Achterhand eronder?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TopLadyI

Achterhand eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 10:24

Ik hoor de laatste tijd heel vaak :
Als je je paard aan de teugel wil hebben moet je genoeg drukken zodat de achterhand eronder komt dan komt het hoofd vanzelf wel naar beneden.
Maar bij Misty is dit absoluut niet zo ;
hoe meer ik druk hoe hoger het hoofd gaat!
Ik krijg haar nu wel aan de teugel (al is het de eerste 15min wel een getrek voordat ze eindelijk los komt),
maar als ze eenmaal los is gaat het super!
Alleen in die eerste 15min stapt ze net niet op/over!
Ik heb nog nooit commentaar gehad dat ik té veel trok!
(ik heb überhaupt nooit echt commentaar op mijn rij-stijl gehad),
soms denk ik zelf wel dat ik te streng ben!
Maar op een rustige/soepele manier wil madam het gewoon niet!

Weet iemand een goede tip om haar eerder losser te krijgen?
Of hoe de achterhand er beter onderkomt?

Ik longeer op dit moment even niet met touwtjes omdat degene van wie ik het had geleent ze graag terug wou!

Heeft iemand tips voor mij?

Onthoud wel dat we niet allemaal Anky zijn!

lautjuh85

Re: Achterhand eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 10:31

Je moet nooit aan een pony trekken om hem los te krijgen.
Ik heb geleerd met de les dat je pony de hand moet opzoeken.
Jij moet je handen stil houden, beetje kneden en druk met je benen blijven houden. Je paard moet die aanleuning zelf opzoeken.
Wat ik uit jou verhaal opmaak is dat jij terug trekt als zij haar hoofd omhoog doet. Hou op met trekken en laat haar los. De druk valt weg en de pony heeft niks meer om aan te trekken. Je moet wel druk houden met je handen, maar ga niet trekken. Druk aan met je benen en zodra ze wat naar beneden komt met haar hoofd, ontspan jij met je hand.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 10:34

En voordat je pony correct in de aanleuning kan lopen, zul jij correct moeten zitten en je pony op eigen benen moeten lopen... Knipoog

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 10:36

lautjuh85 schreef:
Druk aan met je benen en zodra ze wat naar beneden komt met haar hoofd, ontspan jij met je hand.

Misty heeft een ontzettend ontwikkelde ondernek!
En zal nooit vanzelf naar beneden komen!

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:38

maar toch is dat de beste oplossing.. laat haar los ga rijden met een contactteugel en rijd alleen maar voorwaards maar ga niet aan haar trekken en plukken want dat heeft totaal geen zin dan gaat ze zich alleen maar verzetten ze doet niet voor nix haar hoofd heel hoog.. ze zal je handen moeten gaan vertrouwen en zelf in de aanleuning willen komen dan gaat het verder vanzelf.... ik heb altijd geleerd voorwaards, neerwaards en ik ben er nogsteeds van overtuigt dat dat de best manier is..

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:37

Elk paard of pony kan goed in de aanleuning lopen, mits een paard te weinig ruimte heeft bij de atlas en de kaak...

Vluchtig gekeken naar jouw foto's is dat niet de oorzaak!
De onderhals kweek je zelf, door niet correct te rijden!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:07

suziej schreef:
lautjuh85 schreef:
Druk aan met je benen en zodra ze wat naar beneden komt met haar hoofd, ontspan jij met je hand.

Misty heeft een ontzettend ontwikkelde ondernek!
En zal nooit vanzelf naar beneden komen!

en door te gaan trekken ga je die alleen maar meer ontwikkelen. probeer de bovenlijn meer te ontwikkelen door ontspannen voorwaarts-neerwaarts te gaan rijden. rijd veel voltes en overgangen aan een zacht contact. ontspannen rijden van een paard gaat niet van de eerste keer, het is iets waar je gevoel in moet krijgen en het paard moet je leren vertrouwen.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 16:45

Kaja schreef:
Elk paard of pony kan goed in de aanleuning lopen, mits een paard te weinig ruimte heeft bij de atlas en de kaak...

Vluchtig gekeken naar jouw foto's is dat niet de oorzaak!
De onderhals kweek je zelf, door niet correct te rijden!

Ik heb er niets mee gedaan!
Toen ik haar heb gekocht had ze al een erg ontwikkelde ondernek!
Door wat ik nu met haar doe krijgt ze wel steeds meer een bovennek!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 17:12

Je zult toch op een "lossere" manier de juiste aanleuning moeten vinden! Want zo "kweek" je toch de onderhals verder...

Elk paard kan in een goede aanleuning lopen, jij bent degene die zegt dat ze een flinke onderhals heeft en dat ze daarom niet goed los kan laten...

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:19

Ik heb geleerd dat goed leren paardrijden is leren niets doen. Jij moet heel ontspannen zijn, dan word je pony vanzelf ook ontspannen en dan kan je rustig met je handen vragen, neemt ze het aan, rust je handen weer en laat je haar lopen. Als ze haar hoofd omhoog doet of haar achterhand niet mee neemt, is het omdat je niet ontspannen bent.
Je moet dan weer rustig alles ontspannen rustig met je handen en je benen vragen, zodra ze weer aanneemt, alles wer loslaten.

Deze methode duurt vrij lang, maar werkt heel makkelijk voor de pony, omdat het met veel ontspanning gaat.
Je kan bijvoorbeeld eerst haar longeren, je kunt haar bijzetten, maar niet te kort, wel zodat ze haar hoofd makkelijk naar beneden kan doen en goed losjes kan lopen.
Hou haar goed voorwaarts, je pony zal dan vanzelf heel ontspannen lopen, het hoofd omlaag en goed op haar eigen benen gaan lopen.

Ik ken je probleem, heb het zelf ook nog, maar het gaat steeds beter!

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:09

Hehe... een ondernek is echt slecht!! Die moet je proberen weg te werken!!!

Ik ga mee met het meeste dat hierboven is gezegd. Mss hier nog een tip, elk paard is anders dus weet niet of het werkt!

Zet geen druk op je teugels, dus dat ze vanvoor iets ofwat vrij is, je mag soms wel halve ophoudingen geven als het nodig is. Nu ga jij met je kuiten druk geven en aan een zeer vlot tempo draven. Niet dat ze over haar eigen voeten struikelt he, maar goed vlot tempo dat ze voelt dat ze moet werken, loopt ze weg? dan geef je een halve ophouding. Dit is een kwestie van geduld voor dat je dat bereikt. Met trekken kom je nergens, want dan gaat ze in opstand komen.

Je zegt zelf dat niet iedereen Anky is, daar heb je groot gelijk in! Maar geloof me het is 99,99% de ruiter zn schuld als er iets misloopt, en 0.01 % die van het paard! Dat is iets wat jezelf moet leren, en doorhebben! Ik weet niet of dat hier het geval is, maar denk er eens over na!

xxx

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:25

Belli schreef:
Je zegt zelf dat niet iedereen Anky is, daar heb je groot gelijk in! Maar geloof me het is 99,99% de ruiter zn schuld als er iets misloopt, en 0.01 % die van het paard! Dat is iets wat jezelf moet leren, en doorhebben! Ik weet niet of dat hier het geval is, maar denk er eens over na!

Ja