Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Kafue schreef:De pony moet je Recht richten.
Ieder paard pony heeft een natuurlijke scheefheid, deze scheefheid willen we echter niet graag zien, daarom zul je hem moeten rechtrichten zodat de achterhand in het spoor van de voorhand loopt.
Je zegt dat paard het goed doet, hoofd halshouding, stelling, verruiming en dergelijke maar hij is niet recht. Hij doet het dus niet zeer goed want hij is scheef.
Je moet telkens schoudervoor rijden en denken, is de achterhand naar binnen gedraait dan zul je dus de voorhand naar binnen moeten sturen en de achterhand naar buiten zetten.
Veel tweede hoeflsag pakken kan helpen zodat die niet aan het beschot kleeft, en hem soepel maken. Veel overgangen, wijken voor het been.
Het soepele en gehoorzame paard dat goed aan de hulpen staat is gehoorzaam en recht gericht.
Dussssss telkens recht richten in stap, draf en galop. Schoudervoor volte, goed het achterbeen er onder drijven.
Lusitana schreef:Kafue zegt ook dat je de voorhand voor de achterhand moet zetten. Maar ze bedoeld dat als de achterhand van de hoefslag af naar binnen komt, je de voorhand naar binnen moet brengen (van de wand) en de achterhand naar buiten, als in: terug op de hoefslag....
Professor schreef:Lusitana schreef:Kafue zegt ook dat je de voorhand voor de achterhand moet zetten. Maar ze bedoeld dat als de achterhand van de hoefslag af naar binnen komt, je de voorhand naar binnen moet brengen (van de wand) en de achterhand naar buiten, als in: terug op de hoefslag....
Dat zei ze ook maar dat is gewoon fout
Want ik breng als mijn paard weer voorhandvoor gaat het hele paard weer terug naar de hoefslag.. Ze zei duidelijkd(schreef) ik zet de achterhand weer terug.
Kafue schreef:Eigelijk moet ik dus zeggen ik zet de voorhand weer voor de achterhand.
Maar hoe doe je dat dat in de proef.
Stel mijn paard gallopeerd niet recht gesteld op de lange zijde, dat riekt naar een slechte bewertung want dat wil de jury niet zien. Wat doe ik dan nu? Ga ik met de voorhand naar de achterhand dus als het ware tweede hoefslag rijden of ga ik met de achterhand naar dehoefslag toe?
Ik zou voor het laatste kiezen maar hoe doen jullie dat?
Kafue schreef:Recht richten is erg belangrijk.