meer afdruk en sprong in de *verzamelde* galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pikolino

meer afdruk en sprong in de *verzamelde* galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 21:14

de titel zegt het al Haha!

ik rij echt al een miljoen overgangen.... hij is goed aan me been en treed goed onder en is actief van achter Lachen wat wil ik nog meer? Tong uitsteken
nouw dat hij meer afdruk en sprong in de verzamelde galop krijgt.. hunter heeft een hele goede verzameling alleen hij komt bijna niet van te grond met galloperen om het zo maar te zeggen....

wat ik al zij ik rij echt heel veel (schijn) overgangen enzo maar zoveel heeft het niet geholpen Bloos

(overgangen: lees; veruimen, en terug, veruimen, en terug en dat heeeeel erg vaak Tong uitsteken galop, stap, halt , galop enz enz enz....)

heeft iemand nog andere tips en/of ideeen om meer sprong in de galop te krijgen/houden

Faelivrin

Re: meer afdruk en sprong in de *verzamelde* galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:35

Eehm, op volte.. en dan steeds volte ruimer maken.. Wat ik ook wel doe is eerst goed gaan zitten, heel licht opsluiten maar wel voorwaarts rijden. Maar tempowisselingen moeten hem wel sterker maken, tempowisselingen in galop; dus voorwaarts, ff terug en weer voorwaarts en dan ff de galop eruit rijden Tong uitsteken en weer terug Vork

Succes!

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 21:38

dank je Lachen
ik zal is morge even op de volte gaan Tong uitsteken
ik probeer hem ook met mijn zit rustig te laten galloperen een lichte vering van voor en hem met mijn kuit bergopwaarts te laten galloperen....
maar morge ga ik dat dus maar even op de volte proberen iig bedankt Haha!

pfff waarom is paardrijden zo moeilijk Clown

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:20

Heeft u aleens aan de contragalop gedacht??
Dit is n.l. de oefening om een paard beter te doen galopperen.
Dat komt ook een beetje omdat een ruiter meestal in de handgalop vergeet om zijn paard te ondersteunen.Dit wil zeggen iedere galopsprong nieuw aangeven.(net of je steeds aangallopeerd)

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:34

Meer sprong verkrijg je ook door je basis tempo eerst weer beter voor elkaar te hebben.
Dus goed vw en aan je been.
Als je hem dan terug sluit naar een verzamelde galop, probeer dan ook eens te kijken waar de grens ligt.
Dus net zolang terug sluiten tot dat hij het echt moeilijk krijgt.
Dit even een paar passen vol houden en er dan uit weg rijden.
Hierdoor verleg je de grens een beetje en word je paard krachtiger.
Ook is het belangrijk dat je een beetje met uitersten werkt zodat je bezig bent om de grenzen van je paard te verleggen.
Dus uit die verzameling niet een beetje weg rijden maar naar een flinke uitgestrekte galop.
Ook is het belangrijk dat je paard scherp aan je zit komt.
Dus binnen twee stappen naar een uitgestrekte gang kunnen rijden en binnen twee stappen weer terug.
Ik kamp met hetzelfde probleem.
Dus het is iets wat bij mij bij iedere training weer een aandachts puntje is.
Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:30

Idd grenzen opzoeken, zo ver mogelijk sluiten. Dus eigenlijk doen alsof je galop-stap wilt maar je been er bij houden zodat ie niet uit de galop valt. Daarnaast ook de volte sluiten, kont naar binnen rijden en heel heel ver doorsluiten Lachen
En overgangen blijven rijden uiteraard. Ik zou niet zo snel elke galopsprong opnieuw aangeven, als ie fijn galopeert hoef je het niet meer te veranderen tot je iets anders wilt gaan doen of dat je vind dat ie meer moet gaan dragen of zoiets..

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 16:38

Wijken in galop, gewoon van de korte zijde naar de lange zijde of beginnen vanuit een kleine volte en je paard van daaruit een paar passen opzij drukken (volte openen).

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:26

Als ik je stukje zo lees heb ik het gevoel dat je heel veel overgangen maakt maar probeer ook heel veel schijn overgangen te maken.Dat kan in alle gangen in stap,draf en ook in galop.En dan idd je grenzen opzoeken tot waar kan ik hem terug laten komen tot hij er echt uitvalt en dan direct weer naar voren.Dit is best wel lastig en de eerste keren zal hij er wel uitvallen maar lekker blijven oefenen.Maar ook lekker vooruit rijden en dan niet een hele zijde maar een paar pasjes en direckt weer terug.

Wat ik vandaag in de les heb gedaan was in de draf maar zo krijg je hem wel erg goed aan je been.Ik moest draven en hem terug laten komen 1 pasje in stap en gelijk weer weg en dan een aantal keren achter elkaar.Mss kun je dit ook in de galop proberen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:28

Ik ben een beetje een leek qua verzameling en galop hoor, maar kun je hierbij niet juist met balken gaan werken. Twee galopbalken (op lange zijde of volte neerleggen) op redelijke afstand van elkaar leggen. En dan een beetje 'spelen' met de afstanden daartussen. Wanneer ze geschikt liggen voor 5 galopsprongen probeer je er 6 te maken etc.?

Het lijkt me niet de beste/ enige manier, maar toch heb ik het idee dat het je zo een beetje kan helpen..

P.s. als iemand denkt dat ik dat verkeerd inschat dan hoor ik het graag nog?!?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:34

Heel mooi werkt de contragalop, dan kun je gelijk voelen of het paard rechtgericht is. Maar wat ook mooi gaat is bijvoorbeeld vijf passen linkergalop, doorpareren naar stap vijf passen rechtergalop. Door dat iedere keer opnieuw aangallopperen komt een paard er ook achter onder.
En iedere pas het achterbeen activeren, maar de energie die je er achter in stopt moet je natuurlijk voor wel weer controleren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:39

Kafue, ik wil er nog aan toevoegen achterwaarts gaan en direkt aangalopperen. Door het achterwaarts buigen de grote gewrichten, worden soepel. (hankenbiegung) Pling

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:42

Strak plan, een uitermate goede maar ook moeilijke oefening. Maar goed voor de buiging en de lenigheid.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 12:04

heel erg bedankt allemaal ik ga hier zeker wat mee doen Pling

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:29

Even een vraagje van mij, mijn pony heeft een niet echt geweldige galop, heel gewoon.. Mijn instructrice zegt dan meer sprong, meer sprong, ik probeer m dan echt goed erin te drijven( in de teugels, hoe leg ik dit uit Knipoog ) maar het lukt me niet echt.. Valt hier wat aan te doen..

EN de contragalop, doe ik ook wel eens om hem soepel te krijgen, maar hij heeft er best moeite mee, alleen waar is dit precies goed voor?? Ben nog geen M dus heb nog niet echt ervaring met dit soort oefening Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 18:10

Contragalop is ten eerste goed voor het soepel maken van je paard, hoe soepeler een paard is hoe makkelijker het wordt en het is een goede oefening om tge checken of hij goed aan je been is. Gehoorzaamheid dus.
Bovendien is het zo dat de meeste ruiters vergeten hun paard iedere galopsprong te ondersteunen met hun been, als het ware zou je iedere keer opnieuw de hulp voor de galop moeten geven. In de contragalop doen de meeste ruiters het wel dat ondersteunen bedoel ik omdat de meeste paarden er in het begin moeite mee hebben en dreigen uit de galop te vallen.
Het ondersteunen zorgt ervoor dat het paard de galopsprong goed doorspringt.
Hoe je je paard meer galopsprong kunt laten krijgen is natuurlijk altijd goed ondersteunen. Maar ook het telkens opnieuw aanspringen van bijvoorbeeld draf of stap naar galop, paar passen galloperen doorpareren naar stap of draf en opnieuw. De overgangen maken hem sterk. Het in de teugels drijven is natuurlijk okee. Maar een paard wordt sterk van de overgangen en niet van de kilometers die je maakt. Dus veel overgangen rijden.
Trouwens als je instructrice vind dat er meer sprong moet komen, de galop wordt bergopwaarts gereden natuurlijk dan moet ze je dat ook uitleggen uiteindelijk betaal je haar daarvoor.
Nou goed ook al ben je nog geen M een galop behoort altijd afdruk en sprong te hebben en heeft niets met de verzameling te maken.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:14

Ja dat laatste klopt, maar de contragalop( m oefening) oefen ik dus nog niet in mijn les... Sowieso is mijn paard niet bergop gebouwd, en het maakt het allemaal veel moeilijker, zijn bouw voor de rest, en het karakter ook heel erg( je krijgt echt niet alles voor elkaar, hij is eigenlijk lui als t hem uitkomt, ik kan hem aanpakken dan doet hij t weer, volgende dag is hij het weer vergeten, het is echt een eigenwijze drol Knipoog )

Overgangen doe ik ook al, probeer een beetje een galopwisseltje te maken aan het einde van de diagonaal( schuine diagonaal), ook handig voor het springen namelijk.. Verder ook een simpele overgang van stap naar galop enz.. Alles om hem wat actiever van achter te krijgen... En beter aan het been te zetten, want dta is nog steeds een probleem bij hem, zoals ik al zei, 1 uurtje weet hij het, de volgende dag doet hij of ie gek is en kun je weer overnieuw beginnen...Ook probeer ik een beetje schouderbinnenwaarts te doen voor de zijgangen...

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:15

trouwens bedankt voor je antwoord Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:32

_Romana_ schreef:
trouwens bedankt voor je antwoord Haha!

Een paard is het echt niet de volgende dag vergeten schijn bedriegt.
Je moet hem gelijk in het begin van het rijden strak aanpakken. Stap eens 10 minuten aan een lang los teugeltje los. Dan maak je de teugels op maat, hij moet wel afbuigen in zijn nekgewricht als het ware aan de teugel. Dan ga je in stap aan het werk. Wijken op de volte, wijken op de lange zijnde. Telkens heel duidelijk en overdreven het achterbeen willen activeren. Daarna ga je na ongeveer een minuut of tien over in bijvoorbeeld draf. En dan draf doorzitten om het achterbeen en de achterhand er heel goed onder te houden. Het zelfde principe in galop. De middengangen afwisselen met de arbeidsgangen, beetje wijken en dergelijke.
Dan ga je op de volte de galopovergang oefenen. Stap galop. Duidelijk aangeven en in het egin overdreven. Een galopwisseltje mag als hij hem duidelijk vergopwaarts kan springen.
Een paard moet wel heel erg vreemd gebouwd zijn wil je hem niet op de achterhand krijgen.
Duidelijk en actief rijden en telkes weer. Eventueel als je je benen stil kunt houden sporen om doen. En dan duidelijk zijn ermee.
Weet je een paard kan best lui zijn dan kun je overigens bijvoorbeeld iets mee haver overwegen. maar het uiteindelijke actief lopen komt van jou. Actief rijden en dan bedoel ik niet heel zwaar drijven ofzo. Maar fel niet luisteren been of spoor erin en beter een keer goed prikken dan 10 keer half.
Sucses.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:50

Ja je hebt helemaal gelijk, schijn bedriegt dat weet ik maar al te goed, en daar pak ik hem ook voor aan. We hebben m wel eens zo erg aangepakt( mijn instructrice erop, dan moet hij wel) dat de striemen op zijn kont stonden, ja misschien heel zielig, maar daarna ik erop, hoefde ik alleen mijn been aan te leggen en hij vloog in middendraf, terwijl daar normaal niks uit komt.. Ik weet ook dat ik hem steeds moet blijven rijden ontzettend blijven rijden, ben niet van plan hem elke dag zo streng te rijden als ik hierboven heb beschreven hoor Knipoog

En ik doe dat strenge ook wel( alhoewel af en toe verlies ik mijn consequentheid als t lekker gaat, en dan knijpt hij er weer tussenuit) Veel overgangen enz enz..

Op de achterhand komen kan hij ook wel, alleen moet je hem dan op de goede manier aan de teugel rijden., Dat zal bij ieder paard wel moeten, maar als ik bijv op een andere pony rijd die ik ken, zal die in ieder geval niet verkeerd gaan lopen, hij heeft een andere hals ( en nee ik wil dit niet bij die hals te wijten leggen, maar mijne heeft gewoon zo'n kort recht nekje en duikt heel snel naar beneden en in een verkeerde positie, dat is gewoon zo) die pony is meer opwaarts gebouwd, en daarbij is dat veel makkelijker.

Om even op het sloffen terug te komen, die doet dit nooit, en als ik mijne goed aan de teugel, over zijn rug rijd, loopt hij pas zo, terwijl het bij die ander als vanzelf sprekend gaat. Geeft aan de ene kant wel aan dat hij niet makkelijk is met rijden, aan de andere kant ook weer dat hij gewoon een luie is, heeel uitgekookt.

( maar wel met veel karakter, want als hij iets in zijn kop heeft krijg je t er gewoonweg niet uit, neem nou longeren, meneer heeft geen zin, nee je gaat dan moet ik hangen aan de longeerlijn want meneer bokt als een idoot, voor mij geen probleem ik hou wel vast, dan even over de andere kant, nee hhoor meneer blijft om zijn voorhand draaien en kijkt me kwaad aan, daar wordt iik niet bang van, maar na een tijdje wel moe om zo vlug mogelijk naar zijn achterhand te komen om hem voorwaarts te drijven, dat bedoel ik dus bijv. )

Ik weet nu wel hoe ik hem moet rijden, maar het blijft moeilijk met zo weinig werkwillig beestje..Hij is niet echt lui, ik denk dat als ik hem haver geef dat hij dan nog meer karakter zal laten zien. Kijk in de bak is het een dood vogeltje, ik moet erg mijn best doen hem bij de les te laten, met eten is het een idioot, rent op je af en kijkt kwaad, in het duin denkt hij joepie in de galop, ik ga me eens uitleven.

In het begin was ik hier een beetje bang voor, nu pik ik het niet meer, een klets op zijn kont kan hij krijgen kom op zeg, ik ben af en toe nog een beetje bang maar dan stap ik daar over heen, een paar maanden terug wil hij zich niet laten pakken ( dat heeft hij bij vlagen ook wel ns eerder gehad) ik doodsbang, met name omdat hij keihard op me af kwam galopperen, nu pik ik het niet meer zet m op een volte of sleur hem achter zijn dek vast, en pak m, en vaak helpt al gewoon recht naar m aflopen al, dan denkt hij oh ze is niet bang, zo gauw hij dat denkt gaat hij kwaad kijken, en eerst deinsde ik terug, en dan had hij me.. Nouja zo'n paard is t dus Knipoog

Lang verhaal he Slapen

Ik zal je oefening eens proberen, als dat dikke pak weg is en ik klaar ben met toetsweek( dan heb ik eindelijk na weken weer eens tijd om t rijden op te pakken.)

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 14:56

[quote="_Romana_"] zetten, want dta is nog steeds een probleem bij hem, zoals ik al zei, 1 uurtje weet hij het, de volgende dag doet hij of ie gek is en kun je weer overnieuw beginnen...quote]
Als een paard de volgende dag alles weer vergeten zou zijn, zou je elke dag weer beginnen met inrijden Clown Klinkt mss banketstaaf, maar heb geduld

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:02

Heb je gelijk in, maar heb het over de kleine dingetjes, zoals meteen weer reageren op been ipv eerst weer moeten aanpakken enz..( de oefningen enz weet hij allemaal nog wel hoor, het gaat om die kleine essentiele dingetjes Knipoog )

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:06

_Romana_ schreef:
Heb je gelijk in, maar heb het over de kleine dingetjes, zoals meteen weer reageren op been ipv eerst weer moeten aanpakken enz..( de oefningen enz weet hij allemaal nog wel hoor, het gaat om die kleine essentiele dingetjes Knipoog )

Maar dat is volstrekt normaal. Paarden zijn net kleine kinderen die proberen je iedere dag weer uit en proberen de lat steeds hoger en verder te leggen.
Daarom moet je gewoon consequent zijn.

En als je gaat rijden moet je bij de eerste hapering in het luisteren direct doorkomen met het been, even wakker schudden noemen we dat. Zodat die actief aan het werk gaat. Er zijn maar weinig paarden die dat uit zichzelf doen.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:09

oke, tenzij je dus een heel doorgetraind paard hebt, rijd er wel ns op 1 die dan echt meteen reageert, maar goed dat zal dan wel aan zijn niveau liggen Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:46

_Romana_ schreef:
oke, tenzij je dus een heel doorgetraind paard hebt, rijd er wel ns op 1 die dan echt meteen reageert, maar goed dat zal dan wel aan zijn niveau liggen Knipoog

Nee mijn paard is Z doorgetraind maar die moet ik echt iedere dag even wakker maken hoor. Die gaat echt niet uit zichzelf actief zijn achterbeen onder zetten.
Er zijn paarden die echt altijd vanaf minuut 1 goed meewerken. Maar de meeste paarden doen dat liever niet en die moet je echt even vertellen hallo vriend er moet hier wel gewerkt worden.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:02

oke, dan heb ik dus bij dat andere paard een uitzondering, een erg werkwillig beest( niet op alle gebieden hoor, maar op dat soort dingen wel)

En dan in vergelijking met die van mij