Niet reageren op bit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jessica23

Niet reageren op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 18:25

Hoi,

Als ik ga rijden met mijn pony en we gaan draven dan wil mijn pony steeds harder.
Als ik d'r dan wil terug nemen reageert ze totaal niet op het bit. Ze loopt er zo doorheen. Ik heb een gewoon simpel bitje. Wat kan ik doen ander bit of iets anders?.

Jessica

samoth

Re: Niet reageren op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 18:50

ik heb dit soort probleem ook een beetje. je moet gaan zwaarder zitten en hou je benen stil en ontspannen. Het is kwetsie van oefenen

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:43

heey hoi!

mijn paard had dit ook, die reageerde zelfs met sturen niet op het bit, en daarom moest ik echt alles met mijn zit doen. en het valt niet mee om een galopperend paard met je zit en benen op een volte te zetten in de hoop dat ie stopt.

ik heb hier ook een topic over geplaatst. iedereen raadde mij een scherper/ander bit af. ik ben lekker toch eigenwijs geweest en hetb hem op een zacht rubberen bit gezet. en dat hielp. dat rubberen bit was gewoon nog zachter dan mijn andere, terwijl die al heeel zacht was.

misschien dus een ideetje voor jou: een zachter bit proberen!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:59

je handen is als een stok achter de deur.. als je paardje niet te corrigeren is op je zit, stem en beenhulpen kan je met minimale teugelhulpen deze hulpen versterker en verduidelijke.. het is niet de bedoeling dat je constant blijf rukken en plukken in die mond om je zin door te drijven.

Een paard wat niet op het bit reageerd heeft geen vertrouwen meer in de hand van de ruiter, door er een scherper bit in de hangen bevestig je hem er in en zal je constant van bit moeten blijven verandere om reactie te blijven krijgen van je beestje..

De oorzaak neemt niet af als de gevolgende dat wel doen. Je moet werken aan je houding en andere hulpen zodat je minder je handen nodig heb en zo zijn vertrouwen terug wint en beter aan je hulpen krijg..

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:18

zo was die van mij aan t begin ook, en buiten nog steeds. probeer met je zit terug te rijden, heel langzaam lichtrijden, en je stem te gebruiken, en anders kan op een volte zetten ook wel eens helpen.

als je dan al je hand gebruikt, korte ophouding los, geen reactie herhalen, desnoods een keer je hand naar achter, wel laag houden, en weer terug. en in het uiterste geval een hoek kan ook effectief zijn als je helemaal de controle lijkt te verliezen. wel belonen als die ook echt terugkomt.

Probeer zelf zo min mogelijk met je hand te doen, voor druk rennen paarden weg... dus loslaten, rij anders een keer met een iets langer teugeltje wel contact houden, en veel overgangen en wendingen maken zodat hij zich gaat ontspannen en vertrouwen in je krijgt, dit duurt waarschijnlijk even, maar heeft meer effect dan een scherper bit er in hangen, want dan blijf je bezig na een tijdje daar ook immuun voor, volgende bit... denk niet dat dat de bedoeling is

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:10

Je kan een ander bit nemen, een slof eraan hangen en dan sporen mee want hij loopt niet meer.

Je kan het ook eerlijk oplossen en gaan nadenken waarom? Verhard je ophoudingen niet, maar blijf dezelfde kneepjes geven, de rest doe je op je zit. Ga eens met 1 hand sturen dan kan je hem niet overdreven in zijn mond zitten en zal hij je hand weer meer gaan vertrouwen.
Verwacht ook niet dat het volgende week over is, neem als streefdatum 10 maart 2006.

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:24

Sjonniej schreef:
Je kan een ander bit nemen, een slof eraan hangen en dan sporen mee want hij loopt niet meer.

Je kan het ook eerlijk oplossen en gaan nadenken waarom? Verhard je ophoudingen niet, maar blijf dezelfde kneepjes geven, de rest doe je op je zit. Ga eens met 1 hand sturen dan kan je hem niet overdreven in zijn mond zitten en zal hij je hand weer meer gaan vertrouwen.
Verwacht ook niet dat het volgende week over is, neem als streefdatum 10 maart 2006.

Op één of andere manier ben ik het altijd wel aardig met je antwoorden eens Knipoog

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 17:37

Thanks voor de reactie's, ik zal er mee aan de gang gaan.

jes