Veel te harde galop!!! HELP!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 20:16

Ik heb een mega irritant probleem!! Mijn verzorgpony gallopeert verschrikkelijk hard, en als ik haar terug wil nemen dan valt ze of meteen in draf, of ik krijg haar niet terug en ze gallopeert de halve bak nog een x door. En vaak kan ik haar alleen maar stopeen door onverwacht een hele kleine volte te maken. Boos! Ook springt ze als ik in de bocht aan wil springen of te vroeg of te laat aan, op de volte heeft ook niet veel nut.. Huilen kan iemand mij hier pleaz meej helpen??? Frusty

Alvast bedankt!! kizzies eefske.

Bienotje

Re: Veel te harde galop!!! HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:25

Erg herkenbaar, want ik heb precies hetzelfde.

Enige wat je hierbij helpt is les nemen, dat heb ik zelf ook al ondervonden. Gewoon even iemand die je net op dat moment dat je niet weet wat nu exact te doen, even vertelt dat je nu even streng moet zijn, boos worden, tikje erbij geven of terugnemen etc. In je eentje kun je hier niet echt mee aan het werk namelijk.

Sowieso heb je er denk ik erg veel geduld voor nodig en daarnaast is het hoogstwaarschijnlijk dat er in de andere gangen ook al iets niet correct is. Mis je in draf ook al ontspanning/ soepelheid in de rug/ constant tempo of iets dergelijks? Grote kans dat dit in de galop je even de das om doet, omdat hier het tempo hoger ligt en je paard bij het aanspringen al uit elkaar valt.

O ja, en je opmerking: Op de volte heeft ook al niet veel nut
Die vat ik niet, rijd je soms alleen maar op de hoefslag? Wil je door blijven gaan met het alleen maar op de hoefslag kunnen galopperen. Je zult toch aan het verzamelen en tempo moeten gaan werken in galop en voltes zijn daar toch echt wel geschikter voor dan je paard de hele hoefslag rond laten rennen.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:42

Veel overgangen van draf naar galop, van galop naar draf, enz. maken. En dan maar heel even galoperen, 10 passen, en weer terug naar draf.
Als dat goed gaat, kun je vanuit stap aandraven, 10 passen draven en aangaloperen.
Je moet het verassend houden voor hem, het moment van aangaloperen. Ze hebben vaak erg snel door wat jij van plan bent. En dan ben je dus al te laat! Cool

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 13:44

Ik rij al lessen voor als dat nog niet duidelijk was, ik heb 1 keer in de week les& met de les erbij gerekent rij ik ongeveer 3 keer per week.. Met op de volte helpt ook niet, bedoelde ik dat dat ook niet helpt om langzamer te gaan. (niet veel tenminste).. maar alvast bedankt voor de tips, en ik hoop dat je nog iets met deze extra informatie kunt.. duzz heb je nog wat tips, zet ze er ff bij..

kizz eva

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:29

Haaj eef.... (here rielle) wat dat ene persoontje zei he van dat overgangen maken dat helpt!!!! dat deed ik ook met lilah duzzz. Bloos Ohja met springen moet je na de sprong niet te hard in het zadel ploffen 1 gallop sprong ff een beetje verlichtend zitten (wat n woord...) dat hielp bij lilahtje ook heel goed duzzzz Haha!

CU next day Ach gut

xxxx Lelle En Max de verschrikkelijke sneeuwman (uitleg volgt morge)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:45

Heel veel overgangen maken. Dus draf naar galop, draf naar galop. Niet te lang galloperen. Juist die overgangen maken hem sterk.
Als je weet dat hij op het rechte stuk harder gaat dan moet je juist korte stukjes en weer terug.
En wat betreft de overgangen moet je de hulpen heel erg duidelijk geven.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 14:50

Alvast bedankt voor de tips.. maar ik krijg steeds tips van overgangen maken, maar dat is dus ook een probleem want ik krijg Milan niet makkelijk terug in draf en dan gallopeert ze eerst de hele bak nog een x door, en vaak krijg ik haar stil door een hele kleine volte draaien.. Boos! Nog iemand die mij tips durft te geven? Tong uitsteken kuzzje eef Cool

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:41

veel meer andere tips zijn er niet aangezien de bovenstaande tips de juiste zijn. waarschijnlijk is je paardje niet goed aan je hulpen, been en zit, dus daar zul je aan moeten werken. als je vanuit draf naar galop wilt zorg dan dat je hulpen duidelijk zijn en dat je zelf rechtop blijft zitten. je galloppeert aan en maakt ongeveer 5 a 6 gallop sprongen dan neem je je paardje weer mee terug naar de draf met je been en zit en een halve ophouding buiten teugel. rent je paard door de hulp heen dan zet je hem op de volte en sluit de volte, dan kan die echt niet harder. gaat ie weer rustig...dan open je de volte weer. zorg dat je geen lange stukken achtereen door galloppeert maar kleine stukjes. maak veel overgangen van draf naar gallop en weer terug....succes!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 15:45

Hartstikke bedankt! Ik denk dat ik hier wel iets mee kan! Haha! Pling Maar meet tips zijn altijd welkom!! Tong uitsteken kiss Eva

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:51

graag gedaan!!

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:06

ik zou op een grote volte gaan rijden en dan overgangen maken. bij die overgangen hoeft niet meteen galop te zitten stap draf en halthouden is ook al goed als je pony dan goed reageerd kun je de galop proberen laat haar dan niet meteen een heel stuk galopperen maar gewoon een volte en dan weer terug maakt niet uit of ze hard gallopeerd als ze maar weer gaat draven als jij het zegt. ga vooral niet zitten trekken. als ze niet naar haar luistert laat je haar door galloperen maar dan ook echt lang als ze dan wil gaan draven laat je haar nog even door gaan en dan hou je haar in. laat haar doen wat jij zegt en niet wat ze zelf wil.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:20

Je zegt dat je ongeveer 3 keer in de week rijdt. Misschien heeft de pony daar niet genoeg aan en kan hij/zij zijn energie hier niet in kwijt, dat zou ook de reden kunnen zijn dat je hem/haar niet terug krijgt. Succes ermee Ja

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:44

Jouw paard gaat vast zo hard omdat ie moeite heeft met z'n balans. Je zegt dat ie niet langzamer gaat maar zo in de draf valt. Door veel tempowisselingen en overgangen te rijden in de draf en stukjes te wijken, binnenhoefslag meenemen en dergelijke verbeter je de balans van je paard en als je vervolgens aan de slag gaat met de oefeningen die hierboven al beschreven staan, wordt de galop vast beter.
Misschien is het ook een optie om je paard meer longe-arbeid te geven, en dan bijgezet met touwtjes je paard veel overgangen te laten maken. Hierdoor krijgt ie ook meer balans.
Succes!

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:30

ik heb zelf ook racemonstertje(engels volbloed). die echt zijn motor in zijn hals heeft zitten. hij is beleerd op het strand, dus alleen rechtdoor rennen. heb hem nou dik jaar, maar door allemaal ongelukjes kon ik niet rijden. ben nou half jaar redelijk intensief aan het rijden, maar omdat ie al 9 is en niet veel geleerd heeft gaat het niet echt snel.
in de winter is het echt racemonster. ik rij met slof en dat doet wonder. rij hem er niet mee naar beneden, begrens hem aleen maar zo dat hij niet zijn hals en hoofd er op kan zetten zodat hij niet te hard kan galopperen. zo is prima te rijden. rij veel overgangen en de galop rij ik veel 8tjes om hem te dwingen rustig te galopperen. met draf ook, rij ik heel veel slangenvoltes met veel bogen. ik laat hem bijna nooit een volledig rontje op de hoefslag draven, want dan gaat ie weer direct rennen.

dus mijn tip, veel figuren rijden, voltes overgangen en desnoods begrenzen met slof(niet te strak, alleen zo dat hij zijn hals hoofd er niet op kan zetten, neemt heleboel kracht weg)

succes ermee

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 08:46

Zit je niet te gespannen op je paard in de gallop????
IK heb t namelijk ook wel eens gehad en toen maakte ikde fout om gespanen te zitten.
Het paard gaat daardoor alleen maar harder galloperen.

Als het zo is dat je gespannen zit probeer dan eens lkkr ontspannen van achter naar voor te rijden gewoon lkkr zitten en veel voltes rijden.

Wat je ook kan proberen is hem duidelijk met je stem aan te geven dat ie zachter meot

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 08:48

Oooh jah en probeer ook niet te hard aan de teugels te trekken

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:53

Wat ook werkt is vanuit de draf net doen alsof je wilt aangalopperen, dus wel de hulpen geven voor galop, zodra je pony hierop reageerd (je pony hoeft niet aan te springen!!!) weer rust en weer arbeidsdraf. Klinkt misschien een beetje maf, maar het werkt echt! Succes!

ViTaMiEnTjUh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:34

ik rij wel eens op het paardje van een vriendin van me, en haar pony doet dat ook. dan moet ik gaan draven, en pas als ze rustig draaft moet ik weer aangalloperen, dan gaat het veel beter probeer dat maar eens...!

Babsie_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:44

ik heb precies hetzelfde probleem mijn paardje zet zijn achterhand er iets te goed onder en is meestal als k aanspring in galop zoef weg.maar bij mij gaat het beter doordat ik echt extra zwaar in het zadel probeer te zitten en te ontspannen ook rij k me paard aan de teugel en vraag k stellig met binnenhand en vang k de snelheid iop met me buitenhand dat helpt bij mij wel want k ga vooruit met me pony k hoop jij ook snel.succes!

groetjes!!!

liefling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 21:35

heey, jou probleem had ik ook met paard een jaar geleden.
wat ik denk. is dat je dan misschien te gespannen zit , en te gespannen bent in hand , waardoor je je schouders en je handen blokkkeerd. daardoor gaat je pony harder. dit is moeilijk hoor om te gaan ontspannen omdat je wil dat je pony niet hard gaat en je wil dat hij terug komt als je dat wil. je enigste opty is proberen toch te ontspannen , rustig zit zitten . schouders boven je bekken. en nageefelijk zijn in je hand. niet naar voren gaan zitten want geef je de pony de kans om weer harder te gaan. en blijf maar op de volte , zodra jij dan voelt . dat hij onder controle is dan ga je stuke recht uit , wanneer hij weer harder gaat ga je weer op de volte.
tip : als je wil ontspannen , zeg dat in jezelf . ontspan , ontspan . dat help want dan ga je er aan denken dat je moet ontspannen waarna je dat ook gaat doen. probeer ook met je zit onstpannen te zitten en je bene rustig eraante late liggenl. en mee gaan in de beweging vanje pony.
en als je pony het goed doet kein stukje moet je zegge dat hij braaf is . en dan terug na draf even wat anders doen , en weer aangaloppeeren zo paar keer proberen in een uur. als het even niet goed gaat zorg je dat hij een paar passen rustig doet . en dan draf . ik hoop dat dit lukt voor je.
bij mij is het wel gelukt gaat nu super goed.
laat even vanje horen oke . kuszz mij . wens je succes. hoop echt dat het lukt:D Pling Pling Haha!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 17:00

liefling schreef:
heey, jou probleem had ik ook met paard een jaar geleden.
wat ik denk. is dat je dan misschien te gespannen zit , en te gespannen bent in hand , waardoor je je schouders en je handen blokkkeerd. daardoor gaat je pony harder. dit is moeilijk hoor om te gaan ontspannen omdat je wil dat je pony niet hard gaat en je wil dat hij terug komt als je dat wil. je enigste opty is proberen toch te ontspannen , rustig zit zitten . schouders boven je bekken. en nageefelijk zijn in je hand. niet naar voren gaan zitten want geef je de pony de kans om weer harder te gaan. en blijf maar op de volte , zodra jij dan voelt . dat hij onder controle is dan ga je stuke recht uit , wanneer hij weer harder gaat ga je weer op de volte.
tip : als je wil ontspannen , zeg dat in jezelf . ontspan , ontspan . dat help want dan ga je er aan denken dat je moet ontspannen waarna je dat ook gaat doen. probeer ook met je zit onstpannen te zitten en je bene rustig eraante late liggenl. en mee gaan in de beweging vanje pony.
en als je pony het goed doet kein stukje moet je zegge dat hij braaf is . en dan terug na draf even wat anders doen , en weer aangaloppeeren zo paar keer proberen in een uur. als het even niet goed gaat zorg je dat hij een paar passen rustig doet . en dan draf . ik hoop dat dit lukt voor je.
bij mij is het wel gelukt gaat nu super goed.
laat even vanje horen oke . kuszz mij . wens je succes. hoop echt dat het lukt:D Pling Pling Haha!

Het klopt wat je zegt, ik zit te gespannen op Milan. (heb ik net met het rijden even op gelet.) En ja, het is ook heeel moeilijk om dan wel te ontspannen. Maar ik zou je tip proberen. Alleen je zei dat ik op de volte moest gaan rijden, maar dat is ook een klein probleempje, als ik op de volte gaat dan gaat Milan nog niet zachter, eerder harder! Verdrietig Vork Alleen als ik een heele kleine volte maakt, dan wil ze in draf overgaan, maar eigenlijk kan ze volgens mij gewoon niet zo langzaam galopperen. Want of ze gaat heel hard, of ze draaft en eigenlijk nooit er tussen in.... >;)
Heb je misschien verder nog tips? Verward Alvast thanx.. kuzz Eva..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:04

Ze kan het vast wel langzamer.. Alleen of ze dat makkelijk vind is een ander verhaal, ze doet het waarschijnlijk liever niet en op dit moment ben jij misschien net niet mans genoeg om het toch met haar te kunnen oefenen en voor elkaar te krijgen. Blijf oefenen en grote kans dat je vanzelf wel merkt dat het iets beter gaat.

Werken op de volte lijkt me goed. Eerst op de volte in draf, zodra je pony ontspannen is met de stelling naar binnen kun je hem laten aanspringen. Zorg dat je tijdens het aanspringen diep zit en hem niet eerst enkele meters in draf laat versnellen voordat ie aanspringt. Enkele passen galop op de volte en dan weer terug. Daar kun je mee oefenen.

Zodra je merkt dat je pony juist op de volte veel sneller gaat, hoe zit het dan met je stelling? Doet ie dan stelling naar buiten nemen en over de schouder naar binnen wegsprinten ofzo? Werk aan je ontspanning en stelling, bv het rijden op de volte in draf en galop met stelling naar binnen om je binnenbeen heen.

Hoe galoppeert ze als je haat longeert ipv onder het zadel? Kan ze dan wel rustiger en galopeert ze dan wel meer ontspannen? Zo ja, dan grote kans dat jij misschien op een of andere manier verkrampt ofiets anders hebt tijdens het rijden dat haar zo tijdens de galkop beinvloed.

Succes nog!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:07

Hoe lang galoppeer je eigenlijk als je in galop gaat? En probeer je je pony continue in te houden als hij hard gaat? Ben je zelf bang om te galopperen als hij hard gaat, of vind je het alleen vervelend?

Ik heb namelijk deze week een supertip gelezen over hard galopperen.

Ga eens, wanneer je alleen in de bak bent (dus niet met allemaal anderen die in de weg rijden) gewoon MINIMAAL 7 minuten aan 1 stuk galopperen. Dat lijkt kort, maar het is toch best lang.

Laat de teugels gewoon eens lang, laat je pony zelf uitzoeken waar hij loopt (ook goed voor je zit Tong uitsteken ) en laat hem maar eens uitvinden dat het helemaal niet zo gaaf is om hard te crossen. Na een tijdje komt hij er vanzelf achter dat hij maar beter zijn energie kan sparen door rustiger te galopperen. En pas als hij uiteindelijk zoiets heeft van "kunnen we nu alsjeblieft stoppen?" laat je hem nog een rondje afmaken en neem je hem terug. Geef hem een lange stappauze en probeer het dan opnieuw.

MAAR: als hij na 7 tot 10 minuten nog steeds als een idioot rondscheurt, kun je beter een echte impulsion program gaan volgen, die bedoeld is voor over-actieve paarden Tong uitsteken

Veel mensen rijden tientallen minuten in draf, maar galop wordt maar heel even gedaan. Probeer het eens uit, bij mij heeft het echt enorm geholpen!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 14:15

Bedankt voor deze tip, ik denk dat ik hier wel iets mee kan! Ik ben trwns niet bang om in zo'n harde galop te gaan, maar vindt het gewwon VERSCHRIKKELIJK irritant!!:( Maar laatst heb ik haar ook een hele poos laten galloperen, toen werd ze ook heel moe, maar toen had ik ook zoiets van: 'net wou je ook zo hard, dan moet je nu ook nog maar even hard doorgaan!':p Maar ik zou het wat vaker op zo'n manier gaan proberen! thanx! kuzzzies Eef..

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:00

ik heb ook hetzelfde probleem, mijn haf wil ook alleen maar hard in de galop.

wat ik doe is in stap en draf heel veel schakelen, heel rustig draven en ineens heel hard gaan, weer terugnemen weer hard laten gaan enzo. zodat ze ze erg goed reageren op de hulpen. als ze goed reageren in stap en draf moet het na een tijdje in de galop ook lukken. mijn haf kan nu gelukkig al een stuk langzamer galloperen.

en anders idd flink laten uitracen, en dan ook proberen te schakelen in galop. met veel oefenen is het mij uiteindelijk ook redelijk gelukt, hij gaat nu nog steeds erg hard maar minder als eerst toen going het echt plat door de bocht