naar handen toerijden=harder niet rond...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

naar handen toerijden=harder niet rond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 09:27

ik heb een probleem... mijn jonge pony (3,6jr ong.) die gaat alleen maar harder als ik hem *naar mijn hand toerijd*, dan gaat hij harder en harder, als ik dan inhoud ben ik de ontspanning kwijt, en kan ik hem niet meer naar mijn hand toerijden. en ik probeer hem naar mijn hand toe te rijden doe ik omdat hij nogal streken heeft en als ik hem dan meer ontspannen heb en hij lekkerder loopt en aan de teugel+nageeflijk hij 't wel uit z'n hoofdje laat, en het hem meer ontspannen maakt en zijn rug goed gebruikt... iemand nog andere ideeen hoe ik hem nageeflijk krijg en goed kan laten luisteren? Ik heb ook dat als ik met mijn handen werk dat hij er niet naar luisterd (als ik speel om hem iets ronder te krijgen) hij is niet hard in de mond maar ik wil niet harder spelen omdat ik hem niet wil verpesten en hard maken Boos! Boos! wat moet ik nou? ik heb les van een goede instructrice en die zegt dat ik hem dan iets meer constant moet spelen dat hij ronden gaat en als ik wat meer beendruk geef maar ik moet aardig hard *spelen* van haar?!
ik ben radeloos groetjes Nathalie

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Re: naar handen toerijden=harder niet rond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 10:27

veel harder, zachter, harder zachter en als je op zo'n jong dier teveel durk op de teugels neemt, dan krijgt hij geen vertrouwen. Pak dus gewoon je teugels op, trek er niet aan en heb geduld. Die nageeflijkheid komt vanzelf wel, hij moet eerst gaan ontspannen en dan komt hij vanzelf naar beneden. Succes met je jonge diertje!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 13:08

Gewoon hetzelfde blijven doen, maar als je pony harder gaat lopen moet je jezelf langmaken en met je zit een beetje opvangen. Gewoon je hand rustig voor je houden en licht contact houden. Naar je hand toerijden is goed, maar je moet niet alleen maar gaan jagen, gewoon rustig been houden en je hand stil voor je met licht contact, niet vastzetten.

Succes ermee!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 15:22

Ik weet ook wel wat paarden die "er door lopen" als je ze wat ronder instelt. Vaak doen ze dit omdat ze deze nieuwe houding nog wat moeilijk vinden. daardoor vallen ze op de voorhand, onttrekken ze zich van je hand en gaan ze harder.
Bij mij werkt het altijd heel goed als ik op zo'n moment vooral veel grote voltes ga rijden, veel wisselen van richting ook, zet hem weer op zijn achterbenen. Ga je dus vooral concentreren op de achterkant, en je zult zien dat hij dan ook vooraan veel makkelijker in te stellen is zonder harder te gaan.
Vioor de rest moet je ook snel leren reageren, als ze 2 passen weg zijn wordt het al erg moeilijk om ze weer netjes terug te rijden.

Het klinkt allemaal wat triviaal mss, maar ik heb hier met 1 bepaalde merrie veel last van gehad en het enige wat hielp was haar gewoon goed aan het werk zetten (met een jong paard natuurlijk niet overdrijven).