vluchten bij het wijken voor de rechterhand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

vluchten bij het wijken voor de rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 08:44

Ik word er echt gek van, zodra ik op de middenlijn komt schiet mijn pony naar voren, en is nauwelijks te houden.
Over de middenlijn lukt dan nog net, maar wijken is echt onmogelijk op deze manier. Ik zet haar nu gewoon klats op de rem, maar dat kan ik in de proef uiteraard niet doen.

Dit is iets van de laatste tijd, omdat ze iets meer door moest lopen op de middenlijn, maar dit is echt het toppunt. Ik kan er echt helemaal niets meer mee. Ze loopt gewoon lekker door de hulpen heen.

Wie weet hoe ik dit op kan lossen?

Kaja

Re: vluchten bij het wijken voor de rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:18

Je pony loopt dwars door jouw hulpen heen, omdat er iets aan scheelt.
Niet omdat ze dwars wilt zijn...

Weet ze wat wijken is?
Hoe ver is je pony in de africhting?
Kom je te rap in met je hulpen?
Sluit je haar wel genoeg?
Hoe gaat het in de stap?
Hoe gaat het +/- 5 meter vanaf de hoefslag?

Het is moeilijk te zeggen, zonder het te hebben gezien waarom jou pony vlucht...
Probeer een duidelijker beeld te schetsen en ook voor jezelf te bedenken waar het mis is gegaan...

Op de rem trekken is echt uit den boze en absoluut geen optie!
Je schaadt het vertrouwen, terwijl jou pony je iets probeert te vertellen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:02

Nooit op de middenlijn wijken, maar idd op 5 meter.
Het paard moet de middenlijn niet gaan associeren met een bepaalde oefening. Je ziet ook wel mensen waarvan een paard niet meer weer halthouden op X of zo. Die geef ik hetzelfde advies, gewoon niet halthouden oefenen op X maar ergens anders in de manege als het maar niet op de middenlijn is.
Dus: De middenlijn gewoon gebruiken als lijn in en wending en je kunt, ipv de hele middenlijn, ook gewoon op X naar E of B wenden of naar H, K, M of F rijden. of op X een volte halve baan rijden en dan de lijn afmaken. In elke geval iedere keer wat anders. Zo "de-programmeer" je de pony van het denken "oh, middenlijn, dat wordt wijken (of wat je anders altijd daar doet)".

Ook met wijken, niet te vaak op dezelfde plek, niet te vaak achterelkaar. Doe wat anders tussendoor, het liefst erg voorwaarts dus draf uitstrekken of galopperen, en dan weer eens een stukje proberen.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:12

overgangen op de middellijn rijden. Jouw paard moet goed aan het been en aan de zit zijn. Ook op de middellijn. Pas aan wijken beginnen als je het tempo onder controle hebt. Je moet met jouw zit het tempo op kunnen vangen. Als hij daar dwars doorheen loopt, veel overgangen (op de zit) rijden. Net zolang tot je de controle terug hebt.
Als je het gevoel hebt: nu hou ik hem redelijk goed, dan eens voorwaarts op die middellijn en weer terug, snel achter elkaar.

Pas als dat allemaal goed gaat, en je kunt 'schakelen' in het tempo, op alle plekken van de bak, dan ga je voorzichtig aan eens beginnen met wijken.
succes

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 14:41

Kaja schreef:
Je pony loopt dwars door jouw hulpen heen, omdat er iets aan scheelt.
Niet omdat ze dwars wilt zijn...

Weet ze wat wijken is?
Hoe ver is je pony in de africhting?
Kom je te rap in met je hulpen?
Sluit je haar wel genoeg?
Hoe gaat het in de stap?
Hoe gaat het +/- 5 meter vanaf de hoefslag?

Het is moeilijk te zeggen, zonder het te hebben gezien waarom jou pony vlucht...
Probeer een duidelijker beeld te schetsen en ook voor jezelf te bedenken waar het mis is gegaan...

Op de rem trekken is echt uit den boze en absoluut geen optie!
Je schaadt het vertrouwen, terwijl jou pony je iets probeert te vertellen...

Inderdaad omdat ze eerst voorwaarts moest op de middenlijn, en ze dat nu een beetje teveel wil.

Weet ze wat wijken is? Ja, dat weet ze maar al te goed, eerst was dit probleem namenlijk niet.
Hoe ver is je pony in de africhting? Ze heeft M2 gelopen, nu rijd ik L2 met haar, vorige verzorgster M2 dus.
Kom je te rap in met je hulpen? Ik wacht tot een eindje na de D, extra om haar rustig te krijgen.
Sluit je haar wel genoeg? Ja, meer dan genoeg.
Hoe gaat het in de stap? Goed, zoals het moet gaan.
Hoe gaat het +/- 5 meter vanaf de hoefslag? Ook goed.

Ze is dus echt heel duidelijk de middenlijn aan het combineren met heel voorwaarts gaan, het is dus geen pijn of iets anders, maar gewoon dat ze teveel nadenkt.

Dit heeft ze altijd veel gedaan. Ik kan een oefening niet meer als 2x achter elkaar doen voor ze het uit zichzelf al opstart. Onze instructrice liet ons bijvoorbeeld met inrijden altijd volte openen en sluiten. Dat deed ze al voor ik op stal kwam rijden, ik reed dus nog niet zo lang toen en nog nooit ee nverzorgpony gehad. Kon haar dus nog niet perfect aan, en kon haar ook niet op de kleine volte zetten, omdat ze meteen wilde gaan wijken. Ze denkt gewoon zoveel en combineert oefeningen meteen met een andere oefening. En daar zit dus het probleem? Hoe los ik dat op?

Ik ga eens proberen om dit iedere keer op 5 meter van de middenlijn te doen, maar hoe moet ik dit op wedstrijden oplossen? Rijd dus L2 en moet dus echt 10 meter wijken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:12

Dan zou ik je pony maar goed na laten kijken of in de gaten houden!!
Je pony begrijpt het hele verhaal, dus naar alle waarschijnlijkheid heeft zij een zere spier of een blokkade in haar lijf...

Probeer het +/- 5 meter vanaf de hoefslag, om vervolgens steeds verder door te voeren... Maar voorlopig zou ik het wijken links laten liggen en je richten op het gymnastiseren van je pony...

Absoluut niet meer op de rem trekken, bij een blokkade of een zere spier beschadig je waarschijnlijk nog meer....

Probeer overigens niet te lang te wachten om na de D te wijken,
recht op de middellijn zetten en hulp geven om te wijken.
Paar passen wijken en er weer uit rijden... Een hele leuke oefening.
Je pony kan zich gaan haasten als je hem te lang laat wachten omdat er te weinig ruimte over blijft.
Maak (altijd) een halve ophouding ter attentie!

Knipoog

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 16:35

dat begrijp ik niet. Op 5 meter van de hoefslag doet ze het wel, maar op 10 meter er vanaf niet. Hoe kan dit duiden op een blokkade?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:55

En als je dat steeds een stapje terug brengt naar de middenlijn???

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 21:05

vandaag andere sporen aangedaan, en het ging al wel wat beter. Heb inderdaad eerst 5 meter genomen en dat constant een stukje verder naar de midden gedaan.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 00:07

Als ik het goed begrijp is de oefening op zich geen probleem .Ze is je alleen steeds een stap voor . Hoe is het als je dooreen s van hand verandert dan kom ten slotte ook op de middellijn uit .Als dat wel goed gaat kun dmv af te wenden en dan gelijk een andere oefening er op te laten volgen een kleine volte of een achtje of halthouden en achterwaarst steeds iets anders zodat ze niet meer weet wat er gaat komen .Ik zelf rijd het wijken vanaf de tweede hoefslag naar de middellijn toe Slapen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:27

Ja, sorry, maar ik wil toch maar even herhalen wat ik al zei, niet de proef, niet de oefening op de middelijn oefenen, maar haar daar een keertje mee overvallen na heel ander werk op de middenlijn, Ze moet niet denken "O, middenlijn, dat wordt wijken". dat is het hele punt, meer niet. Dus moet ze "gedeprogrammeerd" worden. Ze moet leren dat de middenlijn van alles kan zijn. doe daar dan de eerste tijd van alles en nog wat behalve wijken.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:54

Je wijkt niet voor de rechter- of linkerhand. Wijken doe je voor het linker- of rechterbeen. Omdat dit verward kan worden met de benen van het paard en omdat de kuit van de ruiter gebruikt wordt voor deze oefening is het wijken voor de rechter- of linkerkuit.

Een rechte lijn kun je pas goed rijden, als je alle gebogen lijnen en cirkels goed kan rijden. Dus zorg voor heel veel afwisseling op beide handen en dan vooral gebogen lijnen.

Je paard moet aan het been zijn, dus je moet controleren en er voor zorgen dat het paard op elke been- of kuithulp direct reageert.

Je paard moet voorwaarts reageren, maar moet ook ook naar een langzamer tempo goed reageren.

Met wijken kun je enorm veel improviseren, op voltes, op de hoefslag, op de binnenhoefslag, op de kwart (5m) lijn, zig-zaggen enz. op elke willekeurige plek, maar niet over te grote stukken. Als je stopt met wijken voor de kuit, recht vooruit rijden, om de voorwaartse drang, die door jou wordt gecontroleerd te behouden.

Als dat allemaal werkt, kun je overal wijken, ook vanaf de renverseer(midden-, AC-)lijn. Hoe meer jij je op de AC lijn fixeert, hoe meer het paard het ook zal doen. Dus wijk op alle willekeurige plaatsen die daar voor geschikt zijn, in willekeurige richtingen. Het paard moet daar correct op reageren. Zorg dat je paard alleen maar een weinig stelling heeft, als je teveel stelling vraagt, valt de doelstelling die deze oefening heeft en wat je ermee bereikt volledig weg. Pak er af en toe even wijken voor de kuit bij op de AC lijn. Het moet een verrassing voor je paard blijven.

Dit probleempje moet je niet met hulpmiddelen als sporen oplossen. Als je dit regelmatig (dus niet overdrijven) op de goede manier oefent, gaat het vanzelf goed. (tenminste als je als ruiter weet hoe het paard moet wijken voor de kuit, anders moet je je daar even bij laten helpen).

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:07

Tact schreef:
(tenminste als je als ruiter weet hoe het paard moet wijken voor de kuit, anders moet je je daar even bij laten helpen).

Verward Het enige juiste advies is dat je je áltijd moet laten helpen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 21:12

hulp is echt het probleem niet, ik word dagelijks goed begeleid:

maandag: nu kur op muziek les, normaal is dat een privé les van een gediplomeerd instructrice.
dinsdag, woensdag: altijd les van de eigenaar van de pony's, die heeft er behoorlijk wat verstand van en vroeger altijd zelf paarden tot het M2 gereden en daarna verkocht en een nieuwe pony ingereden.
donderdag: 's winters les van de ze man, 's zomers clubles, van gediplomeerd instructrice
vrijdag: rijd ik niet
zaterdag: clubles van gediplomeerd instructrice
zondag: geen les, wedstrijd of niet rijden.

Kweet dat het wijkn voor het been is, dat is een vergissing.
De pony is over het algemeen altijd goed voor het been, maar combineert oefeningen gewoon heel erg snel, dit isdus het probleem dat opgelost moet worden en hier moet ik een oplossing voor zien te vinden.

Dit kan (volgens mij) wel degelijk aan de sporen liggen. Hiervoor had ik een klein wieltje, en de pony kan nog wel eens heftig reageren, waardoor ze misschien schrik kreeg van de sporen die er soms per ongeluk inkwamen als ik mijn been naar achter leg (fout van mij, kweetut, word aan gewerkt).

Eerder heb ik gezegd dat ik nu een L2 niveau rijd, mag dan wel aannemen dat ikkan wijken uiteraard, of toch in ieder geval de hulpen ken. Knipoog