Mijn paard is stug, wie heeft er tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes75

Mijn paard is stug, wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 12:04

Ik heb een paardje van bijna 5 jaar. Ze is nu ruim een half jaar onder het zadel. Ik heb haar nu 3 maanden en sinds 2 maanden les ik ook met haar (priveles). Ze is een kruising van een tuigpaard met een warmbloedpaard. Ze heeft een rechthoekige bouw en een relatief lange hals er op. Met rijden is ze van voren vrij stug. Het lijkt alsof ze niet doorheeft dat als ik mijn handen open, ze dan mag ontspannen. Ik rijd haar bewust niet aan de teugel, ik vind dat eerst de basis goed moet zijn en dat ze op eigen benen moet lopen. Als we een tijdje gereden hebben, begint ze wel te zoeken en dan buigt ze zelf wat af, gewoon op kuitdruk en een gesloten hand. Het is alleen vaak te diep en ik voel niets in haar rug als ze dat doet.

Als mijn paardje wat losser is, zoekt ze wel de weg omlaag naar de ontspanning, maar ze gaat snel hangen. ALs ze dat doet, drijf ik haar voorwaarts en dan komt ze wel omhoog, maar ze wordt niet nageeflijk. Ook bij het halsstrekken duikt ze omlaag. Als ik toesta, reageert ze wel en neemt ze de teugels mee , maar kauwen doet ze bijna niet. Op de volte loopt ze wel beter, dan is er iets meer contact en ze schuimt ook wel, maar ze laat moeilijk los.

Mijn instructrice zegt dat het komt omdat ze jong is en de nageeflijkheid nog niet helemaal "snapt" en steun zoekt op mijn handen. In de les concentreren we op stelling en buiging en de overgangen. Ik rijd ook altijd licht i.p.v. doorzitten. Ik merk dat het helpt, maar ze blijft toch af en toe zwaar op de hand.

Wie herkent dit en heeft nog nuttige tips om de stugheid er wat uit te krijgen? Of moet dit er door training, figuren rijden etc. op een gegeven moment vanzelf uit gaan? Een ander bit misschien? Rijd nu op een gebroken trens.

mariska32

Re: Mijn paard is stug, wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:19

je moet geduld hebben.
het is idd waar dat je paard het nog moet doorkrijgen en de een is daar sneller mee dan de ander.
gewoon zo door gaan.

Rieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:22

ik rijd zelf ook een jong paard die ook nog heel stug is. En jij rijdt er nog maar 2 maanden op dus je zult echt geduld moeten hebben ik ben al een jaar verder en het gaat nu sinds een maandje echt lekker maar in het begin is het vreselijk wil die alleen maar harder. Geduld is een schone zaak Haha! Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:51

Ja probeer wat recht te richten, dus paard in balans te krijgen, zelf in balans te zitten. Goed van achteren uit naar voren naar de hand toe rijden, zodat paard wat meer druk op teugels gaat zoeken en daardoor kan gaan ontspannen. Als je paard goed blijft volgen dan zal hij steeds meer je hand op gaan zoeken en zal hij in balans gaan lopen en naar de voorwaartse neerwaartse tendens kunnen gaan lopen. Maar goed dit kan niet in 1 dag zeker niet bij jong paard. Dus geduld en begrip van elkaar is een pre Knipoog

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:43

Agnes75 schreef:
Of moet dit er door training, figuren rijden etc. op een gegeven moment vanzelf uit gaan?

Ja dus. Het klinkt alsof jij en je instructrice goed bezig zijn, over een paar weken of misschien maanden merk je vast wel verschil Lachen

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 15:53

Tja, geduld is niet echt mijn sterkste punt nee, Haha! maar daar wordt aan gewerkt, wil m'n paardje absoluut niet overvragen Het is alleen zoooo lastig om tempowisselingen te rijden (met name terugrijden) als ze zo stug is, terwijl ze van die tempowisselingen nou juist sterker wordt en een betere balans krijgt....... Hoe lossen jullie dat dan op? Met je zit?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 15:58

Juist als paarden sterker worden, gaan ze versnellen en drukken de rug weg en steken hoofd in de lucht. Zet paard rustig op de volte en breng je bovenlichaam wat naar achteren en ga paard wat ophouden. Neem de tijd ervoor. Reageert paard niet, dan help je lichtjes met de teugels/zit/been en bovenlichaam om paard wat verder terug te laten komen. Op moment dat paard reageert, goed belonen, beetje overdreven belonen, zeker bij jonge paarden. Niet gaan hangen als paard hard gaat en terug moet komen, als er echt sprake is van spanning, dan moet je dat op 1 teugel doen, andere teugel wat losser houden, want anders krijg je spanning op spanning en dat word explosie om het zo maar te zeggen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:28

[quote="Agnes75"]Ik heb een paardje van bijna 5 jaar. Ze is nu ruim een half jaar onder het zadel. Ik heb haar nu 3 maanden en sinds 2 maanden les ik ook met haar (priveles). Ze is een kruising van een tuigpaard met een warmbloedpaard. Ze heeft een rechthoekige bouw en een relatief lange hals er op. Met rijden is ze van voren vrij stug. Het lijkt alsof ze niet doorheeft dat als ik mijn handen open, ze dan mag ontspannen. Ik rijd haar bewust niet aan de teugel

Ik rijd haar bewust niet aan de teugel????????????

Hoe kan ik mijn paard rijden als ik haar niet aan de teugel heb dan kan ik het tempo niet aangeven, niet besturen niks??????

Een paard moet in eerste instantie in de houding zijn, zodat ik als ruiter ook de rug aangeboden krijg. EEn paard in de houding rijden, verkrijg ik alleen als ik de achterhand gymnastiseer,dwz. losmaak.
Als ik de achterhand van mijn paard los heb wordt hij vanzelf voor ook los, men rijdt en werkt met een paard altijd van achter naar voren.
We werken aan de stelling en buiging?????????
Hoe kan ik een paard dat niet in de hand staat buiging bijbrengen???????
Hwaarschijnlijk wordt hier bedoeld halsbuigin??)
Als je al deze vragen met de instruktie opgelost hebt is het paard niet meer stug.

Basis is 1. regelmaat en controle over de beweging.(ook Nek)
2. Nageeflijkheid en controleerde ontspanning. Voorwaart neerwaarts)
3. aanleuning. (het bevestigen van de aanleuning)
Deze begrippenworden en moeten in het werk in elkaar overgaan, dat wil niet zeggen alle apart nee tegelijker tijd.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 17:27

Professor schreef:
Agnes75 schreef:
Ik heb een paardje van bijna 5 jaar. Ze is nu ruim een half jaar onder het zadel. Ik heb haar nu 3 maanden en sinds 2 maanden les ik ook met haar (priveles). Ze is een kruising van een tuigpaard met een warmbloedpaard. Ze heeft een rechthoekige bouw en een relatief lange hals er op. Met rijden is ze van voren vrij stug. Het lijkt alsof ze niet doorheeft dat als ik mijn handen open, ze dan mag ontspannen. Ik rijd haar bewust niet aan de teugel

Ik rijd haar bewust niet aan de teugel????????????

Hoe kan ik mijn paard rijden als ik haar niet aan de teugel heb dan kan ik het tempo niet aangeven, niet besturen niks??????

Een paard moet in eerste instantie in de houding zijn, zodat ik als ruiter ook de rug aangeboden krijg. EEn paard in de houding rijden, verkrijg ik alleen als ik de achterhand gymnastiseer,dwz. losmaak.
Als ik de achterhand van mijn paard los heb wordt hij vanzelf voor ook los, men rijdt en werkt met een paard altijd van achter naar voren.
We werken aan de stelling en buiging?????????
Hoe kan ik een paard dat niet in de hand staat buiging bijbrengen???????
Hwaarschijnlijk wordt hier bedoeld halsbuigin??)
Als je al deze vragen met de instruktie opgelost hebt is het paard niet meer stug.

Basis is 1. regelmaat en controle over de beweging.(ook Nek)
2. Nageeflijkheid en controleerde ontspanning. Voorwaart neerwaarts)
3. aanleuning. (het bevestigen van de aanleuning)
Deze begrippenworden en moeten in het werk in elkaar overgaan, dat wil niet zeggen alle apart nee tegelijker tijd.

Dit is mij wat te simpel hoor, "professor"! Ik rijd haar wel met contact, maar vraag geen "knik" in de 3e halswervel, om het zo maar even te zeggen. Dus niet aan de teugel in mijn beleving. En ik kan haar prima sturen met een wat langere teugel, ook zonder dat ze aan de teugel loopt, dus waarschijnlijk versta jij hier toch wat anders onder..

Ik ben het zeker eens met dat deel van achter naar voren rijden, maar het is
op dit moment heel simpel: haar achterhand is nog niet sterk genoeg, het motortje moet meer pk's krijgen, wordt aan gewerkt. En zoals ik al zei, geeft ze haar rug niet makkelijk, ze biedt de rug dus niet aan.

En inderdaad bedoel ik halsbuiging. Op de volte komt ze wel wat meer in de hand, dat doet ze puur op de drijvende hulp en de teugelwerking (stelling aanvragen). Ik krijg het idee dat bij jou alles begint met in de hand stellen en aan de teugel rijden. Daar ben ik het niet mee eens. In mijn beleving moet je paard eerst recht gericht zijn (dit kan i.m.o. niet zonder wendingen te rijden waarbij je stelling en halsbuiging vraagt), goed voorwaarts en aan de hulpen zijn en dan komen nageeflijkheid en aanleuning vanzelf.

En je mag me ook uitleggen hoe je controle over de beweging krijgt als je paard van voren zo stug is. Voorwaarts neerwaarts (dus niet LDR, ben ik falikant tegen) is de manier waarop we proberen te rijden, maar zoals ik al zei is mijn paard nog zoekende en hangende op de teugels. En dan is die nageeflijkheid toch niet zo makkelijk voor elkaar te krijgen! Ik denk dat ik een iets ander "rijsysteem" hanteer dan jij...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:54

Een paard dat niet in de houding gaat kan niet zijn rug geven, een paard wat niet in de houding gaat heeft ca. 20% meer slijtage .

Men rijd zijn paard van achter naar voren tegen zijn hand aan(begrenzende teugel hulpen niet trekken) tot dat het paard nageeft in het nek gewricht (niet derde wervel, dat is n.l. de valse knik) en daarna nageeft met zijn mond, oogenblikkelijk gevolgd door nageven van de hand.

Mijn rij opvatting is klassiek, alles wat ik weet en geleerd heb probeer ik alleen maar ruiters mee te helpen.
De oude rijmeesters waaren nog niet zo gek en wisten precies hoe ze met de mechaniek van het paard moesten omgaan. En hebben het daarom ook schrift gesteld, en als men daarover nadenkt en zelf in de praktijk uitgeprobeerd hebt (met meerdere paardenen z.g. andere methodes) dan komt men automatisch weer op het klassieke system terug.

Men kan een paard eerst rechtstellen wanneer men voorhandvoor(de begin oefening op de rechte lijn) rijden kan.

Het is een onding om te zeggen ik rij mijn paard eerst recht. Een jong paard begint met het rechtrijden door op de grote volte te gaan (gesteld en licht gebogen. Wanneer men n.l. een paard op bijde handen op de rechtelijn totaal recht richten dan moet n.l. veelmeer oefeningen doen, en zwaardere b.v. voorhandvoor, schouderbinnenwaarts (een van de moelijkste en zwaarste oefeningen voor paard en ruiter wanneer wij daarvan uit gaan dat alleen de schouder binnen waarts gaat en dat het niet een ververedelde wijken voor de kuit is)
En deze oefeningen kan men alleen rijden als een paard in de hand gesteld is en in de houding gaat.

Het duurt ca. 1-2 jaar in de africhting van mijn paard dat een ruiter zeggen kan mijn paard is recht.

Stelling moet men bij een paard vanaf het begin af aan bijbrengen, en dat moet men niet vragen men geeft een paard stelling met het binnen been en met de binnenteugel perfektioneert men de stelling.

Wanneer ´t motortje nog niet sterk genoeg is maakt men die sterker door de achterhand te aktiveren. EEn ongetrainde achterhand kan juist helemaal nog niet in staat zijn om het gewicht te dragen als men zijn paard door rechtricht oefeningenhet binnen achterbeen sterker belast.
Denk hiermaar eens overna, en als U mij aanvalt val je eigenlijk de oude meesters aan, want die hebben mij dit geleer. En ik was in het begin van mijnruiterloopbaan ook een autodidakt (alleen boeken met plaatjes en fotos gelezen) maar als je de logika van de hulpen geving op het mechanisme van het paard goed bekijkt is alles te begrijpen. Ik wil alleen maar dat het de paarden goed gaat, en het system is niet van mij, ik hoef niet zo het wiel nog een keer uit te vinden.
Ik wil alleen maar dat een ruiter nadenkt wat hij met z´n kameraad (makker, vriend) uitspookt als hij bepaalde dingen doet.

Mijn paarden die ik train en trainde hebben tot nu toe bijna geen nadelige gevolgen gehadt en er zijn bewijsbaar vele die een lang paardenleven (gezond) tot in hoge leefdtijd in de sport zijn ingezet.

En ik zeg nogmaals ik vindt het zo erg dat men in het algemeen veel te veel van de rode draad afwijkt die de oude leermeesters ons voor gegeven hebben endaardoor vele paarden eronder lijden.

En daarom grijp ik altijd in diskussies in wanneer er te veel van die lijn afwijken. Ik weet wel dat het erg streng aan hoort wat ik schrijf, maar men moet n.l. wel duidelijk zijn want ik verdedig in hoofdzaak het paard, die voor mij altijd nog m´n kameraad is.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 09:30

Een paard dat niet in de houding gaat kan niet zijn rug geven, een paard wat niet in de houding gaat heeft ca. 20% meer slijtage .

Onderzoeken hebben dit al uitgewezen ja en geloof me, ik wil er alles aan doen om mijn paardje het gewicht meer op de achterhand te laten dragen, dus daar is de traioning ook op gericht.

Men rijd zijn paard van achter naar voren tegen zijn hand aan(begrenzende teugel hulpen niet trekken) tot dat het paard nageeft in het nek gewricht (niet derde wervel, dat is n.l. de valse knik) en daarna nageeft met zijn mond, oogenblikkelijk gevolgd door nageven van de hand.

Sluit ik mij helemaal bij aan!

Mijn rij opvatting is klassiek, alles wat ik weet en geleerd heb probeer ik alleen maar ruiters mee te helpen.
De oude rijmeesters waaren nog niet zo gek en wisten precies hoe ze met de mechaniek van het paard moesten omgaan. En hebben het daarom ook schrift gesteld, en als men daarover nadenkt en zelf in de praktijk uitgeprobeerd hebt (met meerdere paardenen z.g. andere methodes) dan komt men automatisch weer op het klassieke system terug.

Men kan een paard eerst rechtstellen wanneer men voorhandvoor(de begin oefening op de rechte lijn) rijden kan.

Ik neem aan dat je hier travers bedoelt?

Het is een onding om te zeggen ik rij mijn paard eerst recht. Een jong paard begint met het rechtrijden door op de grote volte te gaan (gesteld en licht gebogen. Wanneer men n.l. een paard op bijde handen op de rechtelijn totaal recht richten dan moet n.l. veelmeer oefeningen doen, en zwaardere b.v. voorhandvoor, schouderbinnenwaarts (een van de moelijkste en zwaarste oefeningen voor paard en ruiter wanneer wij daarvan uit gaan dat alleen de schouder binnen waarts gaat en dat het niet een ververedelde wijken voor de kuit is)
En deze oefeningen kan men alleen rijden als een paard in de hand gesteld is en in de houding gaat.

Het duurt ca. 1-2 jaar in de africhting van mijn paard dat een ruiter zeggen kan mijn paard is recht.

Stelling moet men bij een paard vanaf het begin af aan bijbrengen,

Mee eens, maar we zijn nu nog in de fase dat we dat aan het bijbrengen zijn...

en dat moet men niet vragen men geeft een paard stelling met het binnen been en met de binnenteugel perfektioneert men de stelling.

Wanneer ´t motortje nog niet sterk genoeg is maakt men die sterker door de achterhand te aktiveren. EEn ongetrainde achterhand kan juist helemaal nog niet in staat zijn om het gewicht te dragen als men zijn paard door rechtricht oefeningenhet binnen achterbeen sterker belast.
Denk hiermaar eens overna, en als U mij aanvalt val je eigenlijk de oude meesters aan, want die hebben mij dit geleer.

Ach gut Het was niet als aanval bedoeld, maar net als jij houd ik wel van een stevige discussie Pling

En ik was in het begin van mijnruiterloopbaan ook een autodidakt (alleen boeken met plaatjes en fotos gelezen) maar als je de logika van de hulpen geving op het mechanisme van het paard goed bekijkt is alles te begrijpen. Ik wil alleen maar dat het de paarden goed gaat, en het system is niet van mij, ik hoef niet zo het wiel nog een keer uit te vinden.
Ik wil alleen maar dat een ruiter nadenkt wat hij met z´n kameraad (makker, vriend) uitspookt als hij bepaalde dingen doet.

Mijn paarden die ik train en trainde hebben tot nu toe bijna geen nadelige gevolgen gehadt en er zijn bewijsbaar vele die een lang paardenleven (gezond) tot in hoge leefdtijd in de sport zijn ingezet.

En ik zeg nogmaals ik vindt het zo erg dat men in het algemeen veel te veel van de rode draad afwijkt die de oude leermeesters ons voor gegeven hebben endaardoor vele paarden eronder lijden.

En daarom grijp ik altijd in diskussies in wanneer er te veel van die lijn afwijken. Ik weet wel dat het erg streng aan hoort wat ik schrijf, maar men moet n.l. wel duidelijk zijn want ik verdedig in hoofdzaak het paard, die voor mij altijd nog m´n kameraad is.

Ik sta zelf volledig achter de manier waarop ik les krijg, omdat ik merk dat het paard het met plezier oppakt. Soms loop je alleen tegen dingen aan (zoals die stugheid) waarvan je niet goed weet hoe je het kunt oplossen, juist op een paardvriendelijke manier. Ik geloof niet in systemen, maar in paarden en het afstemmen van je rijmethode op het paard, dus in dat opzicht willen we hetzelfde Ja . Maar goed, nu weer even terug naar het onderwerp! Iemand anders nbog tips of een second opinion?