stijf met rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

friesland06

stijf met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 21:20

hoi,
ik heb een probleem.
mijn verzorgpaard heeft 3 weken stil gestaan vanwege ziekte (wel 2x per week gelongeerd 15/20 min)
afgelopen 2 weken zijn we rustig begonnen met rijden (15 min stappen, 5 min draven en weer uitstappen) zo zijn we het aan het opbouwen en veel figuren rijden maar ze word hoelanger we rijden hoe stijver we worden. nu hebben we onze dierenarts gevraagd te komen maar die is dus (uit de hele regio!!) met vakantie dus nu de vraag aan jullie wat kan ik hier mee (tot de da komt) het beste mee gaan doen??
weten jullie nog dingen (dus niet alleen figuren rijden want dat doen we dus al) hoe ik haar losser kan krijgen??

friesland06

Re: stijf met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 21:33

ohjah please geen reacties zoals neem lessen ect.
mijn dierenarts is mijn instructrice en mijn instructrice is mijn dierenarts

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 23:49

begrijp ik het nou goed dat die stijf word namate je langer met hem werkt?

oww.. lees nu pas dat die ziekjes was..

Zou het kunnen zijn dat die stijf word van de spierpijn? Ik dat geval zou ik hem elke dag insmeren met lidement.. (heet dat zow?) is een spier ontspannen.. en hem er toch gewoon een beetje door heen proberen te rijden met VW/NW..

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 23:53

waarom rij je al die figuren?

ik zelf heb pas geleden ook moeten opbouwen met mijn paard met rijden (had botbreuk gehad en 3 maanden totaalde boxrust)
wat ik juist niet! deed was veel figuren rijden.

in het begin alleen gewoon rechtuit rijden ,rechte lijnen,en zo langzaam gaan opbouwen met voltes enzo erbij.

mijn paard is nu weer op rust,als ik straks weer ga opbouwen dan rij ik in het begin zoveel mogelijk alleen rechte lijnen met aventoe grote volte,en zo bouw ik op met wat meer figuren.

friesland06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 10:00

hoi,
die figuren rijden werd me aangeraden door een stal genootje.

zij had ook een paard dat heel stijf was en bij haar had het geholpen omdat er steeds stelling werd gevraagd enz. maar die rechtelijnen ga ik dan wel even proberen! dankje voor de tip!

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 10:49

Ik zou idd eerst s proberen op t rechte eind en lekker vw/nw rijden. Mss juist eerst wat grotere voltes en wendingen. Anders mbv een buitenritje als ie dan tenminste kan ontspannen, als ie dan juist stressy word zou ik t niet doen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 10:50

ik vind het nog al een verschil of je paardje boxrust heeft gehad voor een ziekte of een botbreuk.. ik denk dat het opbouwschema ervan niet echt te vergelijken zijn..

Figuren rijden kan absoluut geen kwaad.. als het stijfheid van spierpijn is moet je paardje er toch ff doorheen, fijn of niet. Het beste is om hem gewoon lekker VW/NW te rijden en door middel van je been en zit hulpen hem over zn rug die figuren laten lopen.. dit kan zowel in stap als in draf.. waar je rekening mee moet houden: ga niet draven als die niet lekker stapt anders forseer je het enkel maar.. dan kan je er beter naast lopen dan er op zitten!

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:31

M3isSi3j schreef:
ik vind het nog al een verschil of je paardje boxrust heeft gehad voor een ziekte of een botbreuk.. ik denk dat het opbouwschema ervan niet echt te vergelijken zijn..

beide paarden zijn tijd niet onder het zadel geweest,en is dus eventueel wel te vergelijken.
mijne kwam er wel net zoals deze wat uit voor te stappen,en voordat ik weer erop rijden ging was ik ook bezig met wat longeren en stap werk.

M3isSi3j schreef:
waar je rekening mee moet houden: ga niet draven als die niet lekker stapt anders forseer je het enkel maar.. dan kan je er beter naast lopen dan er op zitten!

of lekker ontspannen rechte lijnen draven zodat hij op zijn gemak los kan komen Knipoog

ik geef haar verder alleen een tip Knipoog zeg niet dat ze het moet doen.
als je goed leest dan lees je dat het paard er echt niet beter van word van gewoon door te rijden met figuren,dan snap je toch dat je niet goed bezig bent.

maar goed ieder zijn eigen mening erover Lachen

Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 18:54

Hoi,

Heb je je voer aangepast (minder gegeven), daar het werk een stuk minder is dan moeten ze ook minder voedingstoffen krijgen anfers kan je problemen krijgen bij het oppakken van het werk dit omdat er dan teveel melkzuur aangemaakt wordt waardoor je paardje teveel spierpijn krijgt en dus slechter gaat lopen.

Groetjes xandra

friesland06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 13:49

hoi,
jah haar voer is op aan gepast
sochtends kreeg ze dit (toen ze nog beter was)
- 1/2 kg brokken
- 2plakken hooi
ging ze de wei op en kregen ze smiddags nog 2 plakken hooi erbij
savonds
-1 kg brokken
- 3plakken hooi

toen ze ziek was moest ze binnen staan en kreeg ze sochtends
- 1/4 kg brokken
- 2plakken hooi en smiddags weer 2 a 2 1/2plakken hooi erbij
savonds kreeg ze
1/2 kg brokken en 2 plakken hooi

opzich niet zoheel veel aangepast maar wel in de brokken....
nu krijg ze wel weer het gewone aantal van toen ze gewoon beter was