Hoe trainen : weinig bespiering

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yorghos

Hoe trainen : weinig bespiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 00:54

Mijn nieuwe paard is erg dik geweest en is in een paar maanden tijd flink wat afgevallen (was wel nodig). Zijn conditie is met sprongen vooruit gegaan, maar hij heeft nog steeds weinig bespiering, vooral op de rug.
Wie kan mij tips geven over een verantwoorde manier van trainen om hem weer wat meer bespierd te krijgen?
Het paard heeft Z dressuur gelopen in het verleden en zit nu nog op M2 niveau. Ik zelf ben een B/L ruiter, even ter informatie.

Hier nog even een foto van mijn paard:
Afbeelding

Alle tips welkom!

M3isSi3j

Re: Hoe trainen : weinig bespiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:27

als jij je paardje gewoon elke dag aan het werk zet op de juiste manier (dus een paar keer per week dressuren met les, lekker naar buiten gaan een uurtje en af en toe longeren) zal die al snel meer spieren krijgen.

Extra oefeningen voor een snellere spieropbouw zijn oa: balkjes lopen (leuke voor aan de longe), lage sprongetjes, bergjes rijden (buitenritjes), mul zand rijden (buitenritjes) longeren met pessoa, voor de wagen laten lopen, veeel aangaloperen..

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:09

ik sluit me hierbij aan, probeer ook veel voorwaarts-neerwaarts te rijden, zo worden de rugspieren goed 'gestrecht'. daarnaast cavaletti, heuveltjes galopperen,... en dan komen die spieren vanzelf wel. belangrijk is wel dat je hem ook dagen rust geeft, hij kan in het begin vooral, maar daarna ook, spierpijn hebben.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:25

ennuh achterwaarts, verder veel afwisseling in het werk, balkjes draven, springen, veel overgangen en daarbij de kont eronder rijden. en buiten als het mogelijk is idd heuvels op en af rijden, en beperkt in mul zand rijden teveel heeft weer een nadelig effect op de spieren.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:03

De achterhand ontwikkelen.
Door goed de achterhand aan het werk te zetten zal deze zich gaan ontwikkelen, deze ontwikkeling zal doorstromen naar de rug en buikspieren en vervolgens naar de bovenhals.
Als je dus op een goede manier je paard over zijn achterhand en rug laat lopen zal na verloop van tijd de hele bovenlijn zich gaan ontwikkelen.

Verlang niet van je paard dat er binnen een maand resultaat te zien is, dit kan soms maanden duren voordat je écht wat verandering ziet.
Pas je training ook goed aan op je paard, niet ieder paard gaat zijn rug gebruiken bij balkjes draven bijv. Kijk met je instructrice waar je paard het beste op reageert en ga daarmee aan de gang.

Ook krachttraining en interval-training zullen je paard goed doen. Door veel overgangen in draf en vooral galop, maak je de achterhand van je paard behoorlijk sterker.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 12:15

Bedankt voor al jullie antwoorden. Ik ga hier zeker mee aan de slag.
Het paard komt vrij makkelijk aan de teugel, maar blijft dan op de voorhand lopen. Ik ben nu samen mijn mijn instructrice begonnen om hem meer voorwaarts - neerwaarts te rijden. Hij vind dat nog erg moeilijk, maar ik merk zelf wel wat verschil als ik hem rijd.