hoe rijden jullie je paard in?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

hoe rijden jullie je paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 18:08

hoe rijden jullie je paard in, en leer je hem wat hij moet doen bij de verschillende hulpen?

YvonneS

Re: hoe rijden jullie je paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:39

bedoel in de zin van een jong paard inrijden of inrijden aan het begin van de training???

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:41

Ik denk bij het inrijden van een jong paard, aangezien ze het over aanleren heeft Haha!

Ik ben dan bezig met een shetlander, die hoef ik alleen stap en draf te leren. Ik heb ervoor gezorgd dat ze weet wat ik bedoel als ik stap of draf zeg, en dan geef ik er been bij. En ze had het na een paar dagen al door, topshet Haha!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:48

Je begint idd met longeren al dat ie gaat leren op je stem te reageren, dus ho, stap, draf en galop. Deze stemhulpen gebruik je ook meteen als je er op zit en je geeft idd been zodat ie snapt wat je bedoeld. Daarna begint het zeg maar leuk te worden. Hij moet gaan reageren op hulpen, dus 2 benen is naar voren, 1 been is op zij, druk op de teugel is terug en overdreven sturen is de bocht om of volte op. Verder is het eerst gewoon dat bedoeling dat ie alleen maar braaf reageert en leert reageren op jou. Geen moeilijke fratsen, gewoon stap draf galop en wat voltes.

Als je verder bent pak je een keer de binnenhoefslag en ga je voltes beetje sluiten, pasje wijken (poging tot) gebroken lijntjes en moeten de overgangen wat netter gaan worden.

Als ik jou was zou ik er hulp bij vragen. Dit paard wat ik nu heb was ook de 1e die ik zelf heb aangereden (hij was 2 weken zadelmak) Ik heb toen elke week 15 minuutjes hulp gehad ongeveer en daar heb ik echt heeel veel aan gehad. De basis is dan zo goed dat je er snel mee verder kan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:00

longeren, stemcommandos, ruiteroppaard, ruiter aan longe, ruiter los, ruiter geeft nog even grote hulpen, ruiter gaat steeds meer verfijnen........ et voila

Op mijn website staat wel hoe ik dat ongeveer doe......... alleen verschilt de aanpak per paard, maar bovenstaande is zegmaar standaard voor een standaard paard.

Heb je een paard die niet standaard is zal de methode daarop aangepast worden

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 23:18

gijsenkim schreef:
longeren, stemcommandos, ruiteroppaard, ruiter aan longe, ruiter los, ruiter geeft nog even grote hulpen, ruiter gaat steeds meer verfijnen........ et voila

Op mijn website staat wel hoe ik dat ongeveer doe......... alleen verschilt de aanpak per paard, maar bovenstaande is zegmaar standaard voor een standaard paard.

Heb je een paard die niet standaard is zal de methode daarop aangepast worden

Je haalt me de woorden uit m'n mond Haha!

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 08:12

ja inderdaad, je haalt me de woorden uit m'n mond! Ik ben nu bij het onderwerp "stemcommando's" (al bijna een jaar) en volgende maand ga ik over naar "ruiter op paard" Haha!
Ik denk dat ik mijn paard ook "links" en "rechts" ga leren (heb ik bij een shetlander wel gedaan!!! hahaha ziet er heel komisch uit!)