weglopen en achter de teugel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

weglopen en achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 15:47

hoi,
ik heb een arabo-fries merrie van 5 jaar, ik heb haar zelf ingereden en alles ging altijd vrij goed , tot een maand of 3 ,4 geleden. ik rij altijd heel goed los, laag en diep en alles gaat altijd goed en ontspannen, maar dan begint het . wanneer ik haar wat harder wil laten werken pak ik mijn teugels wat korter en wil ik haar iets oprichten , maar dan begint het feestje, ze kruipt helemaal achter de teugel en begint harder en harder te draven en op den duur gaat ze in galop over.het gene wat ik dan doe is haar terug in stap zetten en terug aandraven, maar tevergeefs, ze herhaalt dit telkens weer.toen heb ik iets anders geprobeert , als ze er zo weer vandoor gaat been bij geven, maar ook dit helpt niet. de dierenarts heeft al eens naar haar tanden gezien en die kon niets vinden. nu ben ik van plan om eens een afspraak te maken met een paardentandarts, maar als dit niet zou helpen heeft iemand misschien dan wat tips voor mij Bloos
groetjes

AnneG

Re: weglopen en achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 19:03

Ik had eerst ook een pony met heel veel looplust en soms wou hij dan ook steeds sneller. Wat ik dan altijd deed was veel overgangen maken: stap-draf, stap-draf, enz.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 19:47

Wat je eens zou kunnen proberen is om goed te gaan zitten dus zwaar lichtrijden en er op letten dat je goed rechtop zit en niet naar voren valt en daarbij een keer een ophouding maken met je buiten teugel.
Met zwaar lichtrijden bedoel ik dat je niet lekker met het tempo van je pony mee gaat maar dat je langzamer gaat lichtrijden en daarbij je zelf zwaar maakt zodat je pony op jou tempo gaat draven.
Verder veel overgangen rijden.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:21

Wat ik doe als mijn merrie zich opkruld, is wat terug rijden, zodat ze achter gaat zitten en van voor omhoog komt, daarna weer wat naar voren te rijden. Maar de mijne loopt niet onder mij vandaan, heeft dat overigens wel een tijdje gedaan. Wat ik dan deed was heel dicht bij mijn zadel blijven tijdens het lichtrijden. En haar klein laten draven, vanuit dat draven weer naar voren rijden. Telkens weer. En het heeft geholpen.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 13:57

hoi,
bedankt voor de tips, ik heb ze gisteren uitgeprobeert en ik moet zeggen ze liep super OK dan! ontspannen alles wat je maar wil. in het begin was het hetzelfde als altijd ,maar een kwartiertje was het echt één ontspanning.
bedankt voor de tips
groetjes

_pino_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:03

een pony van de manege deed dat ook altijd
wat ik toen moest doen is overgangen rijden.. voltes.. figuren enz..
dat je hem bezighoud..

misschien dat dat helpt