hoe rijd ik mijn pony soepel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

m_loves_j

hoe rijd ik mijn pony soepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 17:16

Mijn pony (8 jaar oud) is op links niet soepel te krijgen. Op rechts is er niets aan de hand. Ik heb al geprobeert een slof geprobeert, maar als je die er nu afhaalt gaat het hoofd weer omhoog en begint ze weer te rennen. Ik rijd al heel veel voltes en slangevoltes maar het schiet allemaal niet op. Heeft er alsjeblieft iemand tips voor me? Ik wil zo graag wedstrijden rijden, maar als ik maar niet van die slof afkom gaat het natuurlijk nooit.

Kimpjeuh

Re: hoe rijd ik mijn pony soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:10

zo zie je dat die slof niet altijd goed is probeer zo veel mogelijk van die soort hulpteugels af te blijven, neem les!!! en veel voltes, jah als dat niet helpt misschien laten nakijken dat er iets vastzit in haar schouder ofzo maar met slof snap ik niet hoe je zoiets oplos, het is eerder je pony naar beneden dwingen, bij fout gebruik heeft dit erge gevolgen!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:37

Kimpjeuh schreef:
zo zie je dat die slof niet altijd goed is probeer zo veel mogelijk van die soort hulpteugels af te blijven, neem les!!! en veel voltes, jah als dat niet helpt misschien laten nakijken dat er iets vastzit in haar schouder ofzo maar met slof snap ik niet hoe je zoiets oplos, het is eerder je pony naar beneden dwingen, bij fout gebruik heeft dit erge gevolgen!

juist Ja
als veel voltes al niet helpen weet ik het ook niet meer hoor Vork

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 23:40

als die linksom moeilijk is zit die dan ook aan de linkerkant vast?

Probeer is zonder enige druk op je teugel te rijden waar je paardje juist druk zoekt.. alles op je andere teugel doen en vooral met je benen en zit rijden.. in het begin is het rot maar op een gegeven moment zal je merken dat die links los laat en rechts gaan oppakken en zo gelijk in gewicht in je handne komt..

Drijf hem ook met je linkerbeen goed tegen je rechter teugel aan.. hoe meer die rechts oppakt hoe losser die op links word en zo trek je het verschil gelijk.

In het begin zal die linksom contra gestelt lopen, niets van aantrekken! Rechtsom moet je daar in tegen proberen zoveel mogelijk recht of contra gestelt te rijden en zo min mogelijk toegeven aan de binnen stelling.. ook dit weer zonder druk aan te nemen op je linkerteugel hoe aantrekkelijk dit ook is.

Na een tijdje, als die dus druk neemt op rechts en druk laat op links, zal die dus losser worden in zn rug en goed recht gesteld zijn en daardoor ook makkelijker en losser in de wendingen zijn. Je zal dan ook merken dat die makkelijker nageeft en beter te schakelen is

Succes

m_loves_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 19:35

ja ik heb die slof er al afgegooit en les heb ik al... ik heb nu ook een nieuw bitje besteld, een bustrens met bewegend middenstuk.. maar ik moet haar dus eigenlijk kruislings rijden? met me linkerbeen naar me rechterhand en met rechterbeen naar linkerhand??

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:11

Als je zegt dat slangevoltes niet werken dan vraag ik me af rij je die wel goed dan?Kijk je pony kan ook als een plank de bocht door en dan kun je nog zo veel slangevoltes rijden als je wilt maar er veranderd dan niets.Je moet wel proberen met de juiste stelling de bogen te maken.Vraag eens in de les of je ze goed rijdt en wat je nog meer kunt doen om je pony soepeler te krijgen er zijn soms hele leuke oefeningen te doen.Verder is het niet zo dat je met een paar keer rijden het probleem hebt opgelost het kan wel een jaar duren voordat je grote vooruitgang ziet.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:18

M3isSi3j schreef:
als die linksom moeilijk is zit die dan ook aan de linkerkant vast?

Probeer is zonder enige druk op je teugel te rijden waar je paardje juist druk zoekt.. alles op je andere teugel doen en vooral met je benen en zit rijden.. in het begin is het rot maar op een gegeven moment zal je merken dat die links los laat en rechts gaan oppakken en zo gelijk in gewicht in je handne komt..

Drijf hem ook met je linkerbeen goed tegen je rechter teugel aan.. hoe meer die rechts oppakt hoe losser die op links word en zo trek je het verschil gelijk.

In het begin zal die linksom contra gestelt lopen, niets van aantrekken! Rechtsom moet je daar in tegen proberen zoveel mogelijk recht of contra gestelt te rijden en zo min mogelijk toegeven aan de binnen stelling.. ook dit weer zonder druk aan te nemen op je linkerteugel hoe aantrekkelijk dit ook is.

Na een tijdje, als die dus druk neemt op rechts en druk laat op links, zal die dus losser worden in zn rug en goed recht gesteld zijn en daardoor ook makkelijker en losser in de wendingen zijn. Je zal dan ook merken dat die makkelijker nageeft en beter te schakelen is

Succes

amen. prcies wat ik wilde zeggen.
verder, vind ik neit dat je hier kunt spreken van veel voltes rijden. als je veel voltes rijdt, gaat ze dan neit alleen maar vaster zitten ?
gewoon, afwenden, linksom, rechtsom, slangenvolte, gebroken lijnen, doe is dit, doe is dat Lachen wees creatief, en lees vooral het stu kdat ik ge quote heb eens goed en aandachtig door !

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:26

Nu dacht ik wat te kunnen leren van dit topic, dat denk ik nog steeds hoor. Maar ik snap het verhaal niet helemaal dat gequote is.

Nu weet ik niet of voor mij nu precies hetzelfde geld, dus vandaar vraagik het nog even. Voor miuj geldt dat het paardje altijd boven zijn eigen tempo loopt. Voor het gevoel kan die tijdens het rijden alleen maar in worden gehouden met de linkerteugel. Asl ze te hard gaat op de rechterhand, heb ik links nodig om haar terug te nemen en als ze daarna weer langzamer gaat kan ik pas weer stelling naar rechts vragen.
Op de linkerhand voel ik haar ook vaak te ver stelling te overdreven aannemen waardoor ze nog wel eens over dr buitenschouder wegpiept. Rechtsom is veel de stelling naarbuiten omdat ze die kant op moeilijker vind.

Ik snap dat je dan je paard duidelijk moet maken dat ze ook op rechts moet/ mag reageren en neem aan dat dat op bovengenoemde manier bedoeld wordt. Maar kun je het nog eens uitleggen?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 23:50

was het mijn post die onduidelijk was?

Ik zal het nog een keertje uitleggen aan de hand van een voorbeeld:

mijn paardje had een tijd stilgestaan (gebroken griffelbeen, links achter) waardoor ze al der bespiering kwijt was en diagonaal bespierd was en dus moeite had met rechtrichten (gewoon recht lopen)

ze weigerde op elke manier om mn linker teugel en rechter stelling aan te nemen (ofwel rechts zat ze vast en op links kreeg je geen contact) .. ik kon er bij wijs van spreken met mn hele gewicht aan mn rechter teugel gaan hangen zonder een reactie te krijgen.

Ik heb dit opgelost door mn rechtteugel niet aan te nemen, gewoon in een boogje laten handen en mn linkerteugel gewoon netjes op maat houden. Door middel van rijden op mn benen en zit (dus sturen zonder mn teugels) heb ik der los gereden in der rug (door veel overgangen te rijden, schakelen, wendingen, achterhand oefeningen ed.)waardoor ze zelf er voor zorgde dat ik meer contact kreeg op links (wat me eerst dus niet lukte) en dat ze rechts meer losliet.

Ik heb me onwijs zitten irriteren dat het paard gewoon contra gestelt liep terwijl ik alles goed deed, maar toch die rechter teugel niet opgepakt. Het heeft 2 of 3 weken geduurt en toen liep ze geweldig.

is dit duidelijker?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 23:55

Bienotje schreef:
Nu weet ik niet of voor mij nu precies hetzelfde geld, dus vandaar vraagik het nog even. Voor miuj geldt dat het paardje altijd boven zijn eigen tempo loopt. Voor het gevoel kan die tijdens het rijden alleen maar in worden gehouden met de linkerteugel. Asl ze te hard gaat op de rechterhand, heb ik links nodig om haar terug te nemen en als ze daarna weer langzamer gaat kan ik pas weer stelling naar rechts vragen.
Op de linkerhand voel ik haar ook vaak te ver stelling te overdreven aannemen waardoor ze nog wel eens over dr buitenschouder wegpiept. Rechtsom is veel de stelling naarbuiten omdat ze die kant op moeilijker vind.

als een paardje over zn tempo loopt werkt het vaak niet om hem terug te rijden op je teugelhulpen.

Enkele tips om je paardje terug te rijden en voorwaards te houden zonder de teugelhulpen zijn:

* langszamer lichtrijden
* Veel overgangen rijden dat die al terug moet komen voordat die hard gaat
* als je voelt dat die te hard gaat een pasje opzij zetten, ze kunnen niet keihard blijven rennen als ze moeten wijken
* op je zit terug leren rijden (kan je doen door je zwaar te gaan zitten terwijl je op een muur afrijdt, als die niet reageerd moet die wel stoppen voor de muur.. na een tijdje gaat die begrijpen dat als jij zwaar zit dat die moet stoppen)
* veel wendingen rijden (figuren als slangevoltes, S, 8tjes ed.)

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 10:15

Misschien helpt longeren met bijzet. Als je dit nog nooit gedaan hebt, laat je dan helpen.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 10:50

..denk dat je zowiezo de bijzet, sloffen ectr. weg moet houden en beginnen met je paard goed aan je been te krijgen/houden...heel simpel om daar eens mee te beginnen is echt weer bij het begin te beginnen..paard loopt op volte..buitenteugel tegen schoft aan, binnen teugel iets van de hand (niet naar je knie want dan trek je hem om..gewoon wat van de hals, rechtop zitten, handen recht duimen boven, teugels licht in je hand)..binnen been erbij(hij moet goed reageren op je binnenbeen, anders wil een zweepje daarbij ook helpen)...het paardje moet dan naar je been gaan lopen.... het is daarvan de bedoeling dat ie over zn hals en rug gaat lopen met de juiste stelling..verander van hand maar hou ook op de rechte zijde je buitenhand op de plaats en je binnenbeen er goed aan..als je dat goed doet, dus je paard is goed aan je been..kan je in principe je binnenteugel loslaten..omdat je dan je paard aan je been laat lopen...je zal merken dat ie dan verzelf naar je hand toe komt en als je je paard dan de hals wilt laten streken, dat ie de teugels meeneemt uit je hand..en laag blijft

kan begrijpen dat dit heel kleuterklas lijkt..maar hier begint het gewoon mee