Schudden met hoofd!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alize

Schudden met hoofd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 18:12

Ik heb dus onlangs een nieuw ponytje gekocht Lovers , zij is nog jong en nog niet zoveel bereden!
Ze is zenuwachtig (veel bloed) en schudt met haar hoofd tijdens het rijden!
het is eerder haar hoofd in de lucht werpen, eenmalig dus,geen 20keer na elkaar!
Na een kort tijdje doet ze dit weer!
Eerst doet ze haar hoofdje naar beneden en dan brengt ze het naar boven!
Dit is wel redelijk beu,aangezien je er dan niet zoveel controle over hebt !
Ik denk dat het misschien ligt aan het bitje ( redelijk fijn bitje, jonge pony = gevoelig mondje )

De eerste keer dat ik er mee ree was het veeeeel erger dan de 2de keer!Ze stond wel al lang stil voor ik haar kocht..

Natuurlijk als het niet overgaat haal ik de DA erbij!

Ik had dus aan een paar dingen gedacht :
*rubber bitje
*tandjes
*zenuwachtigheid

Het is niet het zogenaamde 'headshakersyndroom' ze schudt niet echt maar snokt het gwn naar omhoog!

Iemand tips?
Ik wil liever geen slof , hulpteugel of wat dan ook gebruiken,maar de oorzaak aanpakken!

Alvast bedankt

Vajramani

Re: Schudden met hoofd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:24

Kort onder het zadel en nog niet veel gewend zeg je. Je pony moet de druk in zijn mond nog leren kennen. Hou juist meer druk op je teugels als hij schudt en ontspan direkt als hij weer nageeft. Zodat hij leert dat hij minder druk heeft als hij mooi nageeft dan met zijn hoofd er tegen in gaat.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:40

Ik zou in ieder geval even de tandarts laten kijken. Verder lijkt het me verstandig dat je les neemt, juist bij een jonge pony is het belangrijk dat je werkt aan een fijne aanleuning. Om zeker te weten dat je je pony niet stoort in de mond, moet je heel rustig en ontspannen zijn met je hand. Ik denk dat het moeilijk is om dat zonder les voor elkaar te krijgen.

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 21:46

Kendra schreef:
Ik zou in ieder geval even de tandarts laten kijken. Verder lijkt het me verstandig dat je les neemt, juist bij een jonge pony is het belangrijk dat je werkt aan een fijne aanleuning. Om zeker te weten dat je je pony niet stoort in de mond, moet je heel rustig en ontspannen zijn met je hand. Ik denk dat het moeilijk is om dat zonder les voor elkaar te krijgen.

Ik vind van niet, ik voel precies hoe de pony reageerd,de lesgever voelt dit niet zo goed als mij (als het over een mondkwestie gaat!)
Heb al redelijk veel ponys opgeleerd en vind de aanleuning kwestie makkelijker om zelf te zoeken!Niet dat ik les niet goed vind hoor!Kan dagelijks wel een lesje gebruiken Knipoog
De teugels zijn echt ontspannen hoor
toch bedankt voor de info

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 21:47

Vajramani schreef:
Kort onder het zadel en nog niet veel gewend zeg je. Je pony moet de druk in zijn mond nog leren kennen. Hou juist meer druk op je teugels als hij schudt en ontspan direkt als hij weer nageeft. Zodat hij leert dat hij minder druk heeft als hij mooi nageeft dan met zijn hoofd er tegen in gaat.

Hmm , had dit al geprobeerd maar dit werkt niet, integendeel...

Ik denk juist dat het beter gaat als ik de teugels ontspan en haar goed vooruit rij ?

Bedankt voor de hulp ik zal het nog eens proberen!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:37

Misschien kun je hem of haar eens longeren met een touwyje of bijzet omdat dat een constante aanleuning geeft.

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 17:57

fjordygirl schreef:
Misschien kun je hem of haar eens longeren met een touwyje of bijzet omdat dat een constante aanleuning geeft.

Ja, idd misschien wel,
denkje dat dit zou helpen?
sommigen zeggen ook van 1bijzetteugel vast te maken tussen de benen aan de singel,zo kan het hoofdje niet hoger,maar zoals ik al zei,ik pak liever de oorzaak aan!
Bedankt voor de tip Knipoog Haha!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:05

Ik doe het zelf ook bij paarden die geen aanleuning nemen en het werkt wel.
In het begin zullen ze soms wel even lastiger worden maar als ze eenmaal merken dat die aanleuning constant is nemen ze het heel makkelijk aan.
Heel veel succes!!!!

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 18:48

fjordygirl schreef:
Ik doe het zelf ook bij paarden die geen aanleuning nemen en het werkt wel.
In het begin zullen ze soms wel even lastiger worden maar als ze eenmaal merken dat die aanleuning constant is nemen ze het heel makkelijk aan.
Heel veel succes!!!!

Bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:02

ik zou gewoon een stapje terug doen in de africhting, hulpteugels zijn hier geen optie vind ik.

dit diertje zal dan wat anders gaan verzinnen en zo kan het een lang verhaal gaan worden.

probeer een lichter bit, misschien is ze aan het wisselen daar kunnen ze erg last van hebben.
verder meer tijd nemen, misschien wil je te snel en vraag je iets van haar waar ze nog helemaal niet aan toe is. laat haar eerst maar op haar eigen benen lopen, aanleuning komt later wel( vind ik hoor)

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 21:04

ellepel schreef:
ik zou gewoon een stapje terug doen in de africhting, hulpteugels zijn hier geen optie vind ik.

dit diertje zal dan wat anders gaan verzinnen en zo kan het een lang verhaal gaan worden.

probeer een lichter bit, misschien is ze aan het wisselen daar kunnen ze erg last van hebben.
verder meer tijd nemen, misschien wil je te snel en vraag je iets van haar waar ze nog helemaal niet aan toe is. laat haar eerst maar op haar eigen benen lopen, aanleuning komt later wel( vind ik hoor)

ja hoor, ben ik helemaal mee eens!
ze moet nog geen aanleuning hebben,ze mag haar hoofdje houden hoe ze wil, maar ik wil wel verhinderen dat ze het eerst naar beneden brengt om vervolgens haar hoofdje naar boven te trekken, terwijl er weinig tot geen druk is in haar mond!
Ik ben zelf ook niet echt voor de hulpteugels, ik wil gewoon bereiken dat ze haar hoofdje stil houdt en niet dat ze al direct in aanleuning enzoverder loopt ( dit komt later wel,alles op zn tijd Knipoog )

xx