crossen in galop = hoe verzamelen ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

crossen in galop = hoe verzamelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 17:28

hoi

ik heb lang op een pony gereden ( uxel )

Afbeelding

een lekker rap paardje.Ze is nu ondertussen weg en dat is jammer.Maar ik zit eigenlijk nog altijd met een vraagje.

In draf ging het wel om haar lekker verzameld te laten draven maar in galop echt niet . k had graag dat nog wat geoefend met haar want soms ging het al beter , maar nu is ze weg dus.

Ik zou graag enkele tips krijgen hoe je dat kan afbouwen om trager te leren galopperen ? Ze durfde zich wel eens te verzetten tegen het bit en droeg een martingaal .

unicorn_kiss

Re: crossen in galop = hoe verzamelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:46

ik heb altijd een soort van 'trukje' aangeleerd, dat dus wél werkte:

je binnenhand laag houden (tot op knie ongeveer, niet overdrijven)
je andere hand breng je naar onhoog (iets boven de schoft)

en het werkte bij mij zeer goed

ook moet je je zwaarder maken, vastzetten in het zadel (niet sleuren aan de teugels)

ik zou zeggen: probeer wat uit, heb ik ook moeten doen, want niet elk paard reageert op dezelfde hulp

jammer dat het paard weg is

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 12:52

hoj
heel erg bedankt hoor
idd jammer
Boos!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 14:26

De mijne galoppeerde ook heel erg uit elkaar toen ik haar pas had. Ik heb tijdens m'n lessen geleerd dat ik haar het beste kan laten aanspringen op een kleine volte en die steeds groter maken. Ook moet ik m'n handen ter hoogte van de schoft houden. Niet helemaal op je knieen want dan ga je helemaal voorover zitten en je armen lang maken. Je moet er ook voor zorgen dat je je knieen en benen niet vastklemt om het paard.

En neem anders gewoon les. Daar leer je veel meer van dan hier alles vragen.

Succes!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 16:38

hoj
ik volg les hoor

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:47

Voltes, voltes en nog eens voltes. Gaat ze scheuren? volte verkleinen met veel buitenteugel erbij. Wat ook helpt is wat stelling naar buiten te vragen in de galop op de volte.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:27

volte, volte, volte!!!!!!!!!!!!!!!!

Géééééééén lange rechte stukken galloperen.
Wordt je duizelig van de voltes, maak dan gebroken lijn, gebroken lijn vijf meter o.i.d.
En vooral....DOORZETTEN.....

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:12

idd is hier al gezegt maar...
VOLTE's
werkt echt
thuis laat ik mijn paard ook crossen op onze wei om eens goed door te lopen( doet ze super graag)
ik krijg haar op een rustige manier door in volte's te rijden

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:11

meisje meisje... daar ben je weer.
trager galloperen -> hetzelfde als verzamelen ? NEE NEE NEE !
verzamelen is niet langzaam laten galloperen.. dan zou passage langzaam draven zijn..
verzameld rijden moet je leren voelen. het is alsof je een beetje met je paard een berg oprijdt, terwijl je paard je "omhoog duwt".
Een paard heeft 4 benen en moet ze allemaal gebruiken. eigenlijk is een paard gebouwd op de voorhand en in geval van nood gebruikt hij de achterhand als motor. Dus als je er gewoon op gaat zitten, zal het paard jouw gewicht op z'n voorbenen zetten, en z'n achterbenen er rustig achteraan laten sloffen, tot hij iets gevaarlijks tegenkomt.
Maar het gewicht van de ruiter en het gewicht van het paard samen zijn te veel voor de voorbenen alleen, dus krijg je blessures ed. Dus wat moeten wij ruiters nou proberen, we moeten proberen die achterbenen er ook bij te halen, maar ondertussen natuurlijk niet het hoofd te vergeten, want die moet de motor aan houden. En als je eenmaal 4 benen en het hoofd onder controlere hebt, en een paar in evenwicht kun je spreken van verzamelen. dat vond ik op de foto's bij jou nou niet te zien meisje, sorry. Dat is hetzelfde als mensen die praten over ; mn paard loopt nageeflijk ! en dan zie je op de foto zo'n paard in een moment opname zn hoofd naar benede doen, of een in de krul getrokken paardje.

en in je vorige topic zei je nog dat je geen les nam, maar zou gaan doen ?
ik hoop dat je goede instructie kunt vinden om je verder te begeleiden, ik kom in ieder topic van jou veel vragen tegen waar de meeste van ons je niet mee kunnen helpen via internet.
sucses ! Lachen

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 13:02

hoj

ik volg les in een pension , maar pacha staat in een manege , daar volg ik geen les omdat die lessen er niet zo goed zijn als in dat pension.Toch zal ik dat binnenkort eens doen , omdat de instructeur me dan kan helpen. Het liefst zou ik met hem in dat pension les volgen maar dat gaat niet qua vervoer .

Ok ik heb de verkeerde term gebruik , maar ik weet echt wel wat verzamelen is hoor , k ben niet achterlijk. K rijd misschien nog niet lang ( 4 jaar ) maar wel lang genoeg om er wat van te kennen .

Ik rijd met pacha natuurlijk nog niet zoals ik met manegepaarden of ander eigenaarspaarden rijd . Hij moet nog heel veel leren . Dus is dat niet normaal dat hij nog niet verzameld loopt .... wel toch ?
Trouwens , wat je zei is waar , hoe kan jij nu weten hoe hij loopt alleen van op een foto ?

Wat ik trouwens vroeg is een algemene vraag , gaat niet over hem .
En ik weet echt wel het verschil tss verzamelen en rustiger galopperen.Sorry voor het misverstand.

toch bedankt om te antwoorden hoor

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:07

bonitobol schreef:
hoj

ik volg les in een pension , maar pacha staat in een manege , daar volg ik geen les omdat die lessen er niet zo goed zijn als in dat pension.Toch zal ik dat binnenkort eens doen , omdat de instructeur me dan kan helpen. Het liefst zou ik met hem in dat pension les volgen maar dat gaat niet qua vervoer .

Ok ik heb de verkeerde term gebruik , maar ik weet echt wel wat verzamelen is hoor , k ben niet achterlijk. K rijd misschien nog niet lang ( 4 jaar ) maar wel lang genoeg om er wat van te kennen .

Ik rijd met pacha natuurlijk nog niet zoals ik met manegepaarden of ander eigenaarspaarden rijd . Hij moet nog heel veel leren . Dus is dat niet normaal dat hij nog niet verzameld loopt .... wel toch ?
Trouwens , wat je zei is waar , hoe kan jij nu weten hoe hij loopt alleen van op een foto ?

Wat ik trouwens vroeg is een algemene vraag , gaat niet over hem .
En ik weet echt wel het verschil tss verzamelen en rustiger galopperen.Sorry voor het misverstand.

toch bedankt om te antwoorden hoor

nou nou nou zeg... Lips are sealed
ik had beter niks kunnen zeggen ? ik reageer om je te "helpen".
ik zeg neit dat je achtelijk bent ofzo, dus je hoeft je niet zo aangevallen te voelen hoor.
nouja.. misverstand.
ik zou idd zeggen veel op de volte galloperen, en korte ophoudingen geven.. en sucses met lessen !

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:47

mandy_b_s schreef:
trager galloperen -> hetzelfde als verzamelen ? NEE NEE NEE !
verzamelen is niet langzaam laten galloperen.. dan zou passage langzaam draven zijn..

Trager galoperen is inderdaad niet hetzelfde als verzamelen. Maar trager galoperen is wel
de stap richting verzameling
. Want verzameling betekend controle, en het tempo van je rijdier kunnen bepalen is wel stap 1 van controleren.
mandy_b_s schreef:
verzameld rijden moet je leren voelen. het is alsof je een beetje met je paard een berg oprijdt, terwijl je paard je "omhoog duwt".

Zo te horen voel jij 't elke dag? Lips are sealed
mandy_b_s schreef:
Een paard heeft 4 benen en moet ze allemaal gebruiken. eigenlijk is een paard gebouwd op de voorhand en in geval van nood gebruikt hij de achterhand als motor. Dus als je er gewoon op gaat zitten, zal het paard jouw gewicht op z'n voorbenen zetten, en z'n achterbenen er rustig achteraan laten sloffen, tot hij iets gevaarlijks tegenkomt.
Maar het gewicht van de ruiter en het gewicht van het paard samen zijn te veel voor de voorbenen alleen, dus krijg je blessures ed. Dus wat moeten wij ruiters nou proberen, we moeten proberen die achterbenen er ook bij te halen, maar ondertussen natuurlijk niet het hoofd te vergeten, want die moet de motor aan houden. En als je eenmaal 4 benen en het hoofd onder controlere hebt, en een paar in evenwicht kun je spreken van verzamelen.
Dit lijkt echt verrassend veel op wat ik eerder in 't topic van Speculaas heb verteld over verzamelen Haha! .

Goed, nou een poging tot antwoord op je vraag. Je moet natuurlijk ergens beginnen met controleren, en in dit geval zou dat dus zijn bij het tempo. Door voltes te rijden of op de volte aan te galoperen, voorkom je dat je paard kan gaan racen. Wat eerder gezegd werd over handen omhoog/omlaag vond ik ietswat >;) , maar als 't werkt werkt 't. Ikzelf zou proberen door middel van figuren mijn paard bezig te houden, zodat racen te lastig wordt. Door deze figuren wordt je paard ook beter aan je hulpen. Wanneer de galop op deze manier dan wat gecontroleerder wordt, kun je beginnen met overgangen rijden (heel veel overgangen), zodat de achterhand erbij gehaald wordt. Dit combineren met veel figuren, en uiteindelijk krijg je dan een netjes lopend paard. Hiertussenin moet nog ergens de ontspanning natuurljk. Bij een sjees-galop is er totaal geen ontspanning in het paard aanwezig. Door zelf tijdens de figuren en overgangen te ontspannen, zal je paard uiteindelijk ook "ontspannen". Natuurlijk moet hij z'n "loopspieren" blijven aanspannen, en z'n hoofd ook blijven tillen, maar toch is er voor een ruiter duidelijk verschil te voelen tussen "ontspanning" en "spanning" in een paard.

Als je dan uiteindelijk 4 benen en ontspanning hebt, komt 't koppie op de goede plaats te hangen, en heb je al bijna je eigen Salinero Knipoog . Helaas zitten tussen de verschillende "stappen" nogal wat punten waarop nieuwe problemen kunnen ontstaan, en die zullen er dan ook zeker komen. Maar die vragen kunnen dan altijd nog gesteld worden Lachen.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:54

mandy_b_s schreef:
Maar het gewicht van de ruiter en het gewicht van het paard samen zijn te veel voor de voorbenen alleen, dus krijg je blessures ed. Dus wat moeten wij ruiters nou proberen, we moeten proberen die achterbenen er ook bij te halen, maar ondertussen natuurlijk niet het hoofd te vergeten, want die moet de motor aan houden. En als je eenmaal 4 benen en het hoofd onder controlere hebt, en een paar in evenwicht kun je spreken van verzamelen.

Clitia schreef:
Verzamelen is een stuk lastiger al. Het komt erop neer dat je paard 4 benen heeft, en ze allemaal moet gebruiken. Maar stiekem is een paard erop gebouwd, voor op z'n voorhand te lopen, en in geval van nood de achterbenen als motor te gebruiken. Dus als je er gewoon op gaat zitten, zal het paard jouw gewicht op z'n voorbenen zetten, en z'n achterbenen er rustig achteraan laten sloffen, tot hij iets gevaarlijks tegenkomt.
Maar het gewicht van de ruiter + het gewicht van het paard samen zijn te veel voor de voorbenen alleen, dus krijg je blessures ed. Dus wat moeten wij ruiters nou proberen, we moeten proberen die achterbenen er ook bij te halen, maar ondertussen natuurlijk niet het hoofd te vergeten, want die moet de "motor" weer in toom houden. En wanneer de ruiter eenmaal vier benen en 'n hoofd onder controle heeft, heeft hij een verzameld paard.
Ik voel me zeer vereerd, maar als je dan in ieder geval nog mij quote, neem ik je denk iets serieuzer.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:30

clitia, ik kon de woorden niet vinden, maar vond jouw stukje, en aangezien jij het wel op een goede, makkelijke en te begrijpen manier uitlegde heb ik het een beetje over genomen ja Knipoog
vindt je t erg ? Bloos
en nee, ik voel het niet iedere dag nee, maar ik ben ook hard aan het leren Knipoog
we zijn niet allemaal een "anky" Knipoog Lips are sealed

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 19:42

hoi dankuwel clitia en mandy_b_s Lachen
sorry dat ik zo boos reageerde op je.
Maar het werd eigenlijk allemaal een beetje te veel , sorry.

Bedankt voor me te helpen.