ik zet mijn pols vast

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

enid

ik zet mijn pols vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 10:06

hey..
ik rijd een friesche merrie die nogal druk is.
het enigste wat ze wil is gewoon keihard gaan. ze is heel sterk en het is dan dus moeilijk om haar op een normale manier een rustiger tempo te laten lopen.. ik zet daardoor heel makkelijk mijn rechter pols vast omdat ik haar anders gewoon niet kan houden.. ik heb de laatste weken geporbeerd om veel overgangen te rijden en dat heeft wel geholpen. hebben jullie misschie nog wat tips?

enid

Re: ik zet mijn pols vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 10:22

lees het net nog even door.. hoop dat het een beetje duidelijk is Bloos

enid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 15:02

niemand tips? Bloos

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:06

Loslaten, loslaten, loslaten. Hoe harder je gaat trekken, hoe harder hij zal gaan. Zeker in de bak maakt het niets uit.
Lekker laten lopen en op je zit terugrijden, niet op je handen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:12

Sjonniej schreef:
Loslaten, loslaten, loslaten. Hoe harder je gaat trekken, hoe harder hij zal gaan. Zeker in de bak maakt het niets uit.
Lekker laten lopen en op je zit terugrijden, niet op je handen.

inderdaad en als aanvulling op sjonniejs tip; gebruik je stem als extra hulp als ze nog niet op je zit reageert

enid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 15:15

ja heb ik idd ook al geprobeerd..maar het probleem is.. die merrie is niet echt top ingereden.. word eigenlijk aleen voor de kar gereden..ben nu een jaartje met haar dressuur aan het rijden. galop heeft ze nooit onder het zadel gedaan en wil ze niet.. (bokken,stijgeren) als ik haar loslaat springt ze aan in de galop en begint dan gelijk te bokken en stijgeren (heb helaas nu geen geld voor les en we moeten in de wei rijden we hebben geen bak..dus echt les weer is het niet) daarom vraag ik advies aan jullie..zal toch proberen haar lostelaten en met mijn zit een rustiger tempo te laten lopen..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:21

ik zou de galop maar even laten voor wat het is. ga eerst aan de basis dingen werken. dus gas en rem erop!! zorg voor een goede basistempo in stap en draf en schakel veel. als dat allemaal goed zit ga je weer een stapje verder. maar niet 10 oefeningen door elkaar gooien. begin simpel en houd het voorlopig simpel. zorg dat eerst 1 oefening (bijv. halthouden) bevestigd is en dan pak je weer een andere oefening erbij. gebruik daarbij je stem in combinatie van de betreffende hulp. als dat goed gaat ga je je stemhulp minderen en bouw je af naar de gewone been en zithulpen.

enid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 15:26

ja nee...ik bedoelde dat als ik haar loslaat in de draf..dat ze dan in de galop aanspringt...dus daarom zet ik mijn pols vast omdat ze anders in de galop aanspringt.. (als reactie dat ze gaan stijgeren..heeft ze altijd gedaan onder het zadel met het galloperen:S) ik ben nu vooral bezig met veel overgangen rijden..dus van draf naar stap en dan halthouden paar seconden..veel schakelen dus..maar het blijft moeilijk in die draf.

hoe rij je haar op een goede manier terug met je zit?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:35

jezelf lang maken, rustig blijven ademen, halve ophouding buitenteugel en dan dus wel weer loslaten niet blijven vastzetten. heeft ze last van jouw zit, of van haar rug, past het zadel goed?

enid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 15:40

ok..dankjewel. ja volgens mij past het zadel gewoon goed. zoals ik al zei ik rijd nu ongeveer een jaartje dressuur met haar. heeft ze nooit echt serieus gedaan. en de basis heeft ze nooit echt goed aangeleerd gekregen. maar ik zal deze tips gebruiken. gebruikte ze voor een deel al. was al veel aan het schakelen. maar dat op mijn zit terug rijden heb ik nooit echt opgelet. ga ik zaterdag zeker doen. bedankt. en hoop dat er nog meer tips komen. als het lekker weer word (als dat OOIT word Knipoog ) ga ik wel les nemen denk ik..als ik een baantje krijg Rolleyes

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:45

enid schreef:
ok..dankjewel. ja volgens mij past het zadel gewoon goed. zoals ik al zei ik rijd nu ongeveer een jaartje dressuur met haar. heeft ze nooit echt serieus gedaan. en de basis heeft ze nooit echt goed aangeleerd gekregen. maar ik zal deze tips gebruiken. gebruikte ze voor een deel al. was al veel aan het schakelen. maar dat op mijn zit terug rijden heb ik nooit echt opgelet. ga ik zaterdag zeker doen. bedankt. en hoop dat er nog meer tips komen. als het lekker weer word (als dat OOIT word Knipoog ) ga ik wel les nemen denk ik..als ik een baantje krijg Rolleyes

zeer verstandig!! Knipoog

enid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 15:47

ja idd.. wil al heel lang les nemen.. suzanne (paard) heeft het echt nooit geleerd. en ben nu al hard aan het werken aan de dingen die niet goed gaan.. maar af en toe heb je daar wat hulp mee nodig van de mensen die op de grond staan want die zien het het beste. maarja omdat ik niet echt veel geld heb en de wei vaak 1 grote vijver kan ik niet gaan lessen. Ik wil zooomer!! Cool

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:50

ja ik wil ook wel zomer....veelste koud en nat nu allemaal!!! Clown

enid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 16:01

ja idd...en zeker irritant..want dan kan je bijvoorbeeld 1 dag goed oefenen met die dingen en heeft ze ze allemaal goed opgepakt en rijd ze lekker. en dan kan je door het weer en de toestand in de wei een week of 2 gewoo niet rijden en dan ben je weer terug bij af. in de zomer kan je elke dag goed oefenen op die dingen en dan blijven ze ook beter bij zegmaar. maarja ik zal het nu even hiermee moeten doen. heb wel zin in zaterdag om te kijken hoe het dan gaat. met het terugrijden met mijn zit

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:15

Misschien heb ik erover gelezen, maar wat doet ze aan de longe? Hetzelfde? Als het weer (ooit) beter wordt kan je misschien iemand mee vragen die haar aan de longe neemt en jij erop, geen teugels vast houden (teugels eraf ofzo) en haar zo proberen rijden op je zit. Is iets waar ik ook mee ga beginnen, maar ook ik moet op de weide rijden dus ik weet hoe gevaarlijk het kan zijn om met dit weer in combinatie met drassige weide er een longe aan te hangen

enid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 16:29

dat heb ik nog niet geprobeerd om met te longeren..maar dat zijn ze helemaal niet gewend. dus denk niet dat dat echt goed gaat maar in de zomer ga ik echt eraan werken. dan kan je veel meer doen. nu moet ik tussen de buien doorijden. echt heel irritant:( maar ben echt wel blij met deze tips.. hoop dat er nog meer komen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:37

Je moet toch echt loslaten en alleen maar halve ophoudingen maken. Zet je je pols vast dan gaat ze juist harder om onder e druk weg te komen. Als ze nageeft zou jij ook moeten nageven.
Het is idd een probleem. Werk gewoon met haar in stap doe veel oefeningen.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:16

Je geeft aan dat ze eigenlijk steeds voor de kar heeft gelopen. Heeft ze dat alleen gedaan (zonder ander paard erbij) of in een span (naast elkaar; links/rechts voor?). Een paard dat regelmatig voor de kar heeft gelopen, moet met oefeningen wel geschikt gemaakt worden om op een goede manier bereden te kunnen worden. Anders ben je niets meer dan een passagier op de rug van je paard. Voor de kar is ook alleen maar stap en draf. Als je ze dan losgooit is het heel vaak bokken, uitbreken en dan pas galop. Je hebt ook hele rustige types. Dromen Een galop is een natuurlijke gang, maar kan voor sommige paarden moeilijk zijn, als voor de kar gebruikt worden en dan ook bereden worden. Als je paard zowel voor de kar als onder het zadel wat langer wordt gebruikt, zal het beter gaan. Je moet het paard hier dus aan laten wennen en de goede oefeningen doen. (zie tips hierboven).

enid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 17:27

hey
nee ze loopt links voor...marathon wedstrijden ..dus galop voor de kar is ze gewend. en hierbij doet ze helemaal niks.
die sneeuw moet echt afgelopen zijn nu! Tong uitsteken
dan kan ik teminste gewoon aan het werk elke dag..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:06

Loslaten en je stem gebruiken, zeker als ze voor de wagen loopt moet ze daar wel op reageren. Vraag anders eens aan de menner hoe hij het oplost in zijn dressuur, ik neem aan dat hij die niet in galop rijdt.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:13

ik heb wl een tip, longeer haar eens
want als ze in de draf in galop springt, heeft ze geen goede evenwicht.
en door in galop te springenwel.

xxiezz

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:16

Even iets heel anders, probeer eens met 1 hand te rijden.
Je kunt dan de rechterteugel van onder naar boven door de hand nemen en de linker van boven naar onder en met een platte hand rijden, of gewoon twee teugels van onder naar boven (een tussen pink en ringvinger), even proberen wat het beste gaat.
Verder ga ik natuurlijk mee met de rest van de tips.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:17

Devica schreef:

xxiezz

Verward

enid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 13:16

Devica schreef:

xxiezz

sorry ik snap het niet helemaal Bloos

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:42

ik bedoel, je paard loopt waarsch. niet in balans als ie draaft.
daarom gaat ie galoperen, en jij zet je pols vast.
dan heeft ie waarsch. iets meer contact.
en waarsch. kan ie dan wel een beetje draven.

maar je zei dat ie nog nooit geleerd heeft onder het zadel te galoperen? longeer haar dan eens en laat haar eens galoperen.

waarsch. bokt ze onder het galoperen omdat ze het nog niet gewend is!

xxiezz
ps ik hoop dat je het nu beter begrijpt