over de rug te laten lopen of zit ik er nu heel erg naast? vind t zoo moeilijk allemaal als ik zie hoe het bij sommige zo vanzelf allemaal gaat! Verdrietig

tja eigenlijk is het de bedoeling dat jij eerst een rustige onafhankeleijke zit krijgt. pas als jij goed zit kan je paardje pas ontspannen. zolang jij niet evenwichtig kunt rijden kan je die ontspanning wel vergeten. geduld is daarbij zeker van belang...niet alleen voor jezelf maar ook voor het paard. doordat jij niet goed zit kan het paard ook niet lekker lopen en kun je je paard moeilijk de schuld geven want er is immers geen balans. ga daar eerst aan werken en laat het aan de teugel lopen even zitten. pas als jij goed zit ga je werken aan je paard. zoals Running kawa al zegt ga je werken aan het vlot maken aan je been. als je dan 3 goede basisgangen hebt (stap, draf, galop) zal de rest vanzelf komen....maar denk eraan; alles voorwaarts oplossen en goed voorwaarts rijden en niet te vergeten; zorg dat het paard goed rechtgesteld is!!

succes!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 18:53

nou...vandaag weer gereden
jeetje.. ze was egt helemaal gek, ik heb zonder hulpteugel, slof of thiedd gereden maar het ging egt niet, zolang ik haar lang liet stribbelde ze niet tegen maar als ik contact nam schoot ze er express in dezelfde hoek vandoor met dr hoofd in de lucht, dit ging n half uur zo door toen heb ik dr toch egt wel op dr kop gegeven hoor met de zweep..misschien zijn jullie het e rniet mee eens maar ze speelde gewoon een spelletje en zijn we weer nergens gekomen vandaag, op het laatst heb ik alleen maar voor elkaar gekregen om haar in galop rustig te houden en een klein beetje op de linkerhand aanleuning te krijgen.. hopeloos al zeg ik t zelf... Ach gut

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 18:56

ze maakt zich zo verschrikkelijk druk om alles dat ik er gewoon niet aan toe kom om wat van dr te vragen...ze let totaal niet op mij, ik wil niet iedere keer boos worden (ik heb het egt heel lang geprobeerd vandaag met rustige stem en rustig blijven) maar op een gegeven moment weet ik geen andere weg dan dr op dr kop te geven...niet dat t effect heeft maar goed, dus jullie denken als ik r een thiedd of slof aandoe ik dr niet meer bij de les kan houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:52

Waar de kunde van de ruiter eindigt, begint de grofheid, of de hulpmiddelen
Klinkt hard, maar toch kon ik het niet laten om te zeggen Lachen

Eerst moet je je af gaan vragen waarom hij zo doet als de teugels korter gaan.
Doet het ergens zeer?
Rug, mond?
Weet hij dat hij dan in een houding gedwongen word en wil daar van weg?

het enige is toch echt niet boos worden, daar word hij alleen maar banger van en word het steeds erger.
Rust rust en rust.

merk je dat je dat kwijtraakt, ga je stappen aan een lange teugel.
ga een liedje zingen, zucht een paar keer diep, maak je armen lekker los.
Ben je je frustratie weer kwijt begin je pas overnieuw.

Hoever pak je hem op?
Misschien eens wat minder en langzaam aan wat meer (spreek dan niet over minuten, maar over dagen, weken, maanden)

Verder als hij hard gaat, zet hem op een volte, rij daar en overgang terug, stap weer tot er rust is, ook bij je pony, en ga dan weer draven.

is hij eerder rustig in galop, ga dan galoperen, hou ook daar jezelf weer ontspannen, zodat je pony dat ook kan doen.
Want ben jij het niet, word je pony het nooit.

Denk verder nog niet aan nageeflijkheid, het tempo vast houden wat jij wil is voor de eerste tijd meer dan genoeg.
En tempo bewaren doe je door voltes te rijden, gaat hij te hard, maak de volte kleiner, doet hij het goed, goed belonen en de volte weer wat groter maken.
ga verder niet steeds over de hoefslag, daar maken vele zich sterk, nee maak achten, slangenvoltes enz enz

En nogmaals, hou jezelf rustig, anders komt het nooit

Succes

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 21:30

dankje..ik zal er morgen als ik ga rijden aan denken en na het werk een stukje naar buiten stappen..vind ze wel leuk, maar hoe kan ik dan op de juiste manier duidelijk maken dat iets niet mag?