[ALGEMEEN] Weg schieten buiten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horseylove

[ALGEMEEN] Weg schieten buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 17:22

Als ik met pride buiten rij is ze altijd het eerste stuk ontzettend irritant.
ze is ook heel kijkerig onder het zadel.
loop ik aan de hand met haar is het alleen kijken en niet wegschieten.
heeft het te maken met het vertrouwen van als ik ernaast loop dat ik dan dichter bij haar ben of zo?
heb er al aan zitten denken om oogkleppen voor tedoen soms weigerd ze ook te lopen je kan doen wat je wilt maar pas als ik afstap en naast haar loop gaat het goed.
is ook met plassen mevrouw wijgerd er om er doorheen tegaan echt met een grote bocht er omheen.
aan de plassen stoor ik me niet echt aan maar aan het stoppen, kijken, en het liefst omdraaien en naar huis willen wel.
het is altijd bij het eerste stuk.
ook als we al in het bos zijn en ze ziet andere paarden wil ze er achteraan.
ik rij haar met een wintec zadel met martingaal en nylon hoofdstel
of helemaal in western.
onder het westernzadel heeft ze er minder last van.
wil het ook met touwhalster gaan proberen ivm lange tochten die ik met haar wil gaan maken.
iemand ervaring mee of iets anders.
als ik met met iemand anders mee ga is er helemaal nix aan de hand.

wie o wie kan me helpen heeft tips of andere hulpmiddelen die ik moet of kan gaan gebruiken!

Groetjes

Sjonniej

Re: [ALGEMEEN] Weg schieten buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:09

Volgens mij neemt je pony je een beetje in de maling.
Je pony lacht zich natuurlijk een bult als jij er weer naast gaat lopen of als jullie terugkeren naar huis en zij haar zin krijgt.

Gewoon doordrijven, been eraan, meteen gaan draven in een fors tempo. Zodra ze vaart mindert been erbij, desnoods een zweepje in je hand als ze niet op je been wilt reageren.

Hoe hoger het tempo ligt, hoe minder tijd ze heeft om na te denken en hoe minder groot de kans is dat ze gaat omdraaien of een andere truc uithaalt.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 18:25

Sjonniej schreef:
Volgens mij neemt je pony je een beetje in de maling.
Je pony lacht zich natuurlijk een bult als jij er weer naast gaat lopen of als jullie terugkeren naar huis en zij haar zin krijgt.

Gewoon doordrijven, been eraan, meteen gaan draven in een fors tempo. Zodra ze vaart mindert been erbij, desnoods een zweepje in je hand als ze niet op je been wilt reageren.

Hoe hoger het tempo ligt, hoe minder tijd ze heeft om na te denken en hoe minder groot de kans is dat ze gaat omdraaien of een andere truc uithaalt.

nou mevrouw wil naar huis en als ik ga draven liggen we gezellig in de sloot als ze schrikt en daar heb ik geen zin in.
verzopen paard op me geweten nee dank je
op been en zweep reageert ze ook heel slecht gaat ze met de beentjes in de lucht ik zou het gewoon eens een keer moeten opnemen en laten zien dan snap je miss wat ik bedoel

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:57

K weet denk ik wel wat je bedoelt.. ik heb ook zo'n pony, op een gegeven moment gaat hij gewoon niet verder.. staken en alles.. schoppen slaan en lief zijn, het werkt allemaal niet.. dus ik ben gestopt met dat alles.. k heb ook weleens bijna n uur op dezelfde plek gestaan.. k dacht dan gaat ie toch vanzelf wel?? maar nee hoor!! Nu heb ik bij hem nu het trukje dat ik hem gewoon een stukje achteruit laat lopen. Dat vind hij natuurlijk niet zo super als ie dat de hele tijd moet doen dus als ik hem na een paar passen weer omdraai gaat ie weer naar voren Haha! Ik weet niet of het bij jou ook helpt.. en ik ga dit topic ff volgen.. kijken of er nog mensen tips hebben Ja Het afstappen hou ik namelijk ook niet zo van omdat hij dan zijn zin heeft en ik heb altijd zoiets van 'als ik erop zit heb ik toch meer te zeggen als hij gaat rennen ofzo'. Maar goed ik hoop op goede tips en succes!

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:59

trouwens.. dat hoge tempo werkt idd bij sommige paarden wel.. maar bij mijn pony ookniet, hoe hard je ook gaat ineens staat ie stil en dan vlieg jij bijna door.... Knipoog

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 19:02

juist zoiets bedoel ik maar als ik achteruit wil lopen met haar maakt ze vanzefl de draai naar de andere kant op (kant van stal of de weg naar huis)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 19:04

Ik weet niet of je altijd met je pony langs dezelfde weg gaat, of in ieder geval of ze op verschillende plaatsen stilstaat, maar het kan misschien (ik weet het niet hoor) maar dat ze misschgien voor bepaalde dingen bang is, en dat zou je dan thuis of waar je dan ook in de bak rijdt gaan naboootsen, en dan lkan je haar daar misschien an ;laten wennen.. Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar toch..Tong uitsteken:D Veel suc6 ermee! OK dan! want ik snap dat het heel irritant is.. Ach gut kuss Eva.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 19:14

er is maar 1 weg die je kan nemen en dat is achter de manege lanks, over het pakkeerterein, lanks de buitenbak, zo het pad op.
en het begint al bij het terein af te lopen.
slaan helpt niet heb haar al een paar keer flinke meppen gegeven maar keer de sporen erin gezet
ik ben gewoon wanhopig in de bak na bootsen helpt ook niet want dat heeft gewoon geen zin.
het is allen op de heen weg even voor de duidelijkheid!!!!
ik heb haar al heel erg verkeersmak kunnen maken wat de baas zelf niet is gelukt ik heb al me ervaring gebruikt en als je het aan iemand op stal vraagt krijg je het zelfde andwoord gewoon een mep verkopen dan denk ik ook als jij het zo goed weet stap jij er dan op maar niemand durft het anders worden ze gelanceerd.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 19:14

Tsja een lastig probleem. Je paard heeft dus duidelijk van jou gewonnen en weet nu dus wat hij moet doen zodat jij terug naar huis gaat en hij gaat nu dus helemaal niet meer van huis weg.Het beste kun je met een flink tempo vertrekken maar uit je reaktie begrijp ik dat je dat zelf niet durft omdat je niet in de sloot wil belanden.Mijn advies is om er eens een paar keer iemand op te laten rijden die niet bang is en hem een paar keer mee neemt naar buiten.Daarna kun jij weer een keer met hem naar buiten met begleiding van de gene die hem gereden heeft en die kan je dan uitleggen wat je het beste kunt doen als hij weer wat gaat uit halen.Je moet zelf ook eerst weer vertrouwen krijgen.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 19:20

Even voor de duidelijkheid PRIDE wilt naar huis hallo ik ga net zoalng door tot dat mevrouw het bos in is ook al moet ik haar er heen slepen op de grond aan haar hoeven ik ben nog nooit naar huis gelopen aan de hand met haar ik doe altijd een halster (touw) met een 6 meter lijn mee doe ik altijd voor ingeval van nood om aan de hand verder te gaan.
bijv bij het dolhofje is het vaak gewoon te glad om erop te zitten de kans dat paarden daar uitglijden is groot is al heel vaak gebeurt dan loop is er altijd naast ben al met pride een keer op me bek gegaan op die heuvel daarom loop ik dan met haar om over het wandel pad als de boswachter je ziet op het paard dan krijg je een boete aan je reed van een aantal pleuries en daar heb ik geen zin in

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 19:37

ff een voorbeeldje gemaakt

Afbeelding
Afbeelding
bij het eerste plaatje is het de zwarte lijn die we lopen en bij het 2de de rode lijn en op allebij de stukken loopt ze te etteren.
bij de rodelijn is het ergst zodra je het terein af gaat bij plaatje 1 bij het onderste plaatje van pride
snappen jullie?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:20

Onze pony deed dit dus ook. Wat ik eerst zei hielp voor een tijdje, daarna heb ik hem iedere keer 200 meter achteruit gezet als hij was omgedraaid. Toen was het snel over.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 22:44

de mijne is aan de hand ook altijd makkelijker dan onder het zadel. Vaak loop ik dan een klein stukje met hem vooruit, en dan is het weer goed. Of ik neem iemand op de fiets mee. Mijn paard vind het gewoon eng om zelf voorop te lopen, als ik er naast loop, en hij vind wat eng, verstopt hij zich wel achter mij Haha! Met een fiets gaat hij achter de fiets lopen Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:07

ik heb ook dat probleem, het enige verschil is dat de mijne een 1000 kilo zware belg is Haha!
het eerste straatje uit gaat goed, maar dan begint het, stoppen, omdraaien, achteruit lopen, maar niet vooruit gaan, ook niet als ik haar bij wijze van half verrot sla.
achteruit zetten helpt niet goed, ze loopt zo scheef dat we de gracht in zouden gaan.
ze heeft zo al op het land gelopen waar we direct 30 cm diep in wegzakten, dacht dat we gingen blijven steken.
op het moment weet ik het ook niet zo goed meer hoor.

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:15

eeej sabrina Tong uitsteken Tong uitsteken
gewoon een pessoa bitje ingooien joh heb je veel meer in de hand,,
en als die dan terug wil naar stal gewoon umm een keer heel erg hard aanpakken, dus klap met zweep geven dan gaat het heus wel over...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:37

CrOsSgIrL schreef:
en als die dan terug wil naar stal gewoon umm een keer heel erg hard aanpakken, dus klap met zweep geven dan gaat het heus wel over...

oeh, en jij denkt dat het gaat helpen.???
dan mag je eens komen proberen op men belgje!
ik heb er een liverpoolstang inhangen, en ik was heus niet zuinig met men zweep, maar zeker weten dat ik ze er niet voorbij krijg.
ga zo door!

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:43

dutske schreef:
CrOsSgIrL schreef:

oeh, en jij denkt dat het gaat helpen.???
dan mag je eens komen proberen op men belgje!
ik heb er een liverpoolstang inhangen, en ik was heus niet zuinig met men zweep, maar zeker weten dat ik ze er niet voorbij krijg.
ga zo door!

neej maar ik ken pride,, was mijn buurvrouw op mijn oude stal,,
weet precies wat die doet dus dat gaat echt wel werken hoor wat ik net zei, dus ga mij nou niet vertellen of dat goed is of niet,,
ennuh neejj ik heb weinig behoefte om het te proberen op je belgje hoor Knipoog

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 18:24

hebbie passoa nicol?

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 18:26

jipz heb ik,, had ik nodig met springen

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 18:26

waar haal jij die bit bij stijlsprong is ie 22 euro

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 18:32

ik had um van mister ed,, maar bij ut ruiterhuis hebben ze ook,,
je moet er gewoon 1 nemen met 1 ringetje,, die tweede is toch overbodig

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 09:57

ik heb nu een advertentie hier staan op bokt dus wie heeft er een?

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:16

horseylove schreef:
ik rij haar met een wintec zadel met martingaal en nylon hoofdstel
of helemaal in western.
onder het westernzadel heeft ze er minder last van.

Ik denk persoonlijk dat je zelf in het westernzadel veel meer ontspannen zit, dan in dat andere zadel.
Omdat je in het andere zadel misschien wat geforceerder zit, kan dit overslaan op je paard, want die zal denken dat je dan nerveus bent. Wat dus het nerveuze gedrag van je paard veroorzaakt Knipoog

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 12:40

het westernzadel gaat de deur uit dat isgeen doen voor mij ik ben nu aan het sparen voor een barefoot zadel daar weet ik zeker van dat ik goed zit

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:05

Hm, heb eens kort een pony gehad die niet door plassen wilde, niet een heuveltje af, niet dit en niet dat, getut allemaal. Ik heb toen eens een middagje er voor uit getrokken dat ze gewoon gehoorzaam was aan de hand. Even kijken mag, maar dan pats op de kont, gaan met die banaan. En toen "Oh wat braaaaf" geroepen alsof ze iets geweldigs had gepresteerd. Toen ze voor de tweede keer voor de plas stond, keek ze niet meer naar de plas, maar naar mijn zweepje en ging maar door de plas. Dus ik weer "BRAAF". De derde keer liep ze gewoon mee alsof er geen plas was en vervolgens ook gewoon het heuveltje af, langs alle enge plekken. Ik heb haar voor de kar beleerd (zonder oogkleppen)en ze is eigenlijk nooit schrikachtig geweest.
Het is belangrijk niet uit boosheid of frustratie te reageren, maar uit opvoedkundig oogpunt. Paarden zijn zeer gevoelig voor jouw emoties, dus als jij ook maar enigszins onzeker, boos of gefrustreerd bent, krijg je dingen natuurlijk niet voorelkaar. Je bet gewoon de leider, jij bepaald wat er gaat gebeuren.
Omkeren en in zijn achteruit zetten is een hele goede, net als doordraaien als je paard omdraait. Ga het gevecht maar eens aan. Dat kost dan wel wat moeite, maar het hoeft maar een keer. Als je half werkt doet, blijft het een probleem.
Kijkerigheid is vaak een gevolg van geen vertrouwen hebben in de ruiter. Je neemt te weinig de leiding. Als jij onzeker bent, hoe kan hij dan op jou vertrouwen? Vertrouw op je rijkunst, vertrouw op de goede afloop en toon dat je het echt wilt. Vooruit is braaf en achterwaarts is stout. Achterover zitten, benen er aan, geen gefriemel met teugels (als je durft, juist een vrij losse teugel). Als je de teugels strakker gaat nemen (en/of voorover kiept) geef je signalen dat je onzeker bent! Dan wordt je paard onzeker of gaat dan zelf maar bepalen wat er gaat gebeuren.
Dat het in westernzadel beter gaat, lijkt mij omdat je dan niet makkelijk voorover kiept...