Alleen maar verzet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zzzzipper

Alleen maar verzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 11:15

Hoi
Ik zit met een groot probleem op dit moment. Mijn paard verzet zich tegen alles wat er maar is als je erop zit.
In de omgang heel erg lief, longeren is ie braaf en voorwaarts.
Zodra je op hem zit moeten we eerst door een verzet heen voor een lekkere stap en dan met drafen weer een gevecht met staart naar beneden geknepen, rug bol en bokkend.
Ik heb hem na laten kijken, fysio, dierenarts, laten kraken, alles.
Ik word er nu erg zwaarmoedig door. Als ik buiten rij is hij ook perfect maar heeft een hekel als er serieus wat van hem word gevraagd. Hij is erg dominant en wil altijd zijn eigen zinnetje doorzetten. Het erge is als hij zich verzet krijg ik een angst en word het alleen maar erger want ik ben dan ook er stijf aan het rijden.

Lusitana

Re: Alleen maar verzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:08

Je zegt dat je alles hebt gedaan, betekent dat ook dat je zeker weet dat het zadel hem niet in de weg zit? Probeer eens met een dikke deken eronder.
Als hij aan de hand braaf is en onder de man opspeelt, dan kunnen er drie dingen aan de hand zijn:
a) zadel doet hem pijn of belemmert (te nauw, te ver naar voren).
b) ruiter doet hem pijn of belemmert (benen te ver naar achteren, teugels te strak, slappe houding, stijve houding, spanning...etc)
c) hij verlangt duidelijkere instructies

Je moet dus niet afwachtend rijden met het idee DAT er wel weer wat gaat gebeuren.
Gewoon opstappen en hup, sturen (figuren rijden) en overgangen rijden.
In geen geval remmend rijden, dus niet aan de teugels gaan hangen van oh help, dat maakt het erger, VOORWAARTS met die hap,desnoods aan een slap teugeltje om mee te beginnen.
Verder is het erg moeilijk om er iets van te zeggen zonder jullie aan het werk te zien.
Wat ook kan helpen is iemand hem laten longeren terwijl je er op zit.
En les, natuurlijk...

Sorry, las even over het feit heen dat het met buitenrijden wel gaat. Ik denk dat als je dingen van hem gaat vragen, er iets in jouw houding (en/of teugelvoering)veranderd waar hij op reageert. Ga tijdens een buitenrit eens vragen wat je in de bak verlangt en zie wat er gebeurt...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 03-03-05 12:11, in het totaal 2 keer bewerkt

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:10

erg vervelend maar naar mijn idee blijft het zo tot jij een keer hem op zijn donder geeft, maar persoonlijk zou ik hem naar een prof brengen, die weten precies wat ze doen en kunnen nadien jou begeleiden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:19

Ja, klomp, het probleem met op z´n donder geven is dat je dan wel heel zeker van je zaak moet zijn dat hij het verdient, en dat je het verzet uit kunt zitten, en het gevecht wint, anders ben je verder van huis, daarom durf ik dat nooit zo goed aan te raden bij mensen die al aan geven dat ze gespannen zijn (met angst rijden)...
die spanning/angst is ook precies de reden waarom het paard volhoudt.

Naar een prof sturen is zeker een goed idee , maar dan ook zelf daar met het paard werken.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:24

Lusitana schreef:
Ja, klomp, het probleem met op z´n donder geven is dat je dan wel heel zeker van je zaak moet zijn dat hij het verdient, en dat je het verzet uit kunt zitten, en het gevcht wint, anders ben je verder van huis, daarom durf ik dat nooit zo goed aan te raden bij mensen die al aan geven dat ze gespannen zijn...

ik begrijp je lusitana, maar als het paard volledig is na gekeken en het tuig verder goed ligt lijkt het mij een dominantie-probleem. kan niks anders verzinnen. maar ja alles is te proberen. daarom leek het mij het beste om het paard naar een prof te brengen...die zien gauw genoeg of het inderdaad een dominantie probleem is of verkeerd beleerd is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:58

Neem een ander paard!!!!

De combinatie is niet goed..... Je bent er bang voor!
Het paard zal zich ook niet prettig voelen.

Als hij lichamelijk niks mankeert, moet hem laten trainen en dan verkopen.

Echt waar Beter voor allebei!

Hoe vaak ik al gezien heb dat mensen een paard hebben en niet willen opgeven....
Terwijl het aan de combinatie ligt, niet aan de ruiter en niet aan het paard.
Ookal is hij heeel lief als je er niet opzit Knipoog

Sterkte

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:03

Lusitana schreef:
Ja, klomp, het probleem met op z´n donder geven is dat je dan wel heel zeker van je zaak moet zijn dat hij het verdient, en dat je het verzet uit kunt zitten, en het gevecht wint, anders ben je verder van huis, daarom durf ik dat nooit zo goed aan te raden bij mensen die al aan geven dat ze gespannen zijn (met angst rijden)...

Naar een prof sturen is zeker een goed idee , maar dan ook zelf daar met het paard werken.

de relatie ruiter - paard is al verstoord
Heb het eerder gezien - paard komt braaf terug.....en na een week gaat het weer langzaam de verkeerde kant op.
Geen goeie combinatie!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:03

Wat zegt je instructeur hiervan ?????

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:11

het lijkt me niet goed om meteen te gaan roepen dat de combi niet goed is, want aan een goede combi moet je werken!
Het paard moet doorkrijgen wat jij van hem verlangt, of absoluut niet pikt, en jij moet doorkrijgen wat aan jouw houding of rijden een reactie bij je paard opwekt!

Laat er inderdaad een prof naar kijken,en dan ook kijken of hij t bij iemand anders ook doet!

Maar geef t niet op!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:08

superwoman schreef:
Lusitana schreef:

de relatie ruiter - paard is al verstoord
Heb het eerder gezien - paard komt braaf terug.....en na een week gaat het weer langzaam de verkeerde kant op.
Geen goeie combinatie!

ik ben het met je eens dat er een zekere klick moet zijn tussen paard en ruiter. ik zou het paard dus naar een prof brengen en dan de eigenaar er later weer op en dan natuurlijk onder begeleiding. gaat het dan nog niet dan zou ik gaan denken aan een ander paard.

zzzzipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 16:54

dank voor jullie tips.
zat laatst ook te twijfelen of het inderdaad niet aardiger zou zijn voor paard en mij om hem te verkopen.
Aan de andere kant gaat het buiten wel goed. Dus ik kan het niet opgeven, het ligt heel erg aan mijn angst en daar word het paard onzeker van. Of ik pak hem aan door angst wat niet eerlijk is voor het dier. Ik heb al lessen geboekt en ga daardoor goed begeleid worden. Heb altijd met paarden gewerkt ingereden etc maar heb een angst ontwikkelt na jaren niet rijden!
Dus ik blijf doorzetten, want denk dat op een ander paard hetzelfde probleem zal ontstaan en naar en prof sturen.....doe het liever zelf met instructeur dan werk ik tenminste om samen met mijn paard een goed team te worden!!

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:30

Goh dit verhaal zou over mijn paard kunnen gaan.Ik kamp precies met het zelfde probleem.Alleen heb ik wel goed les en ook als er andere op haar rijden doet ze hetzelfde(proffesionele ruiters), dus weet ik zeker dat het niet aan mijn rijden ligt.Ook is mijn zadel goed nagekeken dus ook daar ligt het niet aan.Om nu meteen te roepen dat het geen passende combinatie is vind ik een beetje een overhaasde conclussie, ik heb haar net drie maanden en ik vind dat je er ook in moet groeien om een goede combinatie te worden.Ik blijf dit forom volgen, wie weet dat ik er nog wat van op steek.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:34

Ha, nou inderdaad. Het zou ook over mij en mijn paard kunnen gaan. Ik ben er mee naar een prof geweest, en heb besloten hem te verkopen. Het klikt niet tussen hem en mij (en met een ander paard heb ik geen problemen) en het is beter voor hem dat hij bij een andere ruiter terecht komt waar het wel mee klikt.

jessielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 18:10

Het is wel een lastig probleem inderdaad.. Ik denk dat je als eerst je zadel en het paard zijn gebit goed moet laten nakijken. En als met beide niets aan de hand is zou ik een goede instructeur zoeken die je kan helpen met het rijden. En als dat niet zou helpen zou ik een tijdje niet gaan rijden en me volledig storten op een goede band met het paard krijgen. Zodat het paard je gaat vertrouwen en je misschien wel zo lief gaat vinden dat het verzet ook ophoud. Succes met je paardje, en geef niet te snel op he Knipoog Een paard wordt niet vals geboren, een paard wordt vals gemaakt. ( niet dat jouw paard vals is, maar je snapt vast wel wat ik bedoel Knipoog )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:37

zzzzipper schreef:
dank voor jullie tips.
zat laatst ook te twijfelen of het inderdaad niet aardiger zou zijn voor paard en mij om hem te verkopen.
Aan de andere kant gaat het buiten wel goed. Dus ik kan het niet opgeven, het ligt heel erg aan mijn angst en daar word het paard onzeker van. Of ik pak hem aan door angst wat niet eerlijk is voor het dier. Ik heb al lessen geboekt en ga daardoor goed begeleid worden. Heb altijd met paarden gewerkt ingereden etc maar heb een angst ontwikkelt na jaren niet rijden!
Dus ik blijf doorzetten, want denk dat op een ander paard hetzelfde probleem zal ontstaan en naar en prof sturen.....doe het liever zelf met instructeur dan werk ik tenminste om samen met mijn paard een goed team te worden!!

Met een ander paard hoef je dit probleem echt niet wéér te krijgen hoor!
Sommige paarden doet het niks dat degene die erop zit bang is....
en na een tijdje verdwijnt jouw angst.
Dán kun jij weer gewoon lekker rijden... en je paardje krijgt ook geen onnodige stres meer van z'n nieuwe baasje.

Zie Ibbel! Heel verstandig!

Succes verder!