Galopvraagje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martinedd

Galopvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 08:27

Ik heb DeeDee altijd geleerd dat als ik van draf naar galop wil dat ik dan links aanspoor voor linkergalop en rechts voor rechtergalop.
Nu doet ze dit perfect met de linkergalop, maar volgens mij heeft ze moeite met de rechtergalop.
Rechtsom springt ze telkens in linkergalop aan. Alleen als ik in de volte aanspoor springt ze rechts aan.
Zal ik gewoon maar dooroefenen of eerst maar met linksom,contragalop en oefeningen doen om de rechterkant soepeler te maken?

Alvast bedankt voor de tips en adviezen....

-=x=- Martine

Amadeo

Re: Galopvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 08:35

weet je zeker dat je niet toch een beetje de hulpen van de linkergalop geeft? Ik heb het namelijk al heel vaak gezien dat ruiters scheef zijn en dat ze de hulpen dus denken goed te geven maar ondertussen toch niet helemaal, waardoor het paard niet (goed kan) reageren. Dus controleer eerst of je bij de rechtergalop echt niet je linkerbeen teveel gebruikt en je je paard wel lekker in tempo hebt lopen en net zulke stelling hebt als linksom.

Succes!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:04

Duidelijker je hulpen aangeven.
Voor rechtergalop, rechterbeen op de singel, linker erachter iets meer gewicht op links plaatsen en met je rechterbeen kort op de singel aansporen. De stelling ook iets naar rechts.
Als je pony verkeerd aanspringt is dit in de meeste gevallen om dat de ruiter het niet goed aangeeeft. Blijven oefenen dus en anders spring je aan vanuit stap.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:09

Kafue schreef:
Duidelijker je hulpen aangeven.
Voor rechtergalop, rechterbeen op de singel, linker erachter iets meer gewicht op links plaatsen en met je rechterbeen kort op de singel aansporen. De stelling ook iets naar rechts.
Als je pony verkeerd aanspringt is dit in de meeste gevallen om dat de ruiter het niet goed aangeeeft. Blijven oefenen dus en anders spring je aan vanuit stap.

precies Ja

mss ook een beetje gaan staan in de beugels zodat ze wat makkelijker kan aanspringen Haha!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:20

nee, juist niet in je beugels gaan staan zou ik zeggen, altijd doorzitten als je gaat aanspringen in galop!
Verder idd gewoon veel oefenen.
Succes!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:43

dorientjuh schreef:
nee, juist niet in je beugels gaan staan zou ik zeggen, altijd doorzitten als je gaat aanspringen in galop!
Succes!

Idd zeker niet gaan staan maar zitten in het zadel.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:50

Op het binnenbeen lichtrijden, tik je je paard zo in de galop (mits de juiste hulp wordt gegeven).

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:35

dorientjuh schreef:
Succes!

Waarom zeg je dat? Wil je dat eens onderbouwen met argumenten??

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:38

monsera schreef:
dorientjuh schreef:
Succes!

Idd zeker niet gaan staan maar zitten in het zadel.

ja je moet normaal ook gaan zitten....
maar mijn pony deed het ook verkeerd vroeger,dus ik moest naar links leunen en lichtjes gaan staan in mijn beugels Ja
dan had mijn pony het makkelijker om die sprong te maken.
nu ze het eenmaal kan,kan ik gewoon blijven zitten.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:12

Ik zou met de rechtergalop, op de volte aanspringen en dan duidelijk de hulpen geven. Ik zou nog niet gaan oefenen met contragalop(links) op de rechterhand want dat is juist de moeilijke galopkant, volgens mij ben je dan nog verder weg..

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:16

neem de tijd voor je overgang, het hoeft niet snel snel te zijn, als het maar goed gebeurt! ga rustig doorzitten, blijf dat ook even doen, dan komen je hulpen beter door. maak een halve ophouding zodat ze weet dat er iets aan komt. leg je binnenbeen goed op de singel en buitenbeen duidelijk achter de singel, het mag er vrij ver achter liggen. duw dan even door met je zit en tik aan met je binnen- en buitenbeen. reageert ze niet, geef dan even een tik met je zweep, die kan je het beste in je binnenhand houden. veel succes!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:19

misschien is de buiging of stelling niet goed.. omdat hij het op de volte wel doet Haha!

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 19:21

Biepje schreef:
neem de tijd voor je overgang, het hoeft niet snel snel te zijn, als het maar goed gebeurt! ga rustig doorzitten, blijf dat ook even doen, dan komen je hulpen beter door. maak een halve ophouding zodat ze weet dat er iets aan komt. leg je binnenbeen goed op de singel en buitenbeen duidelijk achter de singel, het mag er vrij ver achter liggen. duw dan even door met je zit en tik aan met je binnen- en buitenbeen. reageert ze niet, geef dan even een tik met je zweep, die kan je het beste in je binnenhand houden. veel succes!

Ben ik het helemaal mee eens, maar ik zou er nog aan toe willen voegen;
niet te lang door galopperen, ook al zit ze in de goeie galop. In de verkeerde galop natuurlijk gelijk terugnemen, maar bij de goeie (rechter)galop zou ik kleine stukjes doen. (Bijv. van de hoek tot de volgende hoek) En wanneer ze dan steeds vaker goed aanspringt, dan pas wat langere stukken galopperen, zodat ze doorheeft dat het op die manier hoort.
Ook zou ik adviseren om niet constant er mee bezig te zijn, maar het wat afwisselen met iets wat ze wel goed kan, zodat ze er altijd plezier in houdt!!

Veel succes!!!

sietske_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 14:46

blijf oefenen.
kleine stukjes achter elkaar galopperen. je zie dan dan ze het steeds beter gaat begrijpen wat je bedoelt. probeer ook de goede hulpen te gebruiken want als je dat niet doet lukt het je nooit.