hoe leren aangaloperen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

hoe leren aangaloperen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 18:09

Hoe kan ik mijn jonge paard leren aangaloperen, want ik moet nu echt schoppen om haar in de galop te krijgen, en dat begint dan vaak met bokken, en dan lukt het haar niet, en dan gaat ze naar een paar galopsprongen weer over in draf! Ik wil dat dit zonder schoppen, en zonder bokken moet kunnen en dat ze langere stukken kan galoperen, maar hoe?? Ze springt nogal vaak in de verkeerde galop aan, waardoor ze geen bocht kan rijden, en dan overgaat in de draf.. Ik ben ok helemaal niet goed in het laten aangaloperen, dus dat is ook een probleem, maar lessen nemen kan ik pas van de zomer, dus dat is nu ook geen optie.. en ik wil daar nu langzamerhand wel mee gaan oefenen want ik heb haar nu 4 maanden onder het zadel, en wil het wel aangeleerd hebben!

Iemand GOEDE tips om ons rijden te verbeteren?? Help me dan!

EngeltjeS

Re: hoe leren aangaloperen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:25

stap1: longeren en dan kan je haar leren te galoperen op een commando
*als ze dit kan, en onder de knie heeft....*
stap2: iemand longeerd haar, jij zit er op en dan zeg jij of de longeerder de commando, en laat haar galoperen
*als ze dit kan, en onder de knie heeft....*
stap3: zonder longeerlijn, en dan iemand in de bak, en de commando geven, en je hulp.

en blijven belonen met de goede daden!

hoe jong is ze?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:52

Ik ga dit topic ook even volgen, ik heb ook een jong paard, ze komt zaterdag aanstaande uit Frankrijk, en ik heb haar nog nooit bereden...
Ze is wel zadelmak gemaakt, maar de rest zal ik zelf moeten doen.

Succes met jouw paardje, en ongetwijfeld leer ik hier ook van! Cool

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 22:24

ze word deze maand 5 jaar..

dat van dat belonen doe ik ook altijd hoor, en daardoor heb ik haar ook zadelmak gekregen.. dan was ze helemaal trots dat ze iets goed deed.. maar nu.. maar ze kan nogal moeilijk aan de longeerlijn galoperen omdat ze een nogal lompe galop heeft waar ze veel ruimte voor nodig heeft.. en als ze daar ook nog eens bij gaat bokken...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 22:36

ik heb Banjer eigenlijk goed leren galopperen door op het verkeerde been licht te rijden, in de wending mijn handen naar buiten brengen (zodat het hoofd naar binnen komt zeg maar) en de galophulpen geven. Ik gaf er als ondersteuning ook het stemcommando bij.... Lachen

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 08:44

Zoals banjer het zegt werkt het ook goed.
Ik doe het vaak alleen op zn stemhulp en leg m'n benen aan. En natuurlijk ontzettend belonen als ze het dan doet! Ze mag best een paar passen harder draven. De nette overgangen komen later. Om haar in galop te houden doe ik stem gecombineerd met been hulp. In het begin niet te lang galopperen, langzaam opbouwen!

En aanspringen en terugrijden op verschillende plaatsen in de bak! Dus niet telkens dezelfde hoek.

O ja als ze vaak verkeerd aanspringt helpt het ook lichte stelling naar buiten aan te nemen. Dan kan je ze over de schouder laten vallen en moeten ze dus met hun binnenbeen aanspringen! Zit ze gelijk goed.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 09:52

Hoe geef je de hulpen ? Trek je hem/haar niet teveel in de mond?

Eerst weer gewoon oefenen aan de longeerlijn en laat iemand je helpen.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:23

Goed de hoek insturen, iets verkeerde stelling vragen, handen iets naar buiten brengen, zorg dat je zelf goed stil zit, zodat je hem niet uit balans kan brengen, de galophulpen geven, eventueel met een ondersteunend tikje van de zweep op het binnenachterbeen...

Het kan ook zijn dat je paard de galop nog moeilijk vind omdat hij nog niet zo sterk is achter, heb je vaak met grotere paarden, heb ik ook gehad met mijn paard. Ik heb hem redelijk vaak gelongeerd en dat heeft wel geholpen.

nietje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:57

heyz, ik rijd zelf ook een aantal jonge paarden heb er dit jaar 2 ingereden. wat iedereen hiervoor zegt klopt allemaal wel ongeveer, niet iedereen doet het precies hetzelfde natuurlijk

een jong paard leren aangalopperen is een kwestie van snappen. zorg eerst dat je paard in de draf tempowisselingentjes kan maken en dat hij dus snapt dat hij op je been voorwaarts moet.
als je dan aan wilt galopperen kun je het beste op een grote volte gaan en dan vlak voordat je op de hoefslag komt (dan heb je de meeste kans dat hij goed aanspringt) de galop hulp geven. de eerste keren zal hij wel een beetje een schrikreactie geven, maar dat komt gewoon omdat hij het niet kent. zorg wel dat je duidelijk stelling naar binnen hebt.

je paardje zal natuurlijk niet meteen perfect aanspringen, maar dit kun je ook niet verwachten want hij moet het natuurlijk gewoon eerst goed leren.

maar als je gewoon geduldig en consecuent bent weet hij na een tijdje wat de bedoeling is en zal het steeds beter gaan. maar zeker niet boos worden als hij het verkeerd doen gewoon terug en opnieuw proberen.

ik hoop dat je er wat aan hebt en ik wens je nog veel succes met je knollie Pling

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:25

je kan het ook met een balkje doen dat ie daar overheen gaat meestal zitten ze daarna in galop,als je gelijkertijd de hulpen commando geeft.