mijn paard maait... wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xThalyx

mijn paard maait... wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 13:02

Hallo

Ik heb een probleempje.. toen mijn paard net ingereden was maaide ze heel erg met der voorbenen. Dit is nu minder geworden, alleen ze heeft vorige week een week stilgestaan ivm een blessure en nu zit ik er dus weer op en doet ze het weer... Wat kan je hier nou eigenlijk aan doen om dit te verminderen??
Ze heeft het vooral op de rechterhand met der linkervoorbeen op de linkerhand heb ik nergens last van..

Groetjes Ilona

moes

Re: mijn paard maait... wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:15

bedoel je met maaien dat je zeg maar uitzwaait?? (dat we ff op een lijn zitten Knipoog ) Daar zijn paarden vaak mee geboren, het paard kan dan bij de geboorte iets of veel knel hebben gezeten of niet helemaal goed hebben gelegen in de baarmoeder.....
Wat je hier aan kan doen?
Niet heel erg veel, maar je moet zorgen dat je altijd zo recht mogelijk op je paard zit en dat je paard goed in balans loopt en recht met zijn hoofd voor zijn borst.
Voorbeeld: Als jij scheefhangend met het paard met zn hoofd gekanteld of veel te veel stelling door de bocht komt zal je paard erger met zn benen maaien dan dat je alles netjes recht en beheerst doet....

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:29

er is nog iemand met dit topic, dat paard doet het in galop, heb ik ook op gereageerd:

mijn paard deed dat vroeger ook. Op de volte zag je dan zijn buitenbeen naar buiten maaien en vooral op de linkervolte. Nu heeft hij het niet meer.
Recht richten, veel grondwerk zoals longeren en verzamelen. Het paard moet zich bewust worden van zijn eigen benen. Balkjes lopen ook op de volte, kan ook met longeren. En ontspannen onder je gaan lopen. Probeer eerst vanaf de grond met het paard te werken en daar het paard onder controle te krijgen.
Dus de juiste training kan dit verhelpen. Het is dan ook logisch dat als je paard heeft stilgestaan, ze het daarna weer doet. Een rechtgericht/lenig/soepel/ontspannen/verzameld en goed naar voren te rijden paard zal niet maaien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:05

ook mijn paard heeft dit ´probleem´ het was vroeger veel erger maar ik merk dat, nu hij sterker wordt en meer op het achterbeen blijft, het minder wordt.
Zorg ervoor dat je paard meer op het achterbeen komt en begrens de buitenschouder extra. Ik merk zelf dat deze twee dingen eigenlijk het meeste vesrchil maken.

Zodra we aan een lenge teugel gaan draven wordt het weer erger maar daar kan ik niet mee zitten. Ik ga er van uit dat het nooit meer weg gaat. en bedenk maar zo± beter naar buiten uitzwaaien dan naar binnen want dan tikken ze zichzelf ook nog aan.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 22:03

ok bedankt allemaal voor jullie reactie's. Ik heb vandaag weer ff gereden en ze doet het al weer wat minder.. Dit komt denk ik ook omdat ze vandaag wat meer ontspannen liep.