vliegende galopwissel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 16:43

Hoe leer je die in feite aan? sommige mensen zeggen over een balkje verwisselen, anderen zeggen dat je dit juist niet moet doen. Maar wat is nu de beste manier?

Even voor alle duidelijkheid; ik stel deze vraag uit pure nieuwsgierigheid. Tips als 'ga les nemen' hebben weinig nut,aangezien ik les heb,en we zoiso nog niet toe zijn aan zowel enkelvoudige als vliegende galopwissels.

Spruit

Re: vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 17:41

Tja dat is best latig uit te leggen, een van mijn paarden kan het, maar wel op zon springpaard manier...dus niet netjes en beheerst. Mijn wedstrijdpaard kan ze wel heel mooi. Mijn zus heeft het hem aangeleerd door van hand te veranderen en dan eerst alleen omstellen. dan later de beenhulp erbij geven en hem laten omspringen. Na een tijdje snapte hij het en kon ze ze steeds mooier gaan maken. Ik weet niet of een balkje handig is...die van ons deed het zonder in ieder geval...Lachen

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:31

hey,

Gewoon galloperen, dan van hand veranderen, als je op de diagonaal zit overgang naar draf maken. Paar pasen draf, en * makkelijkste is in de hoek* weer aangalloperen. Dit oefen je, en steeds maak je minder drafpassen. Uiteindelijk * is de bedoeling* dat je paard 'vanzelf' in de hoek omspringt zonder drafpassen (natuurlijk wel met hulpen).
Dan ga je oefenen niet alleen in die hoek over te springen maar ook op andere punten in de bak.

Hopelijk heb je er wat aan!

ps: natuurlijk niet constant op de diagonaal proberen te wisselen omdat anders kan het zijn dat je ze moet gaan leren juist NIET om te springen Clown

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:52

Overgang door middel van draf zou ik niet doen.

Galop, van hand veranderen en doorgaan in contragalop.
In die contragalop stel je het paard wat naar binnen, geeft een halve ophouding en een beenhulp met je nieuwe buitenbeen en hij wisselt.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:57

hèhè ga je het aan beaty leren? Haha!
is wel handig want ik wou het ook vragen maar ik ga pas oefenen als de bak terug droog ligt Haha!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 22:50

tessyke schreef:
hèhè ga je het aan beaty leren? Haha!

hmh,op termijn,nu staan er een aantal andere puntjes op het programma Lachen

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 23:30

Ik had net al wat getypt maar verzenden is mislukt. Nu dus nog even kort opnieuw proberen.
Ik oefen alleen in de les omdat we het samen nog moeten leren en ik snel de draad kwijt raak, zeker van rechts naar links. Als hij het 1 keer goed doet dan is dat ook voldoende voor die keer. De laatste lessen hebben we elke keer een mooie wissel gehad. Voorheen deden we het ook over een balkje. Om ons samen het gevoel te geven wat het moment is. tempo moet niet te laag liggen maar ook niet uit lekaar gereden. OOk moet je paard opje hulp omspringen en niet uit zichzelf omdat dat gemakkelijker is. Contragalop moet dus ook al kunnen.

afwenden op de korte zijde, iets wijken naar de hoefslag dan een travers inzetten in galop en dan binnenhand iets hoger om de schouder ruimte te geven en dan hup omspringen op je beenhulp.

Klinkt simpel als het er so staat. Ik zakl het mijn paard ook even laten lezen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:20

Mijn manier lijkt daar een beetje op, bij patos zijn we ook pas net begonnen met het aanleren van de wissel en ze pakt het heel aardig op. Ik rijd in contragalop over de lange zijde, richting de hoek laat ik haar wat meer travers-achtig galopperen en midden in de hoek geef ik tegelijkertijd de beenhulp en vraag stelling naar binnen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:26

Het is belangrijk dat je eerst je paard omstelt in stelling/buiging en je paard laat wachten tot jij je benen omlegd en je zit omlegd.
Als ik in linker galop zit ga ik van hand veranderen, ik vraag stelling rechts en via die stelling rechts schuif ik mijn paard op naar links. Op moment dat mijn paard ook daadwerkelijk opschuift (het lijkt op wijken, maar je doet niets met je benen!!, dit alleen voor de duidelijkheid) dan leg ik mijn benen om en paard zal sneller juist omspringen naar rechter galop en vaak ook in 1 x.

Met omstelling en opschuiven moet je natuurlijk wel goed de buitenteuegl erbij hebben, dus in mijn voorbeeld moet je dus wel goed je linkerteugel aanleuning/druk op hebben zodat je dus je paard makkelijker op kunt schuiven richting hoefslag zeg maar. (ja het is beetje moeilijk uitleggen, hopelijk snappen jullie het Bloos )

Je kunt het ook doen in contragalop, dus je zit op linkerhand in rechter galop (oftewel contragalop) je linkerbeen ligt dus verder naar achteren als je rechterbeen, je gaat je paard op een volte zetten en gaat de buiging en stelling naar binnen vragen. Op moment dat paard dit goed doet, kun je been en zit verleggen en omspringen, dit is goeie oefening om paard te laten wachten op hulp van de ruiter. Het gebeurd namelijk veel dat paarden eerder omspringen dan dat de ruiter de hulpen gegeven heeft.

Succes ermee.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 11:34

Ik oefen het ook het liefst vanuit cotragalop, omdat je dan ten eerste al een contrgalop kan rijden en daar geen probleem mee krijgt en omdat het voor een paard ook redelijk logisch is om op de juiste hulp over te springen naar de "goede galop". Ik stel eerst recht, dan iets door op de nieuwe kant en dan doe ik mijn buitenbeen naar achter en druk met mijn binnenbeen en heup het paard in de andere galop.

Ik ben een springruiter dus ik rijdt gewoon vleigende wissels wanneer dat nodig is bij springen maar dat is niet zoals een correcte wissel er in de dressuur eruit behort te zien. Dat gaat toch ook wel gepaard met netjes verzameld kunnen galoperen zodat het paard van achteruit wisselt en bijelkaar blijft.

Gewoon wisselen dat is niet zo'n kunst, een correct changement rijden is andere koek Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:01

Het is ook per paard erg verschillend de ene moet je op allerlei manieren overtuigen om te wisselen en de andere springt ze zo.

Vanuit de contra is een hele fijne manier omdat je het paard al fijn gesloten hebt.
Het paard dat ik nu heb kon het gewoon opeens ik was buiten aan het rijden op een recht pad en legde een keer mijn been om en hij sprong gelijk een fijne wissel

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:58

toevallig ben ik het mijn pony ook aan het aanleren. ik deed dat zo:

eerst een paar keer over de diagonaal galloperen, gewoon recht rijden. na dit een paar keer te doen, ga je eens stelling vragen voor de andere gallop. hierbij probeer je soms ook het gewicht wat te verplaatsten. als je dit lukt en hij/zij rustig is. kun je eens proberen een wissel te rijden. let er wel op dat je eerst recht uit rijd. omstellen gewicht verplaatsen en been omleggen. mijn pony snapte dr in het begin niks van. dus mijn tip is ook om hier heel serieus mee om te gaan zodat die niet in de war raakt!!!Elke keer als je pony/paard een goede gallopwissel doet, goed belonen en even een klein stukje stappen.(eens stukje stappen hoort ook bij de beloning). ik heb het zo aangeleerd. en ze doet het nu als ik been geef na 2 gallopsprongen. in het begin was dit de lengte van de hele diagonaal. wel goed opletten als je contragallop moet rijden dat je je been niet verplaatst of ineens anders gaat zitten, anders heb je de kans dat ie omspringt.
suc6!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 10:45

ik had het makkelijk, heb het nl met mn paard meteen toen hij nog groen was gedaan. en dan is het gewoon diagonaal op galopperen, vlak voor de hoek stelling naar de andere kant vragen en been omleggen. Dat hebben we zo spelenderwijs een aantal keer gedaan en hij snapte heel snel dat als ik (voor zijn gevoel) "iets geks met mn benen en gewicht deed" een wissel moest springen. Maar een mooi changement was het natuurlijk nog niet.

Daarna hebben we het een tijd niet gedaan en nu pak ik het soms gewoon mee als ik aan het rijden ben. Resultaat: beheerste, rechts wissels op een minimale beenhulp (helaas achter nog net een fractie later dan voor, maar dat komt nog wel goed).

maar, dat is dus het voordeel van een jong paard.

verder sluit ik me aan bij wat er eigenlijk al gezegd is, contra en beetje travers achtig. Dat werkt vaak het makkelijkst. Ik moest met mn pony ook vaak grote achten rijden en dan netjes gesloten houden en andere galophulp vragen. Net zo lang tot hij een wissel sprong. Wel belangrijk om dan te zorgen dat je niet teveel spanning krijgt end at hij niet uit elkaar valt.