Bevestiging martingaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patos

Bevestiging martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 19:58

Aangezien ik regelmatig met mijn paardje over de weg naar de rijvereninging ga (vooral in het zomerseizoen) en ook wel eens wat buitenritjes maak wil ik voor de safety eigenlijke een martingaal aanschaffen. Patos is superbraaf, maar kan soms nog flink schrikken van motoren, vrachtwagens en kabouters.
Nu mijn vraag, heb je voor een martingaal altijd zo'n ringetje aan je singel nodig? Die heb ik namelijk niet en ik heb geen zin om een nieuwe singel te kopen. Ook heb ik begrepen dat je de kikkers (die schuif dingen aan je teugels) op een bepaalde plek moet schuiven zodat de ringetjes van de martingaal niet vast haken om de gespen van de teugels. Heeft iemand hier verhelderende info? Knipoog

Sjonniej

Re: Bevestiging martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:01

Ik heb mijn martingaal gewoon om mijn singel heen zitten, dus niet via een ringetje, dat heb ik ook niet.
Het is inderdaad beter om van die 'kikkers' te nemen. Ik heb ze niet maar als hij erg druk is en ik heb mijn teugels kort. Dan blijven ze inderdaad wel eens achter mijn gespjes van de teugels hangen. Maar mijn pony heeft een kortere hals als jouw paard, dus ik kan ze er zelf weer heel makkelijk afhalen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:06

Sjonniej schreef:
Ik heb mijn martingaal gewoon om mijn singel heen zitten, dus niet via een ringetje, dat heb ik ook niet.
Het is inderdaad beter om van die 'kikkers' te nemen. Ik heb ze niet maar als hij erg druk is en ik heb mijn teugels kort. Dan blijven ze inderdaad wel eens achter mijn gespjes van de teugels hangen. Maar mijn pony heeft een kortere hals als jouw paard, dus ik kan ze er zelf weer heel makkelijk afhalen.
Die "kikkers" heten niet voor niets martingaalstoppers.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 20:10

Professor schreef:
Sjonniej schreef:
Die "kikkers" heten niet voor niets martingaalstoppers.

Weet ik, maar hier heten ze in de volksmond gewoon kikkers Haha! Dat geeft niet zo'n probleem, want ik heb ook nog een stel springteugels liggen incl. kikkers. De kikkers zet je dus tussen het stuk teugel aan je bitringen en de ringen van je martingaal toch?
En heeft elke martingaal een bevestiging om de singel, of is dat alleen bij bepaalde types?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:23

allemaal

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:16

de martingalen van het engelse rijden hebben een lus voor om de singel, die in een stuk doorloopt naar de band om de hals en daar splitsen ze. de ringen moeten tussen joud hand en de "kikkers" zitten.

bij western zit er al een ringetje aan de singel, en word de martingaal met een musketon vastgeklikt aan de singel.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 12:52

Ok, bedank! Al mijn vragen zijn zo beantwoord!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:30

zou ik hier ook iets even mogen vragen?aangezien mijn vraag ook over martingaal gaat Bloos
Ik heb dus een martingaal dat je eerst bevestigt aan singel en dat het bij de borst dan in vieren splitst,de twee rekbare banden bevestig ik aan het zadel en de twee andere aan de teugels
aangezien die twee rekbare banden om zijn borst heen naar het zadel gaan spannen die enorm,is dit goed of mogen ze niet spannen?
Ook heb ik aan de twee andere banden(voor aan de teugel)twee ringen,moet je die bevestigen achter die 'knopjes' van de teugels of ervoor?dus dat die 'knopjes' ervoor zorgen dat de ringen niet naar beneden schuiven
nog 1vraagje Vorkwat is het nut van een martingaal te gebruiken tijdens dressuur?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:37

Afbeelding

hier even vb van,kon mijn bericht niet meer editen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:25

wat versta je onder dressuur? je kan een martingaal aan de neusriem vastmaken en dan zo kort dat de neus naar de loodlijn getrokken word, maar daar is het niet voor. het is bedoeld om controle over de mond te hebben als het hoofd te ver omhoog gaat en het paard dus onstuurbaar is.

die elsatische banden: ik denk dat deze bedoeld zijn om het zadel niet naar achteren te laten schuiven, maar er zit rek in.. zijn de bewegingen van je paard anders als zonder die elastische banden? dan zitten ze te strak. anders zitten ze gewoon goed, als ze meerekken met de beweging en het paard verder niet in de weg zitten..

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:23

patsur schreef:
wat versta je onder dressuur? je kan een martingaal aan de neusriem vastmaken en dan zo kort dat de neus naar de loodlijn getrokken word, maar daar is het niet voor. het is bedoeld om controle over de mond te hebben als het hoofd te ver omhoog gaat en het paard dus onstuurbaar is.

die elsatische banden: ik denk dat deze bedoeld zijn om het zadel niet naar achteren te laten schuiven, maar er zit rek in.. zijn de bewegingen van je paard anders als zonder die elastische banden? dan zitten ze te strak. anders zitten ze gewoon goed, als ze meerekken met de beweging en het paard verder niet in de weg zitten..

Mijn paard is meer in de hand,luistert gemakkelijker met die elastische banden,dan kan ik gecontroleerder met hem werken

ik versta onder dresuur gewoon de basisdressuur
ze zeiden me dat het niet nodig is in dressuur omdat het toch niet helpt
maar ik ondervond dat als ik het niet gebruikte dat mn paard dan idd onbestuurbaar is
die dat me zei dat het niet nodig is zeidat het enkel voor het springen was om zijn hoofd bij je te kunnen houden,dat zijn hoofd niet naar voor schiet

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 11:53

Om nog even terug te komen op mijn vraag in dit topic: ik heb nu een martingaal, meteen martingaalstop erbij gekocht (zodat de martingaal niet door de halsriem zakt) maar nu het volgende probleem. Ik heb geen idee hoe ik die stop erom heen moet krijgen, tis ontzettend stug rubber dus over de ringen schuiven die om de teugels komen te zitten is geen optie. En de lus die om de singel zit kan ik ook niet los krijgen, dus dat werkt ook niet.
Is hier misschien een handigheidje voor? Ik heb gewoon een martingaal van Pagony.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:42

2 palen uit elkaar, 2 strotouwtjes door de ring heen en 1 naar links vastmaken, ander rechts vastmaken, strak genoeg zodat het uitrekt.. en dan de ringen erdoorheen duwen... een rotklus, ik snap ook niet dat ze dat er niet gewoon alvast aanmaken..

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 19:47

Serieus, denk je dat dat echt zo moet? Er moet toch een makkelijkere manier zijn?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 08:00

Bij stug rubber, goed voorverwarmen met heet water. Zo werkt het voor bitringen ook het beste.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 12:37

amondi schreef:
Bij stug rubber, goed voorverwarmen met heet water. Zo werkt het voor bitringen ook het beste.

T trucje met de bitringen werkt zo idd, maar dit rubber is nog drie keer zo stug. Ach ja, ga het toch maar eens proberen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 12:46

zo te zien heb je al genoeg antwoorden, alsje hem maar niet te strak afsteld Tong uitsteken

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:02

ja zo hebben wij het gedaan, misschien dat het met heet water ook werkt Tong uitsteken

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 00:37

Weet er nog iemand antwoord op mijn vraag?

ingridd96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:19

patos schreef:
amondi schreef:

T trucje met de bitringen werkt zo idd, maar dit rubber is nog drie keer zo stug. Ach ja, ga het toch maar eens proberen.

martigaalstop in heet warm water doen. en de ringen in een bankschroef dan schuif je de martigaal stop er zo omheen;)