paard is loopt scheef

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sharona

paard is loopt scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 11:02

Hallo iedereen,
ik heb een probleem met mijn 8 jarige volbloed arabiertje.
ik heb hem nog niet zo lang maar hij doet het ontzetend goed
netjes aan de teugel , stelling, verruimen gaat perfect maar ik heb echt een probleem en dat is dat hij ontzettend scheef loopt!! in de stap bijna niet in draf wel zichtbaar maar niet zo erg en in de galop gooit hij als het ware heel zijn kont naar binnen!! ik weet dat dit een best wel veel voorkomend probleem is en dat het niet makkelijk is dit goed te krijgen maar er moet toch wel iest aan te doen zijn. Op de 2e hoefslag rij ik en rij veel voltes maar in de volte loopt hij gewn netjes op stelling dus dat is het probleem ook niet alleen op de lange zijdes gooit hij ze kont naar binnen ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen en een paar tips kan geven of iets groetjes sharona en shariff

Fabb

Re: paard is loopt scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 11:19

Als je paard zijn kont naar binnen gooit, betekent dat dat hij met zijn voorhand aan de hoefslag kleeft. Je kan dit verminderen door bijna niet meer op de hoefslag te rijden, dus gewoon alles standaard op de binnenhoefslag. En natuurlijk goed op 2 teugels rijden en goed begrenzen tussen je benen.. Lachen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 11:45

Het is bij elk paard/pony een gegeven dat hij scheef is.
Door voorhandvoor te rijden is dit probleem weg.
Klinkt eenvoudig, is het eigenlijk ook. Wij ruiters moeten alleen leren dat je de voorhand stuurt en de achterhand drijft.
Dit wil zeggen de drijvende hulpen geven de motor(achterhand) voorwaarts te gaan, de gewichtshulpen spelen met het zwaartepunt.(voorbeeld als je iemand achterop je fiets hebt zitten en je rijdt b.v. een bocht naar links en zij/hij gaat met z`n gewicht naar rechts dan gaan jullie beiden rechtdoor)
De handen zijn de instrumenten die het paard dirigeren, en geven de richting aan van de voorhand. Zij besturen de voorhand.
Met deze gegevens kan je dus als je goed nadenkt een paard weer recht krijgen.
Dus met goede instruktie is het eigenlijk niet moeilijk om een paard recht te krijgen.
P.S. Een paard wat in de hand staat, is altijd recht gericht.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 12:39

De pony moet je Recht richten.
Ieder paard pony heeft een natuurlijke scheefheid, deze scheefheid willen we echter niet graag zien, daarom zul je hem moeten rechtrichten zodat de achterhand in het spoor van de voorhand loopt.
Je zegt dat paard het goed doet, hoofd halshouding, stelling, verruiming en dergelijke maar hij is niet recht. Hij doet het dus niet zeer goed want hij is scheef.
Je moet telkens schoudervoor rijden en denken, is de achterhand naar binnen gedraait dan zul je dus de voorhand naar binnen moeten sturen en de achterhand naar buiten zetten.
Veel tweede hoeflsag pakken kan helpen zodat die niet aan het beschot kleeft, en hem soepel maken. Veel overgangen, wijken voor het been.
Het soepele en gehoorzame paard dat goed aan de hulpen staat is gehoorzaam en recht gericht.
Dussssss telkens recht richten in stap, draf en galop. Schoudervoor volte, goed het achterbeen er onder drijven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:15

Kafue schreef:
De pony moet je Recht richten.
Ieder paard pony heeft een natuurlijke scheefheid, deze scheefheid willen we echter niet graag zien, daarom zul je hem moeten rechtrichten zodat de achterhand in het spoor van de voorhand loopt.
Je zegt dat paard het goed doet, hoofd halshouding, stelling, verruiming en dergelijke maar hij is niet recht. Hij doet het dus niet zeer goed want hij is scheef.
Je moet telkens schoudervoor rijden en denken, is de achterhand naar binnen gedraait dan zul je dus de voorhand naar binnen moeten sturen en de achterhand naar buiten zetten.
Veel tweede hoeflsag pakken kan helpen zodat die niet aan het beschot kleeft, en hem soepel maken. Veel overgangen, wijken voor het been.
Het soepele en gehoorzame paard dat goed aan de hulpen staat is gehoorzaam en recht gericht.
Dussssss telkens recht richten in stap, draf en galop. Schoudervoor volte, goed het achterbeen er onder drijven.

Klein denkfoutje Kafue, de achterhand zet je niet naar buiten, de voorhan richt je op de achterhand.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:19

Kafue zegt ook dat je de voorhand voor de achterhand moet zetten. Maar ze bedoeld dat als de achterhand van de hoefslag af naar binnen komt, je de voorhand naar binnen moet brengen (van de wand) en de achterhand naar buiten, als in: terug op de hoefslag....

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:30

Lusitana schreef:
Kafue zegt ook dat je de voorhand voor de achterhand moet zetten. Maar ze bedoeld dat als de achterhand van de hoefslag af naar binnen komt, je de voorhand naar binnen moet brengen (van de wand) en de achterhand naar buiten, als in: terug op de hoefslag....

Dat zei ze ook maar dat is gewoon fout
Want ik breng als mijn paard weer voorhandvoor gaat het hele paard weer terug naar de hoefslag.. Ze zei duidelijkd(schreef) ik zet de achterhand weer terug.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:34

Professor schreef:
Lusitana schreef:

Dat zei ze ook maar dat is gewoon fout
Want ik breng als mijn paard weer voorhandvoor gaat het hele paard weer terug naar de hoefslag.. Ze zei duidelijkd(schreef) ik zet de achterhand weer terug.

Eigelijk moet ik dus zeggen ik zet de voorhand weer voor de achterhand.
Maar hoe doe je dat dat in de proef.
Stel mijn paard gallopeerd niet recht gesteld op de lange zijde, dat riekt naar een slechte bewertung want dat wil de jury niet zien. Wat doe ik dan nu? Ga ik met de voorhand naar de achterhand dus als het ware tweede hoefslag rijden of ga ik met de achterhand naar dehoefslag toe?
Ik zou voor het laatste kiezen maar hoe doen jullie dat?

sharona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 21:37

heey allemaal
ik wist dit eigenlijk allemaal wel al zon beetje. maar wat ik hieruit ook begrijp is dat ik dus de voorhand beter naar de achterhand kan sturen als het ware en daarmee bedoel ik wel dat het paard vanuit achter loopt! maar in iedergeval bedankt groetjes sharona en sharif

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 02:10

Het heeft te maken met de balans van je pony. Deskundigheid bij het oplossen van dit probleem is erg belangrijk Voor je het weet kan je hele vervelende problemen krijgen. Je paard moet gewoon in balans gebracht worden of zoals hier al genoemd is: recht worden. Dat is een voorwaarde om te kunnen rijden zonder problemen, met respect voor je paard en het welzijn van het dier maar ook kostenbesparend Haha!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 08:50

Kafue schreef:
Eigelijk moet ik dus zeggen ik zet de voorhand weer voor de achterhand.
Maar hoe doe je dat dat in de proef.
Stel mijn paard gallopeerd niet recht gesteld op de lange zijde, dat riekt naar een slechte bewertung want dat wil de jury niet zien. Wat doe ik dan nu? Ga ik met de voorhand naar de achterhand dus als het ware tweede hoefslag rijden of ga ik met de achterhand naar dehoefslag toe?
Ik zou voor het laatste kiezen maar hoe doen jullie dat?

Ik zou even de tijd nemen en even niet starten. Het is niet een probleem dat heel lang hoeft te duren om op te lossen, dus kun je best even wachten met wedstrijden totdat je je paard weer beter recht gericht hebt. (het kan met enkele weken al enorm verbeterd zijn, en anders duurt het wat meer weekjes) En dan kun je wel weer op de wedstrijden verschijnen. Klinkt dit een beetje logisch? Of is dit niet wat je als antwoord wilde?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:16

Amadeo nee dat is niet helemaal het antwoord dat ik zocht. Ik bedoelde meer stel je bent al in de proef en het gebeurd je dan?

Mijn wedstrijdpaardje is perfect recht gesteld, ik moet het ook niet flikken om hem scheef te laten lopen hoor dan krijg ik direct commentaar van he voel je nu niet dat.......

Recht richten is erg belangrijk.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:34

Kafue schreef:
Recht richten is erg belangrijk.

Elk paard/pony is scheef en moet rechtgericht worden. Als je niets of nauwelijks kennis hebt van rechtrichten, laat je begeleiden door iemand die er wel verstand van heeft, want het is niet alleen noodzaak dat je pony recht word, maar als ruiter moet je ook in balans komen te zitten. En vaak als pony ook wat scheef is en niet voldoende rechtgericht is, zien we veel dat ruiters ook scheef zitten (ergens logisch natuurlijk)
Dus zoek goede begeleiding erin en zoek informatie op van klassieke rijkunst. Succes

ankavdtolber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:57

mijn haf loopt ook scheef vooral op de rechterhand en ik moet juist heel veel op mijn buitenkant dat zitten dusss gewicht op de buitenkant van mijn haf dat heb ik van een man die kraakt paarden en die kijkt hoe ze lopen enzzz... ik heb dit dusss geprobeerd onder toezicht en anka ging in 1 keer naar een kwartier ofzo rechter door haar lichaam lopen ik weet nie of je er wat aan hebt of dat het zal werken bij elk paard bij mij in ieder geval wel.. nou suc-6 ermee

groetjes ilona

vannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:03

kijk even op www.hoefkartol.com en dan bij klassieke rijkunst
daar vind je een goed antwoord op je vraag. het is vrij makkelijk op te lossen zo

groetjes vanja

nielsforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:43

ik wil ook graag ff reageren.corigeer me maar als ik het fout heb hoor.maar mijn paard was eerst ook een beetje scheef met het rijden,en toen zei mijn instructrice dan ik de handen naar binnen moest stellen en mijn binnen been iets naar achteren moest leggen,steeds als ik zag dat hij scheef liep.en dat heeft heel goed geholpen.heel veel succes in iedergeval.