Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
carlijn83 schreef:Taktfouten zijn naar mijn weten fouten in de takt van de beweging
De stap is een 4 takt (bijv:l.a - l.v - r.a - r.v ) draf is een 2 takt ( linkerdiagonaal en rechterdiagonaal) en galop is een 4 takt (bijv: l.a - linkerdiagonaal= l.v en r.a - r.v) Wanneer hier dus een fout in zit spreek je over taktfout.
In een oefening kunnen taktfouten optreden door bijv storing in de aanleuning of ruggebruik.
Maar zoals je beschrijft dat ie in een oefening onregelmatig wordt en op een rechte lijn niet, zou je denken dat het taktfouten zijn.
Maar het kan idd ook onregelmatigheid zijn.
Belastingskreupelheid: de paslengte naar achteren is verkort, verergert op volte als het in het binnenbeen zit en verergert op harde ondergrond, oorzaak ligt vaak in het onderbeen.
Bewegingskreupelheid: de paslengte naar voren is verkort, verergert op volte als het in het buitenbeen zit en verergert op zachte ondergrond, oorzaak ligt vaak in het bovenbeen.
Misschien heb je hier iets aan? Ik weet zelf ook niet hoe je nu HET verschil kunt zien. Zoals je noemt dat het vaak in linksvoor zit denk ik eerder aan onregelmatig maar heel zeker kan ik het natuurlijk niet zeggen zo achter de compu....
Professor schreef:carlijn83 schreef:Taktfouten zijn naar mijn weten fouten in de takt van de beweging
De stap is een 4 takt (bijv:l.a - l.v - r.a - r.v ) draf is een 2 takt ( linkerdiagonaal en rechterdiagonaal) en galop is een 4 takt (bijv: l.a - linkerdiagonaal= l.v en r.a - r.v) Wanneer hier dus een fout in zit spreek je over taktfout.
In een oefening kunnen taktfouten optreden door bijv storing in de aanleuning of ruggebruik.
Maar zoals je beschrijft dat ie in een oefening onregelmatig wordt en op een rechte lijn niet, zou je denken dat het taktfouten zijn.
Maar het kan idd ook onregelmatigheid zijn.
Belastingskreupelheid: de paslengte naar achteren is verkort, verergert op volte als het in het binnenbeen zit en verergert op harde ondergrond, oorzaak ligt vaak in het onderbeen.
Bewegingskreupelheid: de paslengte naar voren is verkort, verergert op volte als het in het buitenbeen zit en verergert op zachte ondergrond, oorzaak ligt vaak in het bovenbeen.
Misschien heb je hier iets aan? Ik weet zelf ook niet hoe je nu HET verschil kunt zien. Zoals je noemt dat het vaak in linksvoor zit denk ik eerder aan onregelmatig maar heel zeker kan ik het natuurlijk niet zeggen zo achter de compu....
Sorry klein foutje galop is een drie-takt.
Odie schreef:Lieve Carlijn83: Galop is géén 4 takt!!!
.
Schaam, schaam, schaam
Citaat:Het is moeilijk te erkennen of het een taktfout is of een kreupelheid, voor een ongeschoold oog, bovendien zou men het paard kennen moeten en het een paar andere oefeningen moeten laten doen, daaruit kan men gouw zien wat een paard heeft.
Men moet het eerste kijken naar de achterbenen wat die doen, daarna wat de voorbenen doen.
Maar mijn ferndiagnose is bij het paard wat u gezien heeft dat het in de schouder noch niet los genoeg is en daardoor een overijlde beweging met het voorbeen maakt
Zwelgje schreef:Gelukkig gaan ze hem toch medisch laten onderzoeken om uit te sluiten dat er wat anders aan de hand is.
Tact schreef:
De basis van alle dressuur is Takt
. Elk paard [/b]heeft voor elke basisgang: stap, draf en galop een eigen Takt, d.w.z. een eigen zuiver ritme van ieder van deze bewegingen. Een dressuur paard moet zo geschoold zijn of worden, dat de Takt zuiver is en blijft. Als een paard Takt problemen heeft, moet je onmiddelijk terug naar gemakkelijker werk, zodat het paard zijn Takt opnieuw terug kan vinden.
Bij een onzuivere Takt is het ritme van de stap, draf en/of galop onzuiver. Je kan het ritme als ruiter horen en voelen.
Takt alleen is geen goed kenmerk om te bepalen of een paard zuiver of onregelmatig gaat. Er zijn meer kenmerken nodig die de bewegingen vollediger beschrijven. Je kan met behulp van deze kenmerken ook bepalen, wat er mogelijk met de bewegingsafwikkeling van het paard mis is.
Voorbeelden zijn: pas lengte, tijdsduur van een pas, tijdsduur van de steun fase, tijdsduur van de zwaai fase, tijdsduur voor de loodlijn steunend, tijdsduur achter de loodlijn steunend, de fase relatie tussen de 4 paardenbenen, de hoogte van het optillen van de benen, de baan die de hoeven, gewrichten doorlopen enz. Dit vraagt een ervaren oog. Je kan naar verschillen tussen de bewegingsafwikkeling van benen paren kijken. Die verschillen vallen eerder op.
Desiree schreef:Sja, wat is tact? Ik luister gewoon naar het ritme. Echt tact heeft een vast ritme en dat komt voor uit een losgelaten paardenlijf. En dat losgelatene kun je voelen. Dat voelt lekker
Kaja schreef:[
Dus beste Desiree, om even op een ander topic terug te komen waar de TAKT een deel van het onderwerp was, maar jij helaas niet in kon zien dat de takt wel degelijk een basisbegrip is, mag ik je verwijzen naar het commentaar van Tact??!!![]()
Citaat:Sja, wat is tact? Ik luister gewoon naar het ritme. Echt tact heeft een vast ritme en dat komt voor uit een losgelaten paardenlijf. En dat losgelatene kun je voelen. Dat voelt lekker.
Lielle schreef:dit zijn andere - interessante - discussies. Hoe kun je van achter de PC uitleggen hoe iets voelt, en is tact een basisbegrip? Alleen was dat niet de vraag van TS.
!! Kaja schreef:Lielle schreef:dit zijn andere - interessante - discussies. Hoe kun je van achter de PC uitleggen hoe iets voelt, en is tact een basisbegrip? Alleen was dat niet de vraag van TS.
Lielle, het beoefenen van de gelijkmatige regelmatige beweging, de tact, in de drie basisgangen heeft voorrang boven alle eisen van een verdere africhting van een paard.
Tact is één van de basisbegrippen van de dressuur!
Maar dat hoef ik jou toch niet uit te leggen...!!
Dan zal ik daar gezellig meedoen, hier ben ik gewoon moddie