pony stopt elke keer.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSuusx

pony stopt elke keer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 18:45

Hallo,

Ik berij een shet x welch zo en nu dan,
tis een heel leuk beestje maar veder nooit doorgereden.
Het is een schatje van een pony maar moet dus nog veel leren.
Hij is 4 jaar en zadelmak en kent de basis.
Nou ja wat je de basis noemt,hij luisterd dus heel slecht.

in Stal met poetsen al vliegt hij alle kanten op,ook als je hem vast zet.Je moet dus niet voor hem langs lopen want draait hij om en is weg,Dus hoofdschuw,dit probleem weten we dus.
Ook bijt hij regelmatig,dat doet hij dus onverwachts,dan geef je hem een tik op zn borst maar 5 minuten later weer het zelfde.

Met rijden is hij dus heel druk,met opstappen staat hij niet stil en draait rondjes om zn as.Ik mag dus niet op zn rug.
Als je eenmaal zit is hij lief,maar hij loopt niet!
Als je even flink kwaad word loopt hij,en wil je draven oke dat kan er dus nog wel bij.
Maar dan begint het probleem,elke keer als je even je voet van zn buik haalt stop hij met een noodrem!
dus ik moet constant mn hakken in zn buik hebben voordat hij loopt.en als ik op mn kuit ga rijden stopt hij en is niet vooruit te branden.
Meestal geven we hem een flinke klap op zn schouder want hij blijft staan en verzet geen stap.

Elke keer weer opnieuw stopt hij dus.We weten niet wat we moeten doen.we hebben hem al gelongeert en doet het prima op de stemhulpen.
Een kleineren kind erop zetten,heeft geen nut gaat hij mee aan de haal.
Niet dat ik heel groot ben,ik ben 1.58 en hij is 1.17

Nu zitten we dus met dit probleem,ik weet dat hij jong is en veel moet leren,maar dit is hem verkeerd geleert.
OOk wil hij nooit aan galoperen.Dan kan je benen wel aanleggen maar hij blijft hard draven.Geef je hem dan een tik achter je kuit dan bokt hij je er gewoon af.

Dus weet iemand van jullie hoe we hem beste kunnen berijden/inrijden?
Veder is het een droppie en doet hij niks verkeerds,maar ik heb het idee dat hij nog niks snapt veder.
Maar draven aan je kuiten gaat beter,maar hij stopt dus ontiegelijk veel!
wie heeft raad??

Gr Susan.

orsini

Re: pony stopt elke keer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:50

misshien vind hij het gewoon echt helemaal niet leuk dat er op hem gereden wordt. (medisch probleem?) Als hij ook al kop schuw is dan heb je grote kans dat hij ook bij het eerdere berijden niet echt goed is behandeld en daarom nu zo reageert.
Vooral veel vertrouwen wekken is goed en probeer het leuk te maken voor hem als je erop gaat. Belonen met wat lekkers etc.

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 18:58

Hij heeft wel vertrouwen maar is echt gewoon kopschuw,
als je met hem loopt dan volgt hij je zo,als je hem roept komt hij ook.
hij doet de normalen dingen.En hij word 2x per week bereden en veder longeren etc.

Grapefruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:22

Hmm als een medisch probleem is uit gesloten. dan denk ik toch harder optreden.

Zorg dat je bij het aanspringen naar de galop hem eerst goed terug neemt en hem niet weg laat lopen ook goed zitten en duidelijke hulpen geven. en wat het bijten betreft dat is in mijn ogen gewoon een questie van niet hard genoeg slaan

Nathalie1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:50

jeetje wat een probleem is dit.heel vervelend.

euhm oke,hij is heel kopschuw,hoe is hij in zijn mond??als je nl een zachte mond gaat vasthouden word hij ge-irriteerd en gaat hij in de staking.ik rijd nu op een jonge lusitano en die is heel zacht in de mond.als je hem te vast houd stopt hij ook met lopen.hij gaat pontificaal in de staking.het niet kunnen op stijgen heb ik met de lusi ook hoor.die draait ook om zijn as.zorg ervoor dat er iemand bij is die je kan helpen met opstijgen.lastig maar wel handiger anders ben je al gestressed voor je erop zit en dat voelen ze.zeker een sjetxwelsh
probeer rustig te blijven en probeer hem gewoon te laten begaan.boos worden heeft geen zin want hij doet toch niet wat je wil.mijn oude paard liet ik gewoon staan.op een gegeven moment ging hij toch maar weer lopen.ik zat erop en deed helemaal niks.niet drijven,niet slaan niks.dat was raar.ik heb een keer een half uur gestaan.hij deed niks en ik ook niet.raar gezicht maar HIJ koos eieren voor zijn geld en ging lopen.

en het bijten........ik denk dat het een soort van verdediging is er moet iets gebeurd zijn waardoor hij zo reageerd.boos worden en hem slaan word hij alleen maar schuwer van met het gevolg dat hij nog veel meer gaat bijten.als je de mogenlijkheid hebt zet hem dan tussen 2 touwen.aan iedere kant van zijn halster een touw en die links en rechts aan de muren vast zetten vastmaken.zo kan hij jou niet bijten en hij kan niet weg.slaan helpt niet.hij is niet voor niets kopschuw..

ik wens je veel succes.

groetjes nathalie

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:27

Over dat stilstaan:
Lijkt mij... dat dat een enorme kwestie is van geduld. Gewoon toch iedere keer het weer proberen, eerst gewoon met je kuit aandrijven en dan met je hak/ tikje met de zweep. Totdat hij ook doorkrijgt dat hij op kuit moet reageren, dat dat voor hem fijner is. Gewoon alsof hij het helemaal nog moet leren.
Ik denk dat hij dat stilstaan doet, omdat hij niet beter weet. Probeer eerst het aandrijven goed te krijgen. Doet hij het dan nog steeds, dan mag je hem flink straffen met een tik.

Qua aangalopperen: eerst zorgen dat hij normaal op je kuit reageert. Bokt hij dan nog, dan een tikje geven. Bokt hij weer, weer een tikje geven.

Qua opstijgen: Laat iemand je helpen. Doe het met veel geduld en oefen het ook. Eis dat hij eerst normaal stilstaat dan begin je pas met opstijgen.

Kopschuw: probeer af en toe eens om eerst op zijn hals te aaien en dan langzaam naar zijn hoofd te aaien. Ga tot net waar hij het niet meer leuk vindt, en bouw dat op.

Bijten: je mag hem best een tik op zijn neus/mond geven daarvoor. Als je het op zijn hals doet, zal hij misschien niet snappen waarom je hem straft. (weet ik niet zeker hoor, maar zou een verklaring kunnen zijn)

succes ermee Lachen

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 20:12

soms haat ik deze bokt echt hoor Clown
had ik gister een heel verhaal getypt staat het er niet bij Boos!
na ik typ straks wel even overnieuw...eerst even mn nichtjes helpen Haha. Knipoog

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 23:12

Citaat:
Over dat stilstaan:
Lijkt mij... dat dat een enorme kwestie is van geduld. Gewoon toch iedere keer het weer proberen, eerst gewoon met je kuit aandrijven en dan met je hak/ tikje met de zweep. Totdat hij ook doorkrijgt dat hij op kuit moet reageren, dat dat voor hem fijner is. Gewoon alsof hij het helemaal nog moet leren.
Ik denk dat hij dat stilstaan doet, omdat hij niet beter weet. Probeer eerst het aandrijven goed te krijgen. Doet hij het dan nog steeds, dan mag je hem flink straffen met een tik.

We hebben echt geduld met hem,het hoeft dus ook niet 1,2,3 nu lopen en leren luisteren.We snapen ook goed dat hij jong is en nog niet alles weet.
Stilstaan is dus echt irritand,dan loopt hij lekker in draf en ineens op zn rem.Je vliegt bekant voorover.
Hij doet het voornamelijk als hij wat moe is.In het begin schurft hij weg en later loopt hij als een sul.Hij is dus dan ook niet meer vooruit te branden.Je kan schoppen slaan etc.
Maar dat willen we dus niet,zo verpest je dus die pony.
Het aandrijven snapt hij goed in draf,maar zodra hij moe is stopt hij dus en is niet met geen enkelen mogelijkheid voort te branden,ja als ik bijv mn zweep erop blijf slaan.Maar zo wil ik dus deze pony niet vooruit laten lopen.

Citaat:
Qua aangalopperen: eerst zorgen dat hij normaal op je kuit reageert. Bokt hij dan nog, dan een tikje geven. Bokt hij weer, weer een tikje geven.

We proberen wel te galoperen,maar is eigelijk ook nog niet noodzakelijk,Ik rij er 3x per week op.veder doen kleine kinderen hem met de eigenaar waar van die is.Dus de dochtertjes van 4 stappen erop met hun moeder ernaast.Daar voor eigelijk gekocht..maar ze heeft er een pretig idee bij dat hij toch doorgereden is.Het is ook de bedoeling dat ik hem mag pakken wanneer ik wil.
Als ik hem normaal op mn kuit rij stopt hij dus!Zodra ik hem een tik geeft geeft hij bok,dan weer tik dan weer bok etc.Hij blijft volhouden.Ik ook wel,maar hij heeft mn al een zwaar gekneuste arm bezorgt Haha! ben niet verplan om er weer 1 te hebben.Vandaar ook jullie hulp vraag.

Citaat:
Qua opstijgen: Laat iemand je helpen. Doe het met veel geduld en oefen het ook. Eis dat hij eerst normaal stilstaat dan begin je pas met opstijgen.

Het opstijgen,gaat al stukken beter na hem flink op zn klote te hebben gegeven.Hij stond stil en bleef gelijk staan.Ik ben vandaag niet geweest en ga woensdag weer ff dus zal wel kuurtjes hebben.
Hij trippelt nu enkel nog op zn plaatsje als ik opstijg.Maar blijft er wel staan,normaal rende hij al onder je uit.

Qua kopschuw,hij vind bij zn oren ogen neus gewoon niet leuk hij draait gelijk zn kop weg.Hij is dus echt bang.We geven hem daarvoor gee tik op zn snuit maar zodra hij bijt geven we hem metteen een schop.Hij bijt namelijk erg vaak en niet zachtjes ook hij bijt bijna door.Dit pikken we dus ook niet meer.We hebben best medelijden met hem dat hij watg moeilijker is.Maar bijten is gewoon te gek voor woorden.
Er lopen immer 10 kleine kinderen rond hem heen.als hij dan in het rond gaat bijten dat gaat dus niet goed meer. Knipoog

Citaat:
euhm oke,hij is heel kopschuw,hoe is hij in zijn mond??als je nl een zachte mond gaat vasthouden word hij ge-irriteerd en gaat hij in de staking.ik rijd nu op een jonge lusitano en die is heel zacht in de mond.als je hem te vast houd stopt hij ook met lopen.hij gaat pontificaal in de staking.het niet kunnen op stijgen heb ik met de lusi ook hoor.die draait ook om zijn as.zorg ervoor dat er iemand bij is die je kan helpen met opstijgen.lastig maar wel handiger anders ben je al gestressed voor je erop zit en dat voelen ze.zeker een sjetxwelsh
probeer rustig te blijven en probeer hem gewoon te laten begaan.boos worden heeft geen zin want hij doet toch niet wat je wil.mijn oude paard liet ik gewoon staan.op een gegeven moment ging hij toch maar weer lopen.ik zat erop en deed helemaal niks.niet drijven,niet slaan niks.dat was raar.ik heb een keer een half uur gestaan.hij deed niks en ik ook niet.raar gezicht maar HIJ koos eieren voor zijn geld en ging lopen.

Hallo,
Zn mond is zacht,gewoon hoe elke mondje is na het veulen zijn als je me begrijpt.
Ik rij op dit moment met losse teugels wat losser dus.Hij hangt nl ook erg in zn mond.
Ik ben nl niet gestrest ik stap op en hij hoort te luisteren,ik ben dus ook niet bang uitgeslagen.
Ik zal jou trucke ook even proberen en ben dus erg benieuwd.Hij stopt en blijft staan,dus we zullen het zien.

Hij loopt ook erg uitgelopen,hij loopt onder mij vandaan,ik voel dat heel erg en probeer dus veel overgangen van stap naar draf te maken en andersom.Hij is wel erg soepel in zn lichaam.Hij zet nl ook ze achterhand er niet onder die sleept hij mee.
Hij hangt verschikkelijk aan de teugels,dus doe ik mn handen al wat hoger dan het eigelijk hoort.
Ik plaats even een fototje erbij.
let dus niet op mn houding want ben constand op hem aan het letten.Let dus niet op mn voeten en handen.Ik heb evt. ook een filmpje.Maar weet niet hoe ik het hier kan zetten.

Gr Susan.
hier zie je dus duidelijk dat hij erg hangt beetje onversichtelijke foto.
Afbeelding

zie mn voeten constand erbij houden Boos!
teugels mochte wel korter.
Afbeelding

wacht met smart op jullie andwoorden..!

Susan.