pony gaat veel te hard bij doorzitten..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

pony gaat veel te hard bij doorzitten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 14:42

Hello everbody, ik heb een problempje.. Verward Mijn verzorgpony gaat, als ik ga doorzitten, in 1 x heel hard draven als of je in galop wil.. Maar het probleem is ze doet het ook als ik NIET in galop wil.. Boos! Ik heb les, en rij ongeveer 3x per week.. Kan iemand mij helpen..Verward Alvast thanx!!

kiss eefske *o/*

Kafue

Re: pony gaat veel te hard bij doorzitten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:53

Eefske schreef:
Hello everbody, ik heb een problempje.. Verward Mijn verzorgpony gaat, als ik ga doorzitten, in 1 x heel hard draven als of je in galop wil.. Maar het probleem is ze doet het ook als ik NIET in galop wil.. Boos! Ik heb les, en rij ongeveer 3x per week.. Kan iemand mij helpen..Verward Alvast thanx!!

kiss eefske *o/*

Goed leren doorzitten en niet zo klemmen met je benen.
Goed in balans, rechtop, benen lang houden.
Onafhankelijke zit noemen we het ook wel eens.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:00

Een paard moet je eerst LATEN zitten. En jouw pony doet dta niet. Vermoedelijk stoor je verschrikkelijk in de rug van de pony. DAt hoeft niet te komen door het feit dat jij niet goed door zou kunnen zitten.

JE moet altijd pas gaan doorzitten op een paard dat goed losgereden is, EN de rug en achterhand goed gebruikt. De rug van een goed losgelaten paard (dat zo is als gevolg van goed van achteren naar de hand toe rijden) bolt als het ware ietwat op tegen de zit van de ruiter.

Dat kun je voelen. Zo'n rug is namelijk veel zachter, deint veel rustiger, niet stug. Zo'n paard laat je echt zitten. Probeer dat eerst eens goed voor elkaar te krijgen.

Een paard dat je namelijk niet laat zitten, voelt plankachtig aan. Die gooit hoog op in de rug, waardoor de ruiter minder fijn kan zitten, en als gevolg het paard veel meer stoort in de rug. Zo'n paard gaat dan de rug alleen maar nog verder wegdrukken om zichzelf te beschermen. Alle communicatie tussen ruiter en paard gaat dan verloren, of verloopt alleen nog via de teugels en de mond (en moeten dan ook grover inwerken voordat het paard behoorlijk reageert).

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:41

Er zijn bij doorzitten twee dingen belangrijk 1. het paard moet je de rug aanbieden en 2. je moet kunnen doorzitten.

Als je niet kan doorzitten, kun je dat oefenen door af en toe op de aangegeven manier (zie boven) kort te gaan zitten en op het moment dat het nog net goed gaat, weer licht te gaan rijden.

Een paard wat de rug hol maakt, niet soepel en niet ontspannen is, zal de rug nooit aanbieden. Je moet het paard dus met oefeningen zo ver krijgen dat het de rug aanbiedt. (zie de andere reactie hierboven).
Hoe je een paard in een constant ritme kan laten gaan, soepel kan krijgen en hoe je een goede aanleuning kan ontwikkelen, is in tal van topics aan de orde gesteld. Je voelt onmiddelijk wanneer het paard de rug aanbiedt, dat is iets heel anders als op een paardenrug gaan zitten.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 19:59

in welke topics staat dat dan? kan je er een paar noemen? pleas? Tong uitsteken kiss me

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 22:03

wat bij mijn pony heel goed hielp was,gaan doorzitten,wou ze harder dan een overgang naar de stap,paar passen stappen en weer aandraven,ging ze weer harder,weer naar de stap enz. en draafde ik weer aan en ze bleef op een rustig tempo dan wel blijven doordraven.

ook hielp het om als ze harder ging een kleine volte te draaien,of een slange volte met veel bogen zodat ze niet veel harder kon.

als ze netjes op een rustig tempo blijft draven dan ook belonen Lachen

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 23:34

Misschien kun je is zonder zadel gaan rijden op een andere pony die jouw wat makkelijker laat zitten. Ligt het zadel goed op je verzorgpony laat iemand daar eens naar kijken Koe

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 23:46

Tja, leren zitten moet iedereen.

Over het algemeen zijn paarden meestal makkelijker bij je te houden wanneer je doorzit, maar dan wel op de voorwaarde dat jij ontspannen en onafhankelijk kan zitten. ZOniet heb je oefenening nodig daarvoor. En aangezien jouw paardje daar niet geschikt voor is om het op te leren, is het misschien verstandig om hiervoor een andere leerpony te zoeken waarop je de basis van het doorzitten (zoals eerder genoemd; niet klemmen etc.) te kunnen leren. Vervolgens kun je met je eigen paardje aan de gang door bijvoorbeeld af en toe enkele passen te gaan doorzitten en daarna weer te gaan lichtrijden. Hiermee kun je je paard ook leren dat niet elke keer doorzitten een hulp naar galop betekent. Degenen die je adviseerde om telkens weer overgang terug naar stap te maken heeft denk ik ook gelijk, had ik nog niet aan gedacht maar lijkt me zeker ook wel een zeer goede training voor jouw en je paardje!

Succes!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 08:44

Bedankt voor de recties!! Ik ga het zaterdag (als het niet meer sneeuwt..Tong uitsteken) meteen uitproberen! kizz eva.

doerak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:47

het kan ook zijn dat je paard denkt dat er een moeilijke oefening of idd een overgang aan komt en dat hij dan zich gaat spannen probeer anders eerst een paar passen door te zitten gaat ie harder ga dan weer lichtrijden en bouw dit op dan kan je straks heerljk zitten spreek uit ervaring. Pling