Rugprobleem of rijtechnisch probleem?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Rugprobleem of rijtechnisch probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 14:26

Ik heb de laatste tijd een probleem met rijden met Jordy.
Toen ik hem kocht zat hij op 1 kant gigantisch vast. Dat is opgelost, en ik heb daar eigenlijk verder nooit meer problemen mee gehad, hij was op beide kanten even gemakkelijk qua buiging e.d. en leek niet echt een voorkeurskant te hebben.

Nu buigt hij naar beide kanten nog steeds vrij gemakkelijk, maar hij neemt uit zichzelf iets meer druk op rechts. Zodra ik op rechts vraag geeft hij echter wel direct na, maar hij blijft net dat kleine beetje meer druk houden. Maar wat eigenlijk het grootste probleem zijn de wendingen. Zodra ik een wat kortere wending naar links wil rijden probeert hij met zijn achterhand onder me vandaan te lopen, hij probeert dus eigenlijk een soort wending om de voorhand te maken. Hij blijft daarbij echter wel gewoon gebogen, en doet ook geen poging om zichzelf recht te maken.
Ook heb ik het gevoel dat hij daarbij zijn linkerheup lager houdt dan rechts.

Ik wil in ieder geval iemand laten komen om zijn rug na te laten kijken (zadel is net gebeurd), maar ik wil toch ook graag weten wat jullie ervan zeggen.

M3isSi3j

Re: Rugprobleem of rijtechnisch probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:46

het klinkt idd dat die scheven heupen heeft.. Wat zegt je instructrice ervan? Laat iemand anders er op rijden en ga samen met je instructrice eens kijken wat je paardje nou daad werkelijk doet en laat het haar ook een keertje voelen. (de mijne deed het eerst ook en dat kwam door gebrek aan achterhand bespiering aan 1 zijde door een lange rustperiode na een breuk in der achterbeen)

Het is moeilijk om vanaf hier te zeggen of het rijtechtnisch of een rugprobleem is. Het is heel wijs er iemand met veel kennis naar te laten kijken!

succes

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:47

Dat ie in de wending met de achterhand onder je vandaan loopt is idd een teken dat er ergens iets niet goed zit. Hij wil dus onder die lengtebuiging uit zien te komen. Hoe is het met jouw hulpen? Begrens jij die buitenkant voldoende?
Net als dat je noemt dat de ene rughelft hoger is dan de ander, dat is toch een teken van scheefheid.

Dat ie een wat sterker contact aanneemt rechts is imo niet zo'n ramp, een paard zal net als de mens altijd een voorkeur hebben voor een bepaalde kant en die ook houden ondanks wij ze zo rijden dat ze rechtgericht worden.

Het is goed dat je je zadel al hebt laten controleren en dat er iemand voor zn rug komt. Dan krijg je zekerheid of het rijtechnisch is of toch in de rug zit.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:54

Ik denk toch dat paard onvoldoende rechtgericht is, dus paard niet helemaal in balans is, omdat hij niet op beide teugels gelijkmatige aanleuning heeft. Een paard laat zich pas goed buigen als hij rechtgericht is. Dus daar begint het bij, rechtrichten en juiste drang naar voren, zul je gelijkmatige aanleuning krijgen waardoor paard in voorwaartse neerwaartse lijn komt en deze dus zal kunnen ontspannen omdat hij buikspieren aanspant en rugspieren kan ontspannen. Dan zul je merken dat de wendingen, voltes ed veel makkelijker zullen gaan. Zie in mijn onderschriften goede uitleg over rechtrichten. Anders zul je toch iemand moeten gaan zoeken die je hiermee kan helpen en op klassieke wijze je verder kan helpen.

Succes

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 15:34

Jordy is dus altijd wel goed rechtgericht geweest, dit probleem is echt van de laatste (korte) tijd, en ook vrij plotseling. Hij nam eerder ook niet meer druk op 1 kant.
Als ik hem gewoon begrens in de wending zwaait hij dus niet uit, hij dramt ook niet door. Maar als ik hem gewoon zijn gang laat gaan zeg maar, dan doet hij het wel. En dat heeft hij nooit eerder gedaan.
Hij probeert niet onder de buiging uit te komen, hij blijft gewoon gebogen terwijl hij wegstapt met zijn achterbenen.
Hij doet dus wel braaf wat ik van hem vraag, maar als hij het anders kan doen dan doet hij dat.

Overigens rijdt mijn instructeur hem noraal elke week, heb alleen de laatste tijd wat weinig les gehad ivm slecht weer....

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:31

Dan kan het toch zijn dat er kleine foutjes ingeslopen zijn in rechtrichten. Op welke kant heb je het gevoel dat je paard meer de teugel neemt en op welke kant heb je het gevoel dat je paard de achterhand wegloopt? In welke wendig is dit?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:40

Zet anders je paard aan dubbele longe, weet je hoe dat werkt? Stel je zet je paard linksom op de volte, dat doe je aan linkerkant van bit een longe aan die rechtstreeks naar je hand loopt. Je doet alsnog een longe aan rechter bit die je via de beugel naar achterkant van bil naar jouw hand laat lopen, zo kun je namelijk paard ook rechtrichten, als paard naar binnen valt, kun je hem via rechterlonge/buitenlonge naar buiten sturen terug naar volte lijn en als je paard naar buiten wegloopt, dus volte vergroot, laat je buitenlonge/ rechterlonge wat losser en stuur je via binnenlonge/linkerlonge je paard naar binnen. Zo kun je ook namelijk op beide kante de beenzetting van paard zien. In draf moeten de buitenbenen op voltelijn lopen en binnen achterbeen moet onder de massa komen en dus binnen de voorbenenafdruk plaatsen. Dan kun je vaak zien wat paard precies doet.

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 09:52

Heb je al eens aan de tanden gedacht? Vaak doen paarden heel gekke dingen als ze last hebben van hun tanden.