haflinger moeite met nageven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

irishaffie

haflinger moeite met nageven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 16:30

Mijn haflinger heeft moeite met nageven. Ik heb al van alles geprobeerd, maar ze blijft met 'r koppie naar voren lopen. Hoe kan ik dit oplossen?

Ben wel met Thiedemann begonnen, maar dit is niet zo'n succes, omdat ik niet de enige ben die erop rijdt en ze heel erg op m'n handen hangt...

elmiran

Re: haflinger moeite met nageven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:03

irishaffie schreef:
Mijn haflinger heeft moeite met nageven. Ik heb al van alles geprobeerd, maar ze blijft met 'r koppie naar voren lopen. Hoe kan ik dit oplossen?

Ben wel met Thiedemann begonnen, maar dit is niet zo'n succes, omdat ik niet de enige ben die erop rijdt en ze heel erg op m'n handen hangt...

met een thiedemann los je niks op, dan gaat ie wel iets omlaag lopen maar niet echt nageven, het is moeilijker om een haflinger of quarter-horse aan de teugel te rijden omdat ze een wat kortere hals hebben.....bij mij ging t vanzelf..heb gewoon goed los gereden, vooral veel voltes rijden, je paard goed voorwaarts houden, been erbij houden,kneepjes in je teugels geven en proberen je handen zo stil mogelijk te houden.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:11

Het hangen op je hand is ook geen goed teken. Je moet niet met een bak cement gaan rijden.

Foccus je anders nog niet te veel op haar koppie, maar wel op de goede stelling/voorwaartse drang.

En dan goed les nemen en het koppie komt vanzelf Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:24

Ik ga helemaal met Myra mee. Je moet je pony RIJDEN, voorwaarts houden, zorgen dat de rest goed klopt. De eerste voorwaarden: voorwaarts, regelmaat in de gangen, recht op rechte stukken, gebogen in wendingen, prompt reageren op hulpen- moeten aanwezig zijn.
Als je aan het hoofd begint, valt de rest weg, dat is verkeerd.
Benen en zit zijn trouwens het belangrijkste. Doe zo weinig mogelijk met je handen. Er moet wel contact zijn, je moet stelling kunnen vragen en halve ophoudingen moeten doorkomen. Hoeveel druk je moet hebben is voor elk paard verschillend, maar als je pony gaat hangen is er zeker teveel. Je kunt proberen om hem aan een lange (maar niet losse) teugel vlot voorwaarts te krijgen en hem van daaruit op te pakken. Maar echt eerst, dat vlotte voorwaarts erin hoor!
Succes.

YORDY_TIMON

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:41

hallo
ik heb ook een haflinger die eest niet aan de teugel wou lopen
ze hebben tegen mij gezegt rij hem eerts goed los en ontspannen als die echt goed ontspannen is zou je zien dat die vanzelf aan de teugel loopt en dan moet je handen en benen gbruiken (de hulpen duss)
en het hielp goed
nu looopt hij nog niet echt perfect aan de teugel maar
het is al een stuk beter dan eerst

ankavdtolber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:02

ey,

ik heb ook een haf die eerst moeilijk door haar lichaam kon lopen... ik rij haar nu met een kk scholingsbit! echt een super bit ik rij nu m1 met haar maar anders had ik nog geen b proef kunnen rijden Huilen ben zo gelukkig met dit bit hij drukt namelijk op de lagen de een zegt dat het bot het beste is om een paard te corigeren en de ander zegt dat het een perfect bit is voor overgang op stag en trens... mij maakt het nie uit ik vind hem geweldig!!! Haha!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:43

Ik ben ook op een gegeven moment met een thiedemann gaan rijden. Fout dus. Hij ging er in hangen en dit was dus niet de oplossing. Thiedemann eraf, gewoon gebroken bitje en ben gaan rijden. Goed voorwaarts, veel overgangen, veel (slange) voltes, veel stelling naar binnen gevraagd. En heel belangrijk, van achter naar voor gewerkt. Heb je zijn achterhand er niet goed onder, dan zal het waarschijnlijk niks worden. Ga ook geen gevecht aan door sterk te zijn in je armen, want dit verlies je toch. Begin met van achter naar voren te rijden, dan ben je al een heel eind.

Succes.