galoperen zonder bokken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joeygurll

galoperen zonder bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 12:08

als je een pony jhebt die bij galloperen bokt is best irritant vind IK! Bloos
maar kan je bokken ook tegenhouden??

mirjamalvaro

Re: galoperen zonder bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:37

je zou hem wat meer voorwaarts kunnen laten galoperen. De meeste paarden bokken dan minder snel.

CarThi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 16:15

Streng zijn tegen je paard want als je het toelaat dan denkt hij de volgende keer dat hij het weer mag doen en dat doet hij dan ook.

Mijn paard deed dat in het begin ook maar ik heb hem telkens als hij een bok gaf een tikje op zn nek gegeven en dat hielp na een tijdje wel.

xxx Carmen

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 19:11

Ik denk dat je je pony gored voorwaaarts moet blijven rije dat helpt meestal wel.. dat deed een vriendin van mij namelijk ook, en dat hielp ook.. Bloos :p kuzz eva.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:03

Saar deed dat ook.
Ik dreef haar gewoon naar voren, en als ze begon te bokken kreeg ze een tik met de zweep.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 10:29

denk goed om je zit he?

soms "stoor"je een paard teveel met je zit en daardoor kunnen ze ook gaan bokken.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:06

ons paard doet dit ook, ze is pas enkele maanden onder het zadel, en we hebben nog niet veel geoefend met galopperen.. Als ze nu ergens van schrikt, gaat ze eerst opzij stijgeren, en draait zich dan om en galoppeerd keihard weg, en gaat dan bokken! Meestal kan je haar dan gewoon op een volte krijgen en dan weer in draf laten over gaan, maar ik wil dit wel afleren! Maarja Hoe??

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:16

Ik heb ook op een paard gereden die dat deed hij gaf egt 3 rotbokken achter elkaar ik heb hem toen een tik gegeven en hem op de volte door laten galloperen maar daarna deed ie t gewon weer???

wat doe ik fout?

piedrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 15:26

Het kan ook vrolijkheid zijn toch?
Als jouw paard een aantal dagen niet heeft gelopen, dan kan die energie er wel eens zo uitkomen.
Of wat er al eerder is gezegd, let op je zit.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:47

Laat het zadel eens nakijken. Wellicht past het niet helemaal goed, of moet het bijgevuld worden. In de galop kan een paard gemakkelijk bokken en als het zadel ergens drukt komt dat dan vaak tot uiting.

Grapefruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:16

Hey,

Mag ik vragen hoe oud je pony is?

Als het een jong dier is kan het gewoon een vorm van protest zijn omdat hij nog moeite heeft met balans.
Ook bij een ouder dier is het vaak protest en daarom altijd straffen en altijd consequent blijven.

maar eerst natuurlijk uitsluiten dat het een medische probleem is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 00:47

Als je paard fris is, aan het werk zetten, desnoods volte 10 m rijden. Als jij bokt kun je proberen zijn hoofd in te buigen, echt de noodrem opzoeken (moet wel eerst geoefend worden terwijl hij stilstaat)

Hoe je dat moet doen staat hier beschreven, onder "one rein stop"

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Verder kun je proberen zijn hoofd hoog te houden, handen optillen. Op het moment dat hij echt zijn hoofd omlaag kan doen kan hij gaan bokken en lig je er af.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 14:47

Rij soms ook op zo'n paard, vanaf je hulpen geeft voor het aanspringen (zachtjes) doet hij zo'n snelle rotbok dat je er direct van ligt. Niet leuk, maar wat kan je doen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:21

Ik krijg zo de indruk dat de galop bij jullie paarden iets speciaals is. Galop hoort bij een paard net zo'n gang te zijn als stap en draf. Als je galoppeerd, galoppeer dan langere tijd achter elkaar door. Minstens 10 Minuten voor iedere hand. Als je dat doet, en dagelijks doet, zal je paard na verloop van tijd geen bokken meer geven.

Hard werken met je paard zorgt voor zoete paarden. Beetje transpiratie is echt niet erg.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 16:11

Je pony kan ook last hebben van zn rug k zou die eens laten nakijken door een arts!!!

Sonja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:53

Bokken bij het aanspringen in galop kan ook aan het volgende liggen:
Jonge paarden galopperen meestal achter hoger dan voor. Ze leren tijdens een juiste training bergopwaarts te galoperen en meer te gaan zitten op de achterhand.

In het begin, als het paard achter nog hoger galoppeert als voor, is er veel sneller een kans dat het dier gaat bokken. Hij galoppeerd nog niet goed door de rug, en hoeft minder moeite te doen om zijn kont omhoog te krijgen. Leer het paard daarom zo snel mogelijk om meer bergopwaarts te gallopperen. Dit kun je doen door te zorgen dat hij zijn hoofd omhoog houd. Niet helemaal in de lucht natuurlijk, maar wel hoog genoeg. Hij mag in het begin niet teveel zakken met zijn hoofd, want dat zal hij nooit bergopwaarts gaan gallopperen en zal hij op de kop gaan lopen (voor veel lager als achter).
Succes!

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:23

ik zou zowiezo zorgen dat je hem goed voorwaarts houdt zoals eerder gezegd, ik zou ook je zadel even nakijken want het zou ook zeker daar aan kunnen liggen!!
Mijn paard bokte eerst ook heel vals, hield haar goed voorwaarts en als het te gek werd een tik er bij! Nu geeft ze alleen nog maar zo nu en dan een vreugde-bokje, en dan kan ik er wel om lachen Haha!

joeygurll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 20:06

ze is 6 jaar.
ze is niet van mij maar van een ander, en ze wordt gebruikt in Lessen van manege!