Pony springt in galop bij middendraf.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

Pony springt in galop bij middendraf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 20:59

Haey,
In de proef oevenen, moet ik natuurlijk ook pasjes verruimen, maar mijn pony springt meestal/vaak over naar galop, hoe kan ik dat voorkomen??
Ik hoop dat jullie tips hebben

Kimpjeuh

Re: Pony springt in galop bij middendraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:08

dit betekend dat je je teugels viert (teveel) je moet blijven contact hebben en met je benen naar je hand rijden niet trekken maar ook niet te veel teugel geven je paard moet in principe niet veel versnellen, ze moet haar passen groter maken dus je mag ze vanvoor niet los laten maar je moet ze blijven vast houden en met je benen dus naar je handen rijden.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:38

(beetje)inhouden en goed aansporen Clown

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:50

eerst rechtrichten dan pas verruimen, als je zelf scheef zit, de pony scheef loopt of je een eenzijdige hulp geeft (met een been meer dan het andere been, of een hand die terugwerkt) zal de pony eerder in galop aanspringen dan verruimen. het is dus ook niet een kwestie van 'goed aansporen' maar het motortje in de hoek warm draaien, de hoek doorrijden, rechtrichten, iets toestaan, stil en recht blijven zitten en aan het eind van de diagonaal jezelf lang maken, oprichten (adem uitblazen) en de pony leren terug te komen, komt hij onvoldoende terug, maak dan een nette overgang naar stap, leer de pony eventueel met een geluidje verruimen (oefen ook aan de longeerlijn) het mag eigenlijk niet in de proef, maar heel stiekum kun je de pony een beetje aanmoedigen, steeds een stukje oefenen en belonen, leg de pony uit wat je bedoeld, dus niet direct straffen als hij in galop aanspringt, waarschijnlijk geef je gewoon zelf de verkeerde hulp en reageert de pony braaf naar voren!
succes

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:56

Met gelijke druk op je kuiten je paard voorwaarts laten gaan. Geen éénzijdige hulp geven.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:59

dat zeg ik vvalar...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:10

rhijnauwen schreef:
dat zeg ik vvalar...

Nou dan denken wij allebei hetzelfde.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:15

rhijnauwen schreef:
dat zeg ik vvalar...

waar slaat die reactie op ?
iedereen probeert de TS te helpen, en zij dus ook.
kan toch, dat ze het zelfde denkt ? Lachen

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:16

VValar schreef:
Nou dan denken wij allebei hetzelfde.

Clown da's mooi, dan zou je haast denken dat het de oplossing van het probleem moet zijn! Knipoog
en ps. mandy ik denk dat vvalar mijn opmerking wel goed begrepen en opgevat heeft een opmerking hoeft niet altijd negatief bedoeld te zijn!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:52

Mocht het bovenstaande niet werken dan kan het zijn dat je pony moeite heeft met rekken.
Wat ik dan doe is voorwaarts blijven rijden in de galop tot ze daar weer heel fijn nagevelijk zijn en dan terug naar draf en op het rechte stuk weer naar voren rijden.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:31

Het kan ook zijn dat je pony gewoon nog niet sterk genoeg is om zoveel te strekken en het makkelijker vindt om dan maar gewoon aan te galoperen. Vaak oefenen als je thuis rijdt kan dan helpen. Mijn paard sprong toen ik het rijden weer wat meer oppakte na een langere periode van weinig "echt" rijden ook vaak aan in galop. Dat kwam omdat ik steeds een beetje meer van haar wilde tijdens de middendraf en zij galoperen veel makkelijker vindt dan strekken. Als dat het geval is, dan gewoon terug pakken uit de galop, zonder kwaad te worden en het nog een keer proberen.

Je kan tijdens het losdraven al vast een beetje vragen om richting middendraf te gaan. Ik ben dan al tevreden als ik voel dat ze vertrekt. Als je dan wat losser bent kan je het steeds verder uitbouwen en steeds wat meer vragen. Dat kan je echt meerdere keren proberen tijdens je rijden. Als je pony goed vertrekt dan kan je hem meteen belonen met je stem, of even een kriebel in de hals. Gaat je pony in galop, dan haal je hem terug naar draf en probeer je het op de volgende lange zijde gewoon weer. Gaat het dan voortaan thuis goed, dan gaat het op wedstrijd ook vast een stuk beter.

Dit is een oorzaak/oplossing natuurlijk. Het zou ook best kunnen wat de andere zeggen over eventueel verwarrende hulpen geven. Je zal het uit moeten proberen waar je probleem in zit. Probeer uit wat er voor jou werkt.

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 16:38

Ik zie zelf vaak dat pony's aangalopperen wanneer de voorbereiding op het wegrijden onvoldoende is. Rij in je training vaak kleine stukjes weg en als je een hele lange zijde of diagonaal wilt verruimen, bouw dat dan rustig op. Hou vóór goed contact met je teugels, de druk mag best ietjes groter worden, zolang je maar niet terugwerkt. Zoals al eerder gezegd; op de korte zijde voor het wegrijden moet je alvast wat 'opdrijven' door wel je been er goed aan te leggen, maar nog niet te laten vertrekken. Dan rijdt je je lange rechte lijn op, en druk je met je been nog meer bij. Je hand staat lichtjes toe. Let erop dat je zelf heel goed recht blijft zitten en niet harder, hoger of sneller gaat lichtrijden. Neem genoegen met een beetje verruiming, je kunt altijd nog uitbouwen. Kwestie van veel en consequent oefenen.

Succes!!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:12

Dit probleem had ik ook. Bij míjn (met de nadruk op mijn) pony was het zo dat ik gewoon meer moest ontspannen en hem niet mocht inhouden. Want als ik ietswat inhield dacht hij dat hij moest galloperen. Sinds ik met midden- en uitgestrekte draf hem niet meer inhoud en gewoon wat meer ruimte geef gaat het goed. Gewoon even kijken wat het beste werkt!

IkenKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:44

Tijdens zo'n middendraf moet je goed aangeven wat je wilt dus duidelijk zijn met al je hulpen; met je been aansporen en laat hem dan op je buitenteugel wachten ( NIET TREKKEN maar contact wel aanhouden ) en wat ook belangrijk is; langzaam lichtrijden, zo stoor je je pony/paard ook niet met het verruimen in zijn pas. Veel succes!! Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 11:55

PriscaZ schreef:
Het zou ook best kunnen wat de andere zeggen over eventueel verwarrende hulpen geven. Je zal het uit moeten proberen waar je probleem in zit.

Hier dacht ik ook direct aan...
Je pony kan verward raken doordat je om actie vraagt en je pony in zijn reactie "denkt" aan te moeten springen.

Ook kan het natuurlijk dat hij het niet aan kan.
Dan loopt hij niet juist in balans of jij werkt hem tegen.

Geef eens specifieker aan wat er gebeurd als je wilt verruimen!
Dus wat jij doet en hoe je pony reageerd.. Knipoog