Neemt bit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Maya

Neemt bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 20:50

De laatste tijd neemt me verzorgpaardje
vaak der bit en hup dan gaat madam wat crossen k ben het egt beu aan het worden Ik speel met mijn teugels en zit naar achter
Neej zij luisterd neit gwn crossen
En dan is ze moeilijk te sturen en dan gaat madam op de boom af en dan stopt zo een paar x gevallen nu Trek ik gwn zo hard mogelijk aan mijn teugel !
Maar wat moet ik nu ? Van het moment dat ik in galop ga cross cross Ik Probeer zo rustig mogelijk aan te springen Volgens mij Kent ze het niet anders .. En ik kan moeilijk met het aanspringen gaan spelen want dan gaat ze niet in galop
Maar wat me de laatste tiijd wel lukt aanspringen aan derekt spelen Maar jah ze crost tog nog Maar ze neemt egt haar bid !!
Wat moet ik nu doen Ach gut

M3isSi3j

Re: Neemt bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:55

een paard wat zn bit tussen zn kiezen neemt is het vertrouwen in de hand van de ruiter kwijt.

Je moet eerst dat vertrouwen weer terug winnen door op een normale manier te gaan rijden en niet te zitten rukken en plukken in die mond, hoe aantrekkelijk dit ook voor je is om iets voor elkaar te krijgen.

Als je in de bak en buiten in stap en draf (in de bak kan je ook galop oefenen) lekker kan rijden en hem volledige onder controle heb kan je hem een keertje in galop aanzetten op een plek waar je de ruimte heb om hem eventueel op de volte te zetten of juist eentje waarbij die niet weg kan en ga je achter iemand aangaloperen die heel rustig rijdt en hij er dus niet langs kan..

Het is een kwestie van vertrouwen en respect voor elkaar hebben..

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 21:15

K maar ik doe rustig ik ruk niet alleen die keren als ze op de bomen afcrosst !

xz noeki

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:20

Probeer eerst eens in de binnenbak te rijden?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:29

ga nooit op een vaste plek galoperen, en oefen eerst in de bak, en als dat goed gaat pas buiten, eerst maar een paar passen, zodat ze leert om terug te komen als jij dat wil.
voor trekken lopen paarden weg... dus ontspan je hand, geef een korte ophouding als ze er van door gaat, en dan weer ontspannen, verder diep zitten om dr terug te nemen en je stem gebruiken?? misschien dat dat ook enig effect heeft.

probeer vooral zelf te ontspannen, en niet vast te pakken, dat scheelt al een heel stuk.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 21:39

Dank juh :d
T probleem is er is alleen een wei en een buiten paddock maar k zal eens vragen of we naar de manege gaan

Maar t kan wel dat ze mijn niet 100% vertrouwt daar ga ik eerst aan werken !
Hartelijk bedankt !

xz noeki

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:12

Een tijd lang niet galoperen en haar in de andere gangen goed voor elkaar rijden. Dan zal het galoperen vanzelf beter gaan.
In een gesloten ruimte kan er weinig gebeuren dan kan je ook eens proberen om haar door te rijden, dus zij wil crossen? Dan doe je dat, maar dan wel 5 rondjes langer dan dat zij wil.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 18:14

Dank je Haha!

Heeft mss iemand nog tips Voor vertrouwen te krijgen ?
xz noeki

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 19:12

Vertrouwen krijg je alleen door rust, rust en nog eens rust. Je pony is gestresst, misschien ben jij daardoor ook wel gestresst, dit is geen goed startpunt. Probeer de rust terug te krijgen. Combineer alle bovengenoemde tips, sla de galop eens over, rijd een tijdje in de paddock of binnenbak en blijf van de mond af.
Die tip van Sjonniej is een hele goeie, werkt bij mij ook altijd, je neemt daarmee weer controle over je paard. Gebruik je handen zo min mogelijk, in feite zou je pony al rustiger moeten gaan lopen als jij je handen even dichtknijpt en diep achterover gaat zitten. Je pony krijgt vertrouwen als jij op het goede moment je handen opent en weer dichtknijpt. Belonen op het juiste moment en veel praten (geruststellen)is hierbij ook erg belangrijk.

Ga eerst stappen met een lange teugel. Probeer met je kuiten en je zit eens een volte te draaien of een gebroken lijn te rijden. Doe net of je een soort cowboy bent en houd je teugels heel lang. Wil je naar links, knijp je kort in je lange linkerteugel. Wil je naar rechts, een kort kneepje in de rechterteugel. Herhalen tot ie reageert. Daarna meteen weer loslaten en duidelijk belonen. ALs jij geen spanning op de teugel hebt, heeft het voor je pony geen zin om het bit tussen de kiezen te pakken. Ga eens diep achterover zitten en houd halt met lange teugel. Stopt ie niet, dan pak je de teugels ietsjes korter en je knijpt beide handen dicht. Je geeft als het ware hele korte, kleine en hele ZACHTE " rukjes" aan het bit, gevolgd door loslaten.

Als dit goed gaat, kun je de teugels wat korter maken en rustig in de draf gaan werken. Als ie in stap en draf kan ontspannen en lekker kauwt op het bit, ga dan pas weer eens een galop proberen, en eerst in de bak, of aan de longe met iemand die je helpt.

Als ie gek is, longeer dan voordat je gaat rijden. Als ie gaat crossen in de bak, cross dan maar eens door en blijf drijven. Zet hem op de volte, maar hij blijft in galop totdat jij weer wilt draven. En laat die teugels in galop ook eens wat vieren als ie het bit pakt (dit kan heel eng zijn, ik weet het!), maar houd je benen er goed bij.

Als je weer buiten wilt gaan rijden, neem dan eens een heel rustig groot paard mee, zo eentje die nergens van schrikt en geen stap opzij doet. ALs jouw pony wil crossen, stuur je hem bovenop dat koele paard, dan moet ie wel stoppen. Maar goed, eerst in de bak alles op orde hebben en dan pas naar buiten gaan.

Longeer je pony ook eens zonder bit en zorg dat hij luistert naar stemcommando's en hij moet vooral terugkomen in tempo als jij " hooo" zegt. Nou, een heel verhaal, hopelijk heb je er nog wat aan. Je moet dit wel oplossen, want de situatie is best wel gevaarlijk zo. Succes!

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:25

Noeki schreef:
Dank je

xz noeki

Geplaatst: 11 Mrt 2005 18:14

NOu daar ligt het niet aan mijn verzorgpony doet het ook en die vertrouwt me wel want hij loopt los agter me aan naar stal en naar wij Bloos als ik buitenrij en hij doet dat ruk ik hem meteen om en als dat niet lukt geen medelijden hebben want wat hij doet is gevaarlijk Extreme duivel ZAGEn gewoon tot hij stopt maar dat moet je gewoon uit nood doen dan he Knipoog veel su6 Haha!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 17:39

0mandy0 schreef:
Noeki schreef:
Dank je

xz noeki

Geplaatst: 11 Mrt 2005 18:14

NOu daar ligt het niet aan mijn verzorgpony doet het ook en die vertrouwt me wel want hij loopt los agter me aan naar stal en naar wij Bloos als ik buitenrij en hij doet dat ruk ik hem meteen om en als dat niet lukt geen medelijden hebben want wat hij doet is gevaarlijk Extreme duivel ZAGEn gewoon tot hij stopt maar dat moet je gewoon uit nood doen dan he Knipoog veel su6 Haha!

vertrouwen in je hand is wat anders dan vertouwen op de grond, kan er wel mee te maken hebben dat je veel en veel te hard in je hand bent, ontspannen dus, en tuurlijk als die gevaarlijk wordt terugzetten (en als dit buiten gebeurt ben je nog niety toe aan buitenrijden), maar verder moet je zo veel mogelijk van de mond afblijven en blijven ze dan rustig in de hand.
vraag anders eens iemand die mee loopt in zo'n geval die hem in geval van nood even bij het bit kan pakken en naar zich toe halen.
als paard zou ik ook gaan trekken en bit vastpakken als er wordt gezaagd og getrokken in mn mond!!! geef ze groot gelijk, kijk eerst naar jezelf en dan pas naar het paard, en vooral blijf ontspannen

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 12:36

dank juh allemaal Haha!

K galopeer nu een tijdje niet meer Maar rij wel buiten Tong uitsteken
Maar naar ut schijnt gaat de boom weg Haha!
hahaha