Les crisis

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Les crisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 16:03

Ik heb vanochtend les gehad van een 'nieuwe' instructeur.
Hij is echt zo'n oude rot in het vak, en heeft oa in Warendorf gewerkt, zijn lessen kosten ook een áárdige duit Bloos

Probleem van mij & mijn paard is dat ze weliswaar M2 mag starten, maar toch nooit goed gereden is. Ik heb haar bijna 2 maand, en het is een schat, gaat ook wel steeds beter, maar ik heb werkelijk nog nooit een paard gehad dat zó stug in de mond is. Volgens m'n instructrice/tevens degene waar ik het paard heb gekocht (maar daar stond ie pas 2 weken dus ik kreeg m met flinke proefperiode, omdat hun ook nog niet goed wisten wat voor dier t was) is ze gewoon totaal verreden (= slof er strak op en de oefeningen erin trappen, het is gewoon een heel braaf dier dat niet echt in verzet komt).
Die instructrice woont trouwens te ver weg om bij te lessen, helaas. Ik ga wel eens met paard en al die kant op, en heb dan uiteraard wel les. Moet dan heel veel overgangen rijden, en zijwaarts om haar los te werken. Punt is dat ze op een normale hulp voor 'ho' niet reageert. Ik moet dan snel in m'n hand zijn, eerst een zachte ophouding maken, als ze niet reageert een hardere, maar direct weer loslaten- immers zodra ik vast blijf houden doet m'n paard hetzelfde en dan kom je nergens meer.

Nu zei die instructeur vanochtend in grote lijnen hetzelfde, hij gebruikte ongeveer dezelfde oefeningen. Wat ik wel heeeel frappant vond, was dat ik m gewoon tegen moest houden voor, vásthouden!!! Ik heb nu de blaren op mijn handen staan! Da's toch niet normaal?!
Aan het eind van het liedje had mijn paard wel flink gewerkt, liep ze beter op de achterhand (broekspier bezweet) maar was ze uiteraard een betonblok op mijn hand.
Die instructeur mag wat mij betreft thuisblijven.
Of ligt dit aan mij?

Het tempo ligt gauw te hoog, paard loopt onder me weg zodra ze aandraaft, vaak is ze dan nog wel redelijk rond maar gewoon superstug en een fatsoenlijke overgang terug is niet te maken.
Ik heb niet héél veel ervaring, maar vasthouden (handen voor je houden, gelijke druk, en been geven (sporen), pas als het paard nageeft mag je je hand héél iets loslaten, maar mijn paard gaf hier absoluut niet op na! Ze pakte alleen het bit vast en ging een versnelling harder!) De andere instructrice waarschwuwd me er juist voor dat ik haar niet tegelijk druk op beide teugels moet pakken want dat kan ze nu gewoon nog niet hebben, dan pakt ze het bit vast. Ik moet juist héél licht en snel zijn in m'n hand van haar.

Bokt, Help!!!

KiWiKo

Re: Les crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:47

ik denk beter ander zoeken Haha! Haha! Haha!

Zit veel sleutelwerk aan dit paard, maar komt vast wel goed! Succes

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:59

Je geeft zelf al een beetje toe, dat je het helemaal niet eens bent met de manier van lesgeven en dat hij thuis mag blijven. Ik ben daar wel mee eens. Als je eraan gaat hangen en bljft vasthouden, trekt het paard terug en wordt die stug in de hand.

Kun je niet terug naar die andere instructrice?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:08

Als je niet tevreden bent over en het zelfs niet eens bent met de les moet je er niet mee doorgaan denk ik. Ik zou dit paard ook liever wat loswerken van de hand (los-vast) dan zelf een beetje dat betonblok omhoog houden want dat kan ie best zelf Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:30

Als jij niet tevrden bent en je moet er best voor betalen, dan moet je het gewoon eerlijk zeggen en een ander zoeken. De instructies hebben daar meestal ook wel respect voor. Want je kan niet iemand lesegeven die jou systeem niet wil aannemen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:34

Stug zijn is heel vervelend.
Het is echter wel zo dat jij pas mag nageven als het paard nageeft. Nu zal dat even heel vervelend zijn maar geloof me het kwartje valt sneller dan je denkt.
Na een les kun je meestal nog niets zeggen over de kwaliteiten van een instructeur. Daar moet je echt een stuk of vijf lessen voor volgen.
Je moet vanaf stap A als je op het paard stapt het direct goed vragen. Dus gelijke druk links en rechts, tempo regelen buitenteugel en ook voor hoofd halshouding. De stelling op de binnenteugel.
Gaat paard hangen dan moet jij de druk erop houden dus been en spelen voor net zolang totdat het paard nageeft. Gaat het paard sneller direct met been en zit terug rijden. Je kan en mag niet nageven als het paard niet nageeft, vasthouden nee halbe parade continue spelen contact maken en houden. En waarom zou een M2 paard geen gelijke druk op teugels kunnen hebben.
Jij bent de baas maar de duitse instructeur heeft het bij het rechte eind hoor. Ik zou het maar eens even aankijken, ik denk dat je paard het reuze snel doorheeft

Ik heb al jaren volgens het duitse systeem les, hard werken maar wel heel begrijpelijk voor ruiter en paard.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 19:44

Dit paard kan nú deze gelijke druk nog niet hebben. Ze is compleet verreden, en bang voor de hand.

Die instructrice is echt heel goed (zelf ook niet de minste qua rijden en prestaties trouwens) maar woont een pokke-eind weg, verder dan een x of 5 per jaar 2 weekjes erheen kom ik niet, en buiten die tijd heb ik ook echt wel les nodig.

Uiteraard is het logisch dat de ruiter pas nageeft als het paard dat doet, maar ik mocht van hem haast niet nageven! Zelfs als mijn paard nagaf moest ik heel veel druk in de hand blijven houden.

Het is niet echt een simpel paard, en zit een hoop werk in, maar ik weet zeker dat als ik dit voor elkaar krijg een heel fijn paard aan haar heb, ze is écht compleet verziekt. Het is een schat van een dier met een heel leuk karakter wat best heel leuk kan lopen, dus we gaan mooi door Clown Of het nu met deze instructeur is of met een ander (en 45 euro per les is niet iets wat je zomaar nog 'even' probeert als het niet echt wat vind)

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:47

als hij of zij niet bevalt in jou ogen, kun je beter een andere nemen die wel voldoet aan je wensen! en waar jij je paard goed in de hand in hebt liggen.

off-topic: wie is het? aangezien jij bij mij in de buurt woont en ik ook een lesgever op oog heb en ik niet graag zo iemand wil aangezien mijn paard ook een andere gebruiksaanwijzing heeft!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:01

ik moet dat ook hoor van mijn instructeur en het werkt wel hoor, als dit eenmaal werkt kan je aan subtielere hulpen gaan werken..
en als je het er niet mee eens bent gewoon iemand zoeken met wie je dat wel bent Tong uitsteken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:54

Misschien is het een idee om die instructeur even op je paard kan laten zodat hij een idee krijgt waar je op rijdt, en misschien kan hij voordoen wat hij bedoeld en dan zie je of het wel of niet anders is bij hem (met andere woorden, misschien geef je toch nog niet genoeg been ofzo).
Ik zou ook met zo´n instructeur in gesprek gaan en vragen waarom hij wil dat je dingen zo doet als hij wil. Als je begrijpt wat er achter zit, denk je er misschien weer anders over...
Geef hem een tweede kans.
Maar, als je je er niet goed bij voelt, ben je toch vrij om een andere instructeur te zoeken?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 20:59

Tuurlijk ben ik daar vrij in. Clown Zou niet gezond zijn als ik dat niet was.

Deze instructeur zal niet op mijn paard klimmen (doet ie nooit, uit principe niet, en hij rijdt zelf geloof ik niet eens meer)

De instructrice die dus te ver weg woont heeft daarentegen wél op mijn paard gereden en ze kreeg haar wel behoorlijk aan het lopen... Maargoed, die kan nu eenmaal niet even hiernaartoe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:01

Da´s heel jammer. Tja, ik ben ook tegen zelf op het paard kruipen (als instructrice), maar als iemand het vraagt doe ik het wel.

Ik hoop dat je een instructeur vindt die dan meer op 1 lijn ligt met die andere instructrice!

Succes

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:03

Ik kan dat ook niet, zo rijden. Ik verlies absoluut het subtiele gevoel van fijn contact met m'n paard, en ik zet m'n handen veel te strak neer. Eigenlijk zet ik de hele boel vast (inclusief m'n ellebogen en schouders).

Ik zeg dus niks over de manier van lesgeven (wie ben ik), maar wel dat het een manier is die niet bij iedere ruiter past.

Voicy02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:43

Hm moeilijke situatie. Aan de ene kant zou je er zo mee willen stoppen want zoals hij les geeft dat bevalt je niet. Maar ik weet niet of je zelf een andere instructeur zo kan vinden? Aan de andere kant 1 les zegt denk ik niet heel veel. Misschien dat hij ook es kijkt wat jij kan/doet? Hoe jij je paardje aanvoelt e.d.?
En misschien dat hij ziet dat dit paardje zo verreden is dat hij zelf vind dat je em erdoor moet pakken? Anders blijf je maar tegen het brave aanrijden.
Heb je zelf ook verteld hoe jij je paardje altijd rijdt? En wat zei hij daarop? Zou es overleggen met hem en klikt het alsnog niet dan kan je altijd nog ergens anders heen toch? Succes.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:51

Zodra het paard nageeft en ontspant MOET je nageven.
Als je vast moet blijven houden dan begrijp ik het ook niet.
In deze had je de instructeur direct moeten vragen waarom jij niet moch nageven.
Ik heb de fotos van je paardje gezien een sterke hals heeft ze.
In de les is het zo dat je moet vragen als je iets niet snapt. Dat is het belangrijkste want zodra iets niet duidelijk is dan kun je het ook niet uitvoeren.
€ 45 is niet goedkoop maar ook niet verschrikkelijk duur ofzo. Maar het bedrag bepaalt nooit of een les goed is of niet.
Warendorf is wel heel erg in het van achter naar voor rijden en subtiel met de hand van daar dat ik dit ook niet snap.
Ik denk dat je het beste de instructeur even op kunt bellen en je probleem uitleggen.
Ik heb ook wel eens met een paard het gevoel dat die er door is terwijl in werkelijkheid hij dat niet helemaal is, laat je dan los komt hij er gelijk weer uit.

Dussss bellen en vragen.
Even off topic ik kom redelijk bij jou uit de buurt en ken nog wel een paar duitse instructeurs wie is het? Mag je ook PB-en.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:55

jeetje, jou paardje lijkt best wel op mijn verzorgpaard. (innerlijk en uiterlijk)

k zou als ik jou was nog een x proberen, en zeggen wat jou dwars zit. en geef niet gauw op, want volgens mij schuild er in dit mooie paard, een super lief paard dat graag voor je wilt werken Haha!

iig suc6! je mag me pben trouwens hoor!

xxiezz

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:17

Ik rij tussen engels en western in, en ik heb dus ook niet de dezelfde kijk op rijden als de meeste engelse ruiter. Maar bij mij is het de bedoeling dat een paard met zo'n klein mogelijke hulp reageert (bij jou ook lijkt mij). Ik leer mijn paarden dit door iedere keer als je iets vraagt een vast riedeltje van hulpen aan te bieden. Eerst hele zacht hulpen en dan steeds duidelijker, als het paard reageert belonen (dit kan heel goed met woorden). Al snel gaan paarden opzoek naar datgene waarvoor ze een compliment kregen en kun je hulpen afbouwen.
maar... je zult hier wel niet zo veel aan hebben, maar toch
je zegt dat je paard hard in de mond is, maar ik neem aan dat ie dat aan de lange tuigel niet is? misschien kun je broberen om kort (in het begin bijv. 10 passen) aan de teugel te laten lopen en dat uit bouwen.
Wij leren onze paarden aan de teugel te lopen (met knikje in de teugel) door ze 'van het bit af te schudden' .
Nouja ik heb wel weer genoeg ongevraagd advies gegeven.

Junem

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:45

leuk paard
ik kan ook meer met je eerste instuctie meegaan als met de tweede.
snel en vlug reageren en zodra je paard nageeft zelf ook ontspannen
niet onder je weg laten lopen.
kijk of je paard op je gewicht diep zitten en je knieen aandrukken terug in tempo komt klein beetje hand erbij maar niet te veel en zodra ze je hand wil vasthouden steek je die weg naar voren .
komt ze dan omhoog begin je rustig weer overnieuw .
veel overgangen en wendingen rijden en NIET de kans geven je hand vast te pakken . veel succes

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 02:34

Misschien helpt het om even heel duidelijk te maken wat je van haar eist, en daarnaast veel overgangen te rijden.
Wat instructeur betreft zou ik zijn methode toch even proberen, voor je er mee stopt.

Mijn paard hangt bv ook redelijk op mijn hand en is ook redelijk stug in zijn mond wat overgangen betreft. Ik ben hier nu een maand of 2 op ah oefenen, dmv overgangen, soms wel 50 in een half uur en 3 op een lange zijde. Steeds maar weer van draf naar stap, en weer weg draven, van arbeidsdraf naar verzamelde draf, van arbeids- naar middendraf en uiteindelijk ook van galop naar draf en weer terug. Tot je geen overgang meer kan zien! (Je moet het niet te lang achter elkaar doen natuurlijk. Wissel het af met andere oefeningen ed, zoals ook heel veel voltes en slangevoltes rijden.) En op zit proberen te rijden. Diep gaan zitten en benen lang maken als je in tempo terug wilt rijden. Dit ging langzaam beter, maar als ik bij bv de B wil halthouden, moet ik al in de hoek aan de overgang beginnen. Wel met gelijke druk op 2 teugels, want anders krijg je snel zo'n zaag effect!

Nu had ik van de week een nieuwe instructrice en zij is ook op mijn paard geklommen. Zij had een andere methode: 1x de ophouding geven om halt te houden, en diep zitten etc, reageert hij niet of te weinig, dan een flinke ophouding geven, wat bijna grensde aan een rukje. Het zag er absoluut niet netjes uit, maar hij begreep het al na een paar x, en luisterde toen direct. Na de ophouding of "ruk" moet je wel meteen loslaten en weer ontspannen. Sindsdien hoef ik veel minder hard te werken om hem terug te rijden en kan ik naar bv het halthouden toewerken een paar meter voor de letter. En een ruk is niet meer nodig. Er moest hem gewoon even duidelijk verteld worden van: "Hee, hallo!! Er wordt je wat gevraagd! Luister dan ook direct!!"
Wie weet helpt dat ook bij jouw paard...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 16:11

Manier 2 moet is dus van m'n instructrice ook doen, en dat werkt toch echt beter dan vast blijven houden.

Het hele scala aan gewichtshulpen en dergelijke ken ik wel, dat is niet echt het probleem, ze reageert gewoon niet, als de hulpen correct worden gegeven.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:29

Als ik jou was zou ik niet door gaan met op deze manier lessen, vasthouden in de hand is nooit goed. Zeker niet als je paard al hard in de mond is, gewoon lang laten en naar voren blijven rijden, eerst de achterhand aan het werk zetten.
Daarna kan je weer gaan terugrijden en heb je ook een paard dat achter echt werkt, en niet alleen maar de krul erop heeft.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:11

SLAAN DIE VENT! geintje!!:P maar ik zou, als je het niet eens bent met de manier van lesgeven, een andere instructeur.-trice zoeken, en je kan hem ook vragen waarom jee het op die manier moet doen.. veel suc6!

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:14

Ik merk, hoe meer ik vasthoud, en op een wat strengere manier erdoorheen ga vragen ( als hij weer eens meer oog voor zijn omgeving heeft en totaal niet op mij let) hij dan steeds stugger en stugger wordt.. Als mijne een tijdje niet gelopen heeft doe ik het dan ook liever zo: teugels op maat en lichte druk houden en op de volte zetten, dan komt hij vanzelf wel en is hij iig ontspannen, meestal geef ikd an iets langer, hij loopt zo ook lekker door zijn rug, wat ik goed zie aan zijn achterbenen, die neemt hij lekker mee.

Dit houd ik zo een paar dagen vol in alle gangen, na een tijdje kan je hem dan wel wat korter pakken en wat hoger instellen, in alle gangen en dan kun je ook in de overgangen weer wta gaan oefenen, maar dat komt pas als hij overal lekker los en ontspannen is..

ALs hij zo lekker los is, op een ontspannen manier, en niet door hem er redelijk hard doorheen te rijden ( niet zagen ofzo, maar wel echt een beetje vasthouden enz) dan wordt hij ook steeds ontspannener, terwijl met die andere methode hij steeds vaster wordt.. Dan ga ik hem op een gegeven moment helemaal diep rijder, er echt doorheen zodat hij loslaat, dat ik hem gewoon ontspannen houd, en hij gewoon zo blijft lopen en ik geen enkele druk voel.

Hij loopt dat wel heel erg achter de loodlijn, maar hij loopt wel rond( hij heeft een beetje zo'n springhals, recht. Ook gaat wel snel aan de teugel, maar gebruikt zijn rug dan helemaal niet, hij is al lui en daardoor gaat hij dan nog meer sloffen en hangen en gewoon zeg maar rechtrond, hoe zeg je dat.. Niet met een ronde nek maar erg lang in zijn hals!) Dan als hij dat helemaal los laat, dan ga ik met ophoudingen proberen om hem wat ''op te drijven'' zodat hij lekker rond loopt, ik niks in mijn hand voel en hij zijn achterbenen super gebruikt.. ZO rijd ik het lekkerst..

Misschien is het ook wel iets voor jouw om haar eerst eens op een volte te zetten met iets langere teugels, en dan lichte druk te geven en goed veel drijven, als het goed is komt ze dan vanzelf wel, tenminste mijne wel, dan kun je hem, als ze na een paar dagen wat losser is wel wat meer doorvragen en hoger instellen, maar ik heb zo het idee van eerst maar lekker ontspannen, lekker schuimen en erdoor heen, dan komt later wel dat goed rond in die hals en hoger instellen...

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:19

nog even dit: Ik bedoel, zeg maar iets druk houden, en met veel drijven bedoel ik niet constant been maar als je vasthoud zeg maar ook drijven, het soort halve ophouding effect zeg maar..

Ik kan het niet echt uitleggen vanaf hier Clown

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:36

Ik zou denk ik proberen even door te zetten, hem in ieder geval duidelijk vragen waarom hij wil dat jij dat zo doet. Misschien is er een misverstand in het spel.

Ik rijd nu sinds 2 maanden bij een nieuwe instructrice (die overigens jaren bij een erg bekende africhter in Nederland heeft gelest) Mijn paard was in de aanleuning altijd erg lastig, of veeeeeeel te licht, of te zwaar. Zij is heel erg duidelijk met het nageven, hier ook heel streng in. Voor mijn gevoel moet ik net altijd een stapje verder gaan dan ik 'logisch' vind. Je zult mij dan ook nooit zien rukken, dat vind ik erg fout. Zij heeft het over een weerstandbiedende hand.
De eerste 4 weken dat ik bij haar reed (1x per week privéles) was het paard als een blok in mijn hand 80 % van de tijd. Ook ik dacht 'mensen dit wordt nooitw eer wat' Mijn ooit zo lichte paard, zo in de hand. Maar ineens viel het kwartje bij het paard en mij en rijden we heerlijk. De aanleuning is stiller en constanter geworden. Sommige stukjes gaan zelfs heer erg fijn.

Ik denk dat je vooral om het 'waarom' moet vragen. Dat heb ik ook gedaan en even doorgezet en het gaat nu veel fijner.