Sunflower Samira - met sporen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flutterby

Sunflower Samira - met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 20:57

Ik heb vandaag mijn verzorgpony voor het eerst met sporen gereden - dit omdat ze makkelijk hulpen verward voor de galophulp ( wat ze dus het liefste van de hele wereld doet) Het is dus niet om mijn paard te mishandelen, maar om wat preciezer aan te kunnen geven wat ik nou van haar verlang. Nu wil ik wel even weten of dat mijn houding goed is zodat ik niet onnodig ( en per ongeluk ) in haar buikje prik.

het zijn trouwens de kortste en stompste sporen die ik kon vinden - knopspoortjes geloof ik. Hoe dan ook: naar mijn mening ging het vandaag heerlijk ( ik heb zelfs een stukje door het verkeerd gestapt zonder dat mevrouw op hol sloeg of begon te steigeren en draaien uit angst )

Genoeg over de sporen - mevrouw is een zeer pittige welshcob dei voor de kar gereden word - vandaar mijn ongebroken bustrens.

Afbeelding
Voeten 'los'

Afbeelding
En contact krijgen met haar buik

Afbeelding
Van voren - zdat je de positie van mijn voeten kan zien

Afbeelding
Halthouden

Afbeelding
Nog steeds halthouden

Afbeelding
schuimlipjes aflikken

Afbeelding
Word gaar van pixels en alles - ik snap er nix van.. hoe dan ook: weer halthouden

Afbeelding
een drafje

Afbeelding
Poging tot gestrekte draf

Afbeelding
aansporen in draf

Ik weet dat mijn houding niet optimaal is, maar het gaat er meer om dat ik haar niet hinder door de sporen maar juist hélp.
Ik weet dat mijn handen hoger moeten, en ik denk dat ik mijn hakken af en toe te ver uitdruk (al zie ik niets op de foto's)

OPBOUWEND COMMENTAAR ALTIJD WELKOM

Marloes__

Re: Sunflower Samira - met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:02

haha je hoeft echt niet bang te zijn dat iedereen nu denkt dat je je paard mishandeld hoor!! Er is toch niets mis met een correcte hulp door middel van een spoortje!! Ik hoop dat het nu beter gaat, leuk beessie Lachen

ilja1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:04

Jeetje wat een leuk beestje! En een leuk sjabrakje (heb ik ook Tong uitsteken )

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:06

Ziet er netjes uit hoor!
Ziet er niet uit alsof ze fel reageerd op de sporen. Goed hoor!( zoals mijn paard Schijnheilig )
Die laatste halthoud-foto is mooi!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:02

Ziet er leuk uit hoor. Lachen Mooi paardje!

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:05

je hoeft je echt niet goed te praten hoor, echt niet. Zo erg is het niet om sporen te gebruiken. Doe ik al jaren bij mijn fjord. Ik ga je echt niet als paardenmishandelaar bestempelen hoor Knipoog. Leuke foto's!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:27

Een spoortje gebruiken is helemaal niet erg hoor.

Alhoewel ik op een aantal foto's wel het idee krijg dat je nu met je spoor drijft ipv met je kuit (hakken en dus sporen tegen pony aan en tenen naar buiten wijzend).

Daar zou ik dus nog even op letten.

En als ik de foto's zo zie zou ik je beugels wat langer doen. Lijkt me voor jou prettiger zitten en het plaatje is dan wat mooier denk ik.

In ieder geval veel succes verder en het klinkt of je goed bezig bent hoor Lachen

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:39

Leuke pony, ziet er leuk uit,

Tinka15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:42

ik rij ook met sproren hoor en ik vind het helemaal niet zielig iedereen heeft z'n eigen mening maar ik vind sproren met van die wieletjes die je bij westernrijden ziet vind ik zielig maar zulke stompies is niets zieligs aan hoor Knipoog tis een hulpie Haha!

maar ik vind je houding wel aardig hoor wat een leuk beest trouwens en leuke foto's + setje

nou dat was het wel zoon beetje Haha!

Tinka15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:43

oh jah probeer wel ietsies rechterop te zitten Knipoog

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 18:44

Tinka15 schreef:

Dat komt door mijn jas - de voering is helemaal raar in een bult gaan zitten op mijn rug.

ik zal de volgende keer de stijgbeugels weer wat langer doen, alhoewel ik het dan minder prettig vind zitten. Maar goed - proberen kan altijd Lachen

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 08:31

hoihoi...

sporen kan je gewoon gebruiken hoor, de meeste mensen op bokt hebben er niks op tegen Knipoog ik rijd er zelf ook altijd mee dusse...

je zou je benen iets meer naar achter kunnen leggen en je handen wat hoger. het lijkt net alsof je steunt op het zadel (niet afkrakend bedoeld hoor Knipoog)

groetjes michelle & hoefjes tara

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 08:34

ooja en als je dan je benen wat meer naar achteren legt, kijk dan wel uit dat je niet de hele tijd met die sporen erin zit te prikken Knipoog probeer eerst een paar keer met je kuiten te drijven en als ze dan niet reageerd dan pas die sporen...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:54

Ziet er netjes uit hoor. Ik denk te zien aan de foto´s dat je je paardje niet hindert met onnodig spoor gebruik. Ga zo door zou ik zeggen Haha!

Kan het niet laten om hier even op te reageren. Ik wil een een misverstand de wereld uit helpen.
Tinka15 schreef:
ik rij ook met sproren hoor en ik vind het helemaal niet zielig iedereen heeft z'n eigen mening maar ik vind sproren met van die wieletjes die je bij westernrijden ziet vind ik zielig maar zulke stompies is niets zieligs aan hoor Knipoog tis een hulpie Haha!

Even over die western sporen. Bij goed gebruik zijn deze een stuk vriendelijker dan welke engelse sporen dan ook. Het is met deze wielsporen namelijk niet de bedoeling het paard te `prikken´ maar met het wieltje zachtjes langs de buik te rollen. Bij goed gebruik is deze `rol´ manier veel zachter dan bij de engelse `prik´ manier.
Sorry even off-topic, maar wou dit toch even gezegt hebben.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:52

Met een spoortje rijden is niet zielig (mits goed gebruikt), maar let er wel op dat je je benen niet te ver naar voren gaat steken. Op (ik geloof) de vijfde foto kun je goed zien dat je been te ver naar voren geschoven is. Als je netjes rechtop zit, moet je een denkbeeldige lijn kunnen trekken van oor/schouder/heup/hak.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 19:26

PattyOosten schreef:
Met een spoortje rijden is niet zielig (mits goed gebruikt), maar let er wel op dat je je benen niet te ver naar voren gaat steken. Op (ik geloof) de vijfde foto kun je goed zien dat je been te ver naar voren geschoven is. Als je netjes rechtop zit, moet je een denkbeeldige lijn kunnen trekken van oor/schouder/heup/hak.

Nu je het zegt zie ik dat ook, mijn moeder heeft daar zelf ook last van - erfelijk ? Ik hoop dat dat overgaat als ik de beugelriemen wat langer doe... Nagelbijten / Gniffelen

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:40

Wat grappig.. die foto's van je spoortje!

Ziet er wel goed uit hoor, komt vast wel goed. hopelijk kun je je hulpen stukken preciezer geven!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:13

Flutterby schreef:

Nu je het zegt zie ik dat ook, mijn moeder heeft daar zelf ook last van - erfelijk ? Ik hoop dat dat overgaat als ik de beugelriemen wat langer doe... Nagelbijten / Gniffelen

Dit heeft niks met erfelijk te maken, alleen met je houding Knipoog

SuuSkeBaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:31

leuk cobje Haha! en inderdaad vondt ook al dat je je onderbenen ( kuit) iets meer na chter mag doen, en inderdaad dan klopt de denkbeeldige lijn.. Lachen

nog veel suc6 met je spoortjes!!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:50

leuke combi hoor, probeer wel met je kuiten te drijven ipv met je sporen, spore heb je m je hulpen te verfijnen als je altijd gaat "prikken"zal je paard doof worden op je been.'
verder veel succes, lekker verder trainen en da komt het allemaal wel goed

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 17:22

SuuSkeBaB schreef:
leuk cobje Haha! en inderdaad vondt ook al dat je je onderbenen ( kuit) iets meer na chter mag doen, en inderdaad dan klopt de denkbeeldige lijn.. Lachen

nog veel suc6 met je spoortjes!!

Ik heb gister de beugels langer gedaan, ik had daarna veel last van mijn enkels maar mijn benen lager (beter) naar achteren voor mijn idee. het enige minpunt was dat ze op hol sloeg van het witte spullerige spul Clown

Tinka15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:52

Flutterby schreef:
Tinka15 schreef:

Dat komt door mijn jas - de voering is helemaal raar in een bult gaan zitten op mijn rug.

ik zal de volgende keer de stijgbeugels weer wat langer doen, alhoewel ik het dan minder prettig vind zitten. Maar goed - proberen kan altijd Lachen

okey dan is het goed Knipoog
en als je je beugels langer doet word je houding beter ik weet het het is lastig het klinkt allemaal makkelijk maar blijven oegfenen Haha!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:23

Je zegt dat het door je jas komt dat het lijkt dat je naar achteren zit. maar je zit wel degelijk naar achteren en je voeten steek je naar voren. Dat zie je al helemaal duidelijk op de 1e foto. Als je het zelf blijft ontkennen zal je het ook nooit kunnen verbeteren.
Succes!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:29

kijk ik heb de foto even voor je bewerkt. je hoort schouders, heup en hak op 1 verticale lijn te hebben. De groene lijn is zoals het zou moeten de rode zie je hoe je zit.
Verder heeft je paardje een leuk koppie vind ik!
Succes met je rijden.

Afbeelding

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 20:35

ditchie schreef:
Je zegt dat het door je jas komt dat het lijkt dat je naar achteren zit. maar je zit wel degelijk naar achteren en je voeten steek je naar voren. Dat zie je al helemaal duidelijk op de 1e foto. Als je het zelf blijft ontkennen zal je het ook nooit kunnen verbeteren.
Succes!

Ik had vandaag paardrijles op de manege, en toen heb ik zonder jas en met beugels 1 a twee gaatjes langer gereden - kreeg een compliment over mijn houding dus dat zit dan wel snor denk ik. Ik beweer niet dat ik alles weet - maar ik heb mijn beugels langer gedaan en nu klopt het plaatje wel (foto's komen denk ik volgende week)