Hij is echt zo'n oude rot in het vak, en heeft oa in Warendorf gewerkt, zijn lessen kosten ook een áárdige duit
Probleem van mij & mijn paard is dat ze weliswaar M2 mag starten, maar toch nooit goed gereden is. Ik heb haar bijna 2 maand, en het is een schat, gaat ook wel steeds beter, maar ik heb werkelijk nog nooit een paard gehad dat zó stug in de mond is. Volgens m'n instructrice/tevens degene waar ik het paard heb gekocht (maar daar stond ie pas 2 weken dus ik kreeg m met flinke proefperiode, omdat hun ook nog niet goed wisten wat voor dier t was) is ze gewoon totaal verreden (= slof er strak op en de oefeningen erin trappen, het is gewoon een heel braaf dier dat niet echt in verzet komt).
Die instructrice woont trouwens te ver weg om bij te lessen, helaas. Ik ga wel eens met paard en al die kant op, en heb dan uiteraard wel les. Moet dan heel veel overgangen rijden, en zijwaarts om haar los te werken. Punt is dat ze op een normale hulp voor 'ho' niet reageert. Ik moet dan snel in m'n hand zijn, eerst een zachte ophouding maken, als ze niet reageert een hardere, maar direct weer loslaten- immers zodra ik vast blijf houden doet m'n paard hetzelfde en dan kom je nergens meer.
Nu zei die instructeur vanochtend in grote lijnen hetzelfde, hij gebruikte ongeveer dezelfde oefeningen. Wat ik wel heeeel frappant vond, was dat ik m gewoon tegen moest houden voor, vásthouden!!! Ik heb nu de blaren op mijn handen staan! Da's toch niet normaal?!
Aan het eind van het liedje had mijn paard wel flink gewerkt, liep ze beter op de achterhand (broekspier bezweet) maar was ze uiteraard een betonblok op mijn hand.
Die instructeur mag wat mij betreft thuisblijven.
Of ligt dit aan mij?
Het tempo ligt gauw te hoog, paard loopt onder me weg zodra ze aandraaft, vaak is ze dan nog wel redelijk rond maar gewoon superstug en een fatsoenlijke overgang terug is niet te maken.
Ik heb niet héél veel ervaring, maar vasthouden (handen voor je houden, gelijke druk, en been geven (sporen), pas als het paard nageeft mag je je hand héél iets loslaten, maar mijn paard gaf hier absoluut niet op na! Ze pakte alleen het bit vast en ging een versnelling harder!) De andere instructrice waarschwuwd me er juist voor dat ik haar niet tegelijk druk op beide teugels moet pakken want dat kan ze nu gewoon nog niet hebben, dan pakt ze het bit vast. Ik moet juist héél licht en snel zijn in m'n hand van haar.
Bokt, Help!!!
Of het nu met deze instructeur is of met een ander (en 45 euro per les is niet iets wat je zomaar nog 'even' probeert als het niet echt wat vind)