Paard terkt mij uit zadel..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jinanda

Paard terkt mij uit zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 17:55

Hoi,
Wie kan mij helpen? Ik heb een superbrave 14 jarige merrie die heel goed kan lopen..en nu komt het probleem...KAN!
Dat wil dus zeggen alleen als zij er zin aan heeft en dat is echt waar..zij is haar hele leven niet echt goed bereden( alleen recreatief) en dat is voor mij heel duidelijk te merken. In het begin dacht ik nog hier komen we samen wel uit maar nu weet ik het ook niet meer. Wat is precies het probleem? Zij wil niet aan de teugel lopen en als dat door goed rijden ( heel erg de achterhand activeren) uiteindelijk toch even lukt gaat ze hangen als een gek aan de teugel waardoor het voor mij heel erg zwaar wordt haar te bereiden. Ik heb van alles al geprobeerd, bv heel ontspannen inwerken met mijn hand maar dat slaat kant nog wal, zo gauw ik dat doe maakt zij direct van de gelegeheid gebruik door haar neus weer omhoog te gooien en is ze weer precies daar waar ze zijn wil, met de neus in de lucht! Slapen Lichamelijke problemen heeft ze niet, daar heb ik al naar laten kijken, het is puur rijtechnisch een probleem bovendien heb ik een heel zwaar paard met een grove hals en zoals jullie al wel zullen bergrijpen is voor mij dat gewicht van haar in mijn handen niet te houden! Bovendien wil ik dat ook niet want ik weet niet beter dan dat je een paard rijd met je been en niet met je hand maar als ik bij haar mijn hand niet gebruik loopt ze alleen maar met de neus in de lucht en kan ik maanden bezig zijn met ontspanning enz om haar nagefelijk te krijgen maar vergeet het maar! Ik wordt er nu een beetje moedeloos van, ik zit nu zelfs te denken over een hulpteugel terwijl ik daar altijd op tegen was, maar het rijden zo is niet leuk meer, het lijkt wel fitnissen! En voor het geval iemand wil komen met de tip om op het moment dat zij gaat hangen met mijn handen te gaan nageven ( omdat ik het hangen toch niet win) dat werkt ook niet, want ook daar maakt ze direct gebruik van door dan direct de neus weer in de lucht te steken! Wie o wie kent dit probleem en weet een oplossing?

Jinanda

Re: Paard trekt mij uit zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 18:03

Het moet natuurlijk zijn: Paard TREKT mij uit zadel.. Blond

unamie

Re: Paard terkt mij uit zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:25

longeer je wel eens met een touwtje?
dat kan ook helpen als het een week achter elkaar doet zodat ze begrijpt wat de bedoeling is

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:29

ik heb met zo iets hggen ervaring, maar ik zou zeker geen hulpteugels gaan gebruiken want ik denk dat dat een negatief effect geeft omdat ze dat ze dan alleen maar meer tegen zla werken!
ik dekn dat je paard er absoluut geen plezier in heeft, maar paard heeft ook altijd recreatief gelopen, ze is bijna 16, ong. net zo oud als de jouwe, maar ik denk erniet over om te gaan dressuren omdat ik het daarvoor te laat vind..

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:09

ook geen gebitsproblemen?

gewoon een x terug trekken Bloos (niet te hard he Tong uitsteken )

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:37

Het kan inderdaad zijn dat dit gewoon niet het geschikte paard is om mee te dressuren.

Ook kan het gewoon zijn dat ze het nog niet door heeft. Longeren met bijzetjes wil nog weleens helpen, het paard moet erachter komen dat het fijn is om aan de teugel te lopen Lachen

Waarom begin je hier eigenlijk nog aan met een ouder paard?

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:13

Tegen mij is wel eens gezegd dat ik dan eens ineens met de hand naar voren moet gaan. Het paard zou dan als het ware met zijn neus naar beneden schieten en leren dat het niet zo zwaar moet hangen. Ik heb het zelf nog niet gedaan, dus ik kan niet zeggen of het werkt... Maar ik twijfel of dat in dit geval goed zal gaan, want misschien wil ze dan helemaal niet meer naar beneden komen en gaat ze sterrenkijken.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:22

Bij hangen heb ik altijd geleerd: een ophouding maken en flink drijven.

Ik ben alleen wel benieuwd of dat bij een 16 jarig paard wat nooit heeft hoeven dressuren ook werkt...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 14:14

PriscaZ schreef:
Bij hangen heb ik altijd geleerd: een ophouding maken en flink drijven.

Ik ben alleen wel benieuwd of dat bij een 16 jarig paard wat nooit heeft hoeven dressuren ook werkt...

ja, zo heb ik het ook geleerd... normaal gezien zou het bij elk paard wel moeten werken.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 14:36

Hoi, heb hetzelfde probleem! Punt is alleen dat mijn paardje niet zo sterk is. Het is ook een paard wat nooit echt heeft hoeven dressuren en zo scheef is geworden.

Als je paard gaat hangen op je handen is dit toch een teken dat hij op de voorhand loopt. Als je het gevoel hebt dat je naar voren wordt getrokken en dat je paard als het ware naar voren duikt, dan begrijp je wat ik bedoel. Vooral bij oudere paarden is dit moeilijk te verhelpen want: je zult weer opnieuw moeten beginnen!

Loopt ie met longeren ook op de voorhand? Gooit ie ook 1 kant van zijn lichaam naar buiten of binnen op de volte? Kantelt hij het hoofd? Allemaal dingen in de houding van je paard die je je moet gaan afvragen. Kijk even op www.hoefkatrol.com voor rechtrichten.

Het is moeilijk te zeggen wat je eraan kunt doen want dit is niet in een paar keer af te leren. Rechtrichten, veel overgangen, volte sluiten en openen, schoudervoor zijn allemaal dingen die, mits goede hulpen van de ruiter, helpen. Balkjes lopen, veel schakelen, (schijn)ophoudingen maken. Maar dit alles met de minste teugelhulp en op je zit. Je paard is dus wel neerwaarts, maar is hij ook voorwaarts? Kijk eens of je paard reageert op je been door zijn hoofd omhoog te brengen. Het kan eigenlijk anatomisch niet dat hij dan nog meer gaat hangen met zijn hoofd, die moet hij dan omhoog brengen want de achterhand is dan weer de stuwende kracht. Probeer daar balans in te vinden.

Pas als je paard recht is kun je voorwaarts/neerwaarts pas als je paard dat doet kun je gaat oprichten. Succes!

EllenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 15:59

Paarden vie veel trekken en misschien ook wel pullen kan je heel goed longeren met een pessoatuigje. Dit werkt echt heel goed, je paard leert dan waneer hij wil gaan hangen dat zijn achterhand eronder wordt getrokken. Alleen aan jou de taak om hem in een goed ritme te laten lopen. Dus voorwaarts, maar niet wegrennen.
Doe dit twee keer in de week en je zult merken dat het over een tijdje beter wordt. Ik heb hele goede resultaten behaald hiermee.