Tips voor hoef katrol

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Masculin

Tips voor hoef katrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 20:57

Wie heeft er ervaring/tip`s voor het (anders ) rijden met een paard met hoef katrol? (4)

Thanks!

Consort

Re: Tips voor hoef katrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:52

Rechtrichten, zodat het paard zijn rug los kan laten en zijn buikspieren aan kan spannen. Daardoor kan hij zijn achterhand onder plaatsen waardoor er minder gewicht op de voorhand komt. Kijk eens op de site van Antoine de Bodt. Op Bokt vind je hier genoeg topics over!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:02

Als een paard in de voorbenen hko heeft, die achterhand er zo goed mogelijk onder rijden zodat de voorhand minder belast wordt. Regelmatig rijden, het liefst een soort schema aanhouden zodat het paard niet onregelmatig belast wordt. Dus niet 3 dagen wel en 2 dagen niet rijden oid.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:48

Consort schreef:
Rechtrichten, zodat het paard zijn rug los kan laten en zijn buikspieren aan kan spannen. Daardoor kan hij zijn achterhand onder plaatsen waardoor er minder gewicht op de voorhand komt. Kijk eens op de site van Antoine de Bodt. Op Bokt vind je hier genoeg topics over!

Pure Klassieke rijkunst uitvoeren ---> rechtrichten, ervoor zorgen dat paard in balans komt te lopen en dat ruiter ook in balans gaat zitten. Voorwaarts rijden, gelijkmatige aanleuning, paard de buikspieren aan laten spannen zodat rugspieren kunnen ontspannen en paard in voorwaartse neerwaartse tendens kan komen lopen.

Ook op de site van Marijke de Jong www.paardenbegrijpen.nl staat het een en ander uitgelegd over hoefkatrol zelf en ook over de rijmethode. Ook Daphne Boinck werkt met dit systeem en staat ook veel vermeld onder www.cherokeepaarden.nl

Succes ermee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:27

Ieder paard heeft een hoefkatrol, pas als ze er kreupel op lopen hebben ze HOEFKATROLONTSTEKING.

Regelmatig beweging geven is al opgenoemd, rechtrichten ook. Wat ik mis is de weidegang in de zomer, en het uitvoerig in- en uitstappen voor en na het rijden. Minstens een kwartier in- en een kwartier- uitstappen. Je zou je paard ook nog kunnen helpen door ander beslag, en ook voedingssupplementen proberen die de gewrichtsvloeistof te helpen aanmaken (Equiflexion oid) .

dutselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 19:36

hoi,

ik weet niet zeker of dit met hoekatrol helpt of met hoefkatrolontsteking, maar je hoefsmid kan je paard iets steiler op zijn voorhoeven zetten waardoor de pezen minder belast worden. Praat er iig eens met hem over!!

groetjes ilona

CooLLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 12:57

Dit wat hiiervoor genoemd werd is alleen een tijdeljke oplossingg..
Het lichaam past zich hier aan aan.. Boos!
Hoefijzers zijn er zoieso niet goed voor die stagneren de doorbloeding van de hoeven en benen..

Een paard wat last van zn benen heeft ga je toch zoieso niet op rijden Huilen
Is hetzelfde als jij last van je benen heb en ook nog iemand moet dragen...

Laat em natuurlijk bekappen en geef hem vooral geen stalrust Ach gut
Beweging heeft ie nodig...Wandelen aan de hand!!
Laat het bloed het lichaam doorpompen;doorbloeding in het lichaam is genezing!!!

Vooral op het land laten lopen kan ie ook zelf voor zn beweging zorgen.

MVG Milena & CooL

1manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 15:55

Er bestaat geen Hoefkatrol!
Je rijd je paard op de verkeerde manier.
Om je paard te redde van smerige middeltjes van al die Flut dierenartsen, kijk op de site van Antoine de Bodt www.hoefkatrol.com

Ik heb paarden gezien die (zogezegt) hoefkatrol hadden en die heb ik na een kwartiertje weer helemaal zuiver zien lopen.
Het is echt waar!!
Ruiter is degene die het verkeerd doet en het paard moet er onder lijden...

Nou succes ermee!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 00:19

1manier schreef:
Er bestaat geen Hoefkatrol!
Je rijd je paard op de verkeerde manier.
Om je paard te redde van smerige middeltjes van al die Flut dierenartsen, kijk op de site van Antoine de Bodt www.hoefkatrol.com

Ik heb paarden gezien die (zogezegt) hoefkatrol hadden en die heb ik na een kwartiertje weer helemaal zuiver zien lopen.
Het is echt waar!!
Ruiter is degene die het verkeerd doet en het paard moet er onder lijden...

Nou succes ermee!

Ten eerste; er bestaat wel degelijk hoefkatrol. Dat is een mechanisme in de hoef. Dus als je goed je huiswerk had gedaan, had je dit misschien wel geweten.

Ten tweede; "Je rijdt je paard op de verkeerde manier?" Van wie hoor jij deze sprookjes? Erg knap dat je dit vanuit je luie stoel kunt beoordelen.

Ten derde; "Smerige middeltjes en en flut dierenartsen?" Ga jij je mond eens spoelen! Dit spreekt duidelijk van GEEN verstand.

Ten vierde; Antoine de Bodt en zuiver lopen... dat is een relatief begrip.

En tot slot; Denk eerst voordat je iets opschrijft!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 09:04

Ik heb 2 weken geleden mijn paard in laten slapen.hko 4 e graat. Stond te knikken op haar benen in de stal. Zou ook nooit beter worden. Tis iets wat binnenin niet goed zit,ik geloof niet in redmiddeltjes,eigenlijk. Tis alleen tijd rekken.

1manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:23

Hahahaha!
Wat jij wil geloven.
Ik heb genoeg bewijzen gezien, dat de ruiter het paard verkeerd berijd.

Hoefkatrolontsteking ontstaat uit een verkeerd gebruik van de rug doordat de ruiter geen rekening houdt met de natuurlijke scheefheid van het paard, het paard niet recht richt, waardoor spanning ontstaat, waardoor aanleuning niet mogelijk is, laat staan verzameling en oprichting, wat uiteindelijk leidt tot overbelasting van de voorbenen.

En dat vanuit mijn luie stoel!!
Als je nog meer wilt weten, hoor ik het wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:30

Slapen

Hoeveel AdB aanhangers hebben we al voorbij zien komen?

Ik vind een hoop paarden die ik heb gezien trouwens nog steeds niet rad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:34

Ik heb paarden wel in korte tijd onder zijn begeleiding rad zien lopen en een partijtje lopen swingen dat het een lust was. Dus ik geloof wel zeker in een verkeerde manier van rijden. Schaar ik mij daardoor tot zijn fanclub? Nou, nee. Maar ik vind wel dat je de paarden een kans moet geven, al is het dat je het via die methode probeert.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:55

Cassidy schreef:
Ik heb paarden wel in korte tijd onder zijn begeleiding rad zien lopen en een partijtje lopen swingen dat het een lust was. Dus ik geloof wel zeker in een verkeerde manier van rijden. Schaar ik mij daardoor tot zijn fanclub? Nou, nee. Maar ik vind wel dat je de paarden een kans moet geven, al is het dat je het via die methode probeert.

Dat vind ik ook. Hoef je geen fan voor te zijn, maar klassiek rijden is gewoonweg de oplossing voor deze paarden hoofdzakelijk en de rijkunst/feeling van de ruiter hangt daarmee samen. Als deze gewoonweg makkelijk kans geeft om scheef te gaan zitten en verkeerd het paard te belasten dan komt kreupelheid gegarandeerd weer terug.

1manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:05

Zep schreef:
:Z

Hoeveel AdB aanhangers hebben we al voorbij zien komen?

Ik vind een hoop paarden die ik heb gezien trouwens nog steeds niet rad.

Dan doet de ruiter het verkeerd!

1manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:09

Cassidy schreef:

Je hoeft idd geen Fan te zijn, maar het is de juiste manier en voor alle paarden. Ik leer veel van hem en dat is cker in het voordeel van het paard en ook voor mij.
Als je deze manier kent kan je alle paarden helpe/redde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:12

Ik vind zijn methode niet direct iets bijzonders. De manier van rechtrichten die hij gebruikt dmv buitenstelling word door heel erg veel trainers gebruikt. AdB speelt alleen heel handig in op de psyche van zijn klanten.

Er zijn veel meer trainers die je kunnen helpen je paard fatsoenlijk te rijden. Een hoop daarvan zijn didactisch waarschijnlijk beter onderlegt dan de Bodt.

Het paard Hippo's Rubel dat op de site van de Bodt als voorbeeldpaard gegeven word vind ik in het getoonde filmpje nog steeds niet rad.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:50

Er zijn al genoeg discussie over de Bodt geweest. De ene heeft goeie dingen erover te zeggen, andere niet. Dat blijf je toch houden. Iedereen mag zijn mening geven, daarom is bokt ook voor op aangewezen, maar vaak worden het eindeloze discussies... }>

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:00

Zep, blijkbaar zijn die goede instructeurs die de pupil het rechtrichten bijbrengen toch niet zo dik gezaaid. Want hoe komt het dan dat AdB zoveel succes heeft? Als andere instructeurs hetzelfde vertellen, waarom is zijn manier voor de lesklanten dan zo nieuw?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:37

Er zijn teleurstellend weinige goede instructeurs,en dat is ook niet zo vreemd ik heb de orun cursus gedaan en daar werdt gezegd dat je je paard rechtgericht had als je een recht lijntje kon lopen..complete onzin dus..en ik kreeg ruzie toen ik erover in discussie ging.. Boos! omdat ik een scheef paard bij me had die ik niet scheef door wilde rijden.Antoine en aanhangers hebben mij geleerd correct recht te richten..ik ben het niet met alles eens wat hij zegt..maar rechtrichten kan hij en daar is grote behoefte aan in nederland.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:52

ben het helemaal met cassidy eens.

als al die andere goede instructeurs ook konden rechtrichten waren er maar weinig kreupele paarden.

Antoine krijgt ook klanten die bij hele bekende instructeurs in nederland lessen. Bij die "grote" instructeurs gaan er dus ook wel eens paarden kreupel in de les en zij kunnen dat dan niet op lossen.
Antoine lukt dat dan wel. Hij is gewoon ijzersterk in het rechtrichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:00

Ik vind de Bodt niet direct zo'n geweldige trainer. Ik vind hem nogal duur in vergelijking tot de kwaliteit die hij biedt.

Hij lost dat probleem op door heel handig op klanten met paarden met vage klachten in te spelen, die er anders waarschijnlijk niet op zouden zijn gekomen dat het wel eens aan hun rijden zou kunnen liggen.

Dat je van slecht rijden je paard de vernieling in helpt is een waarheid als een Koe

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:12

Citaat:
Hij lost dat probleem op door heel handig op klanten met paarden met vage klachten in te spelen, die er anders waarschijnlijk niet op zouden zijn gekomen dat het wel eens aan hun rijden zou kunnen liggen.

En toch weet ik dat er heel veel ruiters zijn waaronder ik die bijna hebben lopen schreeuwen om hulp! Omdat ze wisten dat er iets fout zat maar niet wisten wat.

Maar toch wie we ook in de bak hadden niemand kon ons helpen.
We moesten maar wat meer met dat vastzittende teugeltje spelen en meer op dat kort aanvoelende been gaan zitten.

Als iemand mij een instructeur kan aanbieden die hetzelfde doet als antoine, graag.
Omgeving Heerhugowaard/alkmaar/ bergen alstublieft.
Liefst iets goedkoper ook!
Ook nog iemand die aan huis komt, want ik ben niet zo rijk dat ik een vette jeep en trailer op het pad heb staan.
.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 14-03-05 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:13

masculin, vind het moeilijk om te zeggen wat je precies moet doen om je paard weer recht te krijgen.
Het hangt er vanaf of je paard links of rechtsgebogen is, hoe erg zijn scheefheid is, wat zijn temperament is etc.

De stijl van de ruiter is in alle gevallen belangrijk. Zorg dat je niet naar buiten hangt en dat je in balans zit .

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:15

De Bodt heeft het over 'klinische hoefkatrol'. Dit is zo'n vage term dat je er eigenlijk wel van alles onder kunt klassificeren. Van mijn part zou je er net zo goed teugel kreupel in kunnen onderverdelen, dat is precies hetzelfde principe. Maar op een rontgen foto is bij zo'n paard dan ook niets te zien. Je kunt daarom al snel een paard 'opknappen'. Maar ga je naar elke willekeurige instructeur die een beetje degelijk lesgeeft zal je hetzelfde bereiken. Het is niet zo dat de Bodt een toverformule hier heeft uitgevonden. En zoals ik al zei, rad lopen en de Bodt is een relatief begrip.