big problem

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_pino_

big problem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 13:12

mijn verzorgpony gaat er bijna elke keer als ik erop rij ervandoor.. dan zo erg dat ik hem niet meer houden kan,hij pakt het bit vast en zijn hoofd in de lucht.. heb ik hem eindelijk weer trug dan geef ik hem een mep op zijn kont, mijn instructeur die stemt dat ook toe... maar ik heb het idee dat dat niet de goede manier is om hem te straffen want als ik hem een mep heb gegeven dan word hij heel erg gespannen enz.. Boos!
ik kan gewoon niet een keer normaal rijden zonder datie er vandoor gaat.. :S

ook als ik erop rij dan heb ik hem in stap aan de teugel, ga ik draven gelijk zijn kop in de lucht..
terwijl de eigenaar zegt dattie heel makkelijk is rond te rijden Verdrietig

weet misschien iemand een manier om hem te straffen en het probleem van het aan de teugel rijden in de draf

M3isSi3j

Re: big problem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:20

mijn paardje heeft ook een tijdje gehad dat ze opeens der hoofd op de grond legde en keihard ging rennen en bokken tot je er naast lag..

Ik heb der eerst na laten kijken door de DA, uit voor zorg. Vervolgens heb ik der zo gereden dat ik haar voor was.. op het momend dat ik voelde dat ze weer ging begin schopte ik der echt voor uit en gaf ik een gil dat ze keihard weg schoot.. na een tijdje was de lol voor het der snel vanaf en galopeerde ze enkel braaf aan als ik het deed..

Ik strafte der dus niet echt voor wat ze fout deed maar ik beloonde der als het goed deed.. door haar voor te zijn was ze niet fout.. mn paardje deed het omdat ze gewoon onder het werk uit wou komen wat te zwaar voor der was..

Een ander paardje wat ik rij deed het altijd bij der eigen eigenaar omdat deze een beetje lanterfanterde met der.. als ze dan les had deed ze het niet omdat ze dan bezig werd gehouden.

Zoek dus eerst de oorzaak: is het werk te zwaar dat ze er onder uit willen komen of verveeld je pony zich gewoon dat die er voor zich zelf een feestje van maakt.. In het eerste geval moet je haar dus voor zijn en dus minder hard laten werken en juist wat meer lanterfantere en het andere geval moet je juist wat meer werken en minder lanterfanteren..

Voor de nagevelijkheid in draf: veel overgangen, schakelen en figuren rijden... ontspanning en vertrouwen is een must voor nagevelijkheid.

_pino_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 13:27

ok dankje.. dan zla ik toch wat minder gaan werken Bloos

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:47

wat ik deed was een spelletje er van maken.. met pionnen en bakjes een parcour uit zetten en dan proberen zonder je handen te gebriken maar met je benen en zit mn paardje er tussen door te geleiden.. eerst in stap, daarna in draf en zelfs stukjes in galop.. steends sneller.. mn paardje had het snel door en vond het onwijs gaaf.. dat deed ik wel na het werken.. dus eest half uurtje netjes lopen daarna samen spelen!

_pino_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 13:55

hahahaha... dat kan ik proberen!! Haha!

kan het niet zijn dattie me ook uitprobeert want hij zit nu wel in een 'pubertijd' ?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:13

Okee je schrijft Ik heb hem terug en dan geef ik hem een mep op zijn kont.

Wat je dus doet is je paard straffen omdat hij terug komt bij je en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Hij weet echt niet meer dat je hem straft omdat hij wegracete hij weet alleen dat je hem straft omdat hij terug komt. Dit is zo fout en ik kan mij niet voorstellen dat jouw instructeur er in toe stemt dat je dit doet.
Straffen kan alleen op het moment dat de fout begaan wordt niet eerder en niet veel later. Nogal logisch dat hij gespannen wordt. Zou jij ook worden als je moeder zegt leg terug en je legt het terug en ze geeft je dan een mep Boos! .

Je moet er voor zorgen dat je hem correct van achter naar voren rijden en iedere pas ondersteunt met Halve parades en ophoudingen op de buitenteeugel je meot met hem spelen.
Verder zijn er hier al veel topic over aan de teugel en in de houding die moet je maar eens doorlezen.
Verder niet teveel op die teugel focussen maar meer op het gereden zijn van achter naar voren. Zodra het paard lekker loopt komt de rest vanzelf

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:24

Kafue schreef:
Okee je schrijft Ik heb hem terug en dan geef ik hem een mep op zijn kont.

Wat je dus doet is je paard straffen omdat hij terug komt bij je en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Hij weet echt niet meer dat je hem straft omdat hij wegracete hij weet alleen dat je hem straft omdat hij terug komt. Dit is zo fout en ik kan mij niet voorstellen dat jouw instructeur er in toe stemt dat je dit doet.
Straffen kan alleen op het moment dat de fout begaan wordt niet eerder en niet veel later. Nogal logisch dat hij gespannen wordt. Zou jij ook worden als je moeder zegt leg terug en je legt het terug en ze geeft je dan een mep Boos! .

Helemaal mee eens scheelt mij weer wat typ werk.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:26

Misschien zou je eens met eem martingaal kunnen rijden Verward Want als je verzorgpony dan z'n hoofd omhoog wil doen, verhindert de martingaal dat, en dan kan je hem misschien beter onder controle houden. Verder kan ik zo ook niks bedenken.. Vork Heel veel suc6 ermee!! kusjes Eva.

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 15:44

Als hij ervandoor gaat zou ik hem meteen proberen om te trekken da doe ik ook mijn verzorgpony rent altijd midden over de weg naar huis :( en dan moet je hem ergens tegen een hek rijden :o niet zow fijn mja

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:15

Ik ben het met kafue eens Ja

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:39

capopjekop schreef:
Ik ben het met kafue eens Ja

idem dito Ja

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:45

En belonen i.p.v. een mep op zijn kont...

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:52

Klinkt misschien belagelijk wat ik zeg hoor, maar het werkt wel.

Been geven en hard ook. Dan schrikt je pony vaak en je maakt er jou galop van. laat hem even heel hard galoperen en dan pak je hem vaak zo weer terug.

Ik zou hem zeker geen tik geven als hij terug in draf is. Straks schiet hij weer in galop. Nee, beloon hem. Hoge stem braaf goed zo.
Dan combineert hij draven met leuk.

Als je voelt dat hij wegschiet, handen laag, probeer hem op een volte te krijgen.

Groeten Lianne